Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
wekku
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 3417
- Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
- Paikkakunta: JKL
Viesti
Kirjoittaja wekku » Pe Tammikuu 27. 20:09:39 2006
Olisko klubilaisilla tietoa kuinka paljon vakio TD kone kestää ahtopaineen nostoa?
Kyseessä on toi mun käyttöpirssi.
Anteeksi.. Tiedän se on Opel
Koneena on Isuzun 1.7 TD kone ja vakio ahdot on 0.8
Tuossa vaan äsken tuli sellanen piru mieleen et pistämpä lukkopihdit hukkaportin letkuun..
Ei hermo kestäny kun 1.2 asti..
Pilleri on todella pieni mitsun tekele.
Ja sit sellanen kysymys että miten rakennan helposti säädön tuolle ahtoapineelle?
Sitä ei tarvii päästä säätämään ohjaamosta..
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
-
Mikke
- Viestit: 297
- Liittynyt: Ke Elokuu 3. 23:37:04 2005
- Paikkakunta: sipoo
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Mikke » Pe Tammikuu 27. 20:13:34 2006
Sinne vaan hukkaportin letkun väliin kolmitie venttiili ja siitä ruuvaat lisää paineita koneeseen..
Sierra Cosworth 2wd -89
Sierra Volworth 2wd -84 "powered by b254"
-
wekku
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 3417
- Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
- Paikkakunta: JKL
Viesti
Kirjoittaja wekku » Pe Tammikuu 27. 20:16:58 2006
Eli ihan perus pneuma kolmitie?
Mutta onko kellään tietoa ja omakohtaita kokemusta kuinka paljon ahtoja vois nostaa tuosta 0.8:sta?
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
-
Jaakkoki
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Jaakkoki » Pe Tammikuu 27. 20:23:58 2006
wekku kirjoitti:Eli ihan perus pneuma kolmitie?
Mutta onko kellään tietoa ja omakohtaita kokemusta kuinka paljon ahtoja vois nostaa tuosta 0.8:sta?
Tuskin se pelkkä ahtojen nosto kannattaa ?
-
cosworthman
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
- Paikkakunta: Pinehill
Viesti
Kirjoittaja cosworthman » Pe Tammikuu 27. 20:26:51 2006
Eikä tutun 1.7 TD kestäny vakionakaan, kärri perässä reipasta ajoa niin kannentiiviste paukahti vähän väliä.. onko noissa muuten cooleria? jos ei, niin kannattaa ensin ainakin laittaa sellanen.
#350
-
Arska
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Viesti
Kirjoittaja Arska » Pe Tammikuu 27. 20:33:47 2006
Syöttöä se tarvii lisää eikä ahtoja.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
Mikitic
- Viestit: 2571
- Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
- Paikkakunta: Jämsänkoski
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Mikitic » Pe Tammikuu 27. 21:18:03 2006
en suosittele ahtojen nostoa vaan laskua... on aika heikkopata tutun opelasentajan mukaan ja kallis.

-
wekku
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 3417
- Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
- Paikkakunta: JKL
Viesti
Kirjoittaja wekku » Pe Tammikuu 27. 22:26:15 2006
Jaa, no olen ite ajanu tuolla pannulla 15000 km vakiona eikä mitään ongelmaa..
Huomenna pistetään toi 3 <-> suuntavena ja katsotaan josko sit ajetaan projektilla..
Ja IC on jo..
Tosin huono..
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
-
wekku
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 3417
- Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
- Paikkakunta: JKL
Viesti
Kirjoittaja wekku » Pe Tammikuu 27. 22:28:02 2006
Arska kirjoitti:Syöttöä se tarvii lisää eikä ahtoja.
Ahtopaineen mukaan säätyvä pumppu.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
-
Arska
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Viesti
Kirjoittaja Arska » Pe Tammikuu 27. 22:33:57 2006
Ei riitä. Niin paljon ainetta kun vaan suuttimista saa sopimaan ja sitten riittävän kokoisella turbolla ilmaa perään niin ettei savuta.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
fsohc
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Viesti
Kirjoittaja fsohc » Pe Tammikuu 27. 23:40:41 2006
Niin ja sanoisin että tuollaisella pienellä ahtimella ei ole muutenkaan mitään järkeä nostaa painetta paljoa, pakopaineet nousee varmasti äkkiä. Ahtopaineen mukaan säätyvä pumppu ei vielä meinaa mitään, kyllä niitäkin joutuu ruuvaan jos voimaa dieselistä haluaa.
-
kynsi
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja kynsi » La Tammikuu 28. 2:36:12 2006
Arska kirjoitti:Ei riitä. Niin paljon ainetta kun vaan suuttimista saa sopimaan ja sitten riittävän kokoisella turbolla ilmaa perään niin ettei savuta.
Jeps. Näin ne diisselihemmot tekee. Toki Opelin osien korvaaminen muunmerkkisillä vähentää konerikon riskiä
Diisseliin liittyen täytyy sanoa, ettävolkkarin diisselin 1.9 AHU alakerta tuntuu yllättävän kestävältä vakiona. Kaverin Golfin koneiden rakentelua sivusta seuranneena.
EGR tukkoon heti ekana!
-
wekku
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 3417
- Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
- Paikkakunta: JKL
Viesti
Kirjoittaja wekku » La Tammikuu 28. 9:30:54 2006
Putki menee remppaan..
Katti lähtee mäkeen ja suunnitelmissa olis "ehkä" vaihtaa isompi turpo..
Tosin sillon täytyy tehdä uusi pakosarja.
Toi nykyinen on kolmio laipalla..
Äh, pitänee jättää toi käyttöauto rauhaan ja keskittyä Fjordiin..
EGR:ää ei ole.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
-
Bliz
- Viestit: 1773
- Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
- Paikkakunta: Espoo
Viesti
Kirjoittaja Bliz » La Tammikuu 28. 13:06:29 2006
Ei ne kestä ees vakio tehoja niin ei tartte yrittää virittää vippaskonsteilla. kunnon virit sit erikseen.
Sisu R500 10x4
Volvo S80 D5
-
wekku
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 3417
- Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
- Paikkakunta: JKL
Viesti
Kirjoittaja wekku » La Tammikuu 28. 13:10:33 2006
fsohc kirjoitti:Niin ja sanoisin että tuollaisella pienellä ahtimella ei ole muutenkaan mitään järkeä nostaa painetta paljoa, pakopaineet nousee varmasti äkkiä. Ahtopaineen mukaan säätyvä pumppu ei vielä meinaa mitään, kyllä niitäkin joutuu ruuvaan jos voimaa dieselistä haluaa.
Voiko joku vääntää rautalangasta et miten toi pakopaineen nousu ilmenee ja mitä haittaa siitä on?
Jo aikuistenoikeesti rupeen tuota nokivasaraa kiusaamaan kunnon pakosarjalla, isommalla ahtimella ja väljemmällä putkistolla niin mikä tuossa ko. koneessa pettää ensimmäisenä?
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
-
Jaakkoki
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Jaakkoki » La Tammikuu 28. 13:31:16 2006
Siitä seuraa punaista pakopesää -ja sarjaa, sulanutta pakopyörää, mäntää ym vähemmän toivottua. Eli pakokaasu ei enää mahdu pakenemaan pois ja jää lämmittelemään sinne mottia ja turboa ja tehoa ei todellakaan tule lisää.
Eli kannattaa miettiä onko tarkoitus grillata kannentiivisteitä vai saada lisää tehoa

-
wekku
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 3417
- Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
- Paikkakunta: JKL
Viesti
Kirjoittaja wekku » La Tammikuu 28. 13:58:35 2006
Ok, homma roger!
Säädän turpon 1.0 bar ja tyydyn siihen..
Pitääköhän paikaansa että 0.1 bar nosto toisi 10 hv lisää??

Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
-
ytte
- Viestit: 1555
- Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
Viesti
Kirjoittaja ytte » La Tammikuu 28. 14:31:16 2006
kaverilla oli corsassa tuollanen kone ja ahtoja yli kilon + syöttöö mitä vakio pumpusta saa. Hyvin se veteli siihen nähe mitä oli tehty ja kytkin luisti jo kunnolla. Eikä tuo ole vielä hajonnu.
-
wekku
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 3417
- Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
- Paikkakunta: JKL
Viesti
Kirjoittaja wekku » La Tammikuu 28. 15:20:41 2006
ytte..
Kiitos..
Panemme siis baarin imusarjaan..
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
-
ytte
- Viestit: 1555
- Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
Viesti
Kirjoittaja ytte » La Tammikuu 28. 18:38:33 2006
wekku kirjoitti:ytte..
Kiitos..
Panemme siis baarin imusarjaan..
kannattaa toki seurailla paljo savuttaa ja sen mukaa nakata ahtoja.
-
kekkonen68
- Viestit: 117
- Liittynyt: To Maaliskuu 31. 9:06:36 2005
- Paikkakunta: kajaani
Viesti
Kirjoittaja kekkonen68 » La Tammikuu 28. 20:39:39 2006
ytte kirjoitti:kaverilla oli corsassa tuollanen kone ja ahtoja yli kilon + syöttöö mitä vakio pumpusta saa. Hyvin se veteli siihen nähe mitä oli tehty ja kytkin luisti jo kunnolla. Eikä tuo ole vielä hajonnu.
Tuli escortin koneesta eli 1.8 tdi kokeiltua tuota paineen nostoa portin tankoa lyhentämällä 0.7 näyttää ja ei vaikuttanut enempää kun kiri sitä. Pientä piristystä havaittavissa ja saa riittää. Alakierroksilla vääntö todella hyvä. Syöttöä vielä isommalle, niin eiköhän se siitä. Se dumppi homma sen voi unohtaa ei hjuva ratkaisu.
Ford Mondeo -01 1.8 ambiente sportback
Fiesta 1.6 ssssss -90
Ford Explorer 4.0 xlt -96
Ford Mustang 351 4v -72
-
olafu
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Viesti
Kirjoittaja olafu » La Tammikuu 28. 22:57:01 2006
Tuli escortin koneesta eli 1.8 tdi kokeiltua tuota paineen nostoa portin tankoa lyhentämällä 0.7 näyttää ja ei vaikuttanut enempää kun kiri sitä. Pientä piristystä havaittavissa ja saa riittää. Alakierroksilla vääntö todella hyvä. Syöttöä vielä isommalle, niin eiköhän se siitä. Se dumppi homma sen voi unohtaa ei hjuva ratkaisu.
tdi tarkottaa muuten suorasuihkutus turbodiisseliä, 1.8 escort on kammioilla

Syöttöä lisää niin nousee paineetkin. Mulla tipahti tossa omassa 1.6:ssa ahtopaineet 1.5 -> 0.5 bar kun pienensin syöttöä. (tehoja liikaa muutoskatsastuksen kannalta, savuttikin ihan kipeesti ennen kun ahdin heräs) Hukkaportti on pois käytöstä isokokoisen ahtimen takia, ei tarvitse sellaista. Rupee vaan savuttaan ja lakkaa kulkemasta jos klemmarin ottaa vivusta pois

Vaikka kiristäis tangosta jousen lähes putkelle, niin se perhana isommilla paineilla jo raottuu. Jäykemmän kellon tai rajapaineventtiilin tarttis että sitä vois käyttää.
Jäsen #606
-
kekkonen68
- Viestit: 117
- Liittynyt: To Maaliskuu 31. 9:06:36 2005
- Paikkakunta: kajaani
Viesti
Kirjoittaja kekkonen68 » La Tammikuu 28. 23:04:52 2006
olafu kirjoitti:Tuli escortin koneesta eli 1.8 tdi kokeiltua tuota paineen nostoa portin tankoa lyhentämällä 0.7 näyttää ja ei vaikuttanut enempää kun kiri sitä. Pientä piristystä havaittavissa ja saa riittää. Alakierroksilla vääntö todella hyvä. Syöttöä vielä isommalle, niin eiköhän se siitä. Se dumppi homma sen voi unohtaa ei hjuva ratkaisu.
tdi tarkottaa muuten suorasuihkutus turbodiisseliä, 1.8 escort on kammioilla

Syöttöä lisää niin nousee paineetkin. Mulla tipahti tossa omassa 1.6:ssa ahtopaineet 1.5 -> 0.5 bar kun pienensin syöttöä. (tehoja liikaa muutoskatsastuksen kannalta, savuttikin ihan kipeesti ennen kun ahdin heräs) Hukkaportti on pois käytöstä isokokoisen ahtimen takia, ei tarvitse sellaista. Rupee vaan savuttaan ja lakkaa kulkemasta jos klemmarin ottaa vivusta pois

Vaikka kiristäis tangosta jousen lähes putkelle, niin se perhana isommilla paineilla jo raottuu. Jäykemmän kellon tai rajapaineventtiilin tarttis että sitä vois käyttää.
No niinhän se on kammio kone, korjataan td, jossa myös cooleri
Huomasin itse myös että alakierroksilla vaikutus hyvä mutta kun rupeaa ahtamaan kunnolla tuntuu portti aukeavan liian aikaisin, täytyy kokeilla sitä venttiiliä letkun väliin jahka ehtii.
Ford Mondeo -01 1.8 ambiente sportback
Fiesta 1.6 ssssss -90
Ford Explorer 4.0 xlt -96
Ford Mustang 351 4v -72
-
wekku
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 3417
- Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
- Paikkakunta: JKL
Viesti
Kirjoittaja wekku » Ma Tammikuu 30. 18:02:44 2006
Nyt sit rupesin pähkäämään, että kuinkas tuo 3 tievena oikein asennetaan?
Eli voisko joku piirtää sellaisen yksinkertaisen kytkiksen, kuinka tuon venan asennan että se toimii toivotulla tavalla..
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
-
J
- Viestit: 551
- Liittynyt: Ke Toukokuu 8. 9:28:35 2002
- Paikkakunta: Karjala
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja J » Ma Tammikuu 30. 18:05:52 2006
wekku kirjoitti:Nyt sit rupesin pähkäämään, että kuinkas tuo 3 tievena oikein asennetaan?
Eli voisko joku piirtää sellaisen yksinkertaisen kytkiksen, kuinka tuon venan asennan että se toimii toivotulla tavalla..
kompuran ja kellon välissä olevaan letkuun isket sen venttiilin.
Kaikki ryssät maasta pois ja alas punakaarti.
-
wekku
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 3417
- Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
- Paikkakunta: JKL
Viesti
Kirjoittaja wekku » Ma Tammikuu 30. 18:17:58 2006
Juu, sen kyllä arvasin että siihen letkuunhan se tulee.
Mutta miten päin ja mihin ohjataan sitten ylimääräinen paine jota ei haluta kellolle kun ahtoja tarviis nostaa.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
-
Jaakkoki
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Jaakkoki » Ma Tammikuu 30. 18:44:12 2006
wekku kirjoitti:Juu, sen kyllä arvasin että siihen letkuunhan se tulee.
Mutta miten päin ja mihin ohjataan sitten ylimääräinen paine jota ei haluta kellolle kun ahtoja tarviis nostaa.
Vaikka ilmanputsarille.
-
wekku
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 3417
- Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
- Paikkakunta: JKL
Viesti
Kirjoittaja wekku » Ma Tammikuu 30. 18:49:32 2006
Ok. Eli se ohjataan ulkoilmaan..
Ja eikun kokeilemaan..
Kiitoksia.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
-
Jaakkoki
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Jaakkoki » Ma Tammikuu 30. 18:52:44 2006
wekku kirjoitti:Ok. Eli se ohjataan ulkoilmaan..
Ja eikun kokeilemaan..
Kiitoksia.
No niin minä asian näkisin.

-
koskar
- Viestit: 2565
- Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
- Paikkakunta: Kurikka
Viesti
Kirjoittaja koskar » Ma Tammikuu 30. 23:59:08 2006
EDIT: ei antanutkaa tripod linkittään suoraan
-
wekku
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 3417
- Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
- Paikkakunta: JKL
Viesti
Kirjoittaja wekku » Ti Tammikuu 31. 9:34:27 2006
Linkittää mitä?
Pistä sit osoite jos on hyödyllistä tietoa

Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82