Pyörän laakerin vaihto

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Pyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja paperman » Ti Syyskuu 12. 18:44:12 2006

Potilas on -98 Farkku-Mondeo! Diagnoosina etupyörän laakeri rikki oikealta puolelta. Onko kukaan vaihtanut itse? Jos on, niin voisiko hiukan ohjeita laittaa? Ajattelin viikonloppuna remuta tuon laakerin paikalleen. Tallilta löytyy prässi ja kattava työkalukokoelma.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ti Syyskuu 12. 19:39:14 2006

kaveri vaihtoi tossa jonkin aikaa sit -99 ja muistaakseni kiros jotain että olis ollut muka kova homma ja kaikki vaikeudet???

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Syyskuu 12. 20:16:30 2006

Ongelmaksi muodostuu ulomman murroksen irroitus navasta. On aika lujasti kiinni. Pahimmassa tapauksessa murros menee uusiksi. Muuten homma on ihan perinteinen.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

mk4zetec
Viestit: 80
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 10:39:18 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja mk4zetec » Ti Syyskuu 12. 21:27:38 2006

Vaihdoin molemmat laakerit omaan eikä mitään ongelmia ollut.
Kaikki osat irtos helposti.
Prässin tosiaan vaatii
escort rs cosworth -94
escort mexico 1600gt -73
mb 124 300tdst 24v

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ti Syyskuu 12. 22:21:03 2006

Eroaako Mondeon laakerit jotenkin ratkaisevasti Sierran tai Orionin laakereista? Itse olen aina vaihdellut ilman prässiä... Aikaa se tosin vaatii kilkutella ne kartiorenkaat ulos, mutta uudet menee paikoilleen ihan helposti paukuttamalla riittävän ison hylsyn välityksellä.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

kariboy
Viestit: 22
Liittynyt: Su Helmikuu 22. 19:10:52 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja kariboy » Ti Syyskuu 12. 22:36:05 2006

Ei tartte mitään prässiä välttämättä, toki se nopeuttaa ja helpottaa hommaa, ruuvipenkissä ja erikokoisia lekoja ja muita hienosäätötyökaluja kaveriksi ja asennetta.
Ei siellä mitään kartioita ole, kaksirivinen kuulalaakeri muistaakseni :roll:
Escort ´73
Mustang ´66
Freelander ´06

TaneEsko
Viestit: 56
Liittynyt: Su Heinäkuu 11. 21:29:24 2004
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja TaneEsko » Ti Syyskuu 12. 23:34:46 2006

Varo rikkomasta jarrulevyä . . . Ei muutaku pillil lämpöö jotta ruosteet "irtoaa)
Ulkoskooli ei lähteny navasta ees reilul kymppitonnil joten siihenki lämpöö ni jo lähti .
Laita etukäteen jo jotain ruosteenirrotinta kaikkiin tarvittaviin pultteihin .
Jos otat navan irti tolpasta ni mahollisesti menee se kiinnityspultti poikki .
Taunus GT Coupe -73
Escort Estate -72
V6 Mondeo -00
Yamaha FJR -09

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Syyskuu 13. 0:43:44 2006

mk4zetecin laakereita kun prässättiin niin oli semmonen kuppi siellä alla, mihin se napa menee jämptisti. Sitten vaan lukkorenkaat irti ja napa siihen kuppiin pystyyn ja painamaan. Uus paikalle vanhaa ulkokoolia apuna käyttäen. Reikä on navassa suurempi niistä kohdista missä laakeri ei normaalisti ole, joten vanhan koolin paikalleen juuttumisesta ei ole pelkoa, kun sitä apuna käyttää. Napa on sen mallinen, että laakerit voi painaa "läpi", eli ei ole väliä kummalta puolelta sitä lähtee sinne tunkemaan.
Jäsen #606

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ke Syyskuu 13. 9:55:08 2006

jaRRUlevyt sillä muutes oli kovas ja se tappeli sen murroksen kanssa...

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Ke Syyskuu 13. 13:29:15 2006

No kiitos tämän hetkisistä vastauksista! Koitetaan huomenna ruveta purkamaan.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Su Syyskuu 17. 12:58:03 2006

No nyt on laakeri vaihdettu! Hyvä tuli vaika hiukan vastustelikin. Kaikki mahdolliset pultit meni avatessa poikki! Ainoa mikä lähti ehjänä, oli alapallo. Lopulta oli otettava koko tolppa irti ja ruuvipenkkiin, kun iskarin alapään pulttia poratessa pois katkesi pikku terä sinne! :? Piti sitten tehdä roppakaupalla uusia kierteitä. Ja oli muuten tiukassa vanha laakerikin. Vaivaiset 7h meni tuohon hommaan! Mutta säästinpä kun tein itse. :wink: Kiitos kaikille vinkkejä antaneille!!
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja cossu44 » Ma Syyskuu 18. 9:37:20 2006

Vastaavat ongelmat oli Hannezen Mondeossa. Kaikki mahdolliset pultit oli umpipuuta ja varomattomasti irroitettaessa saatiin pari poikkikin. Pojat käyttivä prässiä tomerasti 25 to paineella; tuloksena prässin hajoaminen.Vetari istui tietysti rihloissaan kuin tauti, mutterin asennus vetarin päähän vaati viilaa ja "pörrää"-ja paljon! Jarrulevy sentään irtosi ilman rälläkkää.Hankalin ja huono-onnisin laakerin vaihto, mihin tähän saakka olen törmännyt.Niin, luettelosta puuttuu katkennut rautakanki!!!

Hannez
Viestit: 1172
Liittynyt: Ke Heinäkuu 17. 17:29:34 2002
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannez » Ma Syyskuu 18. 20:16:36 2006

Tollasia ne taunukset on...
Ford Focus RS
VW Golf Gti Endurance saloon
Laulan petroskoilaisessa eunukkikuorossa ja elämäni täyttyy rakkaudesta...

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » La Syyskuu 23. 0:00:19 2006

Omaan rekeen (mondeo) vaihdoin etulaakerin eilen. Purin navan irti (lähti yllättävän hyvin noihin aikaisempiin juttuihin verrattuna) ja käytin fordilla, jossa ottivat vanhan laakerin ulkokehän irti ja laittoivat uuden laakerin tilalle. Hommassa meni alle puoli tuntia ja kustansi 67.90€... :shock: :roll:
Melko kallista...
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » La Syyskuu 23. 0:34:19 2006

cossu44 kirjoitti:Vastaavat ongelmat oli Hannezen Mondeossa. Kaikki mahdolliset pultit oli umpipuuta ja varomattomasti irroitettaessa saatiin pari poikkikin. Pojat käyttivä prässiä tomerasti 25 to paineella; tuloksena prässin hajoaminen.Vetari istui tietysti rihloissaan kuin tauti, mutterin asennus vetarin päähän vaati viilaa ja "pörrää"-ja paljon! Jarrulevy sentään irtosi ilman rälläkkää.Hankalin ja huono-onnisin laakerin vaihto, mihin tähän saakka olen törmännyt.Niin, luettelosta puuttuu katkennut rautakanki!!!
Eli saamme piakkoin tallille uuden prässin ja kangenkin?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vastaa Viestiin