Turbo saabin paineasetelma OHC koneeseen?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Turbo saabin paineasetelma OHC koneeseen?
Kytkin (levy&asetelma) pitäisi laittaa tuohon omaan projektiin, tällaista on ehdotettu:
4-lapanen sinteri (ilman jousia) ja turbo saabin asetelma
Yritin hakea monella hakusanalla, mutta en löytänyt mitään tietoa tuosta saabin asetelmasta (pelkästään veiveistä). Viittisikö joku valaista mikä turbo saabin asetelma sopis ohc:n perään ja vaatiiko mitään muutoksia?
motonetissa on tällaisia:
KYTKINSARJA SAAB 900 79--93
Sisältää yleensä paineasetelman, levyn ja laakerin. Joissakin sarjoissa
painelaakeri on erikseen.
900 78--85 (painelaakeri-Ø70mm/ei Turbo). . . . . . . . . . 84-1145 75.35 ???
900 85--88 (painelaakeri-Ø63mm/ei Turbo). . . . . . . . . . 84-1146 78.04 ???
900/16V 89--93 (ei Turbo). . . . . . . . . . . . . . . . . 84-1275 89.50 ???
900-Turbo 78--85 (painelaakeri-Ø70mm). . . . . . . . . . . 84-1147 83.08 ???
900-Turbo 85--89 (painelaakeri-Ø63mm). . . . . . . . . . . 84-1275 89.50 ???
900-Turbo 90--93 (Ø228mm). . . . . . . . . . . . . . . . . 84-1201 116.72 ???
Joku näistä kenties?
4-lapanen sinteri (ilman jousia) ja turbo saabin asetelma
Yritin hakea monella hakusanalla, mutta en löytänyt mitään tietoa tuosta saabin asetelmasta (pelkästään veiveistä). Viittisikö joku valaista mikä turbo saabin asetelma sopis ohc:n perään ja vaatiiko mitään muutoksia?
motonetissa on tällaisia:
KYTKINSARJA SAAB 900 79--93
Sisältää yleensä paineasetelman, levyn ja laakerin. Joissakin sarjoissa
painelaakeri on erikseen.
900 78--85 (painelaakeri-Ø70mm/ei Turbo). . . . . . . . . . 84-1145 75.35 ???
900 85--88 (painelaakeri-Ø63mm/ei Turbo). . . . . . . . . . 84-1146 78.04 ???
900/16V 89--93 (ei Turbo). . . . . . . . . . . . . . . . . 84-1275 89.50 ???
900-Turbo 78--85 (painelaakeri-Ø70mm). . . . . . . . . . . 84-1147 83.08 ???
900-Turbo 85--89 (painelaakeri-Ø63mm). . . . . . . . . . . 84-1275 89.50 ???
900-Turbo 90--93 (Ø228mm). . . . . . . . . . . . . . . . . 84-1201 116.72 ???
Joku näistä kenties?
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re: Turbo saabin paineasetelma OHC koneeseen?
Vaatii keskitys tappien uudelleen sijoituksen tai sitten reikien(asetelmasta) rotsausta kohdalleen.fsohc kirjoitti:Kytkin (levy&asetelma) pitäisi laittaa tuohon omaan projektiin, tällaista on ehdotettu:
4-lapanen sinteri (ilman jousia) ja turbo saabin asetelma
Yritin hakea monella hakusanalla, mutta en löytänyt mitään tietoa tuosta saabin asetelmasta (pelkästään veiveistä). Viittisikö joku valaista mikä turbo saabin asetelma sopis ohc:n perään ja vaatiiko mitään muutoksia?
Ja lisäksi pitää levy simmata kohdalleen kun eri paksuinen levy kun saabissa.
Itsellä oli yksi tuollainen tehty ja piti huonommin kuin AP-racingin asetelma+sinteri.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Tarkotatko simmauksella vaijerin "säädön"?Aksu kirjoitti: Vaatii keskitys tappien uudelleen sijoituksen tai sitten reikien(asetelmasta) rotsausta kohdalleen.
Ja lisäksi pitää levy simmata kohdalleen kun eri paksuinen levy kun saabissa.
Itsellä oli yksi tuollainen tehty ja piti huonommin kuin AP-racingin asetelma+sinteri.
500efsohc kirjoitti:Paljon muuten suunnilleen maksaa tuo ap racingin asetelma ja sintteri?
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Eikä ole noin kallis tuo "sport" mallin paketti,~300paikkeilla tuo onqreippi kirjoitti:Tarkotatko simmauksella vaijerin "säädön"?Aksu kirjoitti: Vaatii keskitys tappien uudelleen sijoituksen tai sitten reikien(asetelmasta) rotsausta kohdalleen.
Ja lisäksi pitää levy simmata kohdalleen kun eri paksuinen levy kun saabissa.
Itsellä oli yksi tuollainen tehty ja piti huonommin kuin AP-racingin asetelma+sinteri.
500efsohc kirjoitti:Paljon muuten suunnilleen maksaa tuo ap racingin asetelma ja sintteri?
Mutta racing asetelmalla hinta paketille menee sitten liki tuon(500).
Soita rally raceille ja kysy sieltä päivän hinta. Taitaa tuo racing vastata lähelle sitä volvon vastaavaa.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 139
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
- Paikkakunta: Oulu
Mulla on tuo AP:n sprint, eli se jäykin asetelma. Se on kyllä tosissaan jo jäykkä ja maksaa sen 350€, siihen sitten vielä kytkin sen 150€. Ei ainakaan yrittänytkään luistaa nelilapasen sintterin kanssa onnettomalla 360nm väännöllä, kun päästelin meneen. Pitäis vissiin kestää sen reilu 500nm vääntöä tuo asetelma sintterin kanssa.
-
- Viestit: 2042
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
- Paikkakunta: Riihimäki
Jep.adh kirjoitti:volvon sach race asetelmaa kehiin

Miinuksena tietysti että tulee lisäkustannuksia kun koneistaa vauhtipyörään uuden jaon tuolle tai kokonaan uuden pyörän. Toki voi viilata reiät kohilleen mutta ei ehkä kovin suositeltavaa...
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
-
- Viestit: 2042
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
- Paikkakunta: Riihimäki
Mutta josse suoraan s0piva ei piäkkään..?hilteri kirjoitti:melkein sitte jo samalla rahalla ostaa suoraan sopivan..

2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Ilmeisesti tuo on se joka asetelma joka tuli tuon ap:n sport tilalle ?Ilkka_H kirjoitti:Mulla on Rallyracen myymä 216mm sport asetelma joka luistaa jo vaparinkin väännöillä nelilapa sintterin kanssa.
Eli AP racingin tai Sachsin asetelmaa kehiin, niin ainakin ite teen.
Ei myynnyt /suositellut viime kesänä kun Ap:tä ei saannut.
Pitää alkaa hommaamaan rankempaa kytkintä itsellekin.Vajaan vuoden päivät kesti tuo nykyinen kytkin ja nyt alkaa vetelemään viimeisiä kun pari kertaa päässyt luistaman.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 2042
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
- Paikkakunta: Riihimäki
KIP kirjoitti:Paljonkos tuollainen volvon sach race asetelma pitää?
Oliko se ny 540nm mitä mettis oli penkittäny sillä?
Ja itellä ei pitäny AP enää 1.5 ahtojen jälkeen. Ei tietoa väännöistä...
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Olikos sulla tuo Ap:race-asetelma vai sport ? Race asetelmahan ohc:n on jotain 350€AkiS kirjoitti:KIP kirjoitti:Paljonkos tuollainen volvon sach race asetelma pitää?
Oliko se ny 540nm mitä mettis oli penkittäny sillä?
Ja itellä ei pitäny AP enää 1.5 ahtojen jälkeen. Ei tietoa väännöistä...
Mulla kesti sport-malli 490Nm/285hv - 445Nm/330hv kyllä penkissä mutta ei enään täys vaihtoa kadulla.
Pitää selvitellä paljonko tuolle race mallille luvataan väännön kestö niin ei tarvitsi alkaa koneistelemaan ylimääräisiä.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Juttelin äsken rallyracen (samin ?) kanssa ja sanoi että tuo sportti on myös AP tekemä ja sen pitäisi kuulemman mukaan kestää noin 330-340Nm ja kuulemma ei ole ollut ongelmia muiden myytyjen kanssa. Eli pitää alkaa purkaan omaa irti ja kattoa onko päässyt likaantumaan tai vauhtipyörä ottanut kipeää, palanut tms.Aksu kirjoitti:Ilmeisesti tuo on se joka asetelma joka tuli tuon ap:n sport tilalle ?Ilkka_H kirjoitti:Mulla on Rallyracen myymä 216mm sport asetelma joka luistaa jo vaparinkin väännöillä nelilapa sintterin kanssa.
Eli AP racingin tai Sachsin asetelmaa kehiin, niin ainakin ite teen.
Ei myynnyt /suositellut viime kesänä kun Ap:tä ei saannut.
Pitää alkaa hommaamaan rankempaa kytkintä itsellekin.Vajaan vuoden päivät kesti tuo nykyinen kytkin ja nyt alkaa vetelemään viimeisiä kun pari kertaa päässyt luistaman.
#6
Escort -75
Escort -75
-
- Viestit: 1042
- Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
- Paikkakunta: Nummi-Pusula
On teillä hirveitä vääntöjä..AkiS kirjoitti:KIP kirjoitti:Paljonkos tuollainen volvon sach race asetelma pitää?
Oliko se ny 540nm mitä mettis oli penkittäny sillä?
Ja itellä ei pitäny AP enää 1.5 ahtojen jälkeen. Ei tietoa väännöistä...

Saako vielä kysyä mikä levy siellä oli?

Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro
Audi 2.0Tfsi quattro
-
- Viestit: 837
- Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
- Paikkakunta: täällä jossain..
jep, mulla oli juurikin tuo volvon race asetelma+sachs nelilapanen jousitettu sintterilevy, ja vääntöä oli n540nm ja 437hv/n6000rpm...KIP kirjoitti:On teillä hirveitä vääntöjä..AkiS kirjoitti:KIP kirjoitti:Paljonkos tuollainen volvon sach race asetelma pitää?
Oliko se ny 540nm mitä mettis oli penkittäny sillä?
Ja itellä ei pitäny AP enää 1.5 ahtojen jälkeen. Ei tietoa väännöistä...![]()
Saako vielä kysyä mikä levy siellä oli?
piti kun tauti

viilasin kiinnitysreiät soikeaksi ja porasin uudet reiät keskitystapeille ja vein painotettavaksi...
-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.
-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Jos kyse oli tuosta 215mm 2.0 OHC asetelmasta ja kytkimestä niin:qreippi kirjoitti:Onko kellään kuvaa tommosesta Sach:sn paineasetelmasta? tai jotain numeroita, kun löysin varastosta Sach:n paineasetelman ja jousitetun Sach:n levyn..
Asetelman tehtaankoodi 883082 999669 (hd)
normi kytkimen tehtaankoodi 881861 999742
sintterin tehtaankoodi 881864 999781
#6
Escort -75
Escort -75
-
- Viestit: 479
- Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
- Paikkakunta: Rantasalmi
Re: Turbo saabin paineasetelma OHC koneeseen?
Kuinka kytkin kuuluu shimmata, onko siihen olemassa mitään mittareita vai onko se vain kokeiltava yrityksen ja erehdyksen kautta?Aksu kirjoitti: Ja lisäksi pitää levy simmata kohdalleen..
Ojennuksen pasilla kuulemma on shimmi mittari kytkimille mutta se ei taida olla kovin yksinkertainen systeemi..
-
- Viestit: 1042
- Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
- Paikkakunta: Nummi-Pusula
qreippi kirjoitti:Onko kellään kuvaa tommosesta Sach:sn paineasetelmasta? tai jotain numeroita, kun löysin varastosta Sach:n paineasetelman ja jousitetun Sach:n levyn..
Jos tarkoitit tuota volvon asetelmaa niin..
Kuva1
Kuva2
Kuva3
Merkintöjä on:
ZF Sachs Race Engineering
Type MF215
88 3082 999 654
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro
Audi 2.0Tfsi quattro
-
- Viestit: 479
- Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
- Paikkakunta: Rantasalmi
Re: Turbo saabin paineasetelma OHC koneeseen?
JP kirjoitti: Kuinka kytkin kuuluu shimmata..
Ilmeisesti kellään ei kokemusta..
-
- Viestit: 1042
- Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
- Paikkakunta: Nummi-Pusula
Kytkin (asetelma) voidaan shimmata vaikka prässillä jossa on painemittari ja sillä etsitään paras kohta, yleensä juuri ennen kuin asetelma menee "yli". Sitten mitataan etäisyys asetelman kiinnitys tasosta kytkimen kitkapintaan tarkasti. Se jälkeen mitataan levyn paksuus tarkasti ja mietitään kumpaa lähdetään upottamaan vauhtipyörään, levyä vai asetelmaa..
Se joka tietää paremmin tarkentakoot
Se joka tietää paremmin tarkentakoot
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro
Audi 2.0Tfsi quattro
-
- Viestit: 1042
- Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
- Paikkakunta: Nummi-Pusula
Kyllä se "pitäisi" toimia.
Itsellä ei ole minkäänlaista käytännön kokemusta tästä asiasta, eli ihan teoria pohjalla tässä olen eli olisi hyvä jos joku tämän osaisi vahvistaa..
Josta taas päästäänkin siihen että, tietääkö kukaan minkä paksuinen kytkimen pitää olla tuossa Volvon sachs race asetelmassa josta kerroin edellisellä sivulla kun itselläni ei ole mittareita, prässejä ym. jolla tuon pystyisin mittaamaan..?
Itsellä ei ole minkäänlaista käytännön kokemusta tästä asiasta, eli ihan teoria pohjalla tässä olen eli olisi hyvä jos joku tämän osaisi vahvistaa..
Josta taas päästäänkin siihen että, tietääkö kukaan minkä paksuinen kytkimen pitää olla tuossa Volvon sachs race asetelmassa josta kerroin edellisellä sivulla kun itselläni ei ole mittareita, prässejä ym. jolla tuon pystyisin mittaamaan..?
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro
Audi 2.0Tfsi quattro
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
-
- Viestit: 479
- Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
- Paikkakunta: Rantasalmi
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Tais olla turhaa työtä upottaa saabin asetelmaa n. 1mm vauhtipyörään. Taisi mennä jo ns. "yli". Ei tullut silloin mittailtua paineita, nyt se taitaa kostaantua
Kakkosella kun lähtee vedättään niin välillä lähtee luistaan. Asetelmana siis turbo saabin ja levynä 4-lapanen sintteri.
Noh, kesällä/syksyllä sitten kytkin vaihtoon jollei pidä kun kunnolla pääsee testaan. Jos tälläkertaa käyttäisi sitten sitä volvon asetelmaa ja katsoisi kunnolla mihin asentoon on paras jättää.

Noh, kesällä/syksyllä sitten kytkin vaihtoon jollei pidä kun kunnolla pääsee testaan. Jos tälläkertaa käyttäisi sitten sitä volvon asetelmaa ja katsoisi kunnolla mihin asentoon on paras jättää.
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
kuulostaa niiiin tutulleSultzi kirjoitti:Tais olla turhaa työtä upottaa saabin asetelmaa n. 1mm vauhtipyörään. Taisi mennä jo ns. "yli". Ei tullut silloin mittailtua paineita, nyt se taitaa kostaantuaKakkosella kun lähtee vedättään niin välillä lähtee luistaan. Asetelmana siis turbo saabin ja levynä 4-lapanen sintteri.
Noh, kesällä/syksyllä sitten kytkin vaihtoon jollei pidä kun kunnolla pääsee testaan. Jos tälläkertaa käyttäisi sitten sitä volvon asetelmaa ja katsoisi kunnolla mihin asentoon on paras jättää.

Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola