Menee täysin järki Sierran bensamittariin

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Menee täysin järki Sierran bensamittariin

Viesti Kirjoittaja Newis » Ti Syyskuu 12. 23:11:26 2006

Siis tää ikuinen ongelma ja nyt joku, joka on oikeesti perehtynyt ton sielunelämään voisi kertoa missä mättää.

Tilanne:

Uusi tankin anturi on testattu siten toimivaksi, että takakontista lähtevistä piuhoista on suoraan testattu mittarin toiminta yhdistimällä niihin piuhat ja liikuttelemalla kohoa ääriasennosta ylös ja alas ja puoleen väliin => neula liikkuu ok mittaristossa.

Nyt kuitenkin vaihdon jälkeen kun mittari on tankissa eli se maadottuu tankin kautta niin ei tosiaan toimi ollenkaan. Mittari nousi punarajalle ja vaikka tankkas täyteen niin ei mihinkään.

Miten on siis mahdollista, että tankin mittari toimii kädessä yhdistämällä piuhaan, mutta kun se liitetään tankkiin ( ja tankki autossa paikoillaan) niin ei toimikkaan enää?

Tulee mieleen, että kuseeko mulla oikeesti mittariston maa ihan tuelta ja voiko se johtua tuosta?

Itse olen ollut siinä harhaluulossa, että tankki ei maadota sitä anturia, koska on kumitiiviste välissä, mutta paskanmarjat .. Sehän maadotttaa, joska ne anturin kierreklipsut tulee suoraan tankin peltiä vasten.


Jos joku kiltti vielä kertoisi, että mitkä tuosta mittariston nastoista on maa-karvat, niin vedän ne seuraavaks suoraan runkoon ja testaan sitä kautta.

(Joku vois tehä mittariston FAQ:in noista piuhajärjestyksistä muutenkin)

Toi sierran kytkentäkaava kun on vähän mitä on ja en niistä niin ymmärrä.

Kiitos etukäteen.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Syyskuu 13. 0:42:01 2006

Ei anturin tarvitse maadoittaa tankin kautta, kun siihen kanteen tulee iso maapiuha, yksinäinen piuha vähän samanlaisella liittimellä kuin moottoriveden lämpöantureissa on.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Ke Syyskuu 13. 1:25:13 2006

Ettei olis kohossa reikä ? :D

Eikai...kerran löysin -63 Thunderbirdistä reijän kohosta, se tosin tais olla messinkiä.

Muistaakseni itselläkin aina ollut kaksi piuhaa sille anturille. :S
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Syyskuu 13. 7:22:13 2006

Jos virrat päälle syöttäessä viisari nousee punarajalle, on se merkki siitä että härveli aistii anturin perusvastuksen. Koho ei nyt vaan nouse josatain syystä.

Tankkasitko liian matalaoktaanista ja bensa nousee tankin kattoon?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » Ke Syyskuu 13. 7:57:17 2006

SLEI kirjoitti:Ei anturin tarvitse maadoittaa tankin kautta, kun siihen kanteen tulee iso maapiuha, yksinäinen piuha vähän samanlaisella liittimellä kuin moottoriveden lämpöantureissa on.
Joo ei "tarvitse" mutta näin se myös aikuisten oikeesti tekee.

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » Ke Syyskuu 13. 8:00:08 2006

MouTine kirjoitti:Jos virrat päälle syöttäessä viisari nousee punarajalle, on se merkki siitä että härveli aistii anturin perusvastuksen. Koho ei nyt vaan nouse josatain syystä.

Tankkasitko liian matalaoktaanista ja bensa nousee tankin kattoon?
Se ei siis nouse tappiin vaan "tyhjän" punarajalle.

Voiko tosiaan olla niin, että jos on ruiskun (orig. ja uusi) tankki ja sinne laittaa normaalin tarvike paskan anturin, niin esim. se ruisku "loiskelevy labyrintti" olisikin koko paskan edessä?

Onko kellään kokemusta?

Tankkasin V-poweria ja venan suojaaineet päälle eli pitäis olla tarpeeks raskasta ainetta ..

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ke Syyskuu 13. 10:08:36 2006

Newis kirjoitti:Se ei siis nouse tappiin vaan "tyhjän" punarajalle.

Voiko tosiaan olla niin, että jos on ruiskun (orig. ja uusi) tankki ja sinne laittaa normaalin tarvike paskan anturin, niin esim. se ruisku "loiskelevy labyrintti" olisikin koko paskan edessä?
Jos johdoissa ei sähkö kulje niin silloin mittari menee pitkälle nollan alle. Tuo vaikuttaa vähän siltä ettei koho syystä tai toisesta nouse mihinkään.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Syyskuu 13. 10:57:19 2006

jeddah kirjoitti:
Newis kirjoitti:Se ei siis nouse tappiin vaan "tyhjän" punarajalle.

Voiko tosiaan olla niin, että jos on ruiskun (orig. ja uusi) tankki ja sinne laittaa normaalin tarvike paskan anturin, niin esim. se ruisku "loiskelevy labyrintti" olisikin koko paskan edessä?
Jos johdoissa ei sähkö kulje niin silloin mittari menee pitkälle nollan alle. Tuo vaikuttaa vähän siltä ettei koho syystä tai toisesta nouse mihinkään.
Kyl mä Newis hokasin. Tarkotin ihan just kuten Jeddah sanoi. Eli Caprissakin anturi antaa 10-70ohmin alueella vastusta kohon asennosta riippuen. Juuri tolla 70ohmilla viisari kipuaa sieltä pohjilta asteikolle, 10ohmilla se on huipussaan ja jos johdot sulkee yhteen oli vastus on periaatteessa nolla ja viisari pamahtaa ihan yli asteikon "kattoon". Ilman vastusta, eli äärettömässä, eli johdot auki asennossa viisari ei elä yhtään vaikka virrat kääntää päälle. Näin se menee, kohos ei nouse vaikka kuinka tekis mieli.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » Ke Syyskuu 13. 21:22:33 2006

Mulla meni taunuksessa kaiken järjenvastaisesti toi homma. Anturin johdot toimis vain toisinpäin. "Väärinpäin" laitettuna viisari nousi hieman ja sitten ku laitto "oikeinpäin" ni johan rupes toimimaan.

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Ke Syyskuu 13. 22:17:11 2006

Newis kirjoitti:
Voiko tosiaan olla niin, että jos on ruiskun (orig. ja uusi) tankki ja sinne laittaa normaalin tarvike paskan anturin, niin esim. se ruisku "loiskelevy labyrintti" olisikin koko paskan edessä?
entäs jos:oletko laittanut tarvikeanturin?miten siinä anturissa on lukituskielet eli saatko anturin väärään asentoon niin ettei koho pääse liikkumaan/nousemaan?alkuperäinen anturi ei ainakaan mene ilman väkivaltaa muuta kuin yhteen asentoon.

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » Ke Syyskuu 13. 23:35:55 2006

Sierra XR kirjoitti:
Newis kirjoitti:
Voiko tosiaan olla niin, että jos on ruiskun (orig. ja uusi) tankki ja sinne laittaa normaalin tarvike paskan anturin, niin esim. se ruisku "loiskelevy labyrintti" olisikin koko paskan edessä?
entäs jos:oletko laittanut tarvikeanturin?miten siinä anturissa on lukituskielet eli saatko anturin väärään asentoon niin ettei koho pääse liikkumaan/nousemaan?alkuperäinen anturi ei ainakaan mene ilman väkivaltaa muuta kuin yhteen asentoon.
Itse en sitä henk. koht vaihtanut, mutta olin vieressä. Kyl sitä sai silleen jumppaa ettei menny kun yhteen suuntaan.

Motonetin tarvike-anturi siis kyseessä, joka on kaasari-malli, koska on letkun lähdöt päällä.

Jälkeenpäin ottaa päähän, kun Fordilta orggis IS/Cosworth anturi ois ollu 20e kalliimpi.

Epäilen joko tuota ylempää, että toimis johdot "väärinpäin", kuten Latexi sanoi tai sitten se anturin kellulkkeen jalka on liian pitkä ja ottaa labyrinttiin kiinni.

Ytte lupas vähän mittailla niitä jalkoja mulle ja palailee asiaan.

On vaan niin kovin veemäinen vika kun bensamittari ei oo 5 vuoteen toiminu !

Oisikos jollain vielä aikaa tehdä mm. tätä varten vielä FAQ:iin se Sierran mittariston johtojen järjestys värikoodeilla. Vanha sekä uus malli.

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » To Syyskuu 14. 16:32:38 2006

Onkos noissa uusissa ja vanhoissa anturin ohmiarvot kuinka erilaiset? Ku mun Sierran mittari näyttää puolet liian vähän-> tankki piripinnassa niin viisari on just tasan puolessavälissä.

En ole vielä kerennyt tutkimaan tuota asiaa ku se on tommonen "harmiton vika" muihin verrattuna (auto ei ole ollut kauaa mulla). Olin ajatellut et anturi ei saa kunnolla maata eli anturin antama ohmiarvo kasvaa ja virta pienenee (R=U/I). Joten viisari ei "jaksa" nousta tarpeeksi ylös.

Mutta jos niitä antureita on kerran erilaisia ni vika voikin olla siinä?
Muistanko oikein et se anturin johto tulee jostain takakontin lattiasta läpi vai mistä siihen pääsee käsiksi?

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » To Syyskuu 14. 21:23:03 2006

uusissa ja vanhoissa on eri ohmiarvot.

Ytte mittas noi arvot, mutta vahingossa poistin sen viestin nii nen nää enää. Mutta ulkomuistista suunnilleen näin:

Kaikki mittarit antaa täynnä ollessaan 20 ohmia.

Uudemman mallinen mittaristoon antaa noin 168 tyhjänä.

Ja Vanhan mallinen taas jotain 260 ohmia.

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Su Lokakuu 1. 13:24:22 2006

Ratsastan aiheella! Mulla on taas sellainen ongelma, eli mittari näyttää koko ajan täyttä. Välillä toimii, mutta useinmiten ei! Missähän olisi vika? Johto irti, liitin löysällä? Mistä nuo anturin piuhat saa kaivettua esiin?
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Su Lokakuu 1. 14:33:51 2006

paperman kirjoitti:Ratsastan aiheella! Mulla on taas sellainen ongelma, eli mittari näyttää koko ajan täyttä. Välillä toimii, mutta useinmiten ei! Missähän olisi vika? Johto irti, liitin löysällä? Mistä nuo anturin piuhat saa kaivettua esiin?
Sieltä anturilta tulee maa mittarille. Elikkäs jos mittari on tapissaan on anturin piuha jostain kohdasta rungossa kiinni tms... Jos anturilta tuleva piuha ei ole kiinni/anturi ei toimi, niin mittari näyttää tyhjää tankkia.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » Ti Lokakuu 3. 19:32:48 2006

Newis kirjoitti:uusissa ja vanhoissa on eri ohmiarvot.

Ytte mittas noi arvot, mutta vahingossa poistin sen viestin nii nen nää enää. Mutta ulkomuistista suunnilleen näin:

Kaikki mittarit antaa täynnä ollessaan 20 ohmia.

Uudemman mallinen mittaristoon antaa noin 168 tyhjänä.

Ja Vanhan mallinen taas jotain 260 ohmia.

Jos näin on niin mulla entistä luultavammin vaan maadotusvika. Ku siis täydellä tankilla näyttää tasan puol, paitsi tänään ku tankkasin ni näytti jopa vähän enemmän ja aiemmin jo huomasin et mittari käyttäytyy "eri tavalla".

=> huono liitos jossain ku vaan jaksais tutkia et missä

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » To Lokakuu 5. 18:33:59 2006

Newis kirjoitti:
Sierra XR kirjoitti:
Newis kirjoitti:

Jälkeenpäin ottaa päähän, kun Fordilta orggis IS/Cosworth anturi ois ollu 20e kalliimpi.

Ja sitten selvisi ettei Fordilta enää saa edes kyseistä IS/Cossun anturia, valmistus lopetettu ..

Eli hakusessa on IS Sierran MK2 koppasen tankin anturi, jos joltain löytyy niin voi laittaa privaa..

Vastaa Viestiin