2.9 turinaa

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

2.9 turinaa

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Helmikuu 6. 17:47:43 2006

Mitä lie kannet virtaa vakiona? Pakokanavat ovat sinänsä mielenkiintoiset että ne on onnistuttu tehtaalla tukkimaan aika tehokkaasti. Itselläni on 2 erityyppistä kantta tallilla. Toisissa on pakopuolen yläosassa vain pienet nännit, mutta toisissa taas jonkun egr tai pulse air systeemin mullikat, putkia ei kuitenkaan ole mutta valtavat kyhmyt. Kellään käytännön tietoa siitä miten paljon tämän koneen kansissa on potentiaalia virtauksen suhteen? Nuo pakokanavat nyt on aivan selkeästi toimenpiteen tarpeessa mutta onko imupuolen täydellisestä rassaamisesta niinkään iloa vakio imusarjan kanssa?

Käytännön kokemuksia otetaan vastaa myös peltisarjojen osalta, mittoja tai penkkituloksia.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

olski
Viestit: 67
Liittynyt: La Maaliskuu 20. 20:15:57 2004
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja olski » Ma Helmikuu 6. 18:30:59 2006

Pakopuoli on kuuleman mukaan jopa kohtuu hyvä.Imupuoli vissiinkin suuritöisempi.Näin muistaakseni sanoi P.Poikkimäki kun noita 2.9 kansia veisteli.
20m 2.9 -65 ms&edis

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ylimark » Ma Helmikuu 6. 18:34:42 2006

Mulla menee kohta kannet teetettäväks. Täytyy sanoa, että mittaa penkissä ennen ja jälkeen.
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Helmikuu 6. 19:24:12 2006

2.9 V6 moottoria on katilla ja ilman sekä hydraulisilla nostajilla että käsipelillä säädettävillä. Siinä saattaa syy, miksi kansissa on eroa?

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ma Helmikuu 6. 19:26:22 2006

ylimark kirjoitti:Mulla menee kohta kannet teetettäväks. Täytyy sanoa, että mittaa penkissä ennen ja jälkeen.
Laitahan tänne tietoa, kun selvyyttä asiaan tulee... Ihan vaan mielenkiinnosta... :roll:
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Helmikuu 6. 20:26:11 2006

Sine kirjoitti:2.9 V6 moottoria on katilla ja ilman sekä hydraulisilla nostajilla että käsipelillä säädettävillä. Siinä saattaa syy, miksi kansissa on eroa?
ja eri tehoversioissa on erilaisia kansia, ite ostin katittoman tulpat ja ne eivät sopineetkaan mun sierraan, selviskin että kattipeli oli kyseessä. oli MAP kone ja hydraulinostimet.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Helmikuu 6. 21:14:39 2006

Jos ihan tarkkoja ollaan niin arkistosta löytyykin kolmea erilaista kantta. On jotkut ilmeisesti ihan ensimmäisistä 2.9 koneista olevat, joissa ei ole pakopuolella erillisiä istukoita. Näissä kansissa ei ole noita julmia kyhmyjä. Sitten löytyy MAP koneen kannet joissa istukkarenkaat, eikä kyhmyjä. Kolmas versio on ilmamäärämittarivehkeestä ja siellä on kanavissa 10c kolikon paksuiset "tapit" vastakarvaan virtausta kanavan katossa. Järjestän kuvia noista. Ilmeisesti tuo kannentekijä ei ollut tällaisia kansia tehnyt jos pakopuolta sanoi hyväksi.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

olski
Viestit: 67
Liittynyt: La Maaliskuu 20. 20:15:57 2004
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja olski » Ma Helmikuu 6. 21:45:29 2006

Arska kirjoitti:Jos ihan tarkkoja ollaan niin arkistosta löytyykin kolmea erilaista kantta. On jotkut ilmeisesti ihan ensimmäisistä 2.9 koneista olevat, joissa ei ole pakopuolella erillisiä istukoita. Näissä kansissa ei ole noita julmia kyhmyjä. Sitten löytyy MAP koneen kannet joissa istukkarenkaat, eikä kyhmyjä. Kolmas versio on ilmamäärämittarivehkeestä ja siellä on kanavissa 10c kolikon paksuiset "tapit" vastakarvaan virtausta kanavan katossa. Järjestän kuvia noista. Ilmeisesti tuo kannentekijä ei ollut tällaisia kansia tehnyt jos pakopuolta sanoi hyväksi.
Juuh noissa kansissa oli vaan ne aikaisemmin mainitut pienet "nännit".
Ihme sinänsä ettei ollut niitä isoja valupatteja EGRrää tai jotain varten kun moottori on ruotsista tuotu saastemalli :shock:
20m 2.9 -65 ms&edis

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ti Helmikuu 7. 8:30:49 2006

Omassa ilmamäärämittarimallin 2.9:ssä oli juurikin nuo Arskan mainitsemat isot patit. Vingullahan noista pääsi eroon...
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

MoloA
Viestit: 272
Liittynyt: To Tammikuu 8. 22:07:37 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MoloA » Ke Helmikuu 8. 11:13:17 2006

Hieman asian vierestä, onko joku käyttänyt boan kansia teetettävänä/penkissä?

Yhdet "ylimääräiset" istuvat hyllyssä ja voisi niille kenties jotain jekkuja keksiä
#682

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ke Helmikuu 8. 11:28:20 2006

No ton --> http://www.topbossperformance.co.uk/v624coseng.htm tekstin mukaan Ford suunnitteli alunperin Boan 300hv vapariksi. Millä se kone sitten kuristettiin niin siitä ei ole tietoa mutta eikös Timpalla ollu vaparina jo suht hyvät lukemat,~250hv.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » Ke Helmikuu 8. 16:37:39 2006

Joo noinhan se oli, että sillä piti alkaa touring car luokkaa ajamaan jos en väärin muista.

Olisko ollu ihan ecun ohjelman ja kaasuläppäkotelon avulla kun sitä kuristettiin... hmmm :roll: varmaan kyllä jotain muutakin tehty.

Oliskohan se ollu just toi timppav6:n vehje josta oli kerran juttua, että on muuten suht samat palikat kun mulla paitsi moottorinohjaus megasquirt (mulla perfect power) jolla sai sen maffin dumpattua ja toisioläppää avarrettu. Ja tosiaan se n.250hummaa kun mulla 223.

Suurin toivein tässä ja olis vielä ennen kevättä ajatus nyrästää toi toisioläppä isommaksi. 8)
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ke Helmikuu 8. 16:47:54 2006

Onnettoman kokoiset ne läpät on tuossa 12v koneessakin. Kunnon kotelo kokoluokkaa 70-80mm vaan kustantaa muutaman euron.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Miku
Viestit: 795
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002

Viesti Kirjoittaja Miku » Ke Helmikuu 8. 17:57:20 2006

Mikä tuossa 2.9i:ssä on ylipäätään se pahin kuristava tekijä? Ruiskukone ja tilavuutta piisaa, tehoa silti vaivaiset 145hv katin kanssa. Kaiken järjen mukaan potentiaalia pitäisi löytyä ilman ahtamistakin ihan hyvin. Perstuntumalla ainakin koneen hengitystä voisi korjata.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ke Helmikuu 8. 19:34:14 2006

Kyllä se aikanaan selviää, mitattua faktatietoa kun ei tunnu oikein olevan.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » Ke Helmikuu 8. 19:43:33 2006

No se imupuoli ainakin tossa 12tappisessa tökkii. 24venasessa on puolet enempi aukkoja ja teho 195hv... tosin muitakin eroja on.
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ke Helmikuu 8. 20:26:13 2006

jesus48 kirjoitti:No ton --> http://www.topbossperformance.co.uk/v624coseng.htm tekstin mukaan Ford suunnitteli alunperin Boan 300hv vapariksi. Millä se kone sitten kuristettiin niin siitä ei ole tietoa mutta eikös Timpalla ollu vaparina jo suht hyvät lukemat,~250hv.
Muutama tekijä tulee mieleen:

1) kun moottori esiteltiin ensimmäisen kerran, niin se täytti silloin suurin piirtein kaikki mahdolliset pakokaasupäästömääräykset. Siitä voi päätellä, että konetta on pitänyt ahdistaa riittävästi = paljon ja silti antaa ulos sen 195 hp.

2) Vakio ECU ja (4x?) katit pakoputkessa tulppana. Lisäksi em. kone kuluttaa käsittääkseni lähes aina vähemmän polttoainetta kuin 2.8/2.9 serkut.

3) Koneen perässä oleva ikuisesti kestävä A4LD automaattilaatikko. Kestää vääntöö ja voimoo aivan tolkuttomasti.

4) 300 hp, takaveto ja vapari kuutoskone vuonna 1989? Sehän olisi ollut E28/E34 M5:n aluetta ja sporttinen Sierra olisi jäänyt tehon puolesta toiseksi. Eihän sellainen peli vetele...

5) Vaikka tuolla sivulla sanotaankin moottorin oleva erityisen luotettava, niin väitänpä vaan olevan eri asia kestääkö kone nipussa 300-500 hp tehoilla 2-3 h kaasu pohjassa ja 195-210 hp tehoilla 200-400 tkm tavallisessa ajossa => de-tuning...

Parannettavaa kansien valussa lienee aina.

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ke Helmikuu 8. 23:11:11 2006

Tuossa mietin, että 300hp on aika paljon. Mutta kun aattelee että noin 2 litrasten 4-sylinteristen neliventtiilikoneitten kannet virtaa aika helposti 200hp, niin samalla kaavallahan kuuspyttysen neliventtiilikansi virtaisi n.300hp. Sillon ois kyllä litratehot toisella sadalla konivoimalla, harvemmin näkee tuotantoperheautoissa tänäkään päivänä. Rivakka sportti se kyllä ois ollu. :D :D
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

MoloA
Viestit: 272
Liittynyt: To Tammikuu 8. 22:07:37 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MoloA » To Helmikuu 9. 12:41:55 2006

Top Bossin tarinointiin suhtautuisin hieman varauksella, mutta ilmakotelo tosiaan on hieman ahtaan oloinen, kaipa sillekin jotain viriviriratkaisuja voisi kehitellä, kun tuossa irrallaan avoimena makaa.
#682

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » To Helmikuu 9. 13:41:36 2006

MoloA kirjoitti:Top Bossin tarinointiin suhtautuisin hieman varauksella, mutta ilmakotelo tosiaan on hieman ahtaan oloinen, kaipa sillekin jotain viriviriratkaisuja voisi kehitellä, kun tuossa irrallaan avoimena makaa.
Oon lukenu ton saman myös muilta sivuilta..Mut oli miten oli,eipä tuo oikeen mua liikuta. Tosin kyllä mä uskon että Boassa on potentialia "pienillä" panostuksilla sinne 270-280 heppaan miksei jopa 300..
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

olski
Viestit: 67
Liittynyt: La Maaliskuu 20. 20:15:57 2004
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja olski » To Helmikuu 9. 14:17:05 2006

Arska kirjoitti:Onnettoman kokoiset ne läpät on tuossa 12v koneessakin. Kunnon kotelo kokoluokkaa 70-80mm vaan kustantaa muutaman euron.
Jep aika onnettomat on. Vaihdoin omaani 2.8 efin imusarjan ja läppärungon siinä on ainakin vähän isommat.
20m 2.9 -65 ms&edis

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Helmikuu 9. 15:16:40 2006

Suunnilleen samankokoisilla läpillä on tehty myös eräs 383 cid chevyn kone.... Kun ei puhetta uskota....
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » To Helmikuu 9. 18:43:33 2006

MoloA kirjoitti:Hieman asian vierestä, onko joku käyttänyt boan kansia teetettävänä/penkissä?

Yhdet "ylimääräiset" istuvat hyllyssä ja voisi niille kenties jotain jekkuja keksiä
Omat olivat viime kesänä koneistettavana, mutta vakiona ne pysytettiin sitten kuitenkin (vaikka kyllähän tuota tuli tuumittua puoleen jos toiseenkin). Nyt tilanne on se, että kotosalla majailee sitten toinenkin samanmoinen mylly. Onpahan mitä vaihtaa, kun harrasteautoon alkaa tarvita jotain :wink:
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Helmikuu 9. 22:20:09 2006

MoloA kirjoitti:Top Bossin tarinointiin suhtautuisin hieman varauksella, mutta ilmakotelo tosiaan on hieman ahtaan oloinen, kaipa sillekin jotain viriviriratkaisuja voisi kehitellä, kun tuossa irrallaan avoimena makaa.
Oon joskus miettinyt, että mistä toi Top Boss Performance repii noita osia, joita se kauppaa uutena. Männän renkaita en kyllä enää löytänyt tuolta sivuilta...

Joskus olin muutaman vistin verran mailin vaihdossa, ja ihan asiallista ja aktiivista palautetta sain. Toisin kuin yleensä on tapana tuolla päin sähköposteihin vastailla.

Onko kellään mitään tarvetta tuolta? Lähtiskö kukaan vetämään kimppatilausta koo'oo firmasta?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

olski
Viestit: 67
Liittynyt: La Maaliskuu 20. 20:15:57 2004
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja olski » To Helmikuu 9. 23:55:37 2006

Otentaanpas takasin.12venttiilisen vakio läppärunko riittää yli 200 hepoon vaparissa :?
Ei pitäisi siitä ensimmäisenä ahdistaa.
20m 2.9 -65 ms&edis

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Helmikuu 10. 0:05:02 2006

Tuo riittävyys on aika epämääräinen käsite, jos saat vakioläpillä esim. 200hv, niin paljonko tulee lisää jos vaihdat vaikka 50% isompiin? Olisiko parempi puhua siitä paljonko vakioläpillä hävitään milläkin tehoilla ja kierroksilla?
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Miku
Viestit: 795
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002

Viesti Kirjoittaja Miku » Pe Helmikuu 10. 15:19:50 2006

Mites ne peltisarjat, täällähän oli joskus joku keskustelu niistäkin? Eikös olskilla ollut semmoiset. Minkälainen tuntuma niistä jäi ja tekeekö joku firma niitä? Marteliuksen listassa ei ainakaan ollut. Mahtaiskohan tuosta saada putken ja pakosarjojen vaihdolla ~160hv.. Mitäs sen jälkeen?

olski
Viestit: 67
Liittynyt: La Maaliskuu 20. 20:15:57 2004
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja olski » Pe Helmikuu 10. 15:54:41 2006

Peltisarjat on myyty.En päässy niiden vaikutusta kokeileen, kun ei mahtunut taunuksen konehuoneeseen :cry:
Ei olleet tehdastekoiset. Ihan fiksun näköiset mun mielestä silti.
http://photobucket.com/albums/d2/olskij ... akosarjat/
Ikinä en ole missään tehdastekoisiin törmännyt.
Koitan kysyä nykyiseltä omistajalta toiko nuo tehoo ihan vi**sti :D
20m 2.9 -65 ms&edis

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Pe Helmikuu 10. 16:20:50 2006

Sumuisilta saarilta löytyy tod.näk. vielä noita tehdastekoisia peltisarjoja. Ashley,Janspeed on ainakin joskus valmistanut noihin peltisettejä,xr4i/xr4x4. 2.8 ja 2.9 oon nähnyt jossaan mutta hinta oli kyllä suolanen.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Pe Helmikuu 10. 16:58:50 2006

jesus48 kirjoitti:Sumuisilta saarilta löytyy tod.näk. vielä noita tehdastekoisia peltisarjoja. Ashley,Janspeed on ainakin joskus valmistanut noihin peltisettejä,xr4i/xr4x4. 2.8 ja 2.9 oon nähnyt jossaan mutta hinta oli kyllä suolanen.
Väärän kätiset varmaankin kotoisiin oloihin.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Pe Helmikuu 10. 17:04:10 2006

MouTine kirjoitti:
jesus48 kirjoitti:Sumuisilta saarilta löytyy tod.näk. vielä noita tehdastekoisia peltisarjoja. Ashley,Janspeed on ainakin joskus valmistanut noihin peltisettejä,xr4i/xr4x4. 2.8 ja 2.9 oon nähnyt jossaan mutta hinta oli kyllä suolanen.
Väärän kätiset varmaankin kotoisiin oloihin.
mun mielestä oli LHD ja RHD malleihin erikseen.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Helmikuu 10. 23:44:04 2006

Lautamäki myy peltisarjatarvikkeita edullisesti ja käy kaikkiin malleihin... Laipat tietenkin jostain erikseen.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Helmikuu 14. 17:04:14 2006

Entä jakoketju 12 venttiilisessä, keneltäkään räpsähtänyt ja millä kilometreillä? Valmistaja ei tietenkään kehoita sitä vaihtamaan, mutta millä metreillä vaihtoa on viisasta alkaa suunnittelemaan?
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

scorpio4x4
Viestit: 252
Liittynyt: To Joulukuu 18. 20:16:46 2003
Paikkakunta: Suomen hollanti

Viesti Kirjoittaja scorpio4x4 » Ti Helmikuu 14. 19:27:51 2006

Tiiän yhen 2.8 myllyn millä ajettu 770tkm... eikä oo tarvinnu avata.
Omalla 2.9 sahattu 310tkm ilman availuja.
Kestäviä on ketjut
#636
Mitsu L200 Intense Magnum TCL -07
Mitsu Pajero 3.2 DI-D Elegance A. -03
Mitsu Pajero 3.2 DI-D Elegance A. -00
Oonkohan oikeessa kerhossa jäsenenä?????? Noo, taivaspaikka on jo ansaittu ;)

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Helmikuu 14. 22:41:40 2006

Ei nyt liity 2.9:iin, mutta mikäs se menikään 2.8:ssa rikki? Se joku bakeliittipyörä jostakin? Millä sen sai hajalle? 2.9:ssa oli jo korjattu pyörä eri malliseksi vai muistanko väärin?

Kyselin tässä ennen joulua enemmän ja vähemmän vakavissani tiivistesarjoja 2.8 ja 2.9 moottoreihin paikallisella Bromanilla (Varaosamaailma). Yllätykseksi 2.8:iin löytyi kaikkea ala- ja yläpääntiivisteitä, kansipahvit, runkolaakerit, männänrenkaat jne. Yllättävää kyllä 2.9:iin ei löytynyt juuri mitään. Koivusen luetteloa varaosamyyjä muistaakseni selasi.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Helmikuu 14. 23:34:25 2006

Sine kirjoitti:Ei nyt liity 2.9:iin, mutta mikäs se menikään 2.8:ssa rikki? Se joku bakeliittipyörä jostakin? Millä sen sai hajalle? 2.9:ssa oli jo korjattu pyörä eri malliseksi vai muistanko väärin?

Kyselin tässä ennen joulua enemmän ja vähemmän vakavissani tiivistesarjoja 2.8 ja 2.9 moottoreihin paikallisella Bromanilla (Varaosamaailma). Yllätykseksi 2.8:iin löytyi kaikkea ala- ja yläpääntiivisteitä, kansipahvit, runkolaakerit, männänrenkaat jne. Yllättävää kyllä 2.9:iin ei löytynyt juuri mitään. Koivusen luetteloa varaosamyyjä muistaakseni selasi.
Vanhoissa Cologneissa 2.0:sta alkaen on käytetty nokan pyörittämiseen rattaita, joista toinen tosiaan on bakeliittia/fiiberiä/tms. Urbaani legenda kertoo vanhoista virranjakajan kansista valettuina... =) Se ei periaatteesa normaali käytössä hajoa, mutta kireemmillä venajousilla ja jyrkällä nokalla se on koetuksella. Talvi jäykkine öljyineen ja ihan normaali kuluminenkin niitä myös syö. Aikoinaan varmasti suurin rikkoja oli ammattitaitoisen asentajan meisseli jolla se lukittiin hampaiden välistä kun remonttia tehtiin.

Uutta tuommoista "muovi"ratasta ei saa, mutta teräksisiä saa. Itsellänikin oli edellisessä koneessa Quaifen ratas joka kivasti vihelsi. Nykyään koo'oo kone viheltää Oulussa Taunuksessa.

Nuo vara-osat on wanha tieto. Molempiin saa ihan hyvin osia, mutta 2.9:iin vain alkuperäisinä.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ke Helmikuu 15. 8:06:30 2006

Juu hyvin löytyi osat tuohon oman 2.9i:n koneremppaan Kivitilalta. Varaosaliikkeestä ei juuri mitään.

2.8:iin kannattaa kysellä nokkaratassarjaa (teräs) esim. Racers Placesta. Hintaa puolet Quaifesta ja mukaan tulee nokkapyörän lisäksi myös kampuran ratas.

Mutta etsikääpäs vaikkapa jenkkien Ebaysta tai Summitin luetteloista 2,9 V6:n osia. Perusteelliseen konerempaan saa osat todella halvalla ja mukaan kuuluu sitten männät, nokka, öljypumppu, laakerit, tiivisteet jne.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1986-199 ... otohosting

Prkl pelkkä uusi vakionokka maksaa saman täällä :? Olisinpa tiennyt tuon viime talvena... :evil:
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

Miku
Viestit: 795
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002

Viesti Kirjoittaja Miku » Ke Helmikuu 15. 11:52:52 2006

jouni kirjoitti:Perusteelliseen konerempaan saa osat todella halvalla ja mukaan kuuluu sitten männät, nokka, öljypumppu, laakerit, tiivisteet jne.
Taitaa tehdä euroissa n. 400. Tekis melkein mieli hankkia, vaikkei ole oikein tarvettakaan.

Corleone
Viestit: 528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 1:26:23 2001
Paikkakunta: Lpr
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Corleone » Ke Helmikuu 15. 11:54:49 2006

MoloA kirjoitti:Hieman asian vierestä, onko joku käyttänyt boan kansia teetettävänä/penkissä?

Yhdet "ylimääräiset" istuvat hyllyssä ja voisi niille kenties jotain jekkuja keksiä

Omani kannet kävivät portattavina silloin jakopää rempan yhteydessä, mitään virtausarvoja en muista mutta ruudulta katselin kun koneistaja selosti että tuon pitäisi jo tuntua "persdynossakin" ja näytti niitä käyriä.
Tarkoitus ei kyllä ollutkaan niistä mitään vimosen päälle kansia tehdä, lähinnä pakopuolta koneisteltiin, imukanava on niin pitkä ettei sille ruvettu tekemään juuri mitään.

Se persdynokin jäi sitten hieman arvailujen varaan, se surullisen kuuluisan kestävä A4LD söi varmaan ne lisääntyneet tehot, ts ei uskaltanut juurikaan kokeilla ainakaan mitään rankkoja paikaltaan lähtöjä, kerran sen tein ja seuraavana päivänä ei ollut enää kakkos vaihdetta eli tehoa oli varmaan liikaa... :roll:
Mondeo 2.2 Tdci Titanium Wagon -05
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ke Helmikuu 15. 12:00:02 2006

Miku kirjoitti:
jouni kirjoitti:Perusteelliseen konerempaan saa osat todella halvalla ja mukaan kuuluu sitten männät, nokka, öljypumppu, laakerit, tiivisteet jne.
Taitaa tehdä euroissa n. 400. Tekis melkein mieli hankkia, vaikkei ole oikein tarvettakaan.
Vois tehä kimppatilauksen noista vehkeistä?Männätkin on naurettavan edulliset. Itse ajattelin hankkia vaikka ei tällä hetkellä ole tarvetta.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Miku
Viestit: 795
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002

Viesti Kirjoittaja Miku » Ke Helmikuu 15. 14:40:56 2006

jesus48 kirjoitti:Vois tehä kimppatilauksen noista vehkeistä?
Pitää nyt henk.koht vähän vielä miettiä mihin tässä satsaisi. Hyvä kun kerkee edes öljyt vaihtamaan tällä menolla..

olski
Viestit: 67
Liittynyt: La Maaliskuu 20. 20:15:57 2004
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja olski » Ke Helmikuu 15. 16:03:47 2006

olski kirjoitti:Peltisarjat on myyty.En päässy niiden vaikutusta kokeileen, kun ei mahtunut taunuksen konehuoneeseen :cry:
Ei olleet tehdastekoiset. Ihan fiksun näköiset mun mielestä silti.
http://photobucket.com/albums/d2/olskij ... akosarjat/
Ikinä en ole missään tehdastekoisiin törmännyt.
Koitan kysyä nykyiseltä omistajalta toiko nuo tehoo ihan vi**sti :D
Ei oltu vielä pakosarjoja asenneltu.
Huhuja on kuultu 0-20hv lisästä. Nää on taas näitä arvioita :roll:
20m 2.9 -65 ms&edis

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Maaliskuu 2. 21:36:34 2006

Niin muuten, mitäs se hourailu on tämän koneen sytytyksen säädöstä ettei sietäisi mennä noin vaan jakajasta kääntelemään? Hyvää jälkimarkkinointia ilmeisesti kun aika sitkeässä huhu on?
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » Pe Maaliskuu 3. 10:03:16 2006

Taitaa se kutinsa pitää. Jos moottorin käydessä yrittää ennakkoa säätää jakajaa kääntämällä, säätää ECU sitä takaisin.
Jenkki EEC:ssä homma on ratkaistu sillä että jakajan ja ECU:n välinen yhteys katkaistaan säädön ajaksi ottamalla yksi liitin auki.
Eli liitin auki, moottori käyntiin ja säätö, moottori seis ja liitin kiinni. Euromallissa sitä liitintä ei ole, mutta eihän se ole kummoinen homma lisätä.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Maaliskuu 3. 10:29:44 2006

Jenkeistä tuo ilmiö on kyllä tuttu, mutta.. mitenköhän laaja ilmiö tuo loppujen lopuksi on? Tarkoitan muidenkin euromallien EEC-IV boxeja.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Pappacosworth
Viestit: 414
Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth » Pe Maaliskuu 3. 17:48:33 2006

Luet vikakoodit, ja viimeisen koodin jälkeen on aikaa säätöön kun vikakoodi töpseli on vielä yhdistetty. Aika taisi olla minuutti tai pari.
Focus ST 2014, Honda Africa Twin DCT 2016 (Fiesta ST 2019)
https://texelectric.webnode.fi/

tumi
Viestit: 201
Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004

Viesti Kirjoittaja tumi » Ma Maaliskuu 6. 23:24:43 2006

Jari H kirjoitti:Taitaa se kutinsa pitää. Jos moottorin käydessä yrittää ennakkoa säätää jakajaa kääntämällä, säätää ECU sitä takaisin.
Jenkki EEC:ssä homma on ratkaistu sillä että jakajan ja ECU:n välinen yhteys katkaistaan säädön ajaksi ottamalla yksi liitin auki.
Eli liitin auki, moottori käyntiin ja säätö, moottori seis ja liitin kiinni. Euromallissa sitä liitintä ei ole, mutta eihän se ole kummoinen homma lisätä.
Mistäs se ecu saa tiedon koneen todellisesta asennosta jos joku kääntää jakajaa koneen käydessä? Onko jossain päin konetta toinen anturi?
-84 Sierra 2,0@3.0 twinturbo ms tfi
-07 Audi A8 4.2 quattro

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Maaliskuu 6. 23:44:33 2006

Ei ole muita antureita, joten ihan hyvä kysymys. Jotkut väittää että myös ohc pitäisi säätää tuossa siunatussa tilassa, mutta kyllä ne aina on säätöjä totellut ihan perinteisesti.

Milloin julistetaan myytti murretuksi?
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

tumi
Viestit: 201
Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004

Viesti Kirjoittaja tumi » Ti Maaliskuu 7. 0:06:26 2006

Julistetaan. Aina on ennakko noista muuttunu kun jakajaa oon kääntäny, olipa johto kiinni tai irti. Tuo "siunattu tila" on kai sitä varten ettei ecu sotke ennakkoa jos vaikka tyhjäkäyntikierrokset ei ole kohdallaan sytkää säätäessä.
-84 Sierra 2,0@3.0 twinturbo ms tfi
-07 Audi A8 4.2 quattro

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ke Maaliskuu 15. 11:40:44 2006

Noniin,itse tässä olen pähkäillyt kaasuläppä ongelmaa. MV6 koneisessa omegassa vois olla aika hyvät mutta onko jollaan lisää ideoita? Jos sais kaasuläpät+putsarit ja putkiston vaihdettua ennen penkkipäivää.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Vastaa Viestiin