OHC:n teräksinen vauhtipyörä
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
OHC:n teräksinen vauhtipyörä
Niin, semmoinen pitäisi ruveta tekemään.
Ei kukaan olisi sattunut ottamaan mittoja/piirtämään kuvaa vauhtipyörästä?
Jos joku olisi valmiiksi mittaillut niin ei itse tarvitsisi vaivautua.
Mitään älyttömän kevyttä ei ole tarkoitus tehdä. Vakio painaa reilut yhdeksän kiloa, jonka saa kevennettyä viiteen kiloon, niin jos jotain 3-4 kilon pyörää havittelisi. Tärkeämpää saada iso kytkinpinta (228mm) ja sopivat reijät paineasetelmalle.
Vielä en lupaa mitään, mutta olisi joku muu kiinnostunut 'sokeasta' vauhtipyörästä eli siinä olisi valmiina vain kampiakselin vaatimat reijät ja hammaskehä?
Ei kukaan olisi sattunut ottamaan mittoja/piirtämään kuvaa vauhtipyörästä?
Jos joku olisi valmiiksi mittaillut niin ei itse tarvitsisi vaivautua.
Mitään älyttömän kevyttä ei ole tarkoitus tehdä. Vakio painaa reilut yhdeksän kiloa, jonka saa kevennettyä viiteen kiloon, niin jos jotain 3-4 kilon pyörää havittelisi. Tärkeämpää saada iso kytkinpinta (228mm) ja sopivat reijät paineasetelmalle.
Vielä en lupaa mitään, mutta olisi joku muu kiinnostunut 'sokeasta' vauhtipyörästä eli siinä olisi valmiina vain kampiakselin vaatimat reijät ja hammaskehä?
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Jos sä sellaista rupeet/OSAAT tehdä niin etköhän myös vaivaudu sitä hieman suunnittelemaan. Tarkoitus ei ole vittuilla. 3-4 kg on sitte aika kevyt joten toivottavasti tiedät mitä teet. Tietenkin pitää ajatella inertiavoimat sekä varmuuskertoimet kestävuuden suhteen kun noi varpaankynnet on kivempi saksilla leikellä.
Laita sitten kuvia pyörästä painotuksen jälkeen, tiedä miten hieno tulee, siksi kuvia
Laita sitten kuvia pyörästä painotuksen jälkeen, tiedä miten hieno tulee, siksi kuvia

-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 160
- Liittynyt: La Lokakuu 8. 11:40:51 2005
- Paikkakunta: Tampere
Onpa tullut tuollainen 228mm kytkinlevylle tehtyä, painoa oli vajaat 6kg. Allekirjoituksesta taitaa löytyä kuvakin. Sanoisin kyllä, että se 3-4kg on melkoisen kevyt jo. Kannattaa miettiä asiaa siltäkin kannalta, että se levy ei saisi olla kytkinpinnan kohdalta kovin kamalan ohut, lämmetessä helposti vääntelee. Toinen huomioon otettava seikka on sorvauksen aikana syntyvät jännitykset ja niistä johtuvat vetelyt. Muuta huomioitavaa on strategisten paikkojen kulmapyöristykset yms. vahvistavat tekijät. Myös tietenkin huolelliset kellotukset sorvatessa, niin tasapainotus ei tuota ongelmia.
Itse kannattaa miettiä ja suunnitella minkälaisen tekee ja onko keveys kaiken a ja o.
Itse kannattaa miettiä ja suunnitella minkälaisen tekee ja onko keveys kaiken a ja o.
#1193
-
- Ylläpitäjä
Hei, ei saa maalata piruja seinille.
Mitään ei opi jos ei ensin kokeile. Autoon tulee heti 50 essonbaarihevosvoimaa lisää, jos vauhtipyörä hajoaa
Vauhtipyörää ei hajota momentin siirtäminen vaan siihen kohdistuvat äkkinäiset rasitukset, esim tiukka lähtö pitävällä alustalla. Jos katsoo vaikka automaatin vauhtipyötää niin se on prässätty 2,5mm pellistä, jonka kovuus on 170 vickerssiä, eli murtolujuus on noin 535MPa ja myötölujuus noin 428MPa.
Nykyisillä teräksillä kestäminen ei ole ongelma. Ongelmia tulee käytössä kun levy kuumenee ja mahdollisesti vääntyy.
Pitännee laittaa vakio vauhtipyötä mittapöydälle ja ruveta mittaamaan.
Mitään ei opi jos ei ensin kokeile. Autoon tulee heti 50 essonbaarihevosvoimaa lisää, jos vauhtipyörä hajoaa

Vauhtipyörää ei hajota momentin siirtäminen vaan siihen kohdistuvat äkkinäiset rasitukset, esim tiukka lähtö pitävällä alustalla. Jos katsoo vaikka automaatin vauhtipyötää niin se on prässätty 2,5mm pellistä, jonka kovuus on 170 vickerssiä, eli murtolujuus on noin 535MPa ja myötölujuus noin 428MPa.
Nykyisillä teräksillä kestäminen ei ole ongelma. Ongelmia tulee käytössä kun levy kuumenee ja mahdollisesti vääntyy.
Pitännee laittaa vakio vauhtipyötä mittapöydälle ja ruveta mittaamaan.
-
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Juu, kyllä noita keveitä paketteja on joskus tullu vastaan...
Starttikehä http://www.tvracing.net/images/Starttikeh%E4.JPG
Vauhtipyörä http://www.tvracing.net/images/Vauhtipy%F6r%E4.JPG
Kytkinpaketti http://www.tvracing.net/images/Kytkinpaketti.JPG
Ja koko komeus yhdessä http://www.tvracing.net/images/Kokopaketti.JPG
Starttikehä http://www.tvracing.net/images/Starttikeh%E4.JPG
Vauhtipyörä http://www.tvracing.net/images/Vauhtipy%F6r%E4.JPG
Kytkinpaketti http://www.tvracing.net/images/Kytkinpaketti.JPG
Ja koko komeus yhdessä http://www.tvracing.net/images/Kokopaketti.JPG
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Kannattaa tutkia noita valmiita teräspyöriä ja miettiä miksi ne on tehty yleensä aika samalla kaavalla. Riskit kasvaa aina potenssissa kierroksiin nähden.Rasmus kirjoitti:Hei, ei saa maalata piruja seinille.
Mitään ei opi jos ei ensin kokeile. Autoon tulee heti 50 essonbaarihevosvoimaa lisää, jos vauhtipyörä hajoaa
Vauhtipyörää ei hajota momentin siirtäminen vaan siihen kohdistuvat äkkinäiset rasitukset, esim tiukka lähtö pitävällä alustalla. Jos katsoo vaikka automaatin vauhtipyötää niin se on prässätty 2,5mm pellistä, jonka kovuus on 170 vickerssiä, eli murtolujuus on noin 535MPa ja myötölujuus noin 428MPa.
Nykyisillä teräksillä kestäminen ei ole ongelma. Ongelmia tulee käytössä kun levy kuumenee ja mahdollisesti vääntyy.
Pitännee laittaa vakio vauhtipyötä mittapöydälle ja ruveta mittaamaan.
Mistään parin kolmen millin pellistä vaikka olis mitä avaruusvickkers metallia noita ei voi tehdä, teoriassahan kaikki on mahdollista mutta oikeesti ikävä kyllä ei.
Kaikki näkemäni teräspyörät oli ne tehty enkuissa jenkeissä tai suomessa niin kaikissa on paksu keskiö luokkaa 10mm ja ohennetaan starttikehää kohden kuka milläkin riskillä. Tarkkuudet oltava satkulleen ja tietenkin huomioitava kytlimen lämpörasitukset, ei riitä että se pyörii mukana vaan kytkimen tulee myös toimia.
Jos haluu oikeesti kevyen pyörän niin on käytettävä pientä kytkintä jolloin saadaan inertiavoimat ja luotettavuus hanskaan. Starttikehä on helpompi saada pysymään mukana kuin kytkin/koko pyörä.
On hyvä että on halu oppia tehdä itse ja oivaltaa asioita mutta miksi ei käytä valmista designia jota ei oleellisesti pysty muuttamaan (lue turvallisesti ja toimivasti) ja tehdä se teknisesti itse (jos on oikeesti välineet ja rahkeet ranteissa). Taloudellista tiliä tuskin tässä haetaan kun valmiita saa alk. 150e ja mittatilauksena 200e ylöspäin.
Teoreettisia insinöörijuttuja olen kuullut vuosien varrella niin paljon että ei kannata keksiä ruutia uudelleen.
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
- Paikkakunta: Salo
Ostin joskus jonkun, en siis teidä kenen, sorvaaman uuden OHC:n teräspyörän kepöstä, ja maksoi about 100e. Siistiä jälkeä, ja siinä on jo porattu about 14mm terällä kehä levyn ulkopuolelta rei-ille, ei siis jyrsitty auki. Painoa tolla oli 6kg, ja ei siitä nyt ihan äkkiä näe paikkoja josta pari kiloa raapasis helpolla.
Jokkismiehet sorvaa jo starttikehänkin puoliksi, kun sekin kestää pari starttia. Tosin ne ei kyllä teräspyöriä käytä...
p.
Jokkismiehet sorvaa jo starttikehänkin puoliksi, kun sekin kestää pari starttia. Tosin ne ei kyllä teräspyöriä käytä...
p.
-
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Tämmöstä vauhtipyörää just kaverille suunnittelen, 185mm kytkimelle vauhtipyörän paino ilman starttikehää 3,4kg materiaali teräs 550.
http://www.tvracing.net/images/vauhtipy ... 0185mm.jpg
http://www.tvracing.net/images/vauhtipy ... 0185mm.jpg
Tossa kilpurin OHC:n ex luistokytkin ja siinä alumiini vauhtipyörä
http://www.tvracing.net/images/Kytkin%2 ... F6r%E4.jpg
Nykyään samassa vauhtipyärässä sasch asetelma http://www.tvracing.net/?download=Sachs ... kin%20.jpg
http://www.tvracing.net/images/vauhtipy ... 0185mm.jpg
http://www.tvracing.net/images/vauhtipy ... 0185mm.jpg
Tossa kilpurin OHC:n ex luistokytkin ja siinä alumiini vauhtipyörä
http://www.tvracing.net/images/Kytkin%2 ... F6r%E4.jpg
Nykyään samassa vauhtipyärässä sasch asetelma http://www.tvracing.net/?download=Sachs ... kin%20.jpg
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Tuolla oli painoa noin 4,5kg ja mun mielestä alkaa olemaan rajoilla varsinkin jos autoa meinaa pitää jokapäiväisessä ajossa. Paikoiltaan lähtieseesä pitää aina hieman antaa kierroksia muuten sammuu. ja kulutken kannalta tuntuu et hieman painavempi voisi olla parempi.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Noi on niitä kun pitääkin, ja juuri pienelle kytkimelle. Painot on yleensä reilulla keskiöllä 4 kg molemmin puolin starttikehän kanssa. Jotkuthan vetää starttikehän aivan ohuesti tyyliin "heittotähden sakaroilla" kiinni mutta ei kestävyyden nimissä ehkä järkevää. Jotkut harrastaa reikiä aivan juustoksi mutta nää mitkä kuvissa on mielestäni järkeviä.TVR kirjoitti:Tämmöstä vauhtipyörää just kaverille suunnittelen, 185mm kytkimelle vauhtipyörän paino ilman starttikehää 3,4kg materiaali teräs 550.
http://www.tvracing.net/images/vauhtipy ... 0185mm.jpg
http://www.tvracing.net/images/vauhtipy ... 0185mm.jpg
Toivottavasti kaikki herää siihen että nyt puhuttiin pienestä 184mm kytkimestä, voi mennä vähä riskillä jos sama paino halutaan jollain ohuella "natoaineella" kampeen kiinni samoille kierroksille 228mm kykälle. Suositellaan käytettäväksi ajonaikana vähintään turvakenkiä

Viimeksi muokannut SHR, Ti Lokakuu 3. 13:50:38 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Tässä 707 alumiinista tehty vauhtipyörä, painaa täysin valmiina hammaskehineen ja kitkapinalla kiinnitysruuveineen 3.3kg
http://www.tvracing.net/images/Alumiini%20py%F6r%E4.JPG
http://www.tvracing.net/images/Alumiinipy%F6r%E42.JPG
http://www.tvracing.net/images/Alumiini%20py%F6r%E4.JPG
http://www.tvracing.net/images/Alumiinipy%F6r%E42.JPG
-
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Ja kilpakäyttöön tarkoitetut vetolevyt on jotain ihan muuta.Rasmus kirjoitti: Jos katsoo vaikka automaatin vauhtipyötää niin se on prässätty 2,5mm pellistä, jonka kovuus on 170 vickerssiä, eli murtolujuus on noin 535MPa ja myötölujuus noin 428MPa.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
- Viestit: 1322
- Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
- Paikkakunta: Tampere
Taitaa olla Lempäälästä ko. tekijä.Itsellä ko. tekijän tekemä ohc:n pyörä (3.9kg ilman hammaskehää) omassa cvh:ssa.Tutun sprinttiautossa pienelle AP:n kisakytkimelle tehty jossa enemmän kevennystä(olikohan 3.6kg)pau kirjoitti:Ostin joskus jonkun, en siis teidä kenen, sorvaaman uuden OHC:n teräspyörän kepöstä, ja maksoi about 100e. Siistiä jälkeä, ja siinä on jo porattu about 14mm terällä kehä levyn ulkopuolelta rei-ille, ei siis jyrsitty auki. Painoa tolla oli 6kg, ja ei siitä nyt ihan äkkiä näe paikkoja josta pari kiloa raapasis helpolla.
Jokkismiehet sorvaa jo starttikehänkin puoliksi, kun sekin kestää pari starttia. Tosin ne ei kyllä teräspyöriä käytä...
p.
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Noita myydään (tai on saanut) Lautamäki motorsportilta ja tietääkseni valmistajan ilmottama paino ilman hammaskehää on 4.2kg.Aksu kirjoitti:Tuolla oli painoa noin 4,5kg ja mun mielestä alkaa olemaan rajoilla varsinkin jos autoa meinaa pitää jokapäiväisessä ajossa. Paikoiltaan lähtieseesä pitää aina hieman antaa kierroksia muuten sammuu. ja kulutken kannalta tuntuu et hieman painavempi voisi olla parempi.
Itellä mulla on saman valmistajan 3.7-3.8kg vastaava vauhtipyörä (kytkinpintakin reitetty, eikä oo myyty enää vuosiin), jonka sain ostettua kaverilta vaan koska ite laittoi n.3.4-3.5kg alumiinisen v.pyörän jossa oli teräksinen kytkinpinta.
Kytkinpinta ei kuulemma kestä, jos on alumiinia.
Mul on yhden yksityisen "valmistajan" tiedot joka tekee alumiinista Cossun ja ohc.n: vauhtipyöriä, hihnapyöriä, yms.
En oo varma onko se kerholainen, mutta on se tainnu kaupata hihnapyöriä täällä meidän foorumillakin...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
OT: Näppärästi piirretty solidworksillaTVR kirjoitti:Tämmöstä vauhtipyörää just kaverille suunnittelen, 185mm kytkimelle vauhtipyörän paino ilman starttikehää 3,4kg materiaali teräs 550.
http://www.tvracing.net/images/vauhtipy ... 0185mm.jpg
http://www.tvracing.net/images/vauhtipy ... 0185mm.jpg
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73