bensalinjat ja liitokset.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1255
- Liittynyt: Pe Elokuu 30. 0:02:33 2002
- Paikkakunta: Vantaa
bensalinjat ja liitokset.
Olen vetänyt autooni uudet bensalinjat. Nyt pitäisi keksiä fiksu tapa liittää kupariputki ja letku toisiinsa. Jesse kerkesi jo neuvomaan ns. helmiliitokseen perustuvan liittimen.
Miten olette kyseisen homman toteuttaneet? Vinkkejä kaivataan.
Miten olette kyseisen homman toteuttaneet? Vinkkejä kaivataan.
Escort mk4 RS Turbo 2.0 16v
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
-
- Viestit: 403
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004
Sehän riippuu ihan paineista mitä tarvii kestää. Jos kova paine jic- kartiliitota painamaan putkeen ja prässäämään letkuun jic-vastakappaletta. Helmetkin kestää, mut rapisee helpommin pois ja jos kaasaripaineilla pelaat, ni kestää vaikka vaan karhentaa putken ja tekee siihen liima/klemmariliitoksen.
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
ja jos letkunkiristimet valitsee käytettäväksi, niin kannattaa kiinnittää huomiota klemmariin, että tulee oikeanlainen klemmari.
http://www.smartweld.fi/letkunkiristimet.pdf on pirun hyvä valinta aina 30mm asti, ja siitä pienemmäksi käyttäisin tämän http://customer.canter.fi/etra/index.ph ... =51879&p=0 tyyppistä klemmaria.
noiden etuna on se että ne kiristää varmasti tasaisesti, päinvastoin kuin perinteisen malliset klemmarit. syttyi meinaan cossu palamaan vääränlaisen klemmarin takia, joten polttoainelinjoissa kannattaa tiettyä tarkkaavaisuutta pitää yllä.
http://www.smartweld.fi/letkunkiristimet.pdf on pirun hyvä valinta aina 30mm asti, ja siitä pienemmäksi käyttäisin tämän http://customer.canter.fi/etra/index.ph ... =51879&p=0 tyyppistä klemmaria.
noiden etuna on se että ne kiristää varmasti tasaisesti, päinvastoin kuin perinteisen malliset klemmarit. syttyi meinaan cossu palamaan vääränlaisen klemmarin takia, joten polttoainelinjoissa kannattaa tiettyä tarkkaavaisuutta pitää yllä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Tuon alemman linkin näköiset "täsmä-klemmarit" on monesti hyväksi todettu pienissä lietkuissa. Pitää vaan olla juuri oikean kokoiset aina. Varmuuden välttämiseksi kannattaa myös hieman miettiä mihin niitä liitoksia tekee, eli juuri pakoputken viereen tai muutenkaan kuumiin paikkoihin. Jos pettää, niin siten että bensa voi sieltä "turvallisesti" purkautua.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 1255
- Liittynyt: Pe Elokuu 30. 0:02:33 2002
- Paikkakunta: Vantaa
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 1126
- Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
- Paikkakunta: Äänekoski westside..
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
-
- Viestit: 5172
- Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
- Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
- Viesti:
Re: bensalinjat ja liitokset.
Itsellä painepuolella kaikki liitokset helmiliittimillä, paluu puolella sitten on ihan klemmari liitoksilla.kemes kirjoitti: Miten olette kyseisen homman toteuttaneet? Vinkkejä kaivataan.
Paikallinen hydrauliikka-pulju tekee prässätyt helmiliittimet letkujen päihin, ainut tieto minkä tarvitsevat on putken ulkohalkaisija.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 
Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--
-
- Viestit: 1255
- Liittynyt: Pe Elokuu 30. 0:02:33 2002
- Paikkakunta: Vantaa
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 1126
- Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
- Paikkakunta: Äänekoski westside..
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 1126
- Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
- Paikkakunta: Äänekoski westside..
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1043
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
- Paikkakunta: Laukaa
Noista teräspunos letkuista kannattaa katella laadukas..jotkut on sellasta sontaa että kudokset saataa katkeilla ja työntyä letkun läpi,etenkin jos vie pohjassa linjan voi kivet puhkoa letkut äkkiä.Hytarilla eivät suostuneet myymään edes teräspunosletkua tähän tarkoitukseen, no olihan se kumikin kuin pierunkuori....
-
- Viestit: 1323
- Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
- Paikkakunta: Laihia
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1043
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
- Paikkakunta: Laukaa
-
- Ylläpitäjä
kemes kirjoitti:Mistä kannattaisi helsingissä kysellä noita helmiliitoksella olevia liittimiä?
DUNLOP HIFLEX Helsinki >
Hankasuontie 10, 00390 HELSINKI
puh. (09) 615 6400, fax (09) 6156 4301
Oy Tecalemit Ab
Hankasuontie 13
PL 78 00391 Helsinki
Hydromarket Suutarila
Osoite: Tapulikaupungintie 6 , 00750 Helsinki
Puhelin: 09 - 3464 200
Fax: 09 - 3464 300
Sähköposti: hydromarket@hydromarket.fi
Avoinna: ma-pe 8-16.30
Konala
Osoite: Malminkartanonkuja 1-3 , 00390 Helsinki
Puhelin: 09 - 5121 200
Fax: 09 - 5121 300
Sähköposti: konala@hydromarket.fi
Avoinna: ma-pe 7.30-16
Siinä muutama....
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Bensaletkuina on aiemmin käytetty Nitriilikumisia, mutta nykyisissä bensoissa on jotain sellaisia emmeitä, että nitriili pehmenee eli kannattaa kysellä mitä ainetta putket on jos jotain omia virityksiä tekee.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 295
- Liittynyt: Pe Syyskuu 24. 19:30:30 2004
- Paikkakunta: Vaala
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Itseasiassa helmiliitos on sellainen että muovi (tai metalli) putken sisään työnnetään lyhyt "kara" ja ulkopuolelle tulee se ns, helmi. Helmen päälle mutteri joka kiristetään vastakappaletta vasten. Karassa on sitten kartio tai muu vastaava muoto joka löytyy vastakappaleestakin. Kara myös pitää putken "muodossa" ettei helmi purista putkea lyttyynArska kirjoitti:Putken päälle puristetaan helmi, jota vasten sitten saa liitettyä kierteellisen letkukaran erillisellä mutterin tapaisella nippelillä joka tulee helmen taakse. Vähän niinkuin jarruputken ja letkun liitoksissa aika usein on.
Tai siis tuota vissiin hait myös, kuva havainnollistaisi paljon
Ja fiffelle:
Kannattaa melkeempä vetää ne letkut autoracingin aluputken sijasta sähkötarvikkeisiin kuuluvan JAPin sisään, kokoja löytyy 16mm, 20mm, 25mm, 32mm jne, ei maksa kuin euron pari metri jos sitäkään ja saa 3m kankina, jatkoja ja valmiita 90ast mutkia saa myös
Taivutusjousikaan ei montaa euroa maksa halpahalleissa
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: La Kesäkuu 4. 16:39:33 2005
- Paikkakunta: Leppis
Metalli putki ei tarvitse karaa sisälle. Ainoastaan muoviputkeen. Jos käytätte rosteri osia niin kannattaa rasvata kierre ja liittimen sisä kartio kunnolla ettei pääse kiristäessä leipomaan kiinni.Tarttuu meinaan melkoisen tiukkaan varsinkin nuo isommat liittimet.Myös tavalliset liittimet kannattaa rasvata jotta saa joskus vielä auki. Ja kuvaa liittimestä.VesQ kirjoitti: Itseasiassa helmiliitos on sellainen että muovi (tai metalli) putken sisään työnnetään lyhyt "kara" ja ulkopuolelle tulee se ns, helmi.
Niin ja jos käyttää muoviputkea niin kannattaa varmistaa et on polttoaineen kestävää (meinasin saada viimeksi tavallista)....
Ford Capri II
Ford Escort mk2
Ford Escort mk2
-
- Viestit: 783
- Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Eikös ne kestä uudelleenkäyttöä erittäinkin hyvin, ei mitään tarkempaa tietoa mutta tuollainen mielikuva jäännyt jostakin, mikään muuhan siellä ei kulu/hajoa kuin itse se helmi
Muutamat sekä muovi että rautaputkella olleet helmiliitokset avannut ja uudelleen liittänyt pariin kolmeen kertaan ja hyvin on pitänyt
Tiedä sitten miten tosiaan on
Muutamat sekä muovi että rautaputkella olleet helmiliitokset avannut ja uudelleen liittänyt pariin kolmeen kertaan ja hyvin on pitänyt
Tiedä sitten miten tosiaan on
-
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
-
- Viestit: 764
- Liittynyt: Ke Lokakuu 16. 17:58:38 2002
- Paikkakunta: Etelä-savo
-
- Viestit: 1322
- Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
- Paikkakunta: Tampere
Helmiliitos kestää kiristää useammin.Ja se toinen vaihtoehto onJic-liittimiin perustuva kartiosysteemi jota käytetään hydrauliikassa,ensin putken päälle tulee mutteri+kiristysholkki jonka jälkeen putken pää muokataan sitä varten tehdyllä koneella ulospäin leveneväksi kartioksi.Tämän systeemin saa kiinni normaaliin uros-jic liittimeen.Jic-hiluja löytyy 6mm ylöspäin oleville rautaputkille.magelius kirjoitti:Jos ootte joutunut availemaan noita helmiliitoksia, niin onko se helmi kertakäyttö kamaa? Vai tiivistääkö samalla tavalla jos kiristaa uudestaan?
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: La Kesäkuu 4. 16:39:33 2005
- Paikkakunta: Leppis
Helmiliitostahan ei tarvitse kiristää "hampaat irvessä" eikä helmeä tarvitse vaihtaa ellei sitä ole asennettu jo alunperin väärin. Tuolloin se on tyssäntynyt osittain ja silloin se ei kyllä yleensä pidä enää toista kiristystä. Ohuilla putkilla <12mm en ole törmännyt noihin tyssäytyneisiin oleviin helmiin mutta muutaman kerran 18mm ja sitä isommilla putkella. Vaikka harvempihan tuon kokoisia putkia bensalinjoihin asentelee. Putki aina kunnolla pohjaan ennenkuin rupeaa kiristelemään ja putken pää kunnolla suoraksi sekä vähän pyöristetyksi...
Ford Capri II
Ford Escort mk2
Ford Escort mk2
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola