mk4 escortin keventämisestä

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

force110
Viestit: 68
Liittynyt: Ti Heinäkuu 19. 0:18:41 2005
Paikkakunta: Tampere

mk4 escortin keventämisestä

Viesti Kirjoittaja force110 » Su Kesäkuu 18. 18:49:33 2006

Minkäs painoinen tuollainen mk4 escortti on vakiona jotain hieman alle 1000kg vai? (riippuu tietenkin mallista). Mutta onko kukaan keventänyt kyseistä laitetta kunnolla? Suorituskyky mielessä lähinnä ajattelin, että kuinka kevyen tuosta laitteesta saisi, niin että sillä vielä tiellä viitsisi ajella. Eli takapenkki pois, turhat äänieristeet mäkeen ja mitäs muuta? Saako mistään lasikuituisia lokasuojia, konepeltiä ja takaluukkua, siis ihan vakionnäköisiä? Entäs jos vaihtaisi takasivulasit ja takalasin pleksilaseihin?

Vai onko tässä mitään järkeä? Saako autosta karsittu riittävästi kiloja, että sillä olisi vaikutusta suorituskykyyn?

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Re: mk4 escortin keventämisestä

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Su Kesäkuu 18. 19:43:41 2006

Vai onko tässä mitään järkeä? Saako autosta karsittu riittävästi kiloja, että sillä olisi vaikutusta suorituskykyyn?[/quote] On joskus ollut puhetta tuosta kevennyksestä ralliporukoitten kanssa, joku on viskannut arvion "-5kg vastaa n.1hv:n lisää" ja käytännössä sen huomaa myös tuon painon kaikilla alueilla, esim. jarrutus ja vanteissa painon vaikutus kiihtyvyyteen ja ajettavuuteen. Pitää vaan katella noita painojakaumia kevennyksen jälkeen. Monesti takajarrut "tehostuu" kun painoa lähtee enemmän takaa ja perä pyrkii edelle jarrutuksissa. Tämä on ihan omaa kokemusta!

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Su Kesäkuu 18. 20:29:43 2006

Raaputin massat pois pohjasta ja punnitsin jätteet niin vaaka näytti 12 kiloa.

Tavallista pleksiä nuo lasit ei saa olla vaan leksania tms.

Tuosta autosta kun kaikki "ylimääräisen" ottaa pois niin tulee aika iso potti jo, kojelaudan ja takaluukun sisältä löytyy aika paljon ylimääräistä tilkettä. Ovista voi laikkailla tukia pois jne

force110
Viestit: 68
Liittynyt: Ti Heinäkuu 19. 0:18:41 2005
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja force110 » Su Kesäkuu 18. 21:10:27 2006

Niin no polykarbonaatista ollaan joskus tehty laseja. Entäs saako konepellistä lasikuituisena kovastikkin kevyemmän ja mitenkä on takaluukun kanssa? Mitäs kaikkea ylimääräistä siellä kojelaudan ja takaluukun sisällä sitten oikein on?

caddy
Viestit: 2075
Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
Paikkakunta: Toivala

Viesti Kirjoittaja caddy » Su Kesäkuu 18. 21:12:47 2006

force110 kirjoitti:Niin no polykarbonaatista ollaan joskus tehty laseja. Entäs saako konepellistä lasikuituisena kovastikkin kevyemmän ja mitenkä on takaluukun kanssa? Mitäs kaikkea ylimääräistä siellä kojelaudan ja takaluukun sisällä sitten oikein on?
kojelaudan alla ainakin sierrassa bitumia ja äänieriste levyä
Mondeo -02 ST220
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Su Kesäkuu 18. 22:19:51 2006

Polykarbonaatti on justiinsa pleksiä, se ei mene leimasta läpi koska rikkoutuessaan siitä tulee isoja teräviä sirpaleita.

Kaikenmaailman kiinniketta, tukea, äänieristettä sun muuta sieltä auton kätköistä löytyy jota voi poistella.

Helpolla saa lisää "ilmaisia hepoja" kun heivaa ne halpistuninkivanteet pois ja ostaa 15-16" laadukkaat vanteet, nykyään noita kevyiä vanteita löytyy jo aika monelta valmistajalta.

Kuituosien tekemisessä on oma vaivansa että niistä saa ilman isoja kittejä kauniit ja sopivat.

Miku
Viestit: 795
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002

Viesti Kirjoittaja Miku » Ma Kesäkuu 19. 9:11:26 2006

Tästä keventämisestä oli täällä joskus linkki, jossa muistaakseni 1,3i Lanceri saatiin kiihtymään 0-100km/h kuuteen sekuntiin. Autosta revittiin lähes kaikki irti lähtevä pois. Siinä kuitenkin näki, että aika pienelläkin kevennyksellä säästi sekunteja.

Renkailla ja vanteilla voi vaikuttaa jonkin verran. Liian leveät läskikumit, painavat vanteet ja mielellään pikkuisen liian iso halkaisija, niin johan lähtee loputkin kulkuhalut.

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ma Kesäkuu 19. 9:19:37 2006

Joo nuo lasikuituiset osat on vähän kaksipiippuinen juttu. Oikeen tehtynä saa hieman painoa pois, mutta niinkuin yleensä tehty eli jo hiukan jämäkäksi niin painaa enemmän kuin peltiosat. Kaverilla on jonku amatöörin tekemät kuituiset konepeitto ja takaluukku, naureskeltiin niille kun painavat n.3 kertaa enemmän kuin alkuperäiset. Ja siinä vaiheessa kun saa käsiinsä oikeasti kevyen esim. konepeiton niin se alkaa olla jo sitä luokkaa että saa varovaisesti nostaa kummastakin reunasta ettei repsahda
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

force110
Viestit: 68
Liittynyt: Ti Heinäkuu 19. 0:18:41 2005
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja force110 » Ma Kesäkuu 19. 11:00:37 2006

Juu eipä taida olla järkeä ruveta kuitu osia hommailemaan. Ja taitaa vähän olla niin ja näin noiden lasienkin kanssa, leksanikaan ei varmaan ole mitään kauhean halpaa tavaraa.

Tällä hetkellä vanteina on bbs:n 15" ja eivät ainakaan tunnu kauhean painavilta, pitäisi joskus punnita. Mitähän oikeasti kevyt 15" vanne rengas paketti painaa?

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar » Ma Kesäkuu 19. 15:58:37 2006

force110 kirjoitti:Mitähän oikeasti kevyt 15" vanne rengas paketti painaa?
Paha sanoa, mutta googleta jotain tälläisiä sivuja http://www.wheelweights.net/

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: mk4 escortin keventämisestä

Viesti Kirjoittaja koskar » Ma Tammikuu 12. 2:55:51 2009

Näinä illan pimeinä hetkinä ilmestyi jonkun haun jälkeen tämä threadi... oluella tuskin oli vaikutusta threadin nostoon.

Onko kukaan niitä nelkkujaan "keventänyt" ja mitkä oli tulokset? Tai edes raasinut sisustan pois? Oma mk4 RS2K taisi leimalla täydessä varustuksessa painaa muutaman kilon yli 900kg, että ilman sisustaa, vararengasta, äänieristeitä, helvetin suurta subbarilootaa jne. ollaan varmana jo ~850kg lukemissa ihan heittämällä? Jos siihen pääsee niin N/A 200hp/tonni mk4 on aivan saavutettavissa oleva tavoite? Tuossa jotain listaa vitosen sisustan osien massoista.

Herättääkö keskustelua?
Escort Mk4 "RS2300i"

VAK-86
Viestit: 481
Liittynyt: Ma Joulukuu 12. 17:16:04 2005
Paikkakunta: Jurva

Re: mk4 escortin keventämisestä

Viesti Kirjoittaja VAK-86 » Ma Tammikuu 12. 16:47:22 2009

Mulla on yks performancefoortti lehti niin siinä oli juttua tuos kevennyksestä esim. sisustan purku yms. (mk4), voin laittaa (pudonneet kilot) tai lehdestä kuvat kun
Kaikki on mahdollista, paitsi pyöröovesta hiihtäminen!

Ford escort mk2 tic
Ford escort mk2 1.3 L
Ei mikään Aunus vaan Taunus!(Myyty)
työkalu
Käyttis " Uusi Öljypoltin"
Suzuki sv 650

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: mk4 escortin keventämisestä

Viesti Kirjoittaja koskar » Ma Tammikuu 12. 18:26:26 2009

ZetecPower kirjoitti:Mulla on yks performancefoortti lehti niin siinä oli juttua tuos kevennyksestä esim. sisustan purku yms. (mk4), voin laittaa (pudonneet kilot) tai lehdestä kuvat kun
Tuo olis hieno juttu jos vaan onnistuu ja viitsit :wink:!
Escort Mk4 "RS2300i"

escorvet
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 3164
Liittynyt: Pe Huhtikuu 28. 22:24:48 2006
Paikkakunta: Mäntsälä

Re:

Viesti Kirjoittaja escorvet » Ma Tammikuu 12. 19:05:51 2009

lauri kirjoitti:Polykarbonaatti on justiinsa pleksiä, se ei mene leimasta läpi koska rikkoutuessaan siitä tulee isoja teräviä sirpaleita.

Kaikenmaailman kiinniketta, tukea, äänieristettä sun muuta sieltä auton kätköistä löytyy jota voi poistella.

Helpolla saa lisää "ilmaisia hepoja" kun heivaa ne halpistuninkivanteet pois ja ostaa 15-16" laadukkaat vanteet, nykyään noita kevyiä vanteita löytyy jo aika monelta valmistajalta.

Kuituosien tekemisessä on oma vaivansa että niistä saa ilman isoja kittejä kauniit ja sopivat.
Polykarbonaatti ei ole pleksiä vaan samaa tavaraa kuin "Lexan" sekin on vain tuote merkki jota ihmiset käyttävät puhuessaan ko. tavarasta.

Polykarbonaatin ominaisuudet:

erinomainen iskunlujuus (käytännössä särkymätön)
puolta kevyempi kuin lasi
ei pirstalloidu
laaja käyttölämpötila-alue (-100... +120°C)
vaikeasti syttyvä
kylmätaivutettava

Silti sitä ei hyväksytä ikkunoissa koska niissä on oltava lasia.

VAK-86
Viestit: 481
Liittynyt: Ma Joulukuu 12. 17:16:04 2005
Paikkakunta: Jurva

Re: mk4 escortin keventämisestä

Viesti Kirjoittaja VAK-86 » Ti Tammikuu 13. 0:31:20 2009

koskar kirjoitti:
ZetecPower kirjoitti:Mulla on yks performancefoortti lehti niin siinä oli juttua tuos kevennyksestä esim. sisustan purku yms. (mk4), voin laittaa (pudonneet kilot) tai lehdestä kuvat kun
Tuo olis hieno juttu jos vaan onnistuu ja viitsit :wink:!
Nyt sain skannattua.
page1
page2
page3
page4
Kaikki on mahdollista, paitsi pyöröovesta hiihtäminen!

Ford escort mk2 tic
Ford escort mk2 1.3 L
Ei mikään Aunus vaan Taunus!(Myyty)
työkalu
Käyttis " Uusi Öljypoltin"
Suzuki sv 650

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: mk4 escortin keventämisestä

Viesti Kirjoittaja koskar » Ti Tammikuu 13. 8:35:54 2009

Mitä tässä pikaisesti vilkaisin lukuja, niin aika hyvin sieltä saa painoa pois :). Hienoa hienoa! Ja suuret kiitokset skannauksesta :wink:. Täytyy vaikkapa illemmalla tutustua tarkemmin ja alkaa speksata omaa.
Escort Mk4 "RS2300i"

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: mk4 escortin keventämisestä

Viesti Kirjoittaja koskar » Ti Tammikuu 13. 23:30:55 2009

Laskeskelin oman aihion laihdutusta niin jotain 80-100kg saa pois jos noihin lukuihin ja omiin veikkauksiin/hattuvakioihin on yhtään luottamista. Ei paha.
Escort Mk4 "RS2300i"

Vastaa Viestiin