Etuvetolootan perävälitys

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Etuvetolootan perävälitys

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ti Heinäkuu 11. 22:52:24 2006

Miten lootasta selviää perävälitys avaamatta koko vaihteistoa? Laatikkon on viisvaihteinen peräisin 89 1.6 kaasariescortista, mutta ilmeisesti jo kertaalleen vaihdettu. Sillä laatikon päässä on tussilla merkintä 160tkm Escort -88. Selviäänkö esim. peltiläpyskästä mitään, joka on pultin alla?
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Heinäkuu 12. 2:44:31 2006

Jos saat siihen työnnettyä varavetarit tai pelkät sisänivelet tjs, 4v. sisään, merkkaat tussilla kytkinakselin-sen suojaputkeen kohdistusviivan ja molemmat vetarit samoin koteloon nähden.
Kaveri jeesiin, pyörität kytkinakselista tasan kierroksen ja kaveri avittaa samaan aikaan pyörittämällä kevyesti -samaan tahtiin- vas. ja oik. vetaria, ja laskee tietysti vetarien kierrokset; luokkaa 3,5-4 kierr. yleensä.
4:n välitys on 0,95; eli jos vetarit pyörii ~3,4 kierr, on välitys ilm. 3,56:1.
Jos taas ~3,6-7 -> 3,84:1 jnejne.
Laskin näitä nyt päässä, kalkulaattorilla parempia tuloksia.

Näin on jouduttu joskus nuuskimaan :)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Heinäkuu 12. 9:13:29 2006

Joo, paitsi just toisinpäin. Eli vetareita pyörittää tasan kierroksen ja katsoo paljonko kytkinakseli pyörii.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ke Heinäkuu 12. 15:39:23 2006

Jep, näillä neuvoilla tulokseksi tuli neljä+ kierrosta, joten perävälitys on ~4.25:1, eikö? Toisin sanoen loota ei ole kotoisin -89 1.6 kaasarikoneesta, eikös niissä ole 3.84:1 välitys. Noh, pistetään tämä myyjän tietämättömyyden piikkiin ja ostajan viitseliäisyyteen tarkastaa asia... :oops:

Lisäkysymys: miten helppo on vaihtaa perävälitys eri välityksellä olevaan, 6 tai 8 pulttia irti rattaasta ja uusi mötikkä tilalle vai pitääkö tehdä isompia modifikaatioita? Mites irtonaisesta perästä saa selville sen välityssuhteen? Tarkoituksena olisi saada matka-ajoon mukavampi loota, tuppaa olemaan kierrokset turhan kovat motarinopeuksissa...
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Heinäkuu 12. 20:00:26 2006

JesseT kirjoitti:Joo, paitsi just toisinpäin. Eli vetareita pyörittää tasan kierroksen ja katsoo paljonko kytkinakseli pyörii.
Köh :oops: . No niinhänmä just tarkotin... Tutkin vaan ettet nukkunut :)
Olis tohon aikaan (2.44) itsekin voinut nukkua niin ei lipsuis ote.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ke Heinäkuu 12. 21:36:10 2006

Hartza kirjoitti:
Lisäkysymys: miten helppo on vaihtaa perävälitys eri välityksellä olevaan, 6 tai 8 pulttia irti rattaasta ja uusi mötikkä tilalle vai pitääkö tehdä isompia modifikaatioita?
Kannattaa vaihtaa pääakseli samalla, niin saa tuolle uuden lautaspyörän hammastukselle sopivan parin. 8)
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » To Heinäkuu 13. 13:01:16 2006

Hartza kirjoitti:Jep, näillä neuvoilla tulokseksi tuli neljä+ kierrosta, joten perävälitys on ~4.25:1, eikö? Toisin sanoen loota ei ole kotoisin -89 1.6 kaasarikoneesta, eikös niissä ole 3.84:1 välitys. Noh, pistetään tämä myyjän tietämättömyyden piikkiin ja ostajan viitseliäisyyteen tarkastaa asia... :oops:
Sullahan on harvinaisempi xr3 välitys... 4.29. :D
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » To Heinäkuu 13. 14:43:54 2006

kyse on Fiestoista ei Escorteista. Selvennetään tuota Arskan tokaisua sen verta että pinioni on koneistettu suoraan pääakseliin, joten tästä syystä sekin on vaihdettava. Ja joo omassa on jotakin tuota luokkaa. Kuulostaa tosiaan XR3 mallin lootalta.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Su Heinäkuu 16. 17:23:10 2006

Jaa harvempaa haussa... Itse juuri tein 4.29 lootan tilalle autoon 3.58 lootan ja sopii paaaljon paremmin ahdetun moottorin vääntökäyrään ja bensaakin näyttään menevän noin 15% vähemmän matka-ajossa. Ei siis todellakaan ole liian harva vaan just hyvä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Vastaa Viestiin