OHC:n teräksinen vauhtipyörä

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Rasmus
Ylläpitäjä

OHC:n teräksinen vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja Rasmus » Ma Lokakuu 2. 10:12:47 2006

Niin, semmoinen pitäisi ruveta tekemään.

Ei kukaan olisi sattunut ottamaan mittoja/piirtämään kuvaa vauhtipyörästä?
Jos joku olisi valmiiksi mittaillut niin ei itse tarvitsisi vaivautua.

Mitään älyttömän kevyttä ei ole tarkoitus tehdä. Vakio painaa reilut yhdeksän kiloa, jonka saa kevennettyä viiteen kiloon, niin jos jotain 3-4 kilon pyörää havittelisi. Tärkeämpää saada iso kytkinpinta (228mm) ja sopivat reijät paineasetelmalle.

Vielä en lupaa mitään, mutta olisi joku muu kiinnostunut 'sokeasta' vauhtipyörästä eli siinä olisi valmiina vain kampiakselin vaatimat reijät ja hammaskehä?

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ma Lokakuu 2. 14:18:22 2006

Jos sä sellaista rupeet/OSAAT tehdä niin etköhän myös vaivaudu sitä hieman suunnittelemaan. Tarkoitus ei ole vittuilla. 3-4 kg on sitte aika kevyt joten toivottavasti tiedät mitä teet. Tietenkin pitää ajatella inertiavoimat sekä varmuuskertoimet kestävuuden suhteen kun noi varpaankynnet on kivempi saksilla leikellä.
Laita sitten kuvia pyörästä painotuksen jälkeen, tiedä miten hieno tulee, siksi kuvia :wink:

Mikko R.
CRSC jäsen 2015
Viestit: 160
Liittynyt: La Lokakuu 8. 11:40:51 2005
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mikko R. » Ma Lokakuu 2. 17:36:33 2006

Onpa tullut tuollainen 228mm kytkinlevylle tehtyä, painoa oli vajaat 6kg. Allekirjoituksesta taitaa löytyä kuvakin. Sanoisin kyllä, että se 3-4kg on melkoisen kevyt jo. Kannattaa miettiä asiaa siltäkin kannalta, että se levy ei saisi olla kytkinpinnan kohdalta kovin kamalan ohut, lämmetessä helposti vääntelee. Toinen huomioon otettava seikka on sorvauksen aikana syntyvät jännitykset ja niistä johtuvat vetelyt. Muuta huomioitavaa on strategisten paikkojen kulmapyöristykset yms. vahvistavat tekijät. Myös tietenkin huolelliset kellotukset sorvatessa, niin tasapainotus ei tuota ongelmia.

Itse kannattaa miettiä ja suunnitella minkälaisen tekee ja onko keveys kaiken a ja o.
#1193

Rasmus
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Rasmus » Ti Lokakuu 3. 8:20:04 2006

Hei, ei saa maalata piruja seinille.
Mitään ei opi jos ei ensin kokeile. Autoon tulee heti 50 essonbaarihevosvoimaa lisää, jos vauhtipyörä hajoaa :)

Vauhtipyörää ei hajota momentin siirtäminen vaan siihen kohdistuvat äkkinäiset rasitukset, esim tiukka lähtö pitävällä alustalla. Jos katsoo vaikka automaatin vauhtipyötää niin se on prässätty 2,5mm pellistä, jonka kovuus on 170 vickerssiä, eli murtolujuus on noin 535MPa ja myötölujuus noin 428MPa.

Nykyisillä teräksillä kestäminen ei ole ongelma. Ongelmia tulee käytössä kun levy kuumenee ja mahdollisesti vääntyy.

Pitännee laittaa vakio vauhtipyötä mittapöydälle ja ruveta mittaamaan.

Rasmus
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Rasmus » Ti Lokakuu 3. 8:23:07 2006

Joskus netistä bongannut tälläisen.


http://s94.photobucket.com/albums/l114/ ... h=imgAnch4

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Ti Lokakuu 3. 9:21:11 2006

Juu, kyllä noita keveitä paketteja on joskus tullu vastaan...
Starttikehä http://www.tvracing.net/images/Starttikeh%E4.JPG
Vauhtipyörä http://www.tvracing.net/images/Vauhtipy%F6r%E4.JPG
Kytkinpaketti http://www.tvracing.net/images/Kytkinpaketti.JPG
Ja koko komeus yhdessä http://www.tvracing.net/images/Kokopaketti.JPG

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Lokakuu 3. 9:32:55 2006

Rasmus kirjoitti:Hei, ei saa maalata piruja seinille.
Mitään ei opi jos ei ensin kokeile. Autoon tulee heti 50 essonbaarihevosvoimaa lisää, jos vauhtipyörä hajoaa :)

Vauhtipyörää ei hajota momentin siirtäminen vaan siihen kohdistuvat äkkinäiset rasitukset, esim tiukka lähtö pitävällä alustalla. Jos katsoo vaikka automaatin vauhtipyötää niin se on prässätty 2,5mm pellistä, jonka kovuus on 170 vickerssiä, eli murtolujuus on noin 535MPa ja myötölujuus noin 428MPa.

Nykyisillä teräksillä kestäminen ei ole ongelma. Ongelmia tulee käytössä kun levy kuumenee ja mahdollisesti vääntyy.

Pitännee laittaa vakio vauhtipyötä mittapöydälle ja ruveta mittaamaan.
Kannattaa tutkia noita valmiita teräspyöriä ja miettiä miksi ne on tehty yleensä aika samalla kaavalla. Riskit kasvaa aina potenssissa kierroksiin nähden.
Mistään parin kolmen millin pellistä vaikka olis mitä avaruusvickkers metallia noita ei voi tehdä, teoriassahan kaikki on mahdollista mutta oikeesti ikävä kyllä ei.
Kaikki näkemäni teräspyörät oli ne tehty enkuissa jenkeissä tai suomessa niin kaikissa on paksu keskiö luokkaa 10mm ja ohennetaan starttikehää kohden kuka milläkin riskillä. Tarkkuudet oltava satkulleen ja tietenkin huomioitava kytlimen lämpörasitukset, ei riitä että se pyörii mukana vaan kytkimen tulee myös toimia.
Jos haluu oikeesti kevyen pyörän niin on käytettävä pientä kytkintä jolloin saadaan inertiavoimat ja luotettavuus hanskaan. Starttikehä on helpompi saada pysymään mukana kuin kytkin/koko pyörä.
On hyvä että on halu oppia tehdä itse ja oivaltaa asioita mutta miksi ei käytä valmista designia jota ei oleellisesti pysty muuttamaan (lue turvallisesti ja toimivasti) ja tehdä se teknisesti itse (jos on oikeesti välineet ja rahkeet ranteissa). Taloudellista tiliä tuskin tässä haetaan kun valmiita saa alk. 150e ja mittatilauksena 200e ylöspäin.
Teoreettisia insinöörijuttuja olen kuullut vuosien varrella niin paljon että ei kannata keksiä ruutia uudelleen.

pau
Viestit: 325
Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pau » Ti Lokakuu 3. 10:08:44 2006

Ostin joskus jonkun, en siis teidä kenen, sorvaaman uuden OHC:n teräspyörän kepöstä, ja maksoi about 100e. Siistiä jälkeä, ja siinä on jo porattu about 14mm terällä kehä levyn ulkopuolelta rei-ille, ei siis jyrsitty auki. Painoa tolla oli 6kg, ja ei siitä nyt ihan äkkiä näe paikkoja josta pari kiloa raapasis helpolla.
Jokkismiehet sorvaa jo starttikehänkin puoliksi, kun sekin kestää pari starttia. Tosin ne ei kyllä teräspyöriä käytä...

p.

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Ti Lokakuu 3. 11:38:06 2006

Tämmöstä vauhtipyörää just kaverille suunnittelen, 185mm kytkimelle vauhtipyörän paino ilman starttikehää 3,4kg materiaali teräs 550.
http://www.tvracing.net/images/vauhtipy ... 0185mm.jpg
http://www.tvracing.net/images/vauhtipy ... 0185mm.jpg

Tossa kilpurin OHC:n ex luistokytkin ja siinä alumiini vauhtipyörä
http://www.tvracing.net/images/Kytkin%2 ... F6r%E4.jpg
Nykyään samassa vauhtipyärässä sasch asetelma http://www.tvracing.net/?download=Sachs ... kin%20.jpg

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Lokakuu 3. 12:24:27 2006

Tuolla oli painoa noin 4,5kg ja mun mielestä alkaa olemaan rajoilla varsinkin jos autoa meinaa pitää jokapäiväisessä ajossa. Paikoiltaan lähtieseesä pitää aina hieman antaa kierroksia muuten sammuu. ja kulutken kannalta tuntuu et hieman painavempi voisi olla parempi.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Lokakuu 3. 13:43:29 2006

TVR kirjoitti:Tämmöstä vauhtipyörää just kaverille suunnittelen, 185mm kytkimelle vauhtipyörän paino ilman starttikehää 3,4kg materiaali teräs 550.
http://www.tvracing.net/images/vauhtipy ... 0185mm.jpg
http://www.tvracing.net/images/vauhtipy ... 0185mm.jpg
Noi on niitä kun pitääkin, ja juuri pienelle kytkimelle. Painot on yleensä reilulla keskiöllä 4 kg molemmin puolin starttikehän kanssa. Jotkuthan vetää starttikehän aivan ohuesti tyyliin "heittotähden sakaroilla" kiinni mutta ei kestävyyden nimissä ehkä järkevää. Jotkut harrastaa reikiä aivan juustoksi mutta nää mitkä kuvissa on mielestäni järkeviä.
Toivottavasti kaikki herää siihen että nyt puhuttiin pienestä 184mm kytkimestä, voi mennä vähä riskillä jos sama paino halutaan jollain ohuella "natoaineella" kampeen kiinni samoille kierroksille 228mm kykälle. Suositellaan käytettäväksi ajonaikana vähintään turvakenkiä :wink:
Viimeksi muokannut SHR, Ti Lokakuu 3. 13:50:38 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Ti Lokakuu 3. 13:49:58 2006

Tässä 707 alumiinista tehty vauhtipyörä, painaa täysin valmiina hammaskehineen ja kitkapinalla kiinnitysruuveineen 3.3kg
http://www.tvracing.net/images/Alumiini%20py%F6r%E4.JPG
http://www.tvracing.net/images/Alumiinipy%F6r%E42.JPG

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ti Lokakuu 3. 13:56:29 2006

Rasmus kirjoitti: Jos katsoo vaikka automaatin vauhtipyötää niin se on prässätty 2,5mm pellistä, jonka kovuus on 170 vickerssiä, eli murtolujuus on noin 535MPa ja myötölujuus noin 428MPa.
Ja kilpakäyttöön tarkoitetut vetolevyt on jotain ihan muuta.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » Ti Lokakuu 3. 21:51:43 2006

pau kirjoitti:Ostin joskus jonkun, en siis teidä kenen, sorvaaman uuden OHC:n teräspyörän kepöstä, ja maksoi about 100e. Siistiä jälkeä, ja siinä on jo porattu about 14mm terällä kehä levyn ulkopuolelta rei-ille, ei siis jyrsitty auki. Painoa tolla oli 6kg, ja ei siitä nyt ihan äkkiä näe paikkoja josta pari kiloa raapasis helpolla.
Jokkismiehet sorvaa jo starttikehänkin puoliksi, kun sekin kestää pari starttia. Tosin ne ei kyllä teräspyöriä käytä...

p.
Taitaa olla Lempäälästä ko. tekijä.Itsellä ko. tekijän tekemä ohc:n pyörä (3.9kg ilman hammaskehää) omassa cvh:ssa.Tutun sprinttiautossa pienelle AP:n kisakytkimelle tehty jossa enemmän kevennystä(olikohan 3.6kg)
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » To Lokakuu 5. 12:54:04 2006

Aksu kirjoitti:Tuolla oli painoa noin 4,5kg ja mun mielestä alkaa olemaan rajoilla varsinkin jos autoa meinaa pitää jokapäiväisessä ajossa. Paikoiltaan lähtieseesä pitää aina hieman antaa kierroksia muuten sammuu. ja kulutken kannalta tuntuu et hieman painavempi voisi olla parempi.
Noita myydään (tai on saanut) Lautamäki motorsportilta ja tietääkseni valmistajan ilmottama paino ilman hammaskehää on 4.2kg.
Itellä mulla on saman valmistajan 3.7-3.8kg vastaava vauhtipyörä (kytkinpintakin reitetty, eikä oo myyty enää vuosiin), jonka sain ostettua kaverilta vaan koska ite laittoi n.3.4-3.5kg alumiinisen v.pyörän jossa oli teräksinen kytkinpinta.
Kytkinpinta ei kuulemma kestä, jos on alumiinia.
Mul on yhden yksityisen "valmistajan" tiedot joka tekee alumiinista Cossun ja ohc.n: vauhtipyöriä, hihnapyöriä, yms.
En oo varma onko se kerholainen, mutta on se tainnu kaupata hihnapyöriä täällä meidän foorumillakin...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Rasmus
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Rasmus » To Lokakuu 12. 10:06:17 2006

Hmm, tummahkoja pilviä taivaalla.

228mm kytkinlevyn paineasetelman kiinnityspulttien halkaisija 265mm. OHC:n hammaskehän sisähalkaisija 263mm. Ahdasta tulee.

Pitää vielä varmistaa, onko tuo 265mm piltin keskeltä keskelle vai ulkoreunasta ulkoreunaan.

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » To Lokakuu 12. 17:27:38 2006

TVR kirjoitti:Tämmöstä vauhtipyörää just kaverille suunnittelen, 185mm kytkimelle vauhtipyörän paino ilman starttikehää 3,4kg materiaali teräs 550.
http://www.tvracing.net/images/vauhtipy ... 0185mm.jpg
http://www.tvracing.net/images/vauhtipy ... 0185mm.jpg
OT: Näppärästi piirretty solidworksilla
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Vastaa Viestiin