Sierra 1.6 -> 2.0i ja sähkö ongelma

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Jackass
Ylläpitäjä

Sierra 1.6 -> 2.0i ja sähkö ongelma

Viesti Kirjoittaja Jackass » Su Maaliskuu 26. 14:24:45 2006

Tällä hetkellä on sierra -89 1.6L ohc 2-kurkkusella weberillä. Viikonloppuna ostettiin saman ikänen sierra 2-litran koneella joka on yksipisteruisku.

Nopeesti katottuna tämän ruiskukoneen sähköt on omana yksikkönään mutta siitä lähtee yksi johtosarja jonnekkin auton runkoon sisälle ja se on se ongelma. Tarkoitus olisi vaihtaa kone tästä ruiskusta 1.6:n tilalle. Mihin tuo ruiskuboksilta lähtevä johtonippuu menee ja mitä johtoja siinä on? Toisekseen onko 1.6 sierrassa jo mahdollisesti samat johdot valmiina?

Tekniikka muuten halussa mutta sähköistä ei oikeen tietoa. Että jos joku viisaampi osais jeesata noitten sähkönen kanssa. :( :? :?:

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Maaliskuu 26. 14:43:47 2006

Mistäs löysitte 2.0 koneen yksipisteruiskulla..?
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Jackass
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jackass » Su Maaliskuu 26. 14:51:45 2006

Arska kirjoitti:Mistäs löysitte 2.0 koneen yksipisteruiskulla..?
Ei löydetty vaan ostettiin. Eikä toi nyt liity mitenkään siihen mitä kysyin.

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Su Maaliskuu 26. 15:47:58 2006

No liittyi varmaan sikäli, että kakslitraista ei ole tehtaalta lähtenyt 1-pisteruiskulla.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Maaliskuu 26. 16:13:01 2006

Ostitte siis kaasarikoneen ja nyt haluat tietää mitä johtoja auton sisältä tulee konehuoneen puolella olevaan boxiin joka ohjaa kaasarin tyhjäkäyntimoottoria ja sytkää, tai dohc koneen tapauksessa pelkkää sytkää? Selvittäkää ensin kumpi kone on kysymyksessä, niin osataan antaa oikeat kaaviot.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Jackass
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jackass » Su Maaliskuu 26. 17:15:42 2006

No kyseinen vehje ei ole doch eikä kaasari kone. Joku ruisku vehje se on ja itse oletin että se on kait pakko olla sit ykspisteruisku tai vastaa koska siinä on oikeella edessä iso motocraftin boksi ohjaamassa ja vastaavaa (ainakaan samaa kokoa) ei siis ole 1.6 kaasari versiossa.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Maaliskuu 26. 17:34:41 2006

Ohc 2.0 kaasarikoneen yhteydessä on iso Motorcraftin boxi, vuodesta -85 alkaen. Kyseessä on siis esc-2 järjestelmä. Sisälle menee pari maajohtoa, imusarjan lämmityksen releen piuha, virtajohto(ja) , mahdollisesti jotain automaattilaatikon vaatimia yms. Otat ylimääräisistä värit ylös niin kyllä niille paikat löytyy.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Jackass
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jackass » Su Maaliskuu 26. 18:24:39 2006

Okei kiitoksia tuosta tiedosta. Miten mahtaa sit olla noiden autojen sulake/rele boksin kanssa, riittääkö että tosta 2-litrasesta lyö pari puuttuvaa relettä siihen 1.6:n rasiaan?

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Maaliskuu 26. 19:16:17 2006

Releet voi laittaa vaikka erikseen, sulakerasiassa ei välttämättä ole liittimiä tyhjissä paikoissa ja niiden lisääminen on vähän hankala homma.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Jackass
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jackass » Ti Maaliskuu 28. 20:27:16 2006

Semmosta vielä liittyen tuohon projektiin että kannattaako moottorin lisäksi vaihtaa myös vaihdelaatikko vai perä? 2-litrasessa on ilmeisesti vääntävämpi perä mutta onko molemmissa samat välitykset laatikossa?

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ke Maaliskuu 29. 14:50:09 2006

Jackass kirjoitti:Semmosta vielä liittyen tuohon projektiin että kannattaako moottorin lisäksi vaihtaa myös vaihdelaatikko vai perä? 2-litrasessa on ilmeisesti vääntävämpi perä mutta onko molemmissa samat välitykset laatikossa?
Ainakin 4 ja 5 vaihteiden välitykset on samat joka laatikossa, 1.00 ja ~0.8
Peräkin voi hyvällä tuurilla olla samalla välityksellä.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ke Maaliskuu 29. 15:44:19 2006

Ja jos vielä parempi tuuri käy, niin perä tosiaan on 1.6 välityksellä eli 3.89, antaa lisää eloa laitteeseen.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Jackass
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jackass » Ke Maaliskuu 29. 16:24:50 2006

Arska kirjoitti:Ja jos vielä parempi tuuri käy, niin perä tosiaan on 1.6 välityksellä eli 3.89, antaa lisää eloa laitteeseen.
Eli summaten siis perää ei kannata vaihtaa, mutta laatikon voi vaihtaa? Niin molemmissa peleissä on 5-lovinen manuaali laatikko. Mut mites toi taloudellisuus puoli sitten menee. :?
Ohc 2.0 kaasarikoneen yhteydessä on iso Motorcraftin boxi, vuodesta -85 alkaen. Kyseessä on siis esc-2 järjestelmä. Sisälle menee pari maajohtoa, imusarjan lämmityksen releen piuha, virtajohto(ja) , mahdollisesti jotain automaattilaatikon vaatimia yms. Otat ylimääräisistä värit ylös niin kyllä niille paikat löytyy.
Tänään kävin malmin aditassa näyttämässä tuota 2-litrasta laitosta. Se asentaja sano vaan että helpommalla pääsee ku vaihtaa koko johtosarjan sulakerasioineen. *puuh* hirvee homma edessä :D . Mainitsitse myös että voishan siihe toisenkin kaasarin laittaa mutta sitten tästä kaikesta kadottaisi koko 2-litrasen edun.

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ke Maaliskuu 29. 16:36:50 2006

Ei kait siitä tarvitse vaihtaa kuin se moottorin johtosarja, joka menee rintapellistä hieman akun alta sisään ja loppuu hanskalokeron taakse. Se purkautuu konehuoneeseen päin. Niitten pitäs toimia yks yhteen. Teippiä voi joutua purkamaan akulta starttiin menevältä matkalta. Sulakerasialle asti ei siis tarvitse mennä. Imusarjan esilämmityksen rele on hanskalokeron takana, kojetaulun alaosassa, jortaani tunnelin puolella, jos se 1.6:sta löytyy.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eemeli » Ke Maaliskuu 29. 18:25:42 2006

Jackass kirjoitti:Eli summaten siis perää ei kannata vaihtaa, mutta laatikon voi vaihtaa? Niin molemmissa peleissä on 5-lovinen manuaali laatikko. Mut mites toi taloudellisuus puoli sitten menee. :?
Jos siinä 1.6 persuuksissa on jo nyt paikoillaan 5-lovinen aski niin ne on kyl samanlaisia laatikoita molemmat, ainaki pitäis olla. Eihän 1.6 malleihin ole tehty pikku 5-lovista?

Ja ne sähköt... molemmat autot näyttäis olevan 2 koppasta joten ne sähkö hommat pitäis olle ihan liitin paikoileen hommia.
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ke Maaliskuu 29. 18:36:05 2006

Eemeli kirjoitti:Jos siinä 1.6 persuuksissa on jo nyt paikoillaan 5-lovinen aski niin ne on kyl samanlaisia laatikoita molemmat, ainaki pitäis olla. Eihän 1.6 malleihin ole tehty pikku 5-lovista?
Ei ole tehty mitää 5 lovista pikkuaskia.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eemeli » Ke Maaliskuu 29. 18:44:42 2006

jesus48 kirjoitti:
Eemeli kirjoitti:Jos siinä 1.6 persuuksissa on jo nyt paikoillaan 5-lovinen aski niin ne on kyl samanlaisia laatikoita molemmat, ainaki pitäis olla. Eihän 1.6 malleihin ole tehty pikku 5-lovista?
Ei ole tehty mitää 5 lovista pikkuaskia.
Sitähän se minäki... joten sen laatikon voit jättää vaihtamatta jos siinä ei mitään vikaa ole.
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

Jackass
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jackass » To Maaliskuu 30. 11:38:30 2006

Okei siis jos ainoa ero on koneessa niin eikös kaikkein helpoimmalla pääse sit ku vaihtaa vain koneen. Eli pitäis 1.6:n apulaitteet ja sähköt jolloin kaasarille ei tarvi kuin kaksi virta piuhaa. Tossa sillon menettäis sen motocraftin boksin edun mutta eikö homman pitäis toimia noin miten kerroin?

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » To Maaliskuu 30. 16:09:33 2006

Jackass kirjoitti:Okei siis jos ainoa ero on koneessa niin eikös kaikkein helpoimmalla pääse sit ku vaihtaa vain koneen. Eli pitäis 1.6:n apulaitteet ja sähköt jolloin kaasarille ei tarvi kuin kaksi virta piuhaa. Tossa sillon menettäis sen motocraftin boksin edun mutta eikö homman pitäis toimia noin miten kerroin?
Eipä siinä virranjakajassa ole kuin tarkempi HALL-anturilla toimiva sytytys, 1.6:ssa taitaa olla induktiivinen. Ja siinä 2.0 kaasarissa ei liene mitään muuta eroa kuin enemmän sähköjohtoja ja se askelmoottori joka vääntelee kaasuvipua. Jos siinä 1.6 koneessa on saman kokoinen kaasutin niin kannattaa laittaa se kiinni, nuo sähköohjatut eivät ole niitä kaikkein luotettavimpia....

Tai sitten käyt romuttamolta hakemassa ruiskun ja laitat sen kiinni kun kone on sopivasti levällään, itsekin tein niin kun en jaksanut korjailla tuota sähkökaasaria. Tehoakin tulee sopivasti lisää.... 8)

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » To Maaliskuu 30. 17:09:18 2006

Kyllähän se hieno peli tuo sähkökaasari vehje on niin kauan ku toimii. Kulutus todella alhainen, käynnistyy hyvin, vetää ok.

Mutta ku mulle on soitellu monet ja valitellu ku se paska sähkökaasari ei toimi olisko sulla boksia ja/tai kaasaria milloin mitäkin. En todellakaan suosittele kyseistä rakkinetta. Boksikin ikävästi kaikelle kosteudelle alttiina konetilassa.

Ei siinä paljoa lisätyötä tule kun tässä vaiheessa sen ruiskun siihen laittaa. Ruisku on kuitenkin huomattavasti parempi vaihtoehto kuin yksikään kaasari!

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » To Maaliskuu 30. 22:22:12 2006

Ares kirjoitti:Kyllähän se hieno peli tuo sähkökaasari vehje on niin kauan ku toimii. Kulutus todella alhainen, käynnistyy hyvin, vetää ok.

Mutta ku mulle on soitellu monet ja valitellu ku se paska sähkökaasari ei toimi olisko sulla boksia ja/tai kaasaria milloin mitäkin. En todellakaan suosittele kyseistä rakkinetta. Boksikin ikävästi kaikelle kosteudelle alttiina konetilassa.

Ei siinä paljoa lisätyötä tule kun tässä vaiheessa sen ruiskun siihen laittaa. Ruisku on kuitenkin huomattavasti parempi vaihtoehto kuin yksikään kaasari!
Kulutues pieni? mulla haukkaa jotain 12-13L satkulla :lol:
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » To Maaliskuu 30. 22:39:38 2006

qreippi kirjoitti:
Ares kirjoitti:Kyllähän se hieno peli tuo sähkökaasari vehje on niin kauan ku toimii. Kulutus todella alhainen, käynnistyy hyvin, vetää ok.

Mutta ku mulle on soitellu monet ja valitellu ku se paska sähkökaasari ei toimi olisko sulla boksia ja/tai kaasaria milloin mitäkin. En todellakaan suosittele kyseistä rakkinetta. Boksikin ikävästi kaikelle kosteudelle alttiina konetilassa.

Ei siinä paljoa lisätyötä tule kun tässä vaiheessa sen ruiskun siihen laittaa. Ruisku on kuitenkin huomattavasti parempi vaihtoehto kuin yksikään kaasari!
Kulutues pieni? mulla haukkaa jotain 12-13L satkulla :lol:
6.5L/100km pitkän matkan ajossa olen päässyt. 4-vaihdetta vain. Lyhyellä matkalta pyöreät 8L/100km. Niinkuin sanoin hyvä jos toimii...

Moottorin yleinen kunto tietysti vaikuttaa. Sen on oltava hyvä että tuollaiseen lukemaan voi päästä.

Voortikari
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Voortikari » To Maaliskuu 30. 22:57:03 2006

Ares kirjoitti:
qreippi kirjoitti:
Ares kirjoitti:Kyllähän se hieno peli tuo sähkökaasari vehje on niin kauan ku toimii. Kulutus todella alhainen, käynnistyy hyvin, vetää ok.

Mutta ku mulle on soitellu monet ja valitellu ku se paska sähkökaasari ei toimi olisko sulla boksia ja/tai kaasaria milloin mitäkin. En todellakaan suosittele kyseistä rakkinetta. Boksikin ikävästi kaikelle kosteudelle alttiina konetilassa.

Ei siinä paljoa lisätyötä tule kun tässä vaiheessa sen ruiskun siihen laittaa. Ruisku on kuitenkin huomattavasti parempi vaihtoehto kuin yksikään kaasari!
Kulutues pieni? mulla haukkaa jotain 12-13L satkulla :lol:
6.5L/100km pitkän matkan ajossa olen päässyt. 4-vaihdetta vain. Lyhyellä matkalta pyöreät 8L/100km. Niinkuin sanoin hyvä jos toimii...

Moottorin yleinen kunto tietysti vaikuttaa. Sen on oltava hyvä että tuollaiseen lukemaan voi päästä.
Kyllähän sen auton saa kulkemaan vaikka kuinka pienellä, kun kirkkain silmin vain väittää
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita

Jackass
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jackass » Pe Maaliskuu 31. 8:10:49 2006

....Jos siinä 1.6 koneessa on saman kokoinen kaasutin niin kannattaa laittaa se kiinni....
Jep samankokonen kaasutin siinä on. Ainoa ero taitaa olla suuttimien koko mutta niitähän saa lisää melkein joka notkelmasta ja kyläkaupasta. Foortihan on aina foorti, osa ku osa käy. :D

Tänään ruvetaan hajottaan tota 2-litrasta osiks ja parin viikon sisällä ois tarkotus saada projekti valmiiks. Voisin tosta projektista kuviaki ottaa ja laittaa näytille.

Btw mistähän johtuu että kukaan kaveri ei oikeen ymmärrä tätä touhuu. Eka ostetaan kolmella sataa toimiva/liikkuva peli joka parin viikonsisällä hajotetaan atomeiks ja lopuista tehään säilyketölkkejä. :wink: Heh tähänkö on tultu. :lol:

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Pe Maaliskuu 31. 9:20:19 2006

Jackass kirjoitti: Btw mistähän johtuu että kukaan kaveri ei oikeen ymmärrä tätä touhuu. Eka ostetaan kolmella sataa toimiva/liikkuva peli joka parin viikonsisällä hajotetaan atomeiks ja lopuista tehään säilyketölkkejä. :wink: Heh tähänkö on tultu. :lol:
Noormal foordistin toimintaa.. Ei tossa mitään ihmeellistä ole,auto voi maksaa vaikka 10x enemmän ja silti sille voi käydä samalla tavalla.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Su Huhtikuu 2. 13:38:25 2006

Voortikari kirjoitti:
Ares kirjoitti:
qreippi kirjoitti: Kulutues pieni? mulla haukkaa jotain 12-13L satkulla :lol:
6.5L/100km pitkän matkan ajossa olen päässyt. 4-vaihdetta vain. Lyhyellä matkalta pyöreät 8L/100km. Niinkuin sanoin hyvä jos toimii...

Moottorin yleinen kunto tietysti vaikuttaa. Sen on oltava hyvä että tuollaiseen lukemaan voi päästä.
Kyllähän sen auton saa kulkemaan vaikka kuinka pienellä, kun kirkkain silmin vain väittää
Tyypillistä. Olisiko ollut parempi pitää tuokin ajatus vain sielä omassa päässä?

Jackass
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jackass » Su Huhtikuu 2. 18:49:15 2006

Homma pyörähti käyntiin ja tuolla ois muutama foto tämän viikonlopun saldosta. Ens viikonloppuna sit 1.6:n purkua ja sitä rataa. Kommenttiakin saa laittaa jos haluaa.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Huhtikuu 2. 20:08:56 2006

Sen verran kommentoin että kyllä se 1.6 kaasari on pienempi kuin 2.0 koneessa, ainetta tuolla pienellä saa kulumaan enemmän ja tietenkin tehotkin jää vähemmälle. Kuitenkin kun sähköhommat jää vain muutaman piuhan vetoon niin ei kannata tuota pientä kaasaria alkaa muuttamaan edes jotenkin toimivaksi isomman koneen kanssa.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Jackass
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jackass » Ke Huhtikuu 12. 21:59:13 2006

Koneen vaihto tehty onnistuneesti. 2.0 kone laitettiin toimimaan sellaisenaan 1.6 sierran apulaitteilla ilman johtosarjan vaihtoa. Ainoa ongelma oikeastaa oli saada sytytys toimimaan nyt kun se ei ollut enää tietokone ohjattu. Ongelmasta selvittiin ku porattiin kaasariin millinen reikä kaasuläpän yläpuolelle josta otettiin imuilma sytkälle. Tokihan se käy vähä oudosti kylmänä mut käynti säädettiin vaijerista kohdalleen kun kone oli lämmin. Bensaakin tuo tuntuu vievän vähemmän kuin vanha 1.6 kone. Että näin. :D

xsx
Viestit: 2460
Liittynyt: Ma Joulukuu 20. 12:14:38 2004
Paikkakunta: Tuusula, Hyrylä

Viesti Kirjoittaja xsx » Ke Huhtikuu 12. 23:06:17 2006

Kivoja virityksiä :):)
Escort Mk2 r.f
Escort Mk2 -77
Escort Mk2 -76
...ja pari muuta Mk2:ta
Audi S5

Vastaa Viestiin