V6 ja MS

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

V6 ja MS

Viesti Kirjoittaja wekku » Su Syyskuu 17. 0:04:33 2006

Tuli tässä mieleen että jos ton Caprin K-jetin korvais Efi:lä ja
laittais MS:n ohjaamaan bensaa ja sytkää..

Se suuri kysymys onkin että kuinka paljon lisää tehoa voi tuolla
setillä saada verrattuna perinteiseen settiin?
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Syyskuu 17. 6:35:16 2006

Tuskin huipputehoja ja vääntöä paljonkaan, mutta käynnin ja vedon voi saada paremmaksi alkaen alakierroksilta läpi koko alueen.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Su Syyskuu 17. 11:22:11 2006

uskon että tehoa tulee paljonkin lisää, koska se EFI imusarja virtaa aivan eritavalla kuin se k-jetin paskasarja, missä ei ole kun 4pientä kanavaa päällä :wink:
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja wekku » Su Syyskuu 17. 14:07:49 2006

Juu, se olikin yksi syy tähän svappiin että kone sais paremmin ilmaa.

Nyt pitäs löytää jostain noi efi:n hilkeet.

Käyköhän K-jetin pumppu tuolle efille vai pitääkö sekin vaihtaa?

Täytynee tonne projektit osioon laitella juttua tuosta hommasta jos saan sen alkuun.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Su Syyskuu 17. 16:25:16 2006

pumppu sopii erinomaisesti...

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Syyskuu 17. 19:04:24 2006

tanari kirjoitti:uskon että tehoa tulee paljonkin lisää, koska se EFI imusarja virtaa aivan eritavalla kuin se k-jetin paskasarja, missä ei ole kun 4pientä kanavaa päällä :wink:
Tota en ottanu huomioon ja on muuten hiljaa tosi. Puhuvat noin 10-15hp lisästä jos tuon vanhan "four-risersin" korvaa jollain.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Su Syyskuu 17. 19:29:54 2006

MouTine kirjoitti:
tanari kirjoitti:uskon että tehoa tulee paljonkin lisää, koska se EFI imusarja virtaa aivan eritavalla kuin se k-jetin paskasarja, missä ei ole kun 4pientä kanavaa päällä :wink:
Tota en ottanu huomioon ja on muuten hiljaa tosi. Puhuvat noin 10-15hp lisästä jos tuon vanhan "four-risersin" korvaa jollain.
mites kun tehdas ilmottaa silti 2.8EFi:llekin 150heppaa,saman kun K-jetilläkin...?

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Syyskuu 17. 19:34:54 2006

Ilmamäärämittarit ahdistaa hiukan ja vakiosysteemit on mm. aika miedoilla ennakoilla. Polttoainettakaan tuskin saavat joka tilanteessa tarpeeksi.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Syyskuu 17. 19:46:24 2006

2,8i K-jetistä ilmoitetaan 150hv ja Caprissa peräti 160hv. Ei saavuta todellisuudessa edes tuota pienempää lukemaa, saa vähentää noin 10hv. 2,8/9 efi saavuttanee sen 150.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Su Syyskuu 17. 21:07:13 2006

jjs kirjoitti:2,8i K-jetistä ilmoitetaan 150hv ja Caprissa peräti 160hv. Ei saavuta todellisuudessa edes tuota pienempää lukemaa, saa vähentää noin 10hv. 2,8/9 efi saavuttanee sen 150.
samoin 2.8i GLS Granadassa -77-81 haaveillaan 160hepasta,mistähän toi ero Capri/Granada moottoreissa sitten tulee/tuleeko?verraten vaikkapa Sierran 150 heppaan tai viimeisen mallin Granada -82-85 2.8injectioniin,myöskin 150heppaa ilmotetaan! kaikki K-jettejä kuitenkin

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Syyskuu 17. 22:15:02 2006

Alunperin ilmoitettiin 2,8i -moottoreihin 160hv, mutta Helmutit tekivät normitarkistuksia (eli TuV -tsekkauksia) Granadalle ja huomasivat ettei koneesta tullut 160hv:tä, alle 150, Ford muutti sitten lukeman 150hv:hen. Caprin kohdalla ei ole varmaa tietoa, pari tarinaa/vaihtoehtoa on olemassa:
- Caprissa on tuplaputket -> enemmän tehoa (oikeasti ehkä +2hv. Mutua silti..). Myös väitettiin että virranjakajan ennakoissa olisi ollut eroa mutta se on puppua. Samalla nrolla ollut aina; joko motorcraft tai bosch.
-todennäköisempi vaihtoehto on että Capriin ko. testiä ei tehty ja teho jäi alunperin ilmoitettuun ja coupe-esc.. capriin paremmin sopivaan lukemaan.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Syyskuu 17. 22:48:40 2006

150 ja -60 heppaiset koneet on eri valunumerolla. Ja yllätten en niitä nyt muista.

Myös huomioitavaa on se, että Granadaan ensimmäisena mahdollisena mallivuotena jona ruiskua sai, sai autoa yhden vuoden ajan paremmalla imusarjalla. Jounillahan oli tämmöinen kone jossa oli tämä 6-kurkkuinen sarja ja kammio.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Syyskuu 18. 1:32:12 2006

Sinänsä mielenkiintoinen yksityiskohta V6 Scorpiossa on, että

2.8i EFi on tuplaputkisto, joka taka-akseliston kohdalla yhdistyy
2.9i EFi (12V) pakoputkisto yhdistyy yksiputkiseksi heti alussa
2.9i EFi (24V) tuplaputkisto, jossa sitten ahdistaa 4 kpl katalysaattoreita

Miku
Viestit: 795
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002

Viesti Kirjoittaja Miku » Ma Syyskuu 18. 12:47:42 2006

Sine kirjoitti: 2.9i EFi (12V) pakoputkisto yhdistyy yksiputkiseksi heti alussa
Karkaa vähän aiheesta, mutta meneekö Skorpissa siis yhtenä putkena loppuun asti? Sierran kattiversiossa putket yhdistyy pakosarjoista katille ja haarautuu siitä kahdelle helvetinmoiselle vaimentimelle ja yhdistyy lopuksi takavaimentimelle. Tässä siis luvattu 145hv ja tuskin on yhtään vähempää.

Olen suunnitellut pakoputken vaihtoa ja samalla pähkäillyt kannattaako nuo haarat säilyttää, eli onko ne alavääntöjen takia tehty noin vai melun vähentämiseksi. Hiton hiljainen putkisto tuollainen, ja on ihan Motorcraftin alkuperäinen, halkaisija 2.25". Marteliuksen 2.5" suora hormi olisi yksi vaihtoehto tai sitten teettää 2.5" tuumainen haarahormi paremmin virtaavilla pöntöillä. Tuolla saanee lähemmäs 160hv, sen verran tukkoiselta tuo alkuperäinen rööri vaikuttaa.

En tiedä tarkemmin mitä MS:llä saisi koneesta irti. Jenkit näkyy myyvän 2.9i (löytynee myös 2.8 ) teholastua, jolla luvataan +10hp eli varmaan samoihin jäisi tehonlisä. Nuo on Ford Broncon tarvikkeita ja voi olla hiukkasen eroavat Euro-Fordin kamoista.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Syyskuu 18. 19:44:26 2006

MouTine kirjoitti:150 ja -60 heppaiset koneet on eri valunumerolla.
Ei ainakaan lohkon varaosanro poikkea. Mitä nroa tarkoitat?

Se erikoinen imusarja oli muistaakseni apinoitu pitkälti RS2600:n sarjasta.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Syyskuu 19. 23:35:17 2006

Miku kirjoitti:
Sine kirjoitti: 2.9i EFi (12V) pakoputkisto yhdistyy yksiputkiseksi heti alussa
Karkaa vähän aiheesta, mutta meneekö Skorpissa siis yhtenä putkena loppuun asti?
Ne 2.9 12V:t mitä minä olen nähnyt, niin kyllä.

---

Microcatistä piti katsoa varmistus. Kyllä, 2.4 ja 2.9 12V ovat yksiputkisella pakoputkella. Äänenvaimentimien määräksi laskin 4 kpl (joista todennäköisesti yksi on sitten tarvittaessa katalysaattori). Alkukäyrissä pakosarjalta näyttäisivät olevan 2 kpl lamdojen paikat ja näin on myös käytännössä.

2.9 24V Scorpion putkistosta laskin 4 kpl katalysaattoreita ja 4 kpl äänenvaimentajia siis 8 kpl pönttöjä! Pakko olla jotain vaikutusta tehoon ja vääntöön!

Uskoisin, että pakoputkiston ahtaudella on vaikutettu myönteisesti alhaisen väännön muodostumiseen. Tehon puolesta ei siis liene paras vaihtoehto.


Jenkkilässä nuo V6 padat on muistaakseni ahdistettu vieläkin matalammille tehoille, kun joskus selasin Bronco foorumeita läpi. 2.8:n kohdalla taidettiin mainita tehoksi jopa n. 100 hp lukuja saastelaitteilla varustettuna.

MS voisi olla näppärä oikotie tehon lisäykseen.

Täällä lisää englanninkielentaitoisille.

http://www.therangerstation.com/tech_library/index.htm

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ylimark » Ke Syyskuu 20. 8:34:30 2006

Sine kirjoitti:Jenkkilässä nuo V6 padat on muistaakseni ahdistettu vieläkin matalammille tehoille, kun joskus selasin Bronco foorumeita läpi. 2.8:n kohdalla taidettiin mainita tehoksi jopa n. 100 hp lukuja saastelaitteilla varustettuna.

MS voisi olla näppärä oikotie tehon lisäykseen.

Täällä lisää englanninkielentaitoisille.

http://www.therangerstation.com/tech_library/index.htm
Jenkkimalleissa on myös matalammat puristukset.
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

Vastaa Viestiin