OHC Venttiilinsäädön pituus

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

OHC Venttiilinsäädön pituus

Viesti Kirjoittaja JJR » Ke Helmikuu 22. 12:08:07 2006

Jeps, jälleen yksi alotteleva OHC koneen näpertelijä. :oops:

Mutta, mites ratkaistaan seuraava ongelma.
Koneeseen lykätty ilmeisesti hiottu Cranen 310 nokka-akseli, jossa
sen verta pieni perusympyrä että loppuu niistä keinuvivun säätötapeista
nostovara! :shock:

Onkos niitä olemassa pidempiä vai pitääkö tässä jotain kotiviritelmiä
keksiä että saa välykset paikalleen. Kun toi n.2mm ei taida olla oikea
välys? :D

Ja ei mitää osta parempi kommentteja. tää kone isketään monttuauton
nokalle. Toi keppi tuli hankittua kun sai halvalla. :roll:
Ja tietenkin jos on mutua mihin asteille moinen nokka kannattaisi
suunnilleen sihdata kun sitä ajoitetaan niin saa kertoa.
Hakusessa on yläpääntehoa ihan suoraan joten sen mukaan.
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Helmikuu 22. 12:14:30 2006

Löytyy pitempiä säätökappaleita,varmista että pysyykö nostaja viellä oikealla "työskentely alueella".
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ke Helmikuu 22. 13:33:29 2006

Sen saa varmaan himmailtua lashcapeillä alueelle.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

Rytinä
Viestit: 186
Liittynyt: Su Maaliskuu 30. 15:29:23 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Rytinä » Ke Helmikuu 22. 18:06:52 2006

Menee keinukulma poskelleen noilla pitemmillä säätöpulteilla. Laita lashcapit, pidemmät venttiilit tai hitsata venttiilin päähän lisää tavaraa :?
Bmw E46`02
Bmw E36 `96
Honda CBR 954 RR`02

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Ke Helmikuu 22. 19:22:13 2006

Ja lue lisää tuolta, jos oot kielimiehiä.

Kirja

JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJR » Ke Helmikuu 22. 20:41:57 2006

Hmm.. tota kirjaa tullut jo vilaistua. Aika jotenkin summittaisen oloinen.

Ja joo meneehän siin kulma pieleen mutta minkäs teet. Ja mitä on lash capit? :shock:

Venttiilin päähän en tavaraa ala tunkemaan koska siitä ei voi tulla kuin susi näillä taidoilla. Lisäksi en jaksa uskoa että pysyy tavara siinä
ja varsinkaan että kestää lainkaan kulutusta.

Mutta hyvä tietää että on pidempiä. sitten pitää vielä löytää moiset. :D
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

Rytinä
Viestit: 186
Liittynyt: Su Maaliskuu 30. 15:29:23 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Rytinä » Ke Helmikuu 22. 23:51:37 2006

JJR kirjoitti:Hmm.. tota kirjaa tullut jo vilaistua. Aika jotenkin summittaisen oloinen.

Ja joo meneehän siin kulma pieleen mutta minkäs teet. Ja mitä on lash capit? :shock:

Venttiilin päähän en tavaraa ala tunkemaan koska siitä ei voi tulla kuin susi näillä taidoilla. Lisäksi en jaksa uskoa että pysyy tavara siinä
ja varsinkaan että kestää lainkaan kulutusta.

Mutta hyvä tietää että on pidempiä. sitten pitää vielä löytää moiset. :D
Ne lashcapit on sellaset välipalat jotka jatkaa venttiilia, jotta saa säädettyä sen keinukulman kohdalleen. Saa näistä varaosaputkista esim. lautamäki.yms.
Bmw E46`02
Bmw E36 `96
Honda CBR 954 RR`02

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » To Helmikuu 23. 9:55:29 2006

Tohon paininvivun kulmaan kannattaa suhtauua vakavasti, jos ei ole kyse jokkis-koneesta.
Elikkä paininta pitää nostaa suunnilleen yhtäpaljon molemmista päistä, huomioiden kuitenkin uuden nokan tyypillisesti suurempi nosto.
Pahvista on esim helppo tehdö tommoset mallisabluunat ja katsoa että kulmat on oikein.
Jos ei haluu käyttää lash-cappejä, niin sit vaan kaupasta pidempää ventiiliä.

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » To Helmikuu 23. 11:06:58 2006

Paljonko nokkasi perusympyrä on vakionokkaa pienempi, tai oikeastaan sen säde? Varmaan siitä ois helppo lähtä liikenteeseen, että laitat säteen erotuksen paksuiset lashcapit, ja loppu säätöruuvilla, niin ei pitäs kaukaa kulmat heittää.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » To Helmikuu 23. 11:45:39 2006

Juu laita vaan vituilleen kasaan jos haluat, mutta minä kehotan tekemään sen kunnolla. Jostain taatusti löytyy tiedot tuolle cranen kepille ja sen mukaan teet asiat. Venttiilin pituus on melkoisen oleellinen tieto virinokkaa käytettäessä, samoin oikeat välykset. Keinuvivuiksi orkkikset tai camtecit (muitakin hyviä varmasti on, mutta noi on käytössä todettu hyviksi).

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » To Helmikuu 23. 12:41:55 2006

Juu ei kannata summassa tehdä, se kosketuspinta täytyy aina tarkastaa keinuista. Camteccia löytyy huonosti, kertokaa mullekki jos jossain on.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Helmikuu 23. 13:11:05 2006

Jallu kirjoitti:Keinuvivuiksi orkkikset tai camtecit (muitakin hyviä varmasti on, mutta noi on käytössä todettu hyviksi).
Tietenkin Fordilta saa orkkikset, mutta kerran törmäsin sellaiseen nokkasarjaan joka oli merkiltään se surullisen kuuluisa AE. Siitä laatikosta löytyi nokka, joka oli identtinen vanhaan alkuperäiseen yksityiskohdiltaan, mutta siitä kohtaa missä vanhassa oli Fordin logo, oli hiottu tavaraa pois. Olisikohan varaosanumero kuitenkin ollut tallella, sitä en muista. Kuitenkin, se sarja kesti muutaman tuhat kilometriä kunnes oli seuraajat kypsät. Mistä sitä tietää kuka nuo osat oli valmistanut, oliko nokka ja seuraajat edes samalta tehtaalta, mutta jos nokka oli selkeästi sama mitä saa merkkiliikkeestä, niin ehkä seuraajillakin jokin yhteys saattaa olla. Kai se nykyään on tuurista kiinni minkälaiset osat sattuu saamaan. Ainakin viime vuosituhannella kent camsin tuotteet kesti hyvin, nykyään en tiedä.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJR » To Helmikuu 23. 13:26:56 2006

Homma alkaa mennä siihen että koitetaan laittaa toiset venttiilit.
Kun tossa on 1.6 ja otettiin siihen 2.0 imuvenat kun ne taisi olla
oikeamman pituiset, ainakin normaalilla perusympyrällä olevaan
keppiin. Eli ensiksi koitetaan korjata ongelma heittämällä tilalle
ne 1.6 imuvenatkin niin voipi säätö taas riittää.

Tota kulmajuttua kun ei taas tullut ajatelleeksi niin ehkä pare näin,
ei menis asiat aivan vituilleen. :roll:
Keinuvivut ovat orkkikset, näyttäisi olevan jees kunnossa niin eipä
kannattane vaihtaa.

Kiitos hyvistä vinkeistä.
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

Rytinä
Viestit: 186
Liittynyt: Su Maaliskuu 30. 15:29:23 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Rytinä » To Helmikuu 23. 17:25:11 2006

Joo ei kannata survoa 2 litrasen venttiileitä noin vaan tohon 1.6 kanteen ne venttiilit on liian lyhyet.
Bmw E46`02
Bmw E36 `96
Honda CBR 954 RR`02

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » To Helmikuu 23. 21:24:38 2006

Niin, siis 1.6:ssa on pisimmät venttiilit ja 2.0:ssa lyhimmät. 1.8:n yllättäen siinä välissä. Ne menee suoraan sen palotilan syvyyden mukaan.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJR » To Helmikuu 23. 22:12:16 2006

Fullspeed kirjoitti:Niin, siis 1.6:ssa on pisimmät venttiilit ja 2.0:ssa lyhimmät. 1.8:n yllättäen siinä välissä. Ne menee suoraan sen palotilan syvyyden mukaan.
Niimpä tietenkin.
Koitimme vain noudattaa jostain OHC viriohjeesta saatua tietoa jonka
mukaan 110mm olisi oikea venttiilin pituus. Tämä tosin tietenkin päti
2.0 kannessa vakionokalla joten siltä osin mentiin metsään jotta heilui,
meillä kun ei ole kumpaakaan. :oops:
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

Vastaa Viestiin