Menee täysin järki Sierran bensamittariin
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 399
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002
Menee täysin järki Sierran bensamittariin
Siis tää ikuinen ongelma ja nyt joku, joka on oikeesti perehtynyt ton sielunelämään voisi kertoa missä mättää.
Tilanne:
Uusi tankin anturi on testattu siten toimivaksi, että takakontista lähtevistä piuhoista on suoraan testattu mittarin toiminta yhdistimällä niihin piuhat ja liikuttelemalla kohoa ääriasennosta ylös ja alas ja puoleen väliin => neula liikkuu ok mittaristossa.
Nyt kuitenkin vaihdon jälkeen kun mittari on tankissa eli se maadottuu tankin kautta niin ei tosiaan toimi ollenkaan. Mittari nousi punarajalle ja vaikka tankkas täyteen niin ei mihinkään.
Miten on siis mahdollista, että tankin mittari toimii kädessä yhdistämällä piuhaan, mutta kun se liitetään tankkiin ( ja tankki autossa paikoillaan) niin ei toimikkaan enää?
Tulee mieleen, että kuseeko mulla oikeesti mittariston maa ihan tuelta ja voiko se johtua tuosta?
Itse olen ollut siinä harhaluulossa, että tankki ei maadota sitä anturia, koska on kumitiiviste välissä, mutta paskanmarjat .. Sehän maadotttaa, joska ne anturin kierreklipsut tulee suoraan tankin peltiä vasten.
Jos joku kiltti vielä kertoisi, että mitkä tuosta mittariston nastoista on maa-karvat, niin vedän ne seuraavaks suoraan runkoon ja testaan sitä kautta.
(Joku vois tehä mittariston FAQ:in noista piuhajärjestyksistä muutenkin)
Toi sierran kytkentäkaava kun on vähän mitä on ja en niistä niin ymmärrä.
Kiitos etukäteen.
Tilanne:
Uusi tankin anturi on testattu siten toimivaksi, että takakontista lähtevistä piuhoista on suoraan testattu mittarin toiminta yhdistimällä niihin piuhat ja liikuttelemalla kohoa ääriasennosta ylös ja alas ja puoleen väliin => neula liikkuu ok mittaristossa.
Nyt kuitenkin vaihdon jälkeen kun mittari on tankissa eli se maadottuu tankin kautta niin ei tosiaan toimi ollenkaan. Mittari nousi punarajalle ja vaikka tankkas täyteen niin ei mihinkään.
Miten on siis mahdollista, että tankin mittari toimii kädessä yhdistämällä piuhaan, mutta kun se liitetään tankkiin ( ja tankki autossa paikoillaan) niin ei toimikkaan enää?
Tulee mieleen, että kuseeko mulla oikeesti mittariston maa ihan tuelta ja voiko se johtua tuosta?
Itse olen ollut siinä harhaluulossa, että tankki ei maadota sitä anturia, koska on kumitiiviste välissä, mutta paskanmarjat .. Sehän maadotttaa, joska ne anturin kierreklipsut tulee suoraan tankin peltiä vasten.
Jos joku kiltti vielä kertoisi, että mitkä tuosta mittariston nastoista on maa-karvat, niin vedän ne seuraavaks suoraan runkoon ja testaan sitä kautta.
(Joku vois tehä mittariston FAQ:in noista piuhajärjestyksistä muutenkin)
Toi sierran kytkentäkaava kun on vähän mitä on ja en niistä niin ymmärrä.
Kiitos etukäteen.
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Ei anturin tarvitse maadoittaa tankin kautta, kun siihen kanteen tulee iso maapiuha, yksinäinen piuha vähän samanlaisella liittimellä kuin moottoriveden lämpöantureissa on.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 2149
- Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Jos virrat päälle syöttäessä viisari nousee punarajalle, on se merkki siitä että härveli aistii anturin perusvastuksen. Koho ei nyt vaan nouse josatain syystä.
Tankkasitko liian matalaoktaanista ja bensa nousee tankin kattoon?
Tankkasitko liian matalaoktaanista ja bensa nousee tankin kattoon?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 399
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002
-
- Viestit: 399
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002
Se ei siis nouse tappiin vaan "tyhjän" punarajalle.MouTine kirjoitti:Jos virrat päälle syöttäessä viisari nousee punarajalle, on se merkki siitä että härveli aistii anturin perusvastuksen. Koho ei nyt vaan nouse josatain syystä.
Tankkasitko liian matalaoktaanista ja bensa nousee tankin kattoon?
Voiko tosiaan olla niin, että jos on ruiskun (orig. ja uusi) tankki ja sinne laittaa normaalin tarvike paskan anturin, niin esim. se ruisku "loiskelevy labyrintti" olisikin koko paskan edessä?
Onko kellään kokemusta?
Tankkasin V-poweria ja venan suojaaineet päälle eli pitäis olla tarpeeks raskasta ainetta ..
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Jos johdoissa ei sähkö kulje niin silloin mittari menee pitkälle nollan alle. Tuo vaikuttaa vähän siltä ettei koho syystä tai toisesta nouse mihinkään.Newis kirjoitti:Se ei siis nouse tappiin vaan "tyhjän" punarajalle.
Voiko tosiaan olla niin, että jos on ruiskun (orig. ja uusi) tankki ja sinne laittaa normaalin tarvike paskan anturin, niin esim. se ruisku "loiskelevy labyrintti" olisikin koko paskan edessä?
Mertie pub & 3D
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Kyl mä Newis hokasin. Tarkotin ihan just kuten Jeddah sanoi. Eli Caprissakin anturi antaa 10-70ohmin alueella vastusta kohon asennosta riippuen. Juuri tolla 70ohmilla viisari kipuaa sieltä pohjilta asteikolle, 10ohmilla se on huipussaan ja jos johdot sulkee yhteen oli vastus on periaatteessa nolla ja viisari pamahtaa ihan yli asteikon "kattoon". Ilman vastusta, eli äärettömässä, eli johdot auki asennossa viisari ei elä yhtään vaikka virrat kääntää päälle. Näin se menee, kohos ei nouse vaikka kuinka tekis mieli.jeddah kirjoitti:Jos johdoissa ei sähkö kulje niin silloin mittari menee pitkälle nollan alle. Tuo vaikuttaa vähän siltä ettei koho syystä tai toisesta nouse mihinkään.Newis kirjoitti:Se ei siis nouse tappiin vaan "tyhjän" punarajalle.
Voiko tosiaan olla niin, että jos on ruiskun (orig. ja uusi) tankki ja sinne laittaa normaalin tarvike paskan anturin, niin esim. se ruisku "loiskelevy labyrintti" olisikin koko paskan edessä?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 7975
- Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
entäs jos:oletko laittanut tarvikeanturin?miten siinä anturissa on lukituskielet eli saatko anturin väärään asentoon niin ettei koho pääse liikkumaan/nousemaan?alkuperäinen anturi ei ainakaan mene ilman väkivaltaa muuta kuin yhteen asentoon.Newis kirjoitti:
Voiko tosiaan olla niin, että jos on ruiskun (orig. ja uusi) tankki ja sinne laittaa normaalin tarvike paskan anturin, niin esim. se ruisku "loiskelevy labyrintti" olisikin koko paskan edessä?
-
- Viestit: 399
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002
Itse en sitä henk. koht vaihtanut, mutta olin vieressä. Kyl sitä sai silleen jumppaa ettei menny kun yhteen suuntaan.Sierra XR kirjoitti:entäs jos:oletko laittanut tarvikeanturin?miten siinä anturissa on lukituskielet eli saatko anturin väärään asentoon niin ettei koho pääse liikkumaan/nousemaan?alkuperäinen anturi ei ainakaan mene ilman väkivaltaa muuta kuin yhteen asentoon.Newis kirjoitti:
Voiko tosiaan olla niin, että jos on ruiskun (orig. ja uusi) tankki ja sinne laittaa normaalin tarvike paskan anturin, niin esim. se ruisku "loiskelevy labyrintti" olisikin koko paskan edessä?
Motonetin tarvike-anturi siis kyseessä, joka on kaasari-malli, koska on letkun lähdöt päällä.
Jälkeenpäin ottaa päähän, kun Fordilta orggis IS/Cosworth anturi ois ollu 20e kalliimpi.
Epäilen joko tuota ylempää, että toimis johdot "väärinpäin", kuten Latexi sanoi tai sitten se anturin kellulkkeen jalka on liian pitkä ja ottaa labyrinttiin kiinni.
Ytte lupas vähän mittailla niitä jalkoja mulle ja palailee asiaan.
On vaan niin kovin veemäinen vika kun bensamittari ei oo 5 vuoteen toiminu !
Oisikos jollain vielä aikaa tehdä mm. tätä varten vielä FAQ:iin se Sierran mittariston johtojen järjestys värikoodeilla. Vanha sekä uus malli.
-
- Viestit: 648
- Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
- Paikkakunta: Turku
Onkos noissa uusissa ja vanhoissa anturin ohmiarvot kuinka erilaiset? Ku mun Sierran mittari näyttää puolet liian vähän-> tankki piripinnassa niin viisari on just tasan puolessavälissä.
En ole vielä kerennyt tutkimaan tuota asiaa ku se on tommonen "harmiton vika" muihin verrattuna (auto ei ole ollut kauaa mulla). Olin ajatellut et anturi ei saa kunnolla maata eli anturin antama ohmiarvo kasvaa ja virta pienenee (R=U/I). Joten viisari ei "jaksa" nousta tarpeeksi ylös.
Mutta jos niitä antureita on kerran erilaisia ni vika voikin olla siinä?
Muistanko oikein et se anturin johto tulee jostain takakontin lattiasta läpi vai mistä siihen pääsee käsiksi?
En ole vielä kerennyt tutkimaan tuota asiaa ku se on tommonen "harmiton vika" muihin verrattuna (auto ei ole ollut kauaa mulla). Olin ajatellut et anturi ei saa kunnolla maata eli anturin antama ohmiarvo kasvaa ja virta pienenee (R=U/I). Joten viisari ei "jaksa" nousta tarpeeksi ylös.
Mutta jos niitä antureita on kerran erilaisia ni vika voikin olla siinä?
Muistanko oikein et se anturin johto tulee jostain takakontin lattiasta läpi vai mistä siihen pääsee käsiksi?
-
- Viestit: 399
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002
uusissa ja vanhoissa on eri ohmiarvot.
Ytte mittas noi arvot, mutta vahingossa poistin sen viestin nii nen nää enää. Mutta ulkomuistista suunnilleen näin:
Kaikki mittarit antaa täynnä ollessaan 20 ohmia.
Uudemman mallinen mittaristoon antaa noin 168 tyhjänä.
Ja Vanhan mallinen taas jotain 260 ohmia.
Ytte mittas noi arvot, mutta vahingossa poistin sen viestin nii nen nää enää. Mutta ulkomuistista suunnilleen näin:
Kaikki mittarit antaa täynnä ollessaan 20 ohmia.
Uudemman mallinen mittaristoon antaa noin 168 tyhjänä.
Ja Vanhan mallinen taas jotain 260 ohmia.
-
- Viestit: 1699
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
- Paikkakunta: Muikkukukko #496
Ratsastan aiheella! Mulla on taas sellainen ongelma, eli mittari näyttää koko ajan täyttä. Välillä toimii, mutta useinmiten ei! Missähän olisi vika? Johto irti, liitin löysällä? Mistä nuo anturin piuhat saa kaivettua esiin?
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
Sieltä anturilta tulee maa mittarille. Elikkäs jos mittari on tapissaan on anturin piuha jostain kohdasta rungossa kiinni tms... Jos anturilta tuleva piuha ei ole kiinni/anturi ei toimi, niin mittari näyttää tyhjää tankkia.paperman kirjoitti:Ratsastan aiheella! Mulla on taas sellainen ongelma, eli mittari näyttää koko ajan täyttä. Välillä toimii, mutta useinmiten ei! Missähän olisi vika? Johto irti, liitin löysällä? Mistä nuo anturin piuhat saa kaivettua esiin?
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
- Viestit: 648
- Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
- Paikkakunta: Turku
Newis kirjoitti:uusissa ja vanhoissa on eri ohmiarvot.
Ytte mittas noi arvot, mutta vahingossa poistin sen viestin nii nen nää enää. Mutta ulkomuistista suunnilleen näin:
Kaikki mittarit antaa täynnä ollessaan 20 ohmia.
Uudemman mallinen mittaristoon antaa noin 168 tyhjänä.
Ja Vanhan mallinen taas jotain 260 ohmia.
Jos näin on niin mulla entistä luultavammin vaan maadotusvika. Ku siis täydellä tankilla näyttää tasan puol, paitsi tänään ku tankkasin ni näytti jopa vähän enemmän ja aiemmin jo huomasin et mittari käyttäytyy "eri tavalla".
=> huono liitos jossain ku vaan jaksais tutkia et missä
-
- Viestit: 399
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002
Newis kirjoitti:Sierra XR kirjoitti:Newis kirjoitti:
Jälkeenpäin ottaa päähän, kun Fordilta orggis IS/Cosworth anturi ois ollu 20e kalliimpi.
Ja sitten selvisi ettei Fordilta enää saa edes kyseistä IS/Cossun anturia, valmistus lopetettu ..
Eli hakusessa on IS Sierran MK2 koppasen tankin anturi, jos joltain löytyy niin voi laittaa privaa..