Millainen jakaja is koneeseen? +megasquirt

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Henkku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1126
Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
Paikkakunta: Äänekoski westside..

Millainen jakaja is koneeseen? +megasquirt

Viesti Kirjoittaja Henkku » Ti Helmikuu 28. 21:00:16 2006

No nyt pitäis tietää millaisia jakajia muut on käytellyt viritys hommissa is sierran koneessa?

Välikoppaan olis tuollainen tulossa ja hieman ajattelin viritellä..
mm. ahdinta, megasquirtia + muuta kilkettä...

Tuo orkkis jakaja on sen verran naurettavan näköinen että se ei ainakaan tule tuonne paikoilleen..

Mikä sytkä käy tuon megasquirtin kanssa hyvin yhteen?
Pitääkö olla kärellinen vaiko Hall ?
mites ennakko hommat ?

Pitäis kuulemma tietää ennenkuin tilailee mekaruittia..

En oikein oo perillä näistä asioista :(

kertokaa nyt tietämättömälle ja potkikaa persuuksille :D

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Helmikuu 28. 21:30:47 2006

Uudemmista koneista löytyy kiinteää Boschin jakajaa hall anturilla, ei ylimääräistä tavaraa sisällä.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ti Helmikuu 28. 21:33:24 2006

Jaa-a molemmat is vakiot taitavat olla juuri tuohon tarkoitukseen hyviä...

Kaikki alipaine hässäkkä jakavat voi unohtaa heti, mutta niitä ei tietääkseni missään ruisku oharissa ole

Sitä en osaa sanoa kumpi on parempi motorcraft vai bosch... Varmaa bosch, kun tossa motorcraftissa jäisi väliin se sytytysyksikkö joka on jakajan kyljessä.

Toki edis olis kova sana ;)

Asian kanssa käytännössä painineet voivat kertoa faktatietoa

Henkku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1126
Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
Paikkakunta: Äänekoski westside..

Viesti Kirjoittaja Henkku » Ti Helmikuu 28. 21:35:38 2006

Ares kirjoitti: Toki edis olis kova sana ;)

Asian kanssa käytännössä painineet voivat kertoa faktatietoa

Mikäs se o?

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ti Helmikuu 28. 21:54:53 2006

Henkku kirjoitti:
Ares kirjoitti: Toki edis olis kova sana ;)

Asian kanssa käytännössä painineet voivat kertoa faktatietoa

Mikäs se o?
Et voi olla tosissas?

Voortin oma suorasytkä.
Ei liikkuvia osia, varsinaista perinteistä puolaa ei ole ja ei varsinkaan jakajaa. Tästä monipuolasta lähtee syttyjohdot joka pytylle. Sytytyshetken tieto tulee optiselta anturilta. 1.6 cvh hihnapyörällä on ratas, 1.8 cvh:ssa vauhtipyörältä. Tuohan on aiva unelma sytty megan kans jos vaan viittii alkaa laittamaan...

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Helmikuu 28. 22:13:44 2006

EDIS lukee koneen asentoa induktiivisella anturilla, ei optisella.

Sähkösysteemikaasuttimella varustetussa sierrassa näytti olevan myöskin joka suuntaan kiinteä virranjakaja.
Jäsen #606

Henkku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1126
Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
Paikkakunta: Äänekoski westside..

Viesti Kirjoittaja Henkku » Ti Helmikuu 28. 22:28:05 2006

^^ niin sää meinaat sitä kaksoiskipinäpuolaa??
Tuollainen mikä on tuossa mun cabrioletissa?

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar » Ti Helmikuu 28. 22:41:20 2006

Henkku kirjoitti:^^ niin sää meinaat sitä kaksoiskipinäpuolaa??
Tuollainen mikä on tuossa mun cabrioletissa?
Näytti olevan joo. Kaksoiskipinä tai hukkakipinä, väliä. Samaa tarkoititte varmaan kuitenkin.

Henkku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1126
Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
Paikkakunta: Äänekoski westside..

Viesti Kirjoittaja Henkku » Ti Helmikuu 28. 22:57:47 2006

onkos kukaan laittanut tuommosta ohariin?
Ja mekaruutan kanssa ?

Onko hankala laittaa?

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Helmikuu 28. 23:14:41 2006

kohta varmaan olen laittanut. toivottavasti.
Jäsen #606

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ke Maaliskuu 1. 0:09:40 2006

Juu toimiihan tuo oharissa niinkuin muissakin. Ite tietenkin joutuu tehdä sovitteen 36-1 pyörälle kampiakseliin ja anturin kiinnikkeen tekeen. Mutta siinäpä ne muutokset sitten oikeastaan on

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Ke Maaliskuu 1. 9:36:08 2006

Henkku kirjoitti:onkos kukaan laittanut tuommosta ohariin?
Ja mekaruutan kanssa ?

Onko hankala laittaa?
Mulla on ollu OHC koneessa mega kolme kesää ajossa ja EDIS viimeiset 2 kesää. Toimii kuin unelma.

Asennus oli helppoa, Työläin vaihe oli kiinnittää tollanen 36-1 pyörä hihnapyörään kiinni. Itse tein omani 36-1 pyörän vanhasta Chevyn pikkulohkon nokkaketjun rattaasta, joka oli sopivasti 37 hampainen. Rälläkällä yksi hammas pois, porasin 3 kiinnitysreikää sopiviin kohtiin. Samaten kiinnitysreiät hihnapyörään joihin vedin tapilla kierteet. Sitten pyörä kiinni ja anturi viereen. Voin joku päivä ottaa kuvan tuosta jos jotain kiinnostaa...

Minusta ainut huono puoli on EDIS-sytkässä se, ettei sillä voi jättää kipinää kokonaan pois. Eli kierrosrajoittajien kanssa ei voi jättää kokonaan sytkää pois vaan sitä voi ainoastaan myöhästää.


- Kimmo

Rasmus
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Rasmus » Ke Maaliskuu 1. 10:17:58 2006

Aihetta sivuten.

Itselläkin projekti kasausvaiheessa ja ole pompotellut hestecin ja megaruutan välillä. Ongelmana lähinnä kipinä puoli.

Megaruutan kans käytetään yleensä jotain vakiolaitetta pienin modifikaation. Mutta onko kukaan miettinyt tehokkaampaa kipinää? Mienaan kun laittaa paljon painetta (1,5bar) ja bensaa (800cc) niin vakiolaitteiden kipinä on armotta liian heikko.

Eli suomeksi:
Onko kukaan istuttanut megaruutaan mitään tehokkaampaa kipinää? jos on niin minkä?

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Ke Maaliskuu 1. 10:44:44 2006

Rasmus kirjoitti:Aihetta sivuten.

Itselläkin projekti kasausvaiheessa ja ole pompotellut hestecin ja megaruutan välillä. Ongelmana lähinnä kipinä puoli.

Megaruutan kans käytetään yleensä jotain vakiolaitetta pienin modifikaation. Mutta onko kukaan miettinyt tehokkaampaa kipinää? Mienaan kun laittaa paljon painetta (1,5bar) ja bensaa (800cc) niin vakiolaitteiden kipinä on armotta liian heikko.

Eli suomeksi:
Onko kukaan istuttanut megaruutaan mitään tehokkaampaa kipinää? jos on niin minkä?
Crane Fireball XR3000 optisella triggerillä menee "heittämällä" ja pitäs paukut piisata!

http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-msns.html
http://www.msefi.com/
Tuolta lisää tietoa!

Hestecin tilalle kyllä mielummin Autronic.
Viimeksi muokannut qreippi, Ke Maaliskuu 1. 10:50:11 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ke Maaliskuu 1. 10:45:39 2006

Rasmus kirjoitti:Aihetta sivuten.

Itselläkin projekti kasausvaiheessa ja ole pompotellut hestecin ja megaruutan välillä. Ongelmana lähinnä kipinä puoli.

Megaruutan kans käytetään yleensä jotain vakiolaitetta pienin modifikaation. Mutta onko kukaan miettinyt tehokkaampaa kipinää? Mienaan kun laittaa paljon painetta (1,5bar) ja bensaa (800cc) niin vakiolaitteiden kipinä on armotta liian heikko.

Eli suomeksi:
Onko kukaan istuttanut megaruutaan mitään tehokkaampaa kipinää? jos on niin minkä?
Eiköhän tuo edis ole melko tehokas.

Rasmus
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Rasmus » Ke Maaliskuu 1. 11:45:36 2006

Jaakkoki kirjoitti:
Rasmus kirjoitti:Aihetta sivuten.

Itselläkin projekti kasausvaiheessa ja ole pompotellut hestecin ja megaruutan välillä. Ongelmana lähinnä kipinä puoli.

Megaruutan kans käytetään yleensä jotain vakiolaitetta pienin modifikaation. Mutta onko kukaan miettinyt tehokkaampaa kipinää? Mienaan kun laittaa paljon painetta (1,5bar) ja bensaa (800cc) niin vakiolaitteiden kipinä on armotta liian heikko.

Eli suomeksi:
Onko kukaan istuttanut megaruutaan mitään tehokkaampaa kipinää? jos on niin minkä?
Eiköhän tuo edis ole melko tehokas.
'Melko tehokas' ei riitä. Fireball HI-6 lupaavat 10x tehokkaamman kipinän. Tiedä sitten miten sen saa naitettua megaruutan kanssa.
Jos megaruuta kaikkineen maksaa 400e ja kunnon sytytys toisen mokoman niin melkein samalla rahalla hestecin tai vastaavan ja säästyy värkkäämiseltä.

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar » Ke Maaliskuu 1. 12:01:27 2006

Rasmus kirjoitti: 'Melko tehokas' ei riitä. Fireball HI-6 lupaavat 10x tehokkaamman kipinän. Tiedä sitten miten sen saa naitettua megaruutan kanssa.
Jos megaruuta kaikkineen maksaa 400e ja kunnon sytytys toisen mokoman niin melkein samalla rahalla hestecin tai vastaavan ja säästyy värkkäämiseltä.
10x tehokkaamman kuin EDIS, suorasytkä vai jakajasytkä? Mitä käsittää tuo megaruutta kaikkineen? Voin kootun myydä puoleen tuosta hinnasta ja löytyy suoraan tuolta kaapista ;). Tuleeko Hestecin mukana sitten nämä sytytysosatkin? Eikö senkin hintaan kuulu sitten lisätä tuo toinen mokoma?

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Ke Maaliskuu 1. 12:06:26 2006

Hestecin pelkkä "boxi" maksaa 1000e Harisen sivuilta hinnastosta katsottuna!
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Maaliskuu 1. 12:24:56 2006

Sierran vakio puola,8mm johdot,Ngk AP7FS,380+171 suuttimet ja 1,5bar eikä vielläkään ole tullut ongelmia sytkän toimimisen kanssa.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Taralabs
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taralabs » Ke Maaliskuu 1. 12:33:27 2006

Kyllä tuon EDIS-sytkän kipinä ainakin kohtuutehokas pitäis olla. Vasta yhteen rallicross autoon laittoi tuttu boschin vastaavan puolapaketin ja ohjas sitä hestecillä. Tehoa kuitenkin 400hv ja vääntöä 600, 1,7bar ahtopainetta. Kone kyläkin boxeri, mutta silti. Ei kai sillä ohjaimella oo juurikaan merkitystä, vaan sillä puolapaketilla ja niiden latautumisominaisuuksilla.
Tehokkain kait olis tollanen kapasitiivinen liipaisusytkä, juuri niinku toi Fireballkin näyttäs olevan, mutta ei pitäis olla ongelmia tollasella hukkakipinäpuolapaketillakaan. Onhan niissäkin kipinä huomattavasti perinteistä jakajakäyttöistä korkeajänniteisempää ja ei ole turhaa kipinäväliä häiritsemässä, kun ei ole jakajaa.

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ke Maaliskuu 1. 12:39:05 2006

qreippi kirjoitti:Hestecin pelkkä "boxi" maksaa 1000e Harisen sivuilta hinnastosta katsottuna!
KMS kaikilla uusilla antureilla, johtosarjalla, hukkakipinällä jne. n. 1200e. Ja säätönopeus "vähän" toista luokkaa kuin esim. Hestecissä. Vastaavasti ihan niin paljon mahdollisuuksia kuin Autronicissa, mutta varmasti riittää todella monelle.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Maaliskuu 1. 17:39:19 2006

Kimmo's kirjoitti:...joka oli sopivasti 37 hampainen. Rälläkällä yksi hammas pois...
- Kimmo
EDIS pyörä on 36 hampainen josta on yks katkastu, hammas 10 asteen välein. Tarkoittanet 36 hampaista.
Jäsen #606

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Ke Maaliskuu 1. 19:29:48 2006

olafu kirjoitti:
Kimmo's kirjoitti:...joka oli sopivasti 37 hampainen. Rälläkällä yksi hammas pois...
- Kimmo
EDIS pyörä on 36 hampainen josta on yks katkastu, hammas 10 asteen välein. Tarkoittanet 36 hampaista.
Totta, tuli vaihteeks joku oikosulku tuota kirjotellessa. Kyseessä oli siis nimenomaan 36 hampainen ratas josta otettiin yks hammas pois...

Kimmo

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ke Maaliskuu 1. 22:23:11 2006

Rasmus kirjoitti: 'Melko tehokas' ei riitä. Fireball HI-6 lupaavat 10x tehokkaamman kipinän. Tiedä sitten miten sen saa naitettua megaruutan kanssa.
Jos megaruuta kaikkineen maksaa 400e ja kunnon sytytys toisen mokoman niin melkein samalla rahalla hestecin tai vastaavan ja säästyy värkkäämiseltä.
Niin no ms:n, suuttimet ja sytkän saa n.500e. Eräs kiihdytyskuski väitti että tuollainen edis-puola riittää helposti 500 kaakkiseen autoon.
Eli edelleenkin se pelkkä ms maksaa n.150e. Kerro tosiaan heti mistä saa hestecin & kunnon sytkän 800e ja ei joudu värkkään :)
Ei hestec:ään välttämättä ole ihan Plug'n'play laite
Viimeksi muokannut fsohc, Ke Maaliskuu 1. 22:24:29 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Henkku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1126
Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
Paikkakunta: Äänekoski westside..

Viesti Kirjoittaja Henkku » Ke Maaliskuu 1. 22:23:56 2006

Kimmo's kirjoitti:
Henkku kirjoitti:onkos kukaan laittanut tuommosta ohariin?
Ja mekaruutan kanssa ?

Onko hankala laittaa?
Mulla on ollu OHC koneessa mega kolme kesää ajossa ja EDIS viimeiset 2 kesää. Toimii kuin unelma.

Asennus oli helppoa, Työläin vaihe oli kiinnittää tollanen 36-1 pyörä hihnapyörään kiinni. Itse tein omani 36-1 pyörän vanhasta Chevyn pikkulohkon nokkaketjun rattaasta, joka oli sopivasti 37 hampainen. Rälläkällä yksi hammas pois, porasin 3 kiinnitysreikää sopiviin kohtiin. Samaten kiinnitysreiät hihnapyörään joihin vedin tapilla kierteet. Sitten pyörä kiinni ja anturi viereen. Voin joku päivä ottaa kuvan tuosta jos jotain kiinnostaa...

Minusta ainut huono puoli on EDIS-sytkässä se, ettei sillä voi jättää kipinää kokonaan pois. Eli kierrosrajoittajien kanssa ei voi jättää kokonaan sytkää pois vaan sitä voi ainoastaan myöhästää.


- Kimmo

Räpsippäs fotoja tuleen.. kiinnostais nähdä miten sen olet toteuttanut.
Ja jos joku viittis valaista miks pitää olla 35 hampainen ratas ja yks tyhjä??
Helpommin sen ymmärtäis jos olis 1 hammas ja loput tyhjiä.. :D

Mites toi rajoitin homma? Saako siihen rajoitinta olleskaa?
Onkos "Paukun" tekeminen mahdollista ?

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ke Maaliskuu 1. 22:26:34 2006

No ton oman edis sytkän laitosta on jotain tuolla projekteissa http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... p?t=102475
ei siinä tarvi kuin vähän mielikuvitusta käyttää miten tekee kiinnikkeet. Rajoitin on polttoaineenkatkaisulla ja kyllä se paukku toimii jos sellaisen haluaa. Maksimi kierrosluku tais teoriassa olla edis4:llä 9000rpm, jos nyt en ihan väärin muista
Pistetään nyt taas kerran linkki: http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... uneed.html

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Ke Maaliskuu 1. 22:58:32 2006

Ei toimi paukku Ediksellä (viellä) ja kun joskus toimii? niin tehokkuus on minimaalinen, koska ei voi mennä alle 10°ATDC
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » To Maaliskuu 2. 7:49:41 2006

qreippi kirjoitti:Ei toimi paukku Ediksellä (viellä) ja kun joskus toimii? niin tehokkuus on minimaalinen, koska ei voi mennä alle 10°ATDC
Jos sen perusennakon säätää 10astetta "pieleen" niin sittenhän se paukku voi olla vaikka 20°ATDC? Muistelisin että tommonen vois toimia, ainut miinus vaan on sitten että se "limp home mode" on tällöin ilmeisesti 0astetta (10BTDC sijaan).

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » To Maaliskuu 2. 21:06:04 2006

Yrkesman kirjoitti:
qreippi kirjoitti:Ei toimi paukku Ediksellä (viellä) ja kun joskus toimii? niin tehokkuus on minimaalinen, koska ei voi mennä alle 10°ATDC
Jos sen perusennakon säätää 10astetta "pieleen" niin sittenhän se paukku voi olla vaikka 20°ATDC? Muistelisin että tommonen vois toimia, ainut miinus vaan on sitten että se "limp home mode" on tällöin ilmeisesti 0astetta (10BTDC sijaan).
Ilmeisesti tuo onnistuisi, limp home mode:lla nyt ainakaan itsellä ole mitään väliä, jos vikaa on ja säätö "jäädytetään" niin eipä sitä kauheasti muutenkaan pysty ajaan

pau
Viestit: 325
Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pau » Pe Maaliskuu 3. 9:46:57 2006

Voisihan sen koko edis modulin jättää jo nykyään vege. Pistää tilalle pari niitä boschin yhden puolan drivereita, ja ms hoitamaan sen triggauksen kokonaan itse.

p.
Anglia 105E -67, Escort mk1 -73, Escort mk1 4D -74, Sierra Cosworth 4WD -90, F-150 4x4 XLT Lariat, Mondeo STW -03

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Pe Maaliskuu 3. 22:59:15 2006

Toki mutta sittenhän se ei enää ole edis :)

Henkku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1126
Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
Paikkakunta: Äänekoski westside..

Viesti Kirjoittaja Henkku » Ma Maaliskuu 6. 1:02:24 2006

Täytyypäs miettiä minkä sytkän sinne laittaa..

Hieman OT:ta mut, Minkä kokoisia suuttimilla pääsis johonkin 250heppaan??
Is:n vakiot ei varmaan riitä 200hp? Ja paljos niissä on tuotto?

Oisko jotkut turbo saabin suuttimet käypäset?

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Maaliskuu 6. 1:18:05 2006

is:n vakiot ei riitä sinne 200 enään,171cc tuotto. Cossun suuttimilla pääsee sinne >300 paikkeille.Turbo volvoissa löytyy myös 300cc kokoisia suuttimia.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Ma Maaliskuu 6. 6:32:46 2006

vinkvink, multa löytyis yhet ylimääräset 310cc cm3 suuttimet hyllystä.. boschit ja korkeaohmiset.
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Ma Maaliskuu 6. 17:14:32 2006

Henkku kirjoitti: Räpsippäs fotoja tuleen..
Tuossa viimein pari kuvaa siitä Chevyn nokkaketjun rattaasta....

http://seppanen.biz/Cobra/36-1_pyora_1.jpg
http://seppanen.biz/Cobra/36-1_pyora_2.jpg

- Kimmo

Henkku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1126
Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
Paikkakunta: Äänekoski westside..

Viesti Kirjoittaja Henkku » Pe Huhtikuu 7. 19:26:05 2006

Tuota vielä ihmettelen, Miks juuri 36hampainen pitää olla tuon rattaan?
Meinaako se niiku 360astetta, ja anturi mittaa 10astetta per hammasväli?

Pikkunippeli tietoa mut kummiski..

Ja mistä tästä näppiksestä saa sen astemerkin? :evil: :lol:

E: kysytään nyt vielä että, mikä versio mekaruutasta pitäis laittaa tohon ohariin? onko merkitystä?

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Pe Huhtikuu 7. 23:00:45 2006

Yritin miettiä miten tuon edis yksikön toiminnan oikein tulkkaisi, mutta en osaa mitenkään järkevästi tuota tekstiksi laittaa. Mutta tuo edis ohjausyksikkö vaatii tuon 36-1 hammaspyörän, jonka puuttuvasta hampaasta edis tunnistaa kampiakselinasennon. Itse megasquirt ymmärtää monenlaisia hammasmääriä, mutta lainaten finsquirtin sivuilta "EDIS sisältää triggeröinnin dekoodauksen, kipinänvahvistuksen ja dwellin ohjauksen, megan tehtäväksi jää laskea haluttu ennakko. Jos rakentaa systeemin esim. wheel decoderilla, joutuu jokaisen näistä vaiheista ratkaisemaan erikseen. "

http://www.megasquirt.info/ms2/EDIS.htm tuolla on tietoa englanniksi tuon toiminnasta.

Tuo megasquirtin versio riippuu siitä, mitä ruiskunohjaukselta haluat. Toisesta topicista löydät noita megasquirtin versioiden eroja http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... hp?t=75308

Niin ja näppäimistössä ei ole astemerkkiä, jos sitä haluaa käyttää niin se pitää laittaa merkistöstä

_pexi
Viestit: 474
Liittynyt: Ke Toukokuu 28. 0:30:33 2003
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja _pexi » Ke Tammikuu 31. 23:25:12 2007

Jakajaan liittyy tämäkin... Eli lähiaikoina ois tarkotus räjäyttää turpotane käymään megasquirtilla.. Softa purkissa on Megasquirt'n'Spark-extra. Triggauksen tulee hoitamaan sähkökaasari sierrasta purettu jakaja (kiinteä akseli ja hall anturi sisässä). Eli tarkotus on ajaa boschin modulia, ei mitään edis juttuja oo tulossa.

kuva1
kuva2

Tuollainen lautanen löyty jakajan sisästä, ja kysymys kuuluukin, että pystyykö tuota levyä kääntämään akselin suhteen, vai onko se jotenki kiinteesti asennettu akseliin.
Oon kyllä käsittäny, et tota jakajaa pitäis pystyy käyttää triggaukseen ilman mitään modaamista, mut en tajuu niitä trigger angle ym. juttuja.. :? Jos joku on väsännyt tän squirtnspark systeemin tollasella jakajalla, ottaisin mieluusti rautalangasta väännettynä ohjeita miten se kuuluu asentaa... :D
escort II -78
taunus III -82
fiesta xr2i zetec -91

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » To Helmikuu 1. 21:00:39 2007

Jotenkin se edis laski niitä hampaita ja aina 9? hampaan jälkeen antaa kipinän, se tyhjä hammas on ykk merkkinä edikselle ja se aloittaa hampaiden laskemisen alusta tyhjän hampaan kohdalta. Tämä ilmeisesti sitä varten että jos laskettaisiin vaikka sata kierrosta putkeen ja aloitettaisiin vasta sitten alusta niin ei tarvi monenkaan "mikro-asteen" heittoa olla hampaissa kun alkaa kipinän kohta heittämään

Eli toisinsanoen jokaiselle kampiakselin kierrokselle lasketaan sytytyskohta uudestaa niin ei tule heittoa ennakkoon/kipinän kohtaan

Näin olen tuon about ymmärtänyt

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Helmikuu 1. 21:19:46 2007

_pexi kirjoitti:Tuollainen lautanen löyty jakajan sisästä, ja kysymys kuuluukin, että pystyykö tuota levyä kääntämään akselin suhteen, vai onko se jotenki kiinteesti asennettu akseliin.
Oon kyllä käsittäny, et tota jakajaa pitäis pystyy käyttää triggaukseen ilman mitään modaamista, mut en tajuu niitä trigger angle ym. juttuja.. :?
Ei sitä pysty kääntämään akselin suhteen, mutta juuri sen takia on se "trigger angle" mikä tekee sen saman asian softassa.
VesQ kirjoitti:Jotenkin se edis laski niitä hampaita ja aina 9? hampaan jälkeen antaa kipinän, se tyhjä hammas on ykk merkkinä edikselle ja se aloittaa hampaiden laskemisen alusta tyhjän hampaan kohdalta. Tämä ilmeisesti sitä varten että jos laskettaisiin vaikka sata kierrosta putkeen ja aloitettaisiin vasta sitten alusta niin ei tarvi monenkaan "mikro-asteen" heittoa olla hampaissa kun alkaa kipinän kohta heittämään

Eli toisinsanoen jokaiselle kampiakselin kierrokselle lasketaan sytytyskohta uudestaa niin ei tule heittoa ennakkoon/kipinän kohtaan
No tuossa nyt ei ollut hirveästi mitään järkeä. Se tyhjä hammashan on 90 astetta ennen ykk:ta joten siinä 9 hampaan kohdalla on ykk, aina. Kipinä taas annetaan silloin kun on tarvetta ennakosta riippuen ja laskenta suoritetaan varmasti aina lähimmästä hampaasta tarvittava määrä eteenpäin. Puuttuva hammas tarvitaan synkaksi jotta tiedetään mikä hammas on moneskin. Teoriassa tämä tieto tarvitaan vain käynnistyksessä ensimmäisellä kierroksella, mutta toki joka kierroksella tarkistetaan että hampaita on laskettu oikea määrä, ja tarvittaessa korjataan. Jos on joku hammas tulllut hukattua tai laskettua kahdesti, niin 10 astetta on juuri vielä sellainen määrä, että mikään ei mene pahasti pieleen parin kipinän aikana.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » To Helmikuu 1. 21:26:11 2007

No metsään meni mutta ei kuitenkaan kovin pitkälle

Tuo synkkaus oli ajatuksessa mutta muu oli arvausta

Vastaa Viestiin