Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
Henkku
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 1126
- Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
- Paikkakunta: Äänekoski westside..
Viesti
Kirjoittaja Henkku » Ti Helmikuu 28. 21:00:16 2006
No nyt pitäis tietää millaisia jakajia muut on käytellyt viritys hommissa is sierran koneessa?
Välikoppaan olis tuollainen tulossa ja hieman ajattelin viritellä..
mm. ahdinta, megasquirtia + muuta kilkettä...
Tuo orkkis jakaja on sen verran naurettavan näköinen että se ei ainakaan tule tuonne paikoilleen..
Mikä sytkä käy tuon megasquirtin kanssa hyvin yhteen?
Pitääkö olla kärellinen vaiko Hall ?
mites ennakko hommat ?
Pitäis kuulemma tietää ennenkuin tilailee mekaruittia..
En oikein oo perillä näistä asioista
kertokaa nyt tietämättömälle ja potkikaa persuuksille

-
Arska
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Viesti
Kirjoittaja Arska » Ti Helmikuu 28. 21:30:47 2006
Uudemmista koneista löytyy kiinteää Boschin jakajaa hall anturilla, ei ylimääräistä tavaraa sisällä.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
Ares
- Viestit: 1323
- Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
- Paikkakunta: Laihia
Viesti
Kirjoittaja Ares » Ti Helmikuu 28. 21:33:24 2006
Jaa-a molemmat is vakiot taitavat olla juuri tuohon tarkoitukseen hyviä...
Kaikki alipaine hässäkkä jakavat voi unohtaa heti, mutta niitä ei tietääkseni missään ruisku oharissa ole
Sitä en osaa sanoa kumpi on parempi motorcraft vai bosch... Varmaa bosch, kun tossa motorcraftissa jäisi väliin se sytytysyksikkö joka on jakajan kyljessä.
Toki edis olis kova sana
Asian kanssa käytännössä painineet voivat kertoa faktatietoa
-
Henkku
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 1126
- Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
- Paikkakunta: Äänekoski westside..
Viesti
Kirjoittaja Henkku » Ti Helmikuu 28. 21:35:38 2006
Ares kirjoitti:
Toki edis olis kova sana
Asian kanssa käytännössä painineet voivat kertoa faktatietoa
Mikäs se o?
-
Ares
- Viestit: 1323
- Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
- Paikkakunta: Laihia
Viesti
Kirjoittaja Ares » Ti Helmikuu 28. 21:54:53 2006
Henkku kirjoitti:Ares kirjoitti:
Toki edis olis kova sana
Asian kanssa käytännössä painineet voivat kertoa faktatietoa
Mikäs se o?
Et voi olla tosissas?
Voortin oma suorasytkä.
Ei liikkuvia osia, varsinaista perinteistä puolaa ei ole ja ei varsinkaan jakajaa. Tästä monipuolasta lähtee syttyjohdot joka pytylle. Sytytyshetken tieto tulee optiselta anturilta. 1.6 cvh hihnapyörällä on ratas, 1.8 cvh:ssa vauhtipyörältä. Tuohan on aiva unelma sytty megan kans jos vaan viittii alkaa laittamaan...
-
olafu
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Viesti
Kirjoittaja olafu » Ti Helmikuu 28. 22:13:44 2006
EDIS lukee koneen asentoa induktiivisella anturilla, ei optisella.
Sähkösysteemikaasuttimella varustetussa sierrassa näytti olevan myöskin joka suuntaan kiinteä virranjakaja.
Jäsen #606
-
Henkku
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 1126
- Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
- Paikkakunta: Äänekoski westside..
Viesti
Kirjoittaja Henkku » Ti Helmikuu 28. 22:28:05 2006
^^ niin sää meinaat sitä kaksoiskipinäpuolaa??
Tuollainen mikä on tuossa mun cabrioletissa?
-
koskar
- Viestit: 2565
- Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
- Paikkakunta: Kurikka
Viesti
Kirjoittaja koskar » Ti Helmikuu 28. 22:41:20 2006
Henkku kirjoitti:^^ niin sää meinaat sitä kaksoiskipinäpuolaa??
Tuollainen mikä on tuossa mun cabrioletissa?
Näytti olevan joo. Kaksoiskipinä tai hukkakipinä, väliä. Samaa tarkoititte varmaan kuitenkin.
-
Henkku
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 1126
- Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
- Paikkakunta: Äänekoski westside..
Viesti
Kirjoittaja Henkku » Ti Helmikuu 28. 22:57:47 2006
onkos kukaan laittanut tuommosta ohariin?
Ja mekaruutan kanssa ?
Onko hankala laittaa?
-
olafu
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Viesti
Kirjoittaja olafu » Ti Helmikuu 28. 23:14:41 2006
kohta varmaan olen laittanut. toivottavasti.
Jäsen #606
-
fsohc
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Viesti
Kirjoittaja fsohc » Ke Maaliskuu 1. 0:09:40 2006
Juu toimiihan tuo oharissa niinkuin muissakin. Ite tietenkin joutuu tehdä sovitteen 36-1 pyörälle kampiakseliin ja anturin kiinnikkeen tekeen. Mutta siinäpä ne muutokset sitten oikeastaan on
-
Kimmo's
- Viestit: 294
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti
Kirjoittaja Kimmo's » Ke Maaliskuu 1. 9:36:08 2006
Henkku kirjoitti:onkos kukaan laittanut tuommosta ohariin?
Ja mekaruutan kanssa ?
Onko hankala laittaa?
Mulla on ollu OHC koneessa mega kolme kesää ajossa ja EDIS viimeiset 2 kesää. Toimii kuin unelma.
Asennus oli helppoa, Työläin vaihe oli kiinnittää tollanen 36-1 pyörä hihnapyörään kiinni. Itse tein omani 36-1 pyörän vanhasta Chevyn pikkulohkon nokkaketjun rattaasta, joka oli sopivasti 37 hampainen. Rälläkällä yksi hammas pois, porasin 3 kiinnitysreikää sopiviin kohtiin. Samaten kiinnitysreiät hihnapyörään joihin vedin tapilla kierteet. Sitten pyörä kiinni ja anturi viereen. Voin joku päivä ottaa kuvan tuosta jos jotain kiinnostaa...
Minusta ainut huono puoli on EDIS-sytkässä se, ettei sillä voi jättää kipinää kokonaan pois. Eli kierrosrajoittajien kanssa ei voi jättää kokonaan sytkää pois vaan sitä voi ainoastaan myöhästää.
- Kimmo
-
Rasmus
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Rasmus » Ke Maaliskuu 1. 10:17:58 2006
Aihetta sivuten.
Itselläkin projekti kasausvaiheessa ja ole pompotellut hestecin ja megaruutan välillä. Ongelmana lähinnä kipinä puoli.
Megaruutan kans käytetään yleensä jotain vakiolaitetta pienin modifikaation. Mutta onko kukaan miettinyt tehokkaampaa kipinää? Mienaan kun laittaa paljon painetta (1,5bar) ja bensaa (800cc) niin vakiolaitteiden kipinä on armotta liian heikko.
Eli suomeksi:
Onko kukaan istuttanut megaruutaan mitään tehokkaampaa kipinää? jos on niin minkä?
-
qreippi
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti
Kirjoittaja qreippi » Ke Maaliskuu 1. 10:44:44 2006
Rasmus kirjoitti:Aihetta sivuten.
Itselläkin projekti kasausvaiheessa ja ole pompotellut hestecin ja megaruutan välillä. Ongelmana lähinnä kipinä puoli.
Megaruutan kans käytetään yleensä jotain vakiolaitetta pienin modifikaation. Mutta onko kukaan miettinyt tehokkaampaa kipinää? Mienaan kun laittaa paljon painetta (1,5bar) ja bensaa (800cc) niin vakiolaitteiden kipinä on armotta liian heikko.
Eli suomeksi:
Onko kukaan istuttanut megaruutaan mitään tehokkaampaa kipinää? jos on niin minkä?
Crane Fireball XR3000 optisella triggerillä menee "heittämällä" ja pitäs paukut piisata!
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-msns.html
http://www.msefi.com/
Tuolta lisää tietoa!
Hestecin tilalle kyllä mielummin Autronic.
Viimeksi muokannut
qreippi, Ke Maaliskuu 1. 10:50:11 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.
-
Jaakkoki
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Jaakkoki » Ke Maaliskuu 1. 10:45:39 2006
Rasmus kirjoitti:Aihetta sivuten.
Itselläkin projekti kasausvaiheessa ja ole pompotellut hestecin ja megaruutan välillä. Ongelmana lähinnä kipinä puoli.
Megaruutan kans käytetään yleensä jotain vakiolaitetta pienin modifikaation. Mutta onko kukaan miettinyt tehokkaampaa kipinää? Mienaan kun laittaa paljon painetta (1,5bar) ja bensaa (800cc) niin vakiolaitteiden kipinä on armotta liian heikko.
Eli suomeksi:
Onko kukaan istuttanut megaruutaan mitään tehokkaampaa kipinää? jos on niin minkä?
Eiköhän tuo edis ole melko tehokas.
-
Rasmus
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Rasmus » Ke Maaliskuu 1. 11:45:36 2006
Jaakkoki kirjoitti:Rasmus kirjoitti:Aihetta sivuten.
Itselläkin projekti kasausvaiheessa ja ole pompotellut hestecin ja megaruutan välillä. Ongelmana lähinnä kipinä puoli.
Megaruutan kans käytetään yleensä jotain vakiolaitetta pienin modifikaation. Mutta onko kukaan miettinyt tehokkaampaa kipinää? Mienaan kun laittaa paljon painetta (1,5bar) ja bensaa (800cc) niin vakiolaitteiden kipinä on armotta liian heikko.
Eli suomeksi:
Onko kukaan istuttanut megaruutaan mitään tehokkaampaa kipinää? jos on niin minkä?
Eiköhän tuo edis ole melko tehokas.
'Melko tehokas' ei riitä. Fireball HI-6 lupaavat 10x tehokkaamman kipinän. Tiedä sitten miten sen saa naitettua megaruutan kanssa.
Jos megaruuta kaikkineen maksaa 400e ja kunnon sytytys toisen mokoman niin melkein samalla rahalla hestecin tai vastaavan ja säästyy värkkäämiseltä.
-
koskar
- Viestit: 2565
- Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
- Paikkakunta: Kurikka
Viesti
Kirjoittaja koskar » Ke Maaliskuu 1. 12:01:27 2006
Rasmus kirjoitti:
'Melko tehokas' ei riitä. Fireball HI-6 lupaavat 10x tehokkaamman kipinän. Tiedä sitten miten sen saa naitettua megaruutan kanssa.
Jos megaruuta kaikkineen maksaa 400e ja kunnon sytytys toisen mokoman niin melkein samalla rahalla hestecin tai vastaavan ja säästyy värkkäämiseltä.
10x tehokkaamman kuin EDIS, suorasytkä vai jakajasytkä? Mitä käsittää tuo megaruutta kaikkineen? Voin kootun myydä puoleen tuosta hinnasta ja löytyy suoraan tuolta kaapista

. Tuleeko Hestecin mukana sitten nämä sytytysosatkin? Eikö senkin hintaan kuulu sitten lisätä tuo toinen mokoma?
-
qreippi
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti
Kirjoittaja qreippi » Ke Maaliskuu 1. 12:06:26 2006
Hestecin pelkkä "boxi" maksaa 1000e Harisen sivuilta hinnastosta katsottuna!
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.
-
Aksu
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Aksu » Ke Maaliskuu 1. 12:24:56 2006
Sierran vakio puola,8mm johdot,Ngk AP7FS,380+171 suuttimet ja 1,5bar eikä vielläkään ole tullut ongelmia sytkän toimimisen kanssa.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
Taralabs
- Viestit: 139
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
- Paikkakunta: Oulu
Viesti
Kirjoittaja Taralabs » Ke Maaliskuu 1. 12:33:27 2006
Kyllä tuon EDIS-sytkän kipinä ainakin kohtuutehokas pitäis olla. Vasta yhteen rallicross autoon laittoi tuttu boschin vastaavan puolapaketin ja ohjas sitä hestecillä. Tehoa kuitenkin 400hv ja vääntöä 600, 1,7bar ahtopainetta. Kone kyläkin boxeri, mutta silti. Ei kai sillä ohjaimella oo juurikaan merkitystä, vaan sillä puolapaketilla ja niiden latautumisominaisuuksilla.
Tehokkain kait olis tollanen kapasitiivinen liipaisusytkä, juuri niinku toi Fireballkin näyttäs olevan, mutta ei pitäis olla ongelmia tollasella hukkakipinäpuolapaketillakaan. Onhan niissäkin kipinä huomattavasti perinteistä jakajakäyttöistä korkeajänniteisempää ja ei ole turhaa kipinäväliä häiritsemässä, kun ei ole jakajaa.
-
jouni
- Viestit: 1904
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
- Paikkakunta: Kuopio
Viesti
Kirjoittaja jouni » Ke Maaliskuu 1. 12:39:05 2006
qreippi kirjoitti:Hestecin pelkkä "boxi" maksaa 1000e Harisen sivuilta hinnastosta katsottuna!
KMS kaikilla uusilla antureilla, johtosarjalla, hukkakipinällä jne. n. 1200e. Ja säätönopeus "vähän" toista luokkaa kuin esim. Hestecissä. Vastaavasti ihan niin paljon mahdollisuuksia kuin Autronicissa, mutta varmasti riittää todella monelle.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///
-
olafu
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Viesti
Kirjoittaja olafu » Ke Maaliskuu 1. 17:39:19 2006
Kimmo's kirjoitti:...joka oli sopivasti 37 hampainen. Rälläkällä yksi hammas pois...
- Kimmo
EDIS pyörä on 36 hampainen josta on yks katkastu, hammas 10 asteen välein. Tarkoittanet 36 hampaista.
Jäsen #606
-
Kimmo's
- Viestit: 294
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti
Kirjoittaja Kimmo's » Ke Maaliskuu 1. 19:29:48 2006
olafu kirjoitti:Kimmo's kirjoitti:...joka oli sopivasti 37 hampainen. Rälläkällä yksi hammas pois...
- Kimmo
EDIS pyörä on 36 hampainen josta on yks katkastu, hammas 10 asteen välein. Tarkoittanet 36 hampaista.
Totta, tuli vaihteeks joku oikosulku tuota kirjotellessa. Kyseessä oli siis nimenomaan 36 hampainen ratas josta otettiin yks hammas pois...
Kimmo
-
fsohc
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Viesti
Kirjoittaja fsohc » Ke Maaliskuu 1. 22:23:11 2006
Rasmus kirjoitti:
'Melko tehokas' ei riitä. Fireball HI-6 lupaavat 10x tehokkaamman kipinän. Tiedä sitten miten sen saa naitettua megaruutan kanssa.
Jos megaruuta kaikkineen maksaa 400e ja kunnon sytytys toisen mokoman niin melkein samalla rahalla hestecin tai vastaavan ja säästyy värkkäämiseltä.
Niin no ms:n, suuttimet ja sytkän saa n.500e. Eräs kiihdytyskuski väitti että tuollainen edis-puola riittää helposti 500 kaakkiseen autoon.
Eli edelleenkin se pelkkä ms maksaa n.150e. Kerro tosiaan heti mistä saa hestecin & kunnon sytkän 800e ja ei joudu värkkään

Ei hestec:ään välttämättä ole ihan Plug'n'play laite
Viimeksi muokannut
fsohc, Ke Maaliskuu 1. 22:24:29 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Henkku
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 1126
- Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
- Paikkakunta: Äänekoski westside..
Viesti
Kirjoittaja Henkku » Ke Maaliskuu 1. 22:23:56 2006
Kimmo's kirjoitti:Henkku kirjoitti:onkos kukaan laittanut tuommosta ohariin?
Ja mekaruutan kanssa ?
Onko hankala laittaa?
Mulla on ollu OHC koneessa mega kolme kesää ajossa ja EDIS viimeiset 2 kesää. Toimii kuin unelma.
Asennus oli helppoa, Työläin vaihe oli kiinnittää tollanen 36-1 pyörä hihnapyörään kiinni. Itse tein omani 36-1 pyörän vanhasta Chevyn pikkulohkon nokkaketjun rattaasta, joka oli sopivasti 37 hampainen. Rälläkällä yksi hammas pois, porasin 3 kiinnitysreikää sopiviin kohtiin. Samaten kiinnitysreiät hihnapyörään joihin vedin tapilla kierteet. Sitten pyörä kiinni ja anturi viereen. Voin joku päivä ottaa kuvan tuosta jos jotain kiinnostaa...
Minusta ainut huono puoli on EDIS-sytkässä se, ettei sillä voi jättää kipinää kokonaan pois. Eli kierrosrajoittajien kanssa ei voi jättää kokonaan sytkää pois vaan sitä voi ainoastaan myöhästää.
- Kimmo
Räpsippäs fotoja tuleen.. kiinnostais nähdä miten sen olet toteuttanut.
Ja jos joku viittis valaista miks pitää olla 35 hampainen ratas ja yks tyhjä??
Helpommin sen ymmärtäis jos olis 1 hammas ja loput tyhjiä..
Mites toi rajoitin homma? Saako siihen rajoitinta olleskaa?
Onkos "Paukun" tekeminen mahdollista ?
-
qreippi
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti
Kirjoittaja qreippi » Ke Maaliskuu 1. 22:58:32 2006
Ei toimi paukku Ediksellä (viellä) ja kun joskus toimii? niin tehokkuus on minimaalinen, koska ei voi mennä alle 10°ATDC
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.
-
Yrkesman
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
- Paikkakunta: Turku
Viesti
Kirjoittaja Yrkesman » To Maaliskuu 2. 7:49:41 2006
qreippi kirjoitti:Ei toimi paukku Ediksellä (viellä) ja kun joskus toimii? niin tehokkuus on minimaalinen, koska ei voi mennä alle 10°ATDC
Jos sen perusennakon säätää 10astetta "pieleen" niin sittenhän se paukku voi olla vaikka 20°ATDC? Muistelisin että tommonen vois toimia, ainut miinus vaan on sitten että se "limp home mode" on tällöin ilmeisesti 0astetta (10BTDC sijaan).
-
fsohc
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Viesti
Kirjoittaja fsohc » To Maaliskuu 2. 21:06:04 2006
Yrkesman kirjoitti:qreippi kirjoitti:Ei toimi paukku Ediksellä (viellä) ja kun joskus toimii? niin tehokkuus on minimaalinen, koska ei voi mennä alle 10°ATDC
Jos sen perusennakon säätää 10astetta "pieleen" niin sittenhän se paukku voi olla vaikka 20°ATDC? Muistelisin että tommonen vois toimia, ainut miinus vaan on sitten että se "limp home mode" on tällöin ilmeisesti 0astetta (10BTDC sijaan).
Ilmeisesti tuo onnistuisi, limp home mode:lla nyt ainakaan itsellä ole mitään väliä, jos vikaa on ja säätö "jäädytetään" niin eipä sitä kauheasti muutenkaan pysty ajaan
-
pau
- Viestit: 325
- Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
- Paikkakunta: Salo
Viesti
Kirjoittaja pau » Pe Maaliskuu 3. 9:46:57 2006
Voisihan sen koko edis modulin jättää jo nykyään vege. Pistää tilalle pari niitä boschin yhden puolan drivereita, ja ms hoitamaan sen triggauksen kokonaan itse.
p.
Anglia 105E -67, Escort mk1 -73, Escort mk1 4D -74, Sierra Cosworth 4WD -90, F-150 4x4 XLT Lariat, Mondeo STW -03
-
fsohc
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Viesti
Kirjoittaja fsohc » Pe Maaliskuu 3. 22:59:15 2006
Toki mutta sittenhän se ei enää ole edis

-
Henkku
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 1126
- Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
- Paikkakunta: Äänekoski westside..
Viesti
Kirjoittaja Henkku » Ma Maaliskuu 6. 1:02:24 2006
Täytyypäs miettiä minkä sytkän sinne laittaa..
Hieman OT:ta mut, Minkä kokoisia suuttimilla pääsis johonkin 250heppaan??
Is:n vakiot ei varmaan riitä 200hp? Ja paljos niissä on tuotto?
Oisko jotkut turbo saabin suuttimet käypäset?
-
Aksu
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Aksu » Ma Maaliskuu 6. 1:18:05 2006
is:n vakiot ei riitä sinne 200 enään,171cc tuotto. Cossun suuttimilla pääsee sinne >300 paikkeille.Turbo volvoissa löytyy myös 300cc kokoisia suuttimia.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
qreippi
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti
Kirjoittaja qreippi » Ma Maaliskuu 6. 6:32:46 2006
vinkvink, multa löytyis yhet ylimääräset 310cc cm3 suuttimet hyllystä.. boschit ja korkeaohmiset.
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.
-
Henkku
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 1126
- Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
- Paikkakunta: Äänekoski westside..
Viesti
Kirjoittaja Henkku » Pe Huhtikuu 7. 19:26:05 2006
Tuota vielä ihmettelen, Miks juuri 36hampainen pitää olla tuon rattaan?
Meinaako se niiku 360astetta, ja anturi mittaa 10astetta per hammasväli?
Pikkunippeli tietoa mut kummiski..
Ja mistä tästä näppiksestä saa sen astemerkin?
E: kysytään nyt vielä että, mikä versio mekaruutasta pitäis laittaa tohon ohariin? onko merkitystä?
-
fsohc
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Viesti
Kirjoittaja fsohc » Pe Huhtikuu 7. 23:00:45 2006
Yritin miettiä miten tuon edis yksikön toiminnan oikein tulkkaisi, mutta en osaa mitenkään järkevästi tuota tekstiksi laittaa. Mutta tuo edis ohjausyksikkö vaatii tuon 36-1 hammaspyörän, jonka puuttuvasta hampaasta edis tunnistaa kampiakselinasennon. Itse megasquirt ymmärtää monenlaisia hammasmääriä, mutta lainaten finsquirtin sivuilta "EDIS sisältää triggeröinnin dekoodauksen, kipinänvahvistuksen ja dwellin ohjauksen, megan tehtäväksi jää laskea haluttu ennakko. Jos rakentaa systeemin esim. wheel decoderilla, joutuu jokaisen näistä vaiheista ratkaisemaan erikseen. "
http://www.megasquirt.info/ms2/EDIS.htm tuolla on tietoa englanniksi tuon toiminnasta.
Tuo megasquirtin versio riippuu siitä, mitä ruiskunohjaukselta haluat. Toisesta topicista löydät noita megasquirtin versioiden eroja
http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... hp?t=75308
Niin ja näppäimistössä ei ole astemerkkiä, jos sitä haluaa käyttää niin se pitää laittaa merkistöstä
-
_pexi
- Viestit: 474
- Liittynyt: Ke Toukokuu 28. 0:30:33 2003
- Paikkakunta: Ulvila
Viesti
Kirjoittaja _pexi » Ke Tammikuu 31. 23:25:12 2007
Jakajaan liittyy tämäkin... Eli lähiaikoina ois tarkotus räjäyttää turpotane käymään megasquirtilla.. Softa purkissa on Megasquirt'n'Spark-extra. Triggauksen tulee hoitamaan sähkökaasari sierrasta purettu jakaja (kiinteä akseli ja hall anturi sisässä). Eli tarkotus on ajaa boschin modulia, ei mitään edis juttuja oo tulossa.
kuva1
kuva2
Tuollainen lautanen löyty jakajan sisästä, ja kysymys kuuluukin, että pystyykö tuota levyä kääntämään akselin suhteen, vai onko se jotenki kiinteesti asennettu akseliin.
Oon kyllä käsittäny, et tota jakajaa pitäis pystyy käyttää triggaukseen ilman mitään modaamista, mut en tajuu niitä trigger angle ym. juttuja..

Jos joku on väsännyt tän squirtnspark systeemin tollasella jakajalla, ottaisin mieluusti rautalangasta väännettynä ohjeita miten se kuuluu asentaa...

escort II -78
taunus III -82
fiesta xr2i zetec -91
-
VesQ
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Viesti
Kirjoittaja VesQ » To Helmikuu 1. 21:00:39 2007
Jotenkin se edis laski niitä hampaita ja aina 9? hampaan jälkeen antaa kipinän, se tyhjä hammas on ykk merkkinä edikselle ja se aloittaa hampaiden laskemisen alusta tyhjän hampaan kohdalta. Tämä ilmeisesti sitä varten että jos laskettaisiin vaikka sata kierrosta putkeen ja aloitettaisiin vasta sitten alusta niin ei tarvi monenkaan "mikro-asteen" heittoa olla hampaissa kun alkaa kipinän kohta heittämään
Eli toisinsanoen jokaiselle kampiakselin kierrokselle lasketaan sytytyskohta uudestaa niin ei tule heittoa ennakkoon/kipinän kohtaan
Näin olen tuon about ymmärtänyt
-
JesseT
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti
Kirjoittaja JesseT » To Helmikuu 1. 21:19:46 2007
_pexi kirjoitti:Tuollainen lautanen löyty jakajan sisästä, ja kysymys kuuluukin, että pystyykö tuota levyä kääntämään akselin suhteen, vai onko se jotenki kiinteesti asennettu akseliin.
Oon kyllä käsittäny, et tota jakajaa pitäis pystyy käyttää triggaukseen ilman mitään modaamista, mut en tajuu niitä trigger angle ym. juttuja..

Ei sitä pysty kääntämään akselin suhteen, mutta juuri sen takia on se "trigger angle" mikä tekee sen saman asian softassa.
VesQ kirjoitti:Jotenkin se edis laski niitä hampaita ja aina 9? hampaan jälkeen antaa kipinän, se tyhjä hammas on ykk merkkinä edikselle ja se aloittaa hampaiden laskemisen alusta tyhjän hampaan kohdalta. Tämä ilmeisesti sitä varten että jos laskettaisiin vaikka sata kierrosta putkeen ja aloitettaisiin vasta sitten alusta niin ei tarvi monenkaan "mikro-asteen" heittoa olla hampaissa kun alkaa kipinän kohta heittämään
Eli toisinsanoen jokaiselle kampiakselin kierrokselle lasketaan sytytyskohta uudestaa niin ei tule heittoa ennakkoon/kipinän kohtaan
No tuossa nyt ei ollut hirveästi mitään järkeä. Se tyhjä hammashan on 90 astetta ennen ykk:ta joten siinä 9 hampaan kohdalla on ykk, aina. Kipinä taas annetaan silloin kun on tarvetta ennakosta riippuen ja laskenta suoritetaan varmasti aina lähimmästä hampaasta tarvittava määrä eteenpäin. Puuttuva hammas tarvitaan synkaksi jotta tiedetään mikä hammas on moneskin. Teoriassa tämä tieto tarvitaan vain käynnistyksessä ensimmäisellä kierroksella, mutta toki joka kierroksella tarkistetaan että hampaita on laskettu oikea määrä, ja tarvittaessa korjataan. Jos on joku hammas tulllut hukattua tai laskettua kahdesti, niin 10 astetta on juuri vielä sellainen määrä, että mikään ei mene pahasti pieleen parin kipinän aikana.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
VesQ
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Viesti
Kirjoittaja VesQ » To Helmikuu 1. 21:26:11 2007
No metsään meni mutta ei kuitenkaan kovin pitkälle
Tuo synkkaus oli ajatuksessa mutta muu oli arvausta