Diesel + Ahtopaineet

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Diesel + Ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja wekku » Pe Tammikuu 27. 20:09:39 2006

Olisko klubilaisilla tietoa kuinka paljon vakio TD kone kestää ahtopaineen nostoa?

Kyseessä on toi mun käyttöpirssi.

Anteeksi.. Tiedän se on Opel :oops:

Koneena on Isuzun 1.7 TD kone ja vakio ahdot on 0.8

Tuossa vaan äsken tuli sellanen piru mieleen et pistämpä lukkopihdit hukkaportin letkuun..

Ei hermo kestäny kun 1.2 asti..
Pilleri on todella pieni mitsun tekele.

Ja sit sellanen kysymys että miten rakennan helposti säädön tuolle ahtoapineelle?

Sitä ei tarvii päästä säätämään ohjaamosta..
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

Mikke
Viestit: 297
Liittynyt: Ke Elokuu 3. 23:37:04 2005
Paikkakunta: sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikke » Pe Tammikuu 27. 20:13:34 2006

Sinne vaan hukkaportin letkun väliin kolmitie venttiili ja siitä ruuvaat lisää paineita koneeseen..
Sierra Cosworth 2wd -89
Sierra Volworth 2wd -84 "powered by b254"

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja wekku » Pe Tammikuu 27. 20:16:58 2006

Eli ihan perus pneuma kolmitie?

Mutta onko kellään tietoa ja omakohtaita kokemusta kuinka paljon ahtoja vois nostaa tuosta 0.8:sta?
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Pe Tammikuu 27. 20:23:58 2006

wekku kirjoitti:Eli ihan perus pneuma kolmitie?

Mutta onko kellään tietoa ja omakohtaita kokemusta kuinka paljon ahtoja vois nostaa tuosta 0.8:sta?
Tuskin se pelkkä ahtojen nosto kannattaa ?

cosworthman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
Paikkakunta: Pinehill

Viesti Kirjoittaja cosworthman » Pe Tammikuu 27. 20:26:51 2006

Eikä tutun 1.7 TD kestäny vakionakaan, kärri perässä reipasta ajoa niin kannentiiviste paukahti vähän väliä.. onko noissa muuten cooleria? jos ei, niin kannattaa ensin ainakin laittaa sellanen.
#350

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Tammikuu 27. 20:33:47 2006

Syöttöä se tarvii lisää eikä ahtoja.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Pe Tammikuu 27. 21:18:03 2006

en suosittele ahtojen nostoa vaan laskua... on aika heikkopata tutun opelasentajan mukaan ja kallis. :roll:

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja wekku » Pe Tammikuu 27. 22:26:15 2006

Jaa, no olen ite ajanu tuolla pannulla 15000 km vakiona eikä mitään ongelmaa..

Huomenna pistetään toi 3 <-> suuntavena ja katsotaan josko sit ajetaan projektilla..


Ja IC on jo..

Tosin huono..
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja wekku » Pe Tammikuu 27. 22:28:02 2006

Arska kirjoitti:Syöttöä se tarvii lisää eikä ahtoja.
Ahtopaineen mukaan säätyvä pumppu.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Tammikuu 27. 22:33:57 2006

Ei riitä. Niin paljon ainetta kun vaan suuttimista saa sopimaan ja sitten riittävän kokoisella turbolla ilmaa perään niin ettei savuta.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Pe Tammikuu 27. 23:40:41 2006

Niin ja sanoisin että tuollaisella pienellä ahtimella ei ole muutenkaan mitään järkeä nostaa painetta paljoa, pakopaineet nousee varmasti äkkiä. Ahtopaineen mukaan säätyvä pumppu ei vielä meinaa mitään, kyllä niitäkin joutuu ruuvaan jos voimaa dieselistä haluaa.

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » La Tammikuu 28. 2:36:12 2006

Arska kirjoitti:Ei riitä. Niin paljon ainetta kun vaan suuttimista saa sopimaan ja sitten riittävän kokoisella turbolla ilmaa perään niin ettei savuta.
Jeps. Näin ne diisselihemmot tekee. Toki Opelin osien korvaaminen muunmerkkisillä vähentää konerikon riskiä :lol:


Diisseliin liittyen täytyy sanoa, ettävolkkarin diisselin 1.9 AHU alakerta tuntuu yllättävän kestävältä vakiona. Kaverin Golfin koneiden rakentelua sivusta seuranneena.

EGR tukkoon heti ekana!

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja wekku » La Tammikuu 28. 9:30:54 2006

Putki menee remppaan..

Katti lähtee mäkeen ja suunnitelmissa olis "ehkä" vaihtaa isompi turpo..

Tosin sillon täytyy tehdä uusi pakosarja.

Toi nykyinen on kolmio laipalla..

Äh, pitänee jättää toi käyttöauto rauhaan ja keskittyä Fjordiin..

EGR:ää ei ole.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Bliz » La Tammikuu 28. 13:06:29 2006

Ei ne kestä ees vakio tehoja niin ei tartte yrittää virittää vippaskonsteilla. kunnon virit sit erikseen.
Sisu R500 10x4
Volvo S80 D5

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja wekku » La Tammikuu 28. 13:10:33 2006

fsohc kirjoitti:Niin ja sanoisin että tuollaisella pienellä ahtimella ei ole muutenkaan mitään järkeä nostaa painetta paljoa, pakopaineet nousee varmasti äkkiä. Ahtopaineen mukaan säätyvä pumppu ei vielä meinaa mitään, kyllä niitäkin joutuu ruuvaan jos voimaa dieselistä haluaa.
Voiko joku vääntää rautalangasta et miten toi pakopaineen nousu ilmenee ja mitä haittaa siitä on?

Jo aikuistenoikeesti rupeen tuota nokivasaraa kiusaamaan kunnon pakosarjalla, isommalla ahtimella ja väljemmällä putkistolla niin mikä tuossa ko. koneessa pettää ensimmäisenä?
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » La Tammikuu 28. 13:31:16 2006

Siitä seuraa punaista pakopesää -ja sarjaa, sulanutta pakopyörää, mäntää ym vähemmän toivottua. Eli pakokaasu ei enää mahdu pakenemaan pois ja jää lämmittelemään sinne mottia ja turboa ja tehoa ei todellakaan tule lisää.

Eli kannattaa miettiä onko tarkoitus grillata kannentiivisteitä vai saada lisää tehoa :D

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja wekku » La Tammikuu 28. 13:58:35 2006

Ok, homma roger! :shock:

Säädän turpon 1.0 bar ja tyydyn siihen..

Pitääköhän paikaansa että 0.1 bar nosto toisi 10 hv lisää?? :twisted:
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » La Tammikuu 28. 14:31:16 2006

kaverilla oli corsassa tuollanen kone ja ahtoja yli kilon + syöttöö mitä vakio pumpusta saa. Hyvin se veteli siihen nähe mitä oli tehty ja kytkin luisti jo kunnolla. Eikä tuo ole vielä hajonnu.

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja wekku » La Tammikuu 28. 15:20:41 2006

ytte..

Kiitos..

Panemme siis baarin imusarjaan..
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » La Tammikuu 28. 18:38:33 2006

wekku kirjoitti:ytte..

Kiitos..

Panemme siis baarin imusarjaan..
kannattaa toki seurailla paljo savuttaa ja sen mukaa nakata ahtoja.

kekkonen68
Viestit: 117
Liittynyt: To Maaliskuu 31. 9:06:36 2005
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja kekkonen68 » La Tammikuu 28. 20:39:39 2006

ytte kirjoitti:kaverilla oli corsassa tuollanen kone ja ahtoja yli kilon + syöttöö mitä vakio pumpusta saa. Hyvin se veteli siihen nähe mitä oli tehty ja kytkin luisti jo kunnolla. Eikä tuo ole vielä hajonnu.
Tuli escortin koneesta eli 1.8 tdi kokeiltua tuota paineen nostoa portin tankoa lyhentämällä 0.7 näyttää ja ei vaikuttanut enempää kun kiri sitä. Pientä piristystä havaittavissa ja saa riittää. Alakierroksilla vääntö todella hyvä. Syöttöä vielä isommalle, niin eiköhän se siitä. Se dumppi homma sen voi unohtaa ei hjuva ratkaisu.
Ford Mondeo -01 1.8 ambiente sportback
Fiesta 1.6 ssssss -90
Ford Explorer 4.0 xlt -96
Ford Mustang 351 4v -72

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » La Tammikuu 28. 22:57:01 2006

Tuli escortin koneesta eli 1.8 tdi kokeiltua tuota paineen nostoa portin tankoa lyhentämällä 0.7 näyttää ja ei vaikuttanut enempää kun kiri sitä. Pientä piristystä havaittavissa ja saa riittää. Alakierroksilla vääntö todella hyvä. Syöttöä vielä isommalle, niin eiköhän se siitä. Se dumppi homma sen voi unohtaa ei hjuva ratkaisu.
tdi tarkottaa muuten suorasuihkutus turbodiisseliä, 1.8 escort on kammioilla :wink:
Syöttöä lisää niin nousee paineetkin. Mulla tipahti tossa omassa 1.6:ssa ahtopaineet 1.5 -> 0.5 bar kun pienensin syöttöä. (tehoja liikaa muutoskatsastuksen kannalta, savuttikin ihan kipeesti ennen kun ahdin heräs) Hukkaportti on pois käytöstä isokokoisen ahtimen takia, ei tarvitse sellaista. Rupee vaan savuttaan ja lakkaa kulkemasta jos klemmarin ottaa vivusta pois 8) Vaikka kiristäis tangosta jousen lähes putkelle, niin se perhana isommilla paineilla jo raottuu. Jäykemmän kellon tai rajapaineventtiilin tarttis että sitä vois käyttää.
Jäsen #606

kekkonen68
Viestit: 117
Liittynyt: To Maaliskuu 31. 9:06:36 2005
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja kekkonen68 » La Tammikuu 28. 23:04:52 2006

olafu kirjoitti:
Tuli escortin koneesta eli 1.8 tdi kokeiltua tuota paineen nostoa portin tankoa lyhentämällä 0.7 näyttää ja ei vaikuttanut enempää kun kiri sitä. Pientä piristystä havaittavissa ja saa riittää. Alakierroksilla vääntö todella hyvä. Syöttöä vielä isommalle, niin eiköhän se siitä. Se dumppi homma sen voi unohtaa ei hjuva ratkaisu.
tdi tarkottaa muuten suorasuihkutus turbodiisseliä, 1.8 escort on kammioilla :wink:
Syöttöä lisää niin nousee paineetkin. Mulla tipahti tossa omassa 1.6:ssa ahtopaineet 1.5 -> 0.5 bar kun pienensin syöttöä. (tehoja liikaa muutoskatsastuksen kannalta, savuttikin ihan kipeesti ennen kun ahdin heräs) Hukkaportti on pois käytöstä isokokoisen ahtimen takia, ei tarvitse sellaista. Rupee vaan savuttaan ja lakkaa kulkemasta jos klemmarin ottaa vivusta pois 8) Vaikka kiristäis tangosta jousen lähes putkelle, niin se perhana isommilla paineilla jo raottuu. Jäykemmän kellon tai rajapaineventtiilin tarttis että sitä vois käyttää.
No niinhän se on kammio kone, korjataan td, jossa myös cooleri :oops:
Huomasin itse myös että alakierroksilla vaikutus hyvä mutta kun rupeaa ahtamaan kunnolla tuntuu portti aukeavan liian aikaisin, täytyy kokeilla sitä venttiiliä letkun väliin jahka ehtii.
Ford Mondeo -01 1.8 ambiente sportback
Fiesta 1.6 ssssss -90
Ford Explorer 4.0 xlt -96
Ford Mustang 351 4v -72

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja wekku » Ma Tammikuu 30. 18:02:44 2006

Nyt sit rupesin pähkäämään, että kuinkas tuo 3 tievena oikein asennetaan?

Eli voisko joku piirtää sellaisen yksinkertaisen kytkiksen, kuinka tuon venan asennan että se toimii toivotulla tavalla..
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

J
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Toukokuu 8. 9:28:35 2002
Paikkakunta: Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J » Ma Tammikuu 30. 18:05:52 2006

wekku kirjoitti:Nyt sit rupesin pähkäämään, että kuinkas tuo 3 tievena oikein asennetaan?

Eli voisko joku piirtää sellaisen yksinkertaisen kytkiksen, kuinka tuon venan asennan että se toimii toivotulla tavalla..
kompuran ja kellon välissä olevaan letkuun isket sen venttiilin.
Kaikki ryssät maasta pois ja alas punakaarti.

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja wekku » Ma Tammikuu 30. 18:17:58 2006

Juu, sen kyllä arvasin että siihen letkuunhan se tulee.

Mutta miten päin ja mihin ohjataan sitten ylimääräinen paine jota ei haluta kellolle kun ahtoja tarviis nostaa.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ma Tammikuu 30. 18:44:12 2006

wekku kirjoitti:Juu, sen kyllä arvasin että siihen letkuunhan se tulee.

Mutta miten päin ja mihin ohjataan sitten ylimääräinen paine jota ei haluta kellolle kun ahtoja tarviis nostaa.
Vaikka ilmanputsarille.

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja wekku » Ma Tammikuu 30. 18:49:32 2006

Ok. Eli se ohjataan ulkoilmaan..

Ja eikun kokeilemaan..

Kiitoksia.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ma Tammikuu 30. 18:52:44 2006

wekku kirjoitti:Ok. Eli se ohjataan ulkoilmaan..

Ja eikun kokeilemaan..

Kiitoksia.
No niin minä asian näkisin. :)

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar » Ma Tammikuu 30. 23:59:08 2006

EDIT: ei antanutkaa tripod linkittään suoraan

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja wekku » Ti Tammikuu 31. 9:34:27 2006

Linkittää mitä?

Pistä sit osoite jos on hyödyllistä tietoa ;)
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

Vastaa Viestiin