Männänrenkaat

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Männänrenkaat

Viesti Kirjoittaja Hena » Su Heinäkuu 4. 23:40:51 2004

Mihinkäs asentoon pitäis männänrenkaat laittaa noissa wisecon männisä? Renkaat on speed pron ja alimmainen öljyrengas on kolmesta osasta eli siinä on rengas ja sitten sellanen metallihaitari ja sitten toinen rengas. Mukana tuli ihan hyvät ohjeet mutta jäi mietityttämään että miten katkokset pitäisi asetella toisiinsa nähden?
Toyota Supra TT

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Heinäkuu 4. 23:41:31 2004

Vastakkaisille puolille :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Su Heinäkuu 4. 23:52:37 2004

Mietin et pitäiskö ne laittaa 120 asteen jaolla ne öljyrenkaiden katkokset (rengas-haitari-rengas). Ja ylimmäisten renkaiden katkokset just vastakkaisille puolille..
Toyota Supra TT

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ma Heinäkuu 5. 0:41:22 2004

minä olen laittanut toyota asentajana :oops: kaikki escorttinikin toyotan kirjan mukaan :D ei ole ollut puristuspaine/öljynsyönti ongelmia
äkkiä sutastu kuva, ja sen kyllä huomaa:
http://kotinetti.suomi.net/tepi/files/mrenkaat.jpg

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Heinäkuu 5. 1:39:52 2004

Minä olen ainakin sellaisessa uskossa, että männänrenkaat pyöriii käytössä joten niiden asennolla on merkitystä vain ensi startissa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ma Heinäkuu 5. 1:55:54 2004

SLEI kirjoitti:Minä olen ainakin sellaisessa uskossa, että männänrenkaat pyöriii käytössä joten niiden asennolla on merkitystä vain ensi startissa.
pyörii on ehkä harhaan johtava sanamuoto.
totta on että ne ovat yleensä miten sattuu moottoreita purettaessa.

selventävämpi lausunto voisi olla
"muuttavat asentoaan toisiinsa nähden"
"liikkeen suunnan, matkan ja liikkeeseen käytetyn ajan(aika) välillä ei ole järjestelmällistä logiikkaa"
joo, vissiin väsyttää, lähden koisimaan :roll:

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ma Heinäkuu 5. 9:27:10 2004

Tässä yksi ikuisuuskysymys johon ei aivan selvää vastausta kait ole. Itse olen laittanut puristuskatkokset joskus tapin suuntaisesti ja sitten on käytetty taktiikkaa että ei katkoksia painepuolelle (lohkon pakoseinämä). Wiseco muistaakseni neuvoi ns 120astetta ja lohkon imupuolelle, öljyrenkailla ei kai niin suurta merkitystä, kunhan pyörittelee eripuolille. Aikoinaan kun tehtiin halpis ohc koneita vw männillä joissa oli yksiosainen öljyrengas, laitoin puristusrenkaat tapin suuntaisesti ja öljykatkos imupuolelle, hyvin pelasi.

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » Ma Heinäkuu 5. 9:49:35 2004

Mun mielestä ne ohjeet mitkä tulee männän mukana on kyllä suht selvät. Ite laittalin kans katkokset niin että ne on tapin suuntaisesti.. hyvin on 1700km jo toiminu :D

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Heinäkuu 5. 10:46:00 2004

TuunaavaAmis kirjoitti:Mun mielestä ne ohjeet mitkä tulee männän mukana on kyllä suht selvät. Ite laittalin kans katkokset niin että ne on tapin suuntaisesti.. hyvin on 1700km jo toiminu :D
Niinhän mun mielestä siinä ohjeessa oli
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ma Heinäkuu 5. 11:02:35 2004

ei sillä nyt niin suurta väliä ole mihin asentoon ne laittaa. ne kumminkin muuttaa paikkaansa koneen käydessä. pitää vaan huolen siitä että ne katkokset ei ole kaikki samassa linjassa. tosin ei se nyt niin kauheasti meinaa vaikka olisikin.toista voi olla sitten korkeampi puristeiset laitteet. kuten ne sellaiset kilpamännät missä on reiät jotka erikseen puristavat männänrengasta sylinterin seinämään. (eli männänlaelta on reiät männänrenkaan taakse, josta puristuspaine ja räjähdyksen paine painaa männänrengasta sylinterin seinään.)

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Heinäkuu 5. 14:34:23 2004

Brenda kirjoitti:
SLEI kirjoitti:Minä olen ainakin sellaisessa uskossa, että männänrenkaat pyöriii käytössä joten niiden asennolla on merkitystä vain ensi startissa.
pyörii on ehkä harhaan johtava sanamuoto.
totta on että ne ovat yleensä miten sattuu moottoreita purettaessa.

selventävämpi lausunto voisi olla
"muuttavat asentoaan toisiinsa nähden"
"liikkeen suunnan, matkan ja liikkeeseen käytetyn ajan(aika) välillä ei ole järjestelmällistä logiikkaa"
joo, vissiin väsyttää, lähden koisimaan :roll:
Kun rinkulassa oleva katkos liikkuu esim. tappiin nähden eri paikkaan männän kehällä niin minun mielestäni se pyörii.
Yritin yllä sanoa, että ne katkokset liikkuu eri nopeutta eri suuntii tai on liikkumatta joten ei ne katkokset pysy 120 asteen tms. päässä toisistaan.
Ensimmäisessä käynnistyksessä välejä ei tietenkään laiteta samaan linjaan. Jos männät on käytetyt eikä niitä putsata ja renkaat on jumissa niin sitten voi pysyä paikallaan, mutta ei kai kukaan konetta noilla tuntomerkeillä laita kasaan :?:
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Ma Heinäkuu 5. 15:42:27 2004

Oon muutaman kämmin kuullut männänrenkaiden vaihosta ja en suosittele rakojen laittoa samaan linjaan...alkaa lotiseen sylintereissä ja paineet puskia ö.pohjaan.. :wink:
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ma Heinäkuu 5. 15:46:03 2004

fomoco3 kirjoitti:Oon muutaman kämmin kuullut männänrenkaiden vaihosta ja en suosittele rakojen laittoa samaan linjaan...alkaa lotiseen sylintereissä ja paineet puskia ö.pohjaan.. :wink:
Samat kämmit kokeilleena (tai en muista oliko ne ihan samassa linjassa, tosiaan, paineet poistuu alakertaan...)

Tarinan opetus, älä kokoa kännissä...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Heinäkuu 5. 15:48:39 2004

fomoco3 kirjoitti:Oon muutaman kämmin kuullut männänrenkaiden vaihosta ja en suosittele rakojen laittoa samaan linjaan...alkaa lotiseen sylintereissä ja paineet puskia ö.pohjaan.. :wink:
Aikamoiset välykset kyllä saa olla männänrenkaiden katkoskohdassa että alkaa hurjasti ohipuhaltamaan vaikka olisi samassa linjassakin :shock:
Olisko jäänyt pytyt hoonaamatta tai sitten on ollut soikeat sylinterit?
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ma Heinäkuu 5. 16:19:11 2004

katsoittekos paljonko oli katkosvälys kun ohi puhalsi?

onhan noissa uudemmissa ohc koneissa jo katkosvälystä jonkin verran. 0.4-0.6 milliä kun taas vanhemmissa näyttäis olevan 0.038-0.048.

siis 2.0L OHC.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ma Heinäkuu 5. 18:27:21 2004

Hectori kirjoitti:katsoittekos paljonko oli katkosvälys kun ohi puhalsi?

onhan noissa uudemmissa ohc koneissa jo katkosvälystä jonkin verran. 0.4-0.6 milliä kun taas vanhemmissa näyttäis olevan 0.038-0.048.

siis 2.0L OHC.
ei tuo paljon puhalla, huohottimesta hiukan enempi tulee ilmaa..
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ma Heinäkuu 5. 23:11:09 2004

PasiZ kirjoitti: ei tuo paljon puhalla, huohottimesta hiukan enempi tulee ilmaa..
minkä pitäisi loppua sisäänajon aikana. eli ei niin hirveästi väliä ole kuinka ne laittaa, niinkuin on jo todettukin.

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Ti Heinäkuu 6. 17:39:40 2004

Mä kerkesin meinaa tempasta ne männät sinne pyttyihinkin jo ja ilmeisesti on ollu ajatukset ihan muualla kun menin prkl laittaa niitten öljyrenkaiden ja sen haitarin katkokset kaikki samaan kohtaan.. En tiiä että mitähän ihmettä mä oon taas ajatellu.. :oops: Mut eikös noi ARP:n kiertokangen pultit kestä avauksen ja uudelleen kiristyksen tässä vaiheessa? Ainakin ne piti kolmeen kertaan kiristää kun ne laitoin..

Eli kannattaisko nyt ruveta repimään tota auki vai antaako mennä noin jos ne kuitenkin vähän "pyörii".. :?
Toyota Supra TT

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Heinäkuu 6. 18:17:29 2004

kyllä arpit kestää avata kun vakiopultitkin kestää
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Heinäkuu 6. 20:13:39 2004

Hena kirjoitti:Eli kannattaisko nyt ruveta repimään tota auki vai antaako mennä noin jos ne kuitenkin vähän "pyörii".. :?
avaa vaan ja käännä. ei se niin iso homma ole.

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Ti Heinäkuu 6. 20:28:57 2004

Juu täytyy nykästä auki ja vähän pyöritellä niitä..
Toyota Supra TT

simanski
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 13:31:56 2004
Paikkakunta: kotzuomi

Viesti Kirjoittaja simanski » Ke Huhtikuu 19. 17:27:46 2006

vähän ot. paljos kossun renkais täytys olla katkos välys??
Focus RS-03
Sierra Cosworth -89
Volvo v70 t5
Audi s2 avant -94
Ransiitti 1.9td

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ke Huhtikuu 19. 18:07:55 2006

simanski kirjoitti:vähän ot. paljos kossun renkais täytys olla katkos välys??
0,4-0,65 workshop manuaalin mukaan vakiomännillä, sama muistaakseeni oli wisecoilla.

edit: kirjotus erhe
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Arto65FB
Ylläpitäjä

Re: Männänrenkaat

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » To Huhtikuu 20. 10:40:34 2006

Hena kirjoitti:Mihinkäs asentoon pitäis männänrenkaat laittaa noissa wisecon männisä? ?
Enpä huomannut, että olisi mainittu, että niillä painerenkailla on vielä ylä- ja alapuoli. Mutta nytpä on mainittu. Niitä männänrenkaiden sivuprofiileja on sitten monenlaisia, minä en ainakaan pysty päättelemään niitä katsomalla, kuinka päin ne tulee, vaan pakko katsoa rengassatsin mukana tulevista lapuista.

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » To Huhtikuu 20. 21:10:01 2006

Omissa wicecon männänrenkaissa on merkit mikä puoli ylös.
Mielestäni ohjeet olivat hyvät itse vaan tappelin hetken aikaan niiden männäntapin sokkien kanssa...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Pe Huhtikuu 21. 15:10:29 2006

NiceMan kirjoitti:Omissa wicecon männänrenkaissa on merkit mikä puoli ylös.
Mielestäni ohjeet olivat hyvät itse vaan tappelin hetken aikaan niiden männäntapin sokkien kanssa...
Viimeksi yksissä epäsymmetrisissä profiileissa oli pieni nystyrä ja lapussa sitten, että nystyrä ylös.

Oliko ne tappien sokat sellaiset spirolockit? Oottapas jos joudut aukaisemaan niitä.
http://kb-silvolite.com/feature.php?action=read&F_id=26

Racehard
Viestit: 168
Liittynyt: Ke Huhtikuu 6. 22:57:44 2005
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Racehard » Su Tammikuu 13. 23:15:12 2008

Tuota ohc:tä kasattaessa tuli vastaan sellanen homma et paketissa oli yksi
männänrengas väärän paksuinen... :shock: Kyseessä AE:n renkaat ja kaikki renkaat oli eritelty omiiin pusseihinsa.
Niin keskimmäinen rengas oli ainakin 2mm liian paksu. ja paketissa oleva ylin rengas passasi männässä siihen keskimmäiseen uraan. Onko kenellekkään käyny vastaavaa?

Olikin tullut varaosaliikkeestä väärät renkaat. nyt alkaa oleen motti läjässä.
Sierra cosworth 4x4 Vm. 90
En ole psykiatri, olen muuten vain asiantuntija sekaisin olemisessa.

Vastaa Viestiin