Vanteiden painot

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Vanteiden painot

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ti Maaliskuu 21. 20:43:45 2006

Yritin ettiä netistä vanteiden painoa käsitteleviä keskusteluita mutta aika vähän tarjolla. Superleggareiden suosio ainakin näyttää selittyävän painolla.
esim 15x7 vanne.
-Compo Mo 9.4kg
-Superleggera 5.8kg
-Völk Te37 4.6kg


http://www.wheelweights.net/
#6
Escort -75

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Vanteiden painot

Viesti Kirjoittaja ohc » Ti Maaliskuu 21. 22:02:48 2006

Ilkka_H kirjoitti:Yritin ettiä netistä vanteiden painoa käsitteleviä keskusteluita mutta aika vähän tarjolla. Superleggareiden suosio ainakin näyttää selittyävän painolla.
esim 15x7 vanne.
-Compo Mo 9.4kg
-Superleggera 5.8kg
-Völk Te37 4.6kg


http://www.wheelweights.net/
Paino on kyllä aika suorassa suhteessa verrattavissa vanteen kestävyyteen. Noistakin compomotive varmasti rajumpaa tekoa kuin noi muut vaihtoehdot.

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

Voortikari
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
Paikkakunta: Kuopio

Re: Vanteiden painot

Viesti Kirjoittaja Voortikari » Ti Maaliskuu 21. 22:19:11 2006

ohc kirjoitti:
Ilkka_H kirjoitti:Yritin ettiä netistä vanteiden painoa käsitteleviä keskusteluita mutta aika vähän tarjolla. Superleggareiden suosio ainakin näyttää selittyävän painolla.
esim 15x7 vanne.
-Compo Mo 9.4kg
-Superleggera 5.8kg
-Völk Te37 4.6kg


http://www.wheelweights.net/
Paino on kyllä aika suorassa suhteessa verrattavissa vanteen kestävyyteen. Noistakin compomotive varmasti rajumpaa tekoa kuin noi muut vaihtoehdot.
Ei välttämättä pidä paikkaansa. Eri seoksilla saadaan hyvää, kevyttä ja kestävää. Sama pätee myös teräkseen
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ti Maaliskuu 21. 22:34:55 2006

Compo on varmastikkin rajumpaa tekoa mutta kestävyydestä tosiaan voidaan olla montaa mieltä. Compon kestävyyshän perustuu puhtaasti vanteen raskaaseen rakenteeseen ja edullisena vanteena se on valettu. (Itellä on Compot ja hyvin on kestänyt jos jonkinlaista soraränniä. ;) )
Völkin kisavanne TE37 taas on taottu vanne ja jo sen takia varmasti jäykempi ja kestävämpi vanne kuin compo.


Tuosta laittamastani linkistä löyty myös tämmöistä:
Kun vanteisiin (jousittamattomaan massaan) lisätään joku tietty paino niin se on sama kuin kuin sen lisäisi kaksinkertaisena korin massaan.
Eli jos vanteiden paino lisääntyy 5kg kpl niin sama kuin pistäisi 40kg punnuksen kyytiin,sama vaikutus teoriassa kiihtyvyyteen ja pysähtymismatkaan.
Uutta tietoa tämäkin, ainakin mulle.
Renkaidenkin massoissa on hurjia eroja.
#6
Escort -75

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Ke Maaliskuu 22. 11:11:44 2006

Se mikä tuolta tulee myös hyvin ilmi on, että mitä isompi pyörä sen painavampi, eli aina se vanteen koon kasvattaminen ole oikotie onneen.

Vaan eipä sitä tule vanteita mietittäessä ajateltua, että alsa on väsyvää materiaalia. Siksi niitä tuleekin tutkia ja vahtia samalla innolla kuin muitakin alsaosia. Sanoo kopkop ja alkaa tutkia vastikään hankkimiaan käytettyjä vanteita.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Maaliskuu 22. 11:27:00 2006

Heh... Täytyykin joskus punnita nuo Lincuun ostamani vanteet. En meinaan eläessäni ole nostellut raskaanpia henkilöauton pyöriä. Aivan helvetisti raskaammat mitä orkkikset. No, nuo onkin HiAceen tarkotetut.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Ke Maaliskuu 22. 12:04:28 2006

Uudet OZ Ultaleggerat on vielä n. 1.5kg per vanne edeltäjiään kevyemmät (jotain titaanilla rikastettua tms).
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ma Syyskuu 11. 19:35:54 2006

Tuli sitten laitettua tilaukseen 7x17 ultraleggerat.
#6
Escort -75

pau
Viestit: 325
Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pau » Ma Syyskuu 11. 23:24:23 2006

ei toi Ozin superturismo 16":sena ollut mikään järin raskas, harmi ettei ollu puntaria mukana. Tosin cossun orggisalu on melko kevyen tuntunen myös.

p.

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Ma Syyskuu 11. 23:40:54 2006

Minin 10x6 vanne kumin kanssa ja ei tarvitse hikoilla 8)
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

Winx
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Winx » Ma Syyskuu 11. 23:51:20 2006

STS-Rengaspalvelun kaveri huomasi, että noi mun Asat on taotut. Isäukko meinasi, että painosta huomasi, kun "ne on niin painavat" :D.

Tuskin ne mitenkään erityisen painavat on, mutta eivät kevyetkään. Ei ole tullut tilaisuutta koittaa puntarissa.

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ti Syyskuu 12. 20:48:31 2006

Winx kirjoitti:STS-Rengaspalvelun kaveri huomasi, että noi mun Asat on taotut. Isäukko meinasi, että painosta huomasi, kun "ne on niin painavat" :D.

Tuskin ne mitenkään erityisen painavat on, mutta eivät kevyetkään. Ei ole tullut tilaisuutta koittaa puntarissa.

Mitäs tuommoiset Asat tuli kustantamaan, nätin näköinen kokonaisuus!
#6
Escort -75

Winx
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Winx » Ti Syyskuu 12. 22:07:47 2006

Ilkka_H kirjoitti:Mitäs tuommoiset Asat tuli kustantamaan, nätin näköinen kokonaisuus!
Kiitos. Noi on sumujen saarilta ja tuli kustantamaan seuraavasti:

£1000 - 4kpl vanteita ja 215/35 Nankang NS
+£100 - Paremmat Cooper Zeonit
£200 - Toimitus Suomeen UPS:n kautta. Ei onnistunut kuulemma halvemmalla.

Yht. £1300 eli sen hetkisellä kurssilla 1897,-. James Auty-niminen ukko tuosta firmasta oli haluton lähettämään noita tänne, mutta pistin mailia ja vänkäsin tarpeeks kauan, niin johan onnasi. Vikatikki oli nuo renkaat, kun jouduin ne kuitenkin vaihtamaan riittämättömän kantavuuden takia. Tuli takkiin muutamia satasia :x. Vanteet on 2-osaiset, tosin hitsatut semmoiset kuten kuva kertoo. Jännä toi Korea-tarra, kun yhden puolan takana lukee Made in Japan. Näin on lukenut myös noissa alla mainituissa MAK Forgedeissa.

Nyttemmin ollut ebay.co.uk:ssa 100 puntaa halvemmalla. Kirjoitushetkellä ei yhtään ilmoitusta, mutta täällä ne sitten ovat. Olikohan viidellä vanteella hintaa joku kerta jotain £700. Vastaava malli oli MAK Forged ja Kmdäckillä myynnissä ollut Asa Prime. Molempia sai kaiketi vain 5-pulttisena. Kmdäck lopetti Primen myynnin kuulemma huonon laadun vuoksi, mutta en mä ainakaan näissä W26:ssa oo mitään vikaa huomannut. Asa ZR1 saksanmaalla on myös about vastaava, rosterireuna on vaan kanttisempi ja vain 5-pulttisella jaolla.

Asan kotisivulla tätä mallia ei enää ole. Toi rosterireuna on kyllä jees. Emäntä ajoi jo yhden valitettavasti kadunreunaan ja onhan toi jälki paljon pienempi kuin mitä olis tullu alureunaiseen. Joskus vois korjauttaa jossain.

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » Ma Tammikuu 15. 18:24:58 2007

compomotive mo 7x17 10,5kg/kpl

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ke Helmikuu 7. 11:27:13 2007

OZ Racingilta on tullut markkinoille uusi Crono HT sarja, ulkonäöltään vastaavaa tyyliä kuin klassikko Crono Evolution.
Kevyttä kamaa taaskin, valmistajan sivulla oli maininta että 18" painaa 8.7kg.

hopea
matta
kulta
musta
#6
Escort -75

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ke Helmikuu 7. 13:02:56 2007

Olisi mielenkiintoista vertailla myös eri kumien painoja.
Mulla nuo 17x7 OZ Racing Supertuismo WRC:t, tuon listan mukaan paino 9,7kg. Päällä on Michelin Pilot Sport 225/45 kumit, mitattu yhteispaino n. 19,6kg.
Aika painavat nuo kumit minun mielestä... :roll:
Toisaalta minkäänlaista vertailu pohjaa ei ole...
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ti Huhtikuu 3. 8:50:07 2007

Testailin renkaanvaihdon yhteydessä henkilövaa-alla noita omia ozzeja, 205/40/17 pirellit päällä yhteensä 16kg.
#6
Escort -75

Vastaa Viestiin