Eberspächer-autonlämmittimeen polttoainepumppu

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Eberspächer-autonlämmittimeen polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » Su Tammikuu 29. 22:32:43 2006

Eli onko kukaan saanut eberiä tomimaan muutakuin alkuperäisellä pumpulla?Kyseessä on malli missä pumppu on ulkoinen.
Ei viitsisi ostaa uutta alkuperäistä kun hinta lähentelee 200euroa.
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ma Tammikuu 30. 1:01:48 2006

sama ongelma täällä, eberi on muttei siihen sopivaa pumppua. Käsittääkseni tossa pitäis olla vaan pumppu jolla ei tuu painetta paljoa. Muistaakseni max. mitä eberissä luki oli 0.5bar. Niin aika pienellä virrankulutuksella ois suotavaa olla. En tiedä sitten onko tuotolla merkitystä toiminnan kans

Pappacosworth
Viestit: 414
Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth » Ma Tammikuu 30. 7:36:40 2006

Se pumpun tuotto on tärkeää, sillä säädetään palaminen. En usko että toimii muilla, pumppu on myös vikadiagnoosin alainen.
Focus ST 2014, Honda Africa Twin DCT 2016 (Fiesta ST 2019)
https://texelectric.webnode.fi/

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Tammikuu 30. 18:28:03 2006

Toimii ainakin webaston pumpulla. Ilmoita se eberin tyyppi niin katson mikä tuottonen pumppu siihen kuuluu. Eberin omassa pumpussa on ainakin säätö. Webaston pumpussakin on semmonen säädön näkönen juttu, mutta en o koskaan joutunu säätään. Webastot säädetään yleensä muualta, joten en tiedä onko se.

Eberissä pumppu säädetään mittaamalla montako millilitraa kakkua pumppu lykkää, kun sitä yritetään käynnistää, ja ruuvataan sitten tarpeelliset kierrokset suuntaan tai toiseen.
fsohc kirjoitti:sama ongelma täällä, eberi on muttei siihen sopivaa pumppua. Käsittääkseni tossa pitäis olla vaan pumppu jolla ei tuu painetta paljoa. Muistaakseni max. mitä eberissä luki oli 0.5bar. Niin aika pienellä virrankulutuksella ois suotavaa olla. En tiedä sitten onko tuotolla merkitystä toiminnan kans
Ei siihen nyt ihan mitä tahansa pumppua voi laittaa. Ebereissä pumppu toimii ohjainboksilta tulevan pulssin mukaan, joten pulssin taajuus määrittää myöskin polttoaineen määrän. Taajuutta ei pysty muuttelemaan. Pumppu ruikkasee joka pulssilla ruuvilla säädetyn määrän polttoainetta.

Kerroppa fsohc myöskin se eberin tyyppi. Oletan että se on hydronic. Tuo maksimipaine lukee muistaakseni ainoastaan niissä ebereissä missä pumppu on sisäänrakennettu, maksimipaine tarkoittaa siis pumpun imupuolella olevaa painetta, isommilla paineilla polttoainetta saattaa päästä pumpun läpi kokoajan. Käytännössä kaikki "korkeat" diesel eberit on sisäänrakennetulla pumpulla. Korkeassa mallissa letkulähdöt on lämmittimen päässä, "matalassa" taas letkut lähtee laitteen päältä. Bensamalleissa taas pumppu on aina tankin vieressä. Matalat mallit on yleensä "ajolämmittimiä" jotka on päällä vain kun auto käy. Korkeita malleja on ainakin joissakin transiteissa. Matalasta mallista on karsittu pois vesipumppu ja polttoainepumppu. Ne on sitten asennettu johonkin muualle, vesipumppua ei kaikissa systeemeissä ole ollenkaan, tarpeeton ajolämmittimissä (kone käy ja kierrättää vettä).
Jäsen #606

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » Ma Tammikuu 30. 19:29:32 2006

Toi mun eberi on juurikin tuommoinen transiitista otettu pieni malli ilman vesipumppua. Letkut lähtevät siitä päältä. Avasin sen ja näyttää olevan vuodelta -99. Laittaisin sen vw transportteriin (vm-93) napin taakse, siinä on sähköinen vesipumppu vakiona lämmityslaitteelle. Mutta jos siihen ei saa sopimaan mitään bilteemalaista/vastaavaa polttoainepumppua niin taidan haudata koko homman. Ehkäpä jollain painesäätimellä saisi tehtyä sopivan virityksen mutta sekin menee jo liian vaikeaksi.
Mulla olis kylläkin kaasarimoottoripyörän bensapumppu tossa hyllyssä niin että voishan sitä kokeilla jos se vaikka tekis sopivan paineen. se on juurikin semmoinen solenoidipumppu joten jotain mahkuja kaiketi on.

Edit:siinä mun mallissa lukee selvällä saksalla jotain=2.5bar max.
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Tammikuu 30. 19:43:09 2006

Se max 2.5bar on lämmönvaihtimen maksimipaine, eli siis vesitilan paine ei saa nousta tuon yli. Kannattaa pitää vaan silmät auki, niitä pumppuja tulee aina joskus eteen. Onko se mikä malli, matalaa mallia on ainakin 3 ja 5 kilowattisena. D5W tms?
Jäsen #606

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » Ma Tammikuu 30. 20:00:35 2006

se on se 5kw malli. tarkkaa tyyppiiä en älynnyt ottaa ylös.
Katson kun käväsen tallilla. Paljonkohan tommosesta kannattaa maksaa?
Paloilmapuhaltimen laakerit tuntuvat olevan OK, mutta käyttömäärästä ei ole tietoa.
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Tammikuu 30. 22:42:20 2006

niissä on joskus paloilmapuhallin niin paskanen sisältä, että ohjainyksikkö luulee sen olevan rikki. ei tunnu eikä näy päälle päin. vaikuttaa toimivalta kun kytkee sähköö suoraan siihen. silti hiilet ei saa kunnon kontaktia ja tulee ihmeellisiä vikailmotuksia.
Jäsen #606

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » Ti Tammikuu 31. 13:25:01 2006

ton laitteen malli on d5 w z
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Tammikuu 31. 23:42:14 2006

Koitan huomena ottaa noista lapuista noi pumppujen tuotot ylös, niin saa tännekkin.
Jäsen #606

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » La Helmikuu 4. 16:08:57 2006

http://www.nettivaraosa.com/viewPart.php?id_part=401294

Tossa ilmotuksessa olis myynnissä uus polttoainepumppu eberiin 90e.
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » Pe Helmikuu 17. 9:50:38 2006

Nyt olis pumppu saatu lainaan mutta johtojärjestys on hukassa. Koska tämä hydronic D5WZ (5kw) on siis peräisin transiitista ja johtojärjestys ja värit eroavat "alkuperäisestä" eberistä.
Siinä on kaksi liitintä joista toinen on 2 napainen ja se sopisi suoraan polttoainepumppuun, mutta välttämättä ei kuulu pumppuun??. Johtimien värit ovat kaiketi vihreä ja tummanvihreä.
Toinen liitin on 6 napainen mutta vain 5 nastaan tulee johdot.
-Ruskea on maa
-Punainen on +
-Ohut sininen/valkoinen raita on ???
-Ohut sininen on ???
-Ohut musta on ???

Olisiko kellään tietoa noista johtojärjestyksistä?
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » Pe Helmikuu 17. 14:25:23 2006

Homma on selvitetty ja vastaan itse itselleni:

Siinä on kaksi liitintä joista toinen on 2 napainen ja se sopisi suoraan polttoainepumppuun, molemmat johdot vihreitä niin se on pa-pumpun pistoke!

Toinen liitin on 6 napainen mutta vain 5 nastaan tulee johdot.
-Ruskea on maa
-Punainen on + (Jatkuva)
-Ohut sini/valk raita on Diagnoosi (ei välttämättä tarvitse kytkeä)
-Ohut sininen on D+ (laturitieto) (Tähän kellolta releen kautta plussaa)
-Ohut musta on 15 (virtalukolta) (Tähän kellolta releen kautta plussaa)
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Helmikuu 17. 19:25:19 2006

EBERITIETOUTTA:

Sekalaista
Ylemmästä linkistä poimittu Hydronic 4 ja 5

Hydronic 4 ja 5 - sivulla 29 on ilmoitettu pumpun tuotot eri mallisille lämppäreille. Kaikenlaisia kytkiksiä ja muita jutskia löytyy sieltä myöskin.
ESPAR on ilmeisesti joku lontoonkielinen väännös eberistä :)

Transitin eberi
Hieman herkullisempi transitin eberi(varustettu kellolla)
Eberi Mondeossa

Jos on kysyttävää niin kysykää. Noita tulee työn puolesta laitettua lähes päivittäin.
Jäsen #606

Vastaa Viestiin