bensalinjat ja liitokset.

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

kemes
Viestit: 1255
Liittynyt: Pe Elokuu 30. 0:02:33 2002
Paikkakunta: Vantaa

bensalinjat ja liitokset.

Viesti Kirjoittaja kemes » Ma Tammikuu 30. 22:50:33 2006

Olen vetänyt autooni uudet bensalinjat. Nyt pitäisi keksiä fiksu tapa liittää kupariputki ja letku toisiinsa. Jesse kerkesi jo neuvomaan ns. helmiliitokseen perustuvan liittimen.

Miten olette kyseisen homman toteuttaneet? Vinkkejä kaivataan.
Escort mk4 RS Turbo 2.0 16v

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Tammikuu 30. 23:17:12 2006

Hyvillä klemmareilla vaan letkuliitos, siis ei niillä sinisillä paskoilla. Putken päähän kannattaa prässätä ihan pieni klunssi vielä varmistamaan. Jarruputkityökalulla sen saa helposti tehtyä.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Ma Tammikuu 30. 23:32:45 2006

mulla on just kemes tollanen helmiliitos rst:ssä.
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » Ma Tammikuu 30. 23:40:59 2006

Sehän riippuu ihan paineista mitä tarvii kestää. Jos kova paine jic- kartiliitota painamaan putkeen ja prässäämään letkuun jic-vastakappaletta. Helmetkin kestää, mut rapisee helpommin pois ja jos kaasaripaineilla pelaat, ni kestää vaikka vaan karhentaa putken ja tekee siihen liima/klemmariliitoksen.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Tammikuu 31. 0:16:30 2006

ja jos letkunkiristimet valitsee käytettäväksi, niin kannattaa kiinnittää huomiota klemmariin, että tulee oikeanlainen klemmari.

http://www.smartweld.fi/letkunkiristimet.pdf on pirun hyvä valinta aina 30mm asti, ja siitä pienemmäksi käyttäisin tämän http://customer.canter.fi/etra/index.ph ... =51879&p=0 tyyppistä klemmaria.

noiden etuna on se että ne kiristää varmasti tasaisesti, päinvastoin kuin perinteisen malliset klemmarit. syttyi meinaan cossu palamaan vääränlaisen klemmarin takia, joten polttoainelinjoissa kannattaa tiettyä tarkkaavaisuutta pitää yllä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Tammikuu 31. 10:15:00 2006

Tuon alemman linkin näköiset "täsmä-klemmarit" on monesti hyväksi todettu pienissä lietkuissa. Pitää vaan olla juuri oikean kokoiset aina. Varmuuden välttämiseksi kannattaa myös hieman miettiä mihin niitä liitoksia tekee, eli juuri pakoputken viereen tai muutenkaan kuumiin paikkoihin. Jos pettää, niin siten että bensa voi sieltä "turvallisesti" purkautua.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

kemes
Viestit: 1255
Liittynyt: Pe Elokuu 30. 0:02:33 2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja kemes » Ti Tammikuu 31. 14:43:20 2006

Toi juuri päässä pyörinyt, että mitä jos tosiaan käy niin että liitos pettää ja bensat suihkuu esim kuuman pakoputken päälle :shock:

Mitäs tommonen työkalu millä se levitys tehdään putken päähän maksaa?
Escort mk4 RS Turbo 2.0 16v

Henkku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1126
Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
Paikkakunta: Äänekoski westside..

Viesti Kirjoittaja Henkku » Ti Tammikuu 31. 15:11:55 2006

www.biltema.fi

89.00e


tai käy varaosaliikkeesta/korjaamolta kysymässä lainaan viikonlopuksi...

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Tammikuu 31. 15:26:50 2006

Halvempiakin on, mutta niillä ei taas voi tehdä jarruputkien liitoksia kun ovat niin sekundaa. Tuollaiseen kalliimpaan kun investoi ja ostaa vähän putkea ja nippoja jemmaan, niin ei käy vanhanaikaiset lauantaina klo 14:00...
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: bensalinjat ja liitokset.

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ti Tammikuu 31. 15:29:34 2006

kemes kirjoitti: Miten olette kyseisen homman toteuttaneet? Vinkkejä kaivataan.
Itsellä painepuolella kaikki liitokset helmiliittimillä, paluu puolella sitten on ihan klemmari liitoksilla.

Paikallinen hydrauliikka-pulju tekee prässätyt helmiliittimet letkujen päihin, ainut tieto minkä tarvitsevat on putken ulkohalkaisija.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

kemes
Viestit: 1255
Liittynyt: Pe Elokuu 30. 0:02:33 2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja kemes » Ke Helmikuu 1. 12:42:47 2006

Kiitoksia kaikille teille jotka ootte vastaillu. Nyt näyttää siltä että taivun tuohon helmiliitokseen painepuolella ja paluupuolelle saa riittää klemmarit.

Mistä kannattaisi helsingissä kysellä noita helmiliitoksella olevia liittimiä?
Escort mk4 RS Turbo 2.0 16v

Henkku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1126
Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
Paikkakunta: Äänekoski westside..

Viesti Kirjoittaja Henkku » Ke Helmikuu 1. 14:55:04 2006

Millaisia ne helmiliitokset on?
Ei oo mulle tullut sellaisia vielä vastaan... :oops:

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ke Helmikuu 1. 15:24:23 2006

Putken päälle puristetaan helmi, jota vasten sitten saa liitettyä kierteellisen letkukaran erillisellä mutterin tapaisella nippelillä joka tulee helmen taakse. Vähän niinkuin jarruputken ja letkun liitoksissa aika usein on.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Henkku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1126
Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
Paikkakunta: Äänekoski westside..

Viesti Kirjoittaja Henkku » Ke Helmikuu 1. 15:41:12 2006

nii joo.. no on se sitten tuttu liitos.. kuullosti tuo vaan niin vieraalle :lol:

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ke Helmikuu 1. 16:50:07 2006

Nuo hectorin vilauttamat klemmarit on todella hyvä konsti, mutta jos haluut ottaa varman päälle niin alusta loppuun teräspunosletkua johon tarvittaessa prässäytät liittimet. Saa yrittää hajottaa, ei oo hajoomas ;)

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Ke Helmikuu 1. 18:51:51 2006

Noista teräspunos letkuista kannattaa katella laadukas..jotkut on sellasta sontaa että kudokset saataa katkeilla ja työntyä letkun läpi,etenkin jos vie pohjassa linjan voi kivet puhkoa letkut äkkiä.Hytarilla eivät suostuneet myymään edes teräspunosletkua tähän tarkoitukseen, no olihan se kumikin kuin pierunkuori....

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ke Helmikuu 1. 20:13:08 2006

Empä tuosta tiedä... Laakeri ja teollisuustarvikkeelta saa jo kumina/mitä lie? niin kestävää ettei taatusti hajoa...

Voihan sinne pohjaan iskeä vaikka putkeen jonka sisäkautta bensalinjat kulkevat niinkuin kilpavehkeissä pitää olla jos pohjassa vie linjat...

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Ke Helmikuu 1. 21:07:40 2006

Varmaan kestää jos tosiaan hommaa kunnon letkun eikä niitä "teräspunosletkuja",vahvike kangaspunos kumikerrosten välissä kyllä kertoo jo laadusta, itse laitan autoracingin aluputkella pohjassa ja loput samaisen firman teräspunosletkulla.

makeN
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja makeN » Ke Helmikuu 1. 22:06:27 2006

kemes kirjoitti:Mistä kannattaisi helsingissä kysellä noita helmiliitoksella olevia liittimiä?

DUNLOP HIFLEX Helsinki >
Hankasuontie 10, 00390 HELSINKI
puh. (09) 615 6400, fax (09) 6156 4301

Oy Tecalemit Ab
Hankasuontie 13
PL 78 00391 Helsinki

Hydromarket Suutarila

Osoite: Tapulikaupungintie 6 , 00750 Helsinki
Puhelin: 09 - 3464 200
Fax: 09 - 3464 300
Sähköposti: hydromarket@hydromarket.fi
Avoinna: ma-pe 8-16.30

Konala

Osoite: Malminkartanonkuja 1-3 , 00390 Helsinki
Puhelin: 09 - 5121 200
Fax: 09 - 5121 300
Sähköposti: konala@hydromarket.fi
Avoinna: ma-pe 7.30-16


Siinä muutama....

kemes
Viestit: 1255
Liittynyt: Pe Elokuu 30. 0:02:33 2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja kemes » Ma Helmikuu 6. 13:28:05 2006

kiitos!
Escort mk4 RS Turbo 2.0 16v

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Helmikuu 7. 17:38:24 2006

Bensaletkuina on aiemmin käytetty Nitriilikumisia, mutta nykyisissä bensoissa on jotain sellaisia emmeitä, että nitriili pehmenee eli kannattaa kysellä mitä ainetta putket on jos jotain omia virityksiä tekee.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

mylordisford
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Syyskuu 24. 19:30:30 2004
Paikkakunta: Vaala

Viesti Kirjoittaja mylordisford » To Tammikuu 25. 19:22:02 2007

hydrauliletku liittimet kun puristuttaa kupariputkeen ni javot on monenlaisia päitä eikun valitsee.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » To Tammikuu 25. 20:10:58 2007

Arska kirjoitti:Putken päälle puristetaan helmi, jota vasten sitten saa liitettyä kierteellisen letkukaran erillisellä mutterin tapaisella nippelillä joka tulee helmen taakse. Vähän niinkuin jarruputken ja letkun liitoksissa aika usein on.
Itseasiassa helmiliitos on sellainen että muovi (tai metalli) putken sisään työnnetään lyhyt "kara" ja ulkopuolelle tulee se ns, helmi. Helmen päälle mutteri joka kiristetään vastakappaletta vasten. Karassa on sitten kartio tai muu vastaava muoto joka löytyy vastakappaleestakin. Kara myös pitää putken "muodossa" ettei helmi purista putkea lyttyyn

Tai siis tuota vissiin hait myös, kuva havainnollistaisi paljon

Ja fiffelle:

Kannattaa melkeempä vetää ne letkut autoracingin aluputken sijasta sähkötarvikkeisiin kuuluvan JAPin sisään, kokoja löytyy 16mm, 20mm, 25mm, 32mm jne, ei maksa kuin euron pari metri jos sitäkään ja saa 3m kankina, jatkoja ja valmiita 90ast mutkia saa myös

Taivutusjousikaan ei montaa euroa maksa halpahalleissa

Pikkupoeka
Viestit: 75
Liittynyt: La Kesäkuu 4. 16:39:33 2005
Paikkakunta: Leppis

Viesti Kirjoittaja Pikkupoeka » To Tammikuu 25. 21:38:39 2007

VesQ kirjoitti: Itseasiassa helmiliitos on sellainen että muovi (tai metalli) putken sisään työnnetään lyhyt "kara" ja ulkopuolelle tulee se ns, helmi.
Metalli putki ei tarvitse karaa sisälle. Ainoastaan muoviputkeen. Jos käytätte rosteri osia niin kannattaa rasvata kierre ja liittimen sisä kartio kunnolla ettei pääse kiristäessä leipomaan kiinni.Tarttuu meinaan melkoisen tiukkaan varsinkin nuo isommat liittimet.Myös tavalliset liittimet kannattaa rasvata jotta saa joskus vielä auki. Ja kuvaa liittimestä.
Niin ja jos käyttää muoviputkea niin kannattaa varmistaa et on polttoaineen kestävää (meinasin saada viimeksi tavallista)....
Ford Capri II
Ford Escort mk2

magelius
Viestit: 783
Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002

Viesti Kirjoittaja magelius » La Helmikuu 3. 23:14:08 2007

Jos ootte joutunut availemaan noita helmiliitoksia, niin onko se helmi kertakäyttö kamaa? Vai tiivistääkö samalla tavalla jos kiristaa uudestaan?

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » La Helmikuu 3. 23:29:14 2007

eikös se niin ole että helmi vaihdetaan aina.
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Helmikuu 4. 0:29:49 2007

Eikös ne kestä uudelleenkäyttöä erittäinkin hyvin, ei mitään tarkempaa tietoa mutta tuollainen mielikuva jäännyt jostakin, mikään muuhan siellä ei kulu/hajoa kuin itse se helmi

Muutamat sekä muovi että rautaputkella olleet helmiliitokset avannut ja uudelleen liittänyt pariin kolmeen kertaan ja hyvin on pitänyt

Tiedä sitten miten tosiaan on

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Su Helmikuu 4. 0:50:28 2007

Helmi pitäisi aina vaihtaa, muutenhan nuo osat käy uudelleen käyttää. Toki vanha helmi voi pitää jos ei ole runtattu ihan loppuun asti (kierteiden pohjaan) kun kiristetty
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

dexta
Viestit: 764
Liittynyt: Ke Lokakuu 16. 17:58:38 2002
Paikkakunta: Etelä-savo

Viesti Kirjoittaja dexta » Su Helmikuu 4. 0:54:45 2007

Helmihän ei lähde pois kuin särkemällä tai lyhentämällä putkee. Kestää useemman kiristyksen. Tosin voi olla jos on vedetty hampaat irvessä tappiin ni ei kestä, rajansa kaikella. Bensapuolella mielellään uus helmi.

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » Su Helmikuu 4. 8:01:30 2007

magelius kirjoitti:Jos ootte joutunut availemaan noita helmiliitoksia, niin onko se helmi kertakäyttö kamaa? Vai tiivistääkö samalla tavalla jos kiristaa uudestaan?
Helmiliitos kestää kiristää useammin.Ja se toinen vaihtoehto onJic-liittimiin perustuva kartiosysteemi jota käytetään hydrauliikassa,ensin putken päälle tulee mutteri+kiristysholkki jonka jälkeen putken pää muokataan sitä varten tehdyllä koneella ulospäin leveneväksi kartioksi.Tämän systeemin saa kiinni normaaliin uros-jic liittimeen.Jic-hiluja löytyy 6mm ylöspäin oleville rautaputkille.
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

Pikkupoeka
Viestit: 75
Liittynyt: La Kesäkuu 4. 16:39:33 2005
Paikkakunta: Leppis

Viesti Kirjoittaja Pikkupoeka » Su Helmikuu 4. 16:56:14 2007

Helmiliitostahan ei tarvitse kiristää "hampaat irvessä" eikä helmeä tarvitse vaihtaa ellei sitä ole asennettu jo alunperin väärin. Tuolloin se on tyssäntynyt osittain ja silloin se ei kyllä yleensä pidä enää toista kiristystä. Ohuilla putkilla <12mm en ole törmännyt noihin tyssäytyneisiin oleviin helmiin mutta muutaman kerran 18mm ja sitä isommilla putkella. Vaikka harvempihan tuon kokoisia putkia bensalinjoihin asentelee. Putki aina kunnolla pohjaan ennenkuin rupeaa kiristelemään ja putken pää kunnolla suoraksi sekä vähän pyöristetyksi...
Ford Capri II
Ford Escort mk2

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Helmikuu 4. 22:34:46 2007

OHC ruiskusierran tankissa kun on kaksi lähtöä pohjassa, isompi pumpulle, pienemään paluu(ko)?

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » Su Helmikuu 4. 22:57:59 2007

Sultzi kirjoitti:OHC ruiskusierran tankissa kun on kaksi lähtöä pohjassa, isompi pumpulle, pienemään paluu(ko)?
kyllä.

Vastaa Viestiin