Vedellä käyvä Cologne V6 = kansipahvi rikki?

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Vedellä käyvä Cologne V6 = kansipahvi rikki?

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Syyskuu 26. 1:29:26 2006

Vedellä käyvä Cologne V6 = kansipahvi rikki?

Scorpiossa on edessä kansien irrotus, sillä 2.8 Voimakoneelle on ruvennut vesi kelpaamaan. Kylmänä toimii ok, mutta lämmettyään alkaa paisuntasäiliössä tapahtua pulpatusta ja painetta tuntuu myös sinne keräävän. Kun sammutat koneen, niin kuuluu veden liplatusta ja selvästi. Yön aikana auton alle on aika monesti ilmestynyt lammikko ja näyttäisi jostakin kannen ja lohkon välistä edestä tulevan neste ulos, koska kone on siitä alaspäin kuskin puolelta märkä. Paisuntasäiliössä on vettä moottorin kannen ja lohkon tasolle eli tälle tasolle vuotaminen pysähtyy. Pakokaasu on vaaleaa ja kun auto on hetken aikaa käynyt tyhjänkäyntiä, pakoputken pään (se kaartaa alaspäin kohti maata) alla kostea ympyrä. Kun kaasuttelee, niin ihan kuin putkesta tulisi ulos vettä...

Kertausta tapahtuneesta:

1) Maaliskuussa 2005 kun olin auton ostanut, niin siitä posahti vesipumpuntiiviste ja vedet tulivat ulos. Kone oli lämmin.

2) Noin kuukausi pari tästä ylävesi letku päätti antautua ja vedet taas ulos satasen vauhdissa motarilla. Korjasin putkessa olevan reiän itsestään vulkanoituvalla teipillä kokeeksi. Korjaus ei onnistunut ilmeisesti riittävän hyvin ja jatkuva keltaisen alhaisen jäähdytysnestetason varoitusvalon palaminen mittaristossa alkoi vi**ttaa, joten investoin Fordilla 50 euroa maksaneeseen uuteen putkeen.

3) Syksyllä 2005 auton seistyä noin viikon työreissun ajan, vajaan viiden kilometrin ajon jälkeen veden lämpömittari ja sen varoitusvalo paloivat punaisena. Vaihdoin mittarin anturin ja vikaa enää esiintynyt, vaikka hieman jäi epäilys...

4) Kun ostin auton, niin yksi bensansuutin vuoti kone kylmänä. Vaihdoin kaikkien suutinten O-renkaat, elettiin kevättä 2005. Korjaus kesti kesän lopuille ja syyskuussa alkoi taas bensa haista oikein huolella, nyt kone lämpimänä. Sitten tuli todettua, että _nelos pytyn_ (kuskin puoli, ensimmäinen auton edestä päin) suutin on paskana. Vaihdoin kaikki vanhat bensasuuttimet 2.9 V6 "uusiin" suuttimiin ja vikaa ei ole enää esiintynyt.

5) Jossain vaiheessa tuli todettua, että myös öljykorkkina toimiva huohotin on tukossa ja se on huohottanut kaikki paskat toisen kaasuläpän kautta kuskin puolen lohkopankkiin ja varmaan myös nelospytty on saanut taas suurimman annoksen paskaa. Bonuksena kaikki kuskin puolen huohotinputket olivat tukossa ja koko imusarja mustassa öljypaskassa.

6) Kateissa olevaa automaattilaatikon alipainetta olen etsinyt auton hankinnasta lähtien. Loota tuntuu luistavan lämpimänä koko ajan, kylmällä moottorilla toimii "ok". Vika on nyt veden häviämisen myötä vain pahentunut. Pakkovaihteilla tomaatti vaihtaa kuten pitääkin. Moottorin kuormituksen eli imusarjan alipaineen tieto ei ilmeisesti mene laatikolle, alipainetta ei yksinkertaisesti vaan ole ollenkaan tai sitä on liian vähän.

7) Kevättalvella moottorille tehtiin Forte käsittely. Aluksi käsittelyllä ei tuntunut olevan oikein mitään vaikutusta, mutta kun kesällä keksin alkaa antaa lämää koneelle oikein kunnolla, öljynkulutus on loppunut lähes kokonaan (joku männänrengas oli jumissa?). Olisiko kannentiiviste sitten ottanut käsittelystä itseensä ja/koneessa ollut paska lähtenyt liikkeelle ja rikkonut pahvin lopullisesti?

8 ) Talvella koneesta hävisi välillä vettä, mutta laitoin sen silloin lohkolämppärin piikkiin. Silloin häviämistä ei tullut seurattua aktiivisesti em. oletuksen takia.

9) Vettä on nyt kesällä saanut välillä lisätä desin pari kerrallaan. Sitten on mennyt kuitenkin monta viikkoa, että mitään oireilua ei ole esiintynyt.

10) Kylmänä moottori käy tosi nätisti ja tasaisesti, mutta lämmettyään koneen ääni muuttuu karkeammaksi ja meno jotenkin puuttuu alakierroksilla. Moottoria pitää käskeä päättäväisemmin, että "huussi alkaa vetää".

11) Lämpimänä kone kuulostaisi kilistävän eli se ilmeisesti nakuttaa, kun vähänkään kovempaa antaa kaasua. Aluksi luulin äänen kuuluvan automaattilaatikosta, mutta kyllä se selvästi kuuluu moottorista. Jotenkin tämä tuntuu liittyvän myös automaattilaatikkoon. Kun ajat D-asennossa (loota kun luistaa nyt lämpimänä), niin moottori aika herkästi kilistää. Kun taas ajat pakkovaihde päällä ns. suora vaihde päällä, kilinää ei esiinny niin herkästi tai sitä ei kuulu ollenkaan. Tämä liittynee jotenkin tähän laatikon luistamiseen ja/tai puuttuvaan alipaineeseen.

12) Kylmänä kone lähtee käyntiin laakista, mutta edelleen lämpimänä konetta saa välillä sahata käyntiin kuin tulpatonta mopoa (vaikka ehdin jo hetken vähän muuta olettaa).


ja tähän väliin: täällä foorumilla oli toisaalla puhetta Fordin laadusta ja pakko on kyllä myöntää, että olen hieman pettynyt. Auto on reilu 20 vuota vanha ja nyt jo on tuollaisia oireita. Hitto!

:D

Tosi asiassa moottorin lohko ei ole alkuperäinen "matching numbers" alakerta. Remppaa on tehty jo vuonna 1991, jolloin kone oli leiponut kiinni sieltä puuttuneen öljyn vuoksi. Alakerralla on nyt laskelmieni mukaan ajettu noin 150 tkm. Kannet ovat ilmeisesti alkuperäiset.

---

No niin itse asiaan eli koneesta lienee kuskin puolen kansipahvi ilmeisen paskana. Jostain syystä nuo ongelmat ovat kosketelleet juuri kuskin puolen moottoripankkia. Vaikka vika onkin ilmeisesti vain kuskin puolella, niin varmuuden vuoksi ajattelin ottaa kummatkin kannet irti ja tarkistaa tilanteen matkustajan puoleltakin. Tuota edelleen ihmettelen, että vesi tulee valumalla ulos asti!

Korjausoppaan mukaan kansien irrotus ei näytä ylitsepääsemättömältä toimenpiteeltä.

Muutama kysymys kuitenkin heräsi, koska en ole koskaan työntötankokonetta purkanut.

1) Mitä muuta tuosta nyt kannattaa uusia tai tarkistaa, kun kannet ovat irti? Kannet lähtevät koneistamolla käymään, joten mitä ohjeistan heille? Ainakin plaanaus ja mahdollisesti koeponnistus on ollut mielessä. Moottorikoneistamolla vieraillessa oli puhetta, että katsovat/tekevät uudet venttiilien seetit samalla. Kuulemma aika monesti voortissa venttiilit ovat uponneet kanteen. Mielipiteitä tästä?

2) Ohjeissa puhutaan, että venttiilinvarsiennostinsysteemi (mikä lie oikea suomenkielinen termi, kun vain englanninkielistä ohjetta olen lukenut...) lähtee kolmen pultin irrottamisen jälkeen irti. Ilmeisesti työntangot jäävät vielä paikalleen, joten ne sitten vaan nostetaan pois vai tuleeko koko systeemi kerralla työntötankoineen pois? Ei kai.

3) Pakosarjan pultit menevät sitten varmasti aina poikki vai? (ainakin ovat sen näköiset).

4) Mitkä kannenpultit tuohon sopii, kun en Motonetin varaosakatalogista niitä löytänyt?

5) Motonetissä on kaupan "YLÄPUOLEN TIIVISTESARJA - 2792cc V-6 5.85--87". Mitähän tuo mahtaa sisältää. Paikallinen AD-Varaosamaailmakaan ei osannut kertoa.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Syyskuu 26. 7:20:57 2006

Otetaanpa nyt ihan rauhallisesti eka... Tuo veden norona valuminen kuulostaa aika erikoiselta, varsinkin ulkosyrjälle. Ootko tarkistanut sen pienen mutkaletkun joka menee juurikin kuskin puolella edessä aika sielä koneen uumenissa? Oletan että sellainen löytyy sultakin, kun mun entisessä 2.8 Mfi koneessakin oli. Ja jokainen polttomoottorinen auto tekee vesihöyryä palamisprosessissa. Näkisitpä mimmoset läntit molempien takakulmien alla asfalttiin jää kun TC lotkottaa vähän aikaa.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ti Syyskuu 26. 8:16:04 2006

Jos meinaat nostella kannet ylös, kannattaa samalla keinuvipuakselit purkaa ja nuohota sisältä. Niihin on kuitenkin jo pikeä kertynyt noilla kilsoilla.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ke Syyskuu 27. 2:30:00 2006

Pitää tutkia tuo MouTinen mainitsema letku. Katselinkin, että joku putki siinä kulkee. Luulin, että se on joku huohotinputki.

Jari H

Kiitos vinkistä.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » To Lokakuu 5. 0:29:53 2006

Homma etenee, hieman. Pelaan nyt tarkoituksella varman päälle, koska tallissa oleva projekti-huussi ei tule olemaan ajossa vielä hetkeen eli aion minimoida scorpin telakalla olon. Katselin jo varoilta väliaikaiseksi autoksi Sierrakin (luonnollisesti V-voimalla), mutta ei nyt taida onneksi tarvitakaan vara-autoa jo omaa vara-autoa paikkaamaan.

Ostin toimivaksi todetut ja varmasti ehjät kannet 2.8 V6 EFi-koneisesta moottorista, jotka ainakin kuvien perusteella ja myyjän mukaan ovat priimaa tavaraa. Olen ostanut tältä CRSC jäseneltä ennenkin tavaraa ja aina on ollut sitä mitä on sovittu, joten toivotaan parasta. Pienen tauon asiaan tekee ensi viikolla oleva ulkomaan työmatka, joka ikävästi tuo tauon iltaharrastuksiin autotallin puolella... Kunhan kannet tulevat, niin ne menevät suoraan koneistamolle tarkastettavaksi ja suoristettavaksi/plaanattavaksi.

Ai niin. Ajelin pari iltaa sitten hieman pidemmän reitin kokeeksi. Oli pakko tankata ja mitään ylihintaista S-bonus-bensaahan en tankkaan (www.polttoaine.net rules!). Kun moottori saavutti normaalin käyttölämpötilansa, niin jossain vaiheessa alkoi kuulua sitten porinaa ajon aikana konepellin alla. Mittariston keltainen alhaisen jäähdytysnestetilan varoitusvalo ei ollut vielä syttynyt tässä vaiheessa. Kaarsin bensa-aseman katoksen alle vesisateen jatkaessa maan kastelua muualla. Konepelti auki ja ihmettelemään tapahtumia. Porinaa näyttää tapahtuvan paisuntasäiliössä ja paljon. Painekorkista kuuluu vihellys selvästi eli painetta kerää. Koko aikana moottorin veden lämpötila oli mittarista seuraten normaali, joten keittämisestä ei ollut kysymys. Seurasin tilannetta muutaman minuutin ja vihellys alkaa laantua sekä vesi laskeutua paisuntasäiliössä. Kierrän korkkia varovasti, painetta tuntuu vieläkin korkissa olevan. Lopulta tilanne säiliössä rauhoittuu ja avaan varovasti korkin. Veden pinta on säiliössä taas jossain pohjalla eli jonnekin vettä katosi juuri äsken ja paljon. Olin jo varautunut pahimpaan, joten vettä oli mukana limpparipulloissa. Aloin kaataa vettä säiliöön ja äkkiseltään laskin kaataneeni n. 2 L vettä ennen kuin veden pinta oli MAX-kohdalla. Jonnekin se vesi hävisi koko ajan... silmämääräisesti tarkasteltuna se ei mistään valunut ulos eikä se minnekään myöskään höyrystynyt. Moottori lähti laakista käyntiin tämän sirkuksen jälkeen. Ei silti kuulosta kovin normaalilta. Matkaa määränpäähän oli pari kilometriä ja sinne sitten varovasti ajellen. Pääsen pihaan ja sama juttu, porisee niin pirusti paisarissa. Nyt en avannut korkkia vaan annoin porista rauhassa. Ylävesiletkussa tuntuu pulpatusta ja jostain kuuluu ääntä kuin vessan lavuaarista menisi vettä läpi ryystäen. Pari minuuttia näytti olevan sambat menossa ja sitten meno tasaantui. Kävin parin tunnin päästä lisäämässä n. 2 dl vettä säiliön MAX-arvoon.

Nyt pariin päivään ei ole tarvinnut lisätä vettä yhtään. Alkaa olla aika mystistä. Olen tosin kyllä ajellutkin työmatkan tosi varovasti ettei mitään peruuttamatonta pääsisi tapahtumaan ennen kuin pääsee purkamaan. Jotenkin tämä vaikuttaisi liittyvän vahvasti moottorin lämpenemiseen normaaliin käyttölämpötilaansa. Kun moottori saavuttaa normaalin lämpötilan, niin termari lienee avautuu ja vesi pääsee kiertämään "vääriin" paikkoihin? ja sen jälkeen helvetti on hetken päästä irti. Tai sitten tapahtuu lämpölaajenemista ja sen seurauksena tapahtuu metallissa juuri sopivasti pientä muutosta. Ensi viikon loppupuolella olen todennäköisesti viisaampi, kun kannet ovat koneesta vihdoin irti.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Lokakuu 5. 0:56:59 2006

Et sitten tulpista koittanut tulkita mitään? Tai haistella pakokaasuja, että haiseeko glykoli? Ootko tsekannut nyt sen letkun mistä kerroin? Ootko varma ettei vuoda mistään?

Pitää myös muistaa sellainen juttu että jos paineistetussa jäähdytysjärjestelmässä on pienikin vuoto tms. niin se sotkoo hyvin tehokkaasti settiä ja varsinkin paisuntasäiliön elämää. Esim. mullahan pari vuotti sitten kun tuon BOA:n Capriin istutin oli juurikin tuollasta epämääräistä paisuntasäiliön elämää. Vedenpinta nousi lämpöjen mukaan ja kovaa kuohumista. Vettä sai lisäillä. Syyksi selvisi rikkonainen lämppärinkenno. Se tosin vuosikin sitä ihan näkyvästi pitkin autoa.

Toinen legendaarinen on se paisarin korkki.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Lokakuu 5. 10:32:01 2006

Ihan offtopicia mutta mä oon kerran nähny niin kuuman foordin veekuus moottorin että en ole koskaan nähny mitään vastaavaa ja ihmettelen miten se vielä kävi. Joku tyyppi veti hesan motaria jollain taunuksen paskalla kertomansa mukaan hyvinkäältä (lensi vedet ulos) janakkalan kohdalla olevalle huoltikselle.
Se kone ritisi ja sihisi ja sitten se kaatoi vettä paisariin (korkki jo vitussa aikoja sitten) vesi ritisi ja sihisi todella voimalla pitkin konehuonetta koko kone ritisi ja naksui, aivan uskomaton tilanne :shock:
Noin kuumaa kutoskonetta ei olisi saanu edes verkonpainoksi :)
Aika sitkee mylly taitaa olla. Moni olis jo heittäny rojut ulos.

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » To Lokakuu 5. 11:32:39 2006

Kyllä toi kuulostaa kannentiivisteeltä. Toivottavasti ei mitään lohkossa halkeama tms.

Avaapas öljypohjan tulppa, niin taitaa vettä valua ekana ulos. Jos näin on, niin varaudu siihen, että saat lohkokin nostaa pois, että pääset vaihtamaan (jos hyvin on käynyt) runko- ja veivilakrut. Jos huonosti on käynyt, voi olla vuotaneessa sylinterissä kiertokanki vääntynyt, jos on ollut vesi"lukko".

MdMaxx
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja MdMaxx » Ke Lokakuu 11. 2:04:23 2006

Itse en meinannut saada omasta 86- Scorpio 2.8 EFI:stä ilmaa pois järjestelmästä millään. Aina kun kone lämpeni niin alkoi keittämään ja porista paisuntasäiliössä. Lopulta irrotin sen paksun ylävesiputken ja kaadoin sieltä koneen täyteen vettä että kaikki yläkerran ilmatkin suurimmiten poistui. Sen jälkeen ei ole keittänyt mutta onko normaalia että lämpömittäri on aina melkein ylärajan tuntumassa ja lämppäri puhaltaa melkein polttavan kuumaa. Ei ole ollut ongelmaa lämmöistä mutta epäilyttää tuo tosi kuuma lämminilma ja mittarin näyttö. Luulisi että -30 pakkasella halkeaa koko tuulilasi talvella. Ei hajonnut viime talvena mutta inhotavasti napsui ja paukkui.

Ai niin, miten tapahtuu oikeaoppinen v6 Colon ilmaus. Kellään tietoa?

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Ke Lokakuu 11. 12:48:44 2006

Ihmeellisiä nuo vedenkierrot. Ite ajanut toista vuotta kannentiivistevikaisella 3.8V6 -mosalla. Huomasinpa taas yhdellä vedentarkistuskerralla, että ylävesiletku oli ihan pallona. Letkun sisäpinta oli haljennut. Jännää oli, että se lykkäsi paisariin vettä hurjasti mutta kun vaihdoin letkun ehjään, niin eipä enää lykkää paisariin. Eihän se kannentiivistevikaa korjannut, eli kyllä sitä vettä katoaa edelleen.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Su Lokakuu 15. 20:43:33 2006

Vihdoin on maailmalta palattu koti-Suomeen. Taas kerran tuli todettua, että Norjassa on kaikki ihanan stanan kallista paitsi bensa suurin piirtein saman hintaista kuin Suomessa... en ole ennen syönyt 19,07 euron pasta-ateriaa (suora ote verkkopankin Visa-laskusta), mutta Oslon lentokentällä söin! Huh.

MouTine

En ole tulppia irrotellut. Pitää tutkia samalla kansia nostaessa pois.. Ei tullut vesi mielestäni siitä etupuolelta kiertävästä letkusta. En ole tosin purkanut niin pitkälle, että näkisi varmasti. Pakokaasu ei haise mitenkään oudolle eikä sisällä autossa haise glykoli. Paisarin korkki on vaihdettu varmuuden vuoksi helmikuussa 2006. Nyt kun tuo härveli porisi kuin kuuma pannu pari viikkoa sitten, niin ravistelin lopulta myös paisarinkorkkia, kun se siellä sisällä tuntui olevan vettä. Sen jälkeen veden häviäminen loppui, ainakin hetkeksi.

--

Lisäksi tuli mieleen, ettei vaan vuotaisi tai imisi ilmaa siitä vaihdetusta ruiskun lämpötila-anturista... pitää tutkia.

Voi olla hyvinkin mahdollista, että tuon EFi-vesianturin vaihdon jälkeen ilmaamista ei tullut tehtyä tarpeeksi hyvin ja nyt kun kesällä tuli vielä lisäksi annettua lämää kunnolla ja paljon, niin malmikasa lopulta hermostui kiusaamiseen. Spekulointiahan tämä on toki tässä vaiheessa...

Uudet kannet ovat nyt auton takakontissa odottamassa siirtoa koneistamolle. Aikataulu tuntuu kusevan totaalisesti. Tuossa on lisäksi venyvät kannenpultit, joten investointi niiden osalta meni paikalliselle Fordille: pulttien hinta parin puhelun tinkimisen jälkeen 4e/kpl ja 16 kpl niitä menee eli 64 euroa setti. Tässä EFi-moottorissa/kansissa on torx-kantaiset pultit ja niitä ei saa tarvikkeena mistään. Vanhemmissa on kuulemma normipultit, jotka voi (kuulemma) käyttää uudestaan.

Nyt kun katselin Turun Autopilotin loppusummaltaan 17 755,20 markkaa (2 986,21 euroa!) olevaa moottorinkorjauskuittia vuodelta 1991, niin siinä ei ole vaihdettujen osien listassa mainittu kannenpultteja. Liekkö sitten ovat vetäneet vanhoilla pulteilla vanhasta muistista kannet kiinni ja sillä selvä.. kele.

Lisäksi vielä yläpään tiivistesatsi, joka kustantaa noin 100 euroa.

Vettä lisäsin n. 2 dl nyt viikon seisonnan jälkeen. Outoa tässä on, että en ole oikein ehtinyt tekemään muuta kuin ravistelemaan paisarinkorkista vedet sen sisältä pois...

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Pe Lokakuu 20. 23:33:14 2006

Väliaikaraportin paikka. Nyt eletään perjantai-iltaa eikä ole ollut koko viikkona mitään vesiongelmia. Ajoin padan maanantai-iltana kuumaksi testin vuoksi eikä mitään vesiongelmaa ollut havaittavissa. Ihmettelin aluksi, kun veden lämpö ei meinannut lähteä kunnolla nousemaan vaan konetta piti lämmittää pidemmän aikaa. Sitten pikku hiljaa pientä kiusaamista ja testiä. Vetoa tuntui olevan entiseen malliin ja kone kävi/käy nyt taas tosi nätisti.

Kun padan saa kuumaksi ajettua (siis oikein kunnolla lämpimäksi), niin pientä nakutusta kuuluu edelleen eli sen suhteen tulee toimenpiteitä tapahtumaan. Silti, mukava taas pitkästä aikaa kuunnella V6:n murinoita ilman että on pelko perseessä koko ajan...

Kävin tänään hakemassa Fordilta uudet kannenpultit ja yllätyksekseni painekorkista kysyessäni sain kuulla sillä olevan vuoden takuun, joten sain uuden korkin kouraan. Seuranta jatkuu.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » La Lokakuu 21. 9:44:47 2006

Sine kirjoitti: Kävin tänään hakemassa Fordilta uudet kannenpultit ja yllätyksekseni painekorkista kysyessäni sain kuulla sillä olevan vuoden takuun, joten sain uuden korkin kouraan. Seuranta jatkuu.
Siis sait uuden korkin ihan noinvaan, vai? Oliko edellisessä korkissa jotain oikeen silmin nähtävää vikaa, josta päättelivät takuun pelaavan? Todella ystävällistä Ford-palvelua. Meilläpäin ei anneta mitään ilmaiseksi, ennenkuin kaikki muut mahdolliset syyt on tutukittu.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » La Lokakuu 21. 18:39:43 2006

Asiaan on lienee jotain vaikutusta, että naama on vuosien varrella tullut varsin tutuksi varaosatiskillä :wink:

Sanoi, että on sen verran halpa osa, että tässä on uusi. Vanhaa korkkia ei tutkittu eikä haluttu edes takaisin.

Ystävällistä palvelua, kyllä. Joensuussa.

--

Muuten: annoin tänään auton käydä jonkun aikaa paikallaan ja niin näyttää edelleen muodostuvan pakoputken alle musta märkä läntti. Autossa on ihan selvästi polttomoottori.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ke Marraskuu 29. 0:24:41 2006

Päivitystä: kävin hakemassa "uudet" kannet koneistamolta pois viime viikolla 23.11.06. Laskua olivat saaneet ajoiksi 100e/kansi. Olivat koeponnistaneet, pesseet, vaihtaneet venttiilivarrenkumit ja katsoneet suoruuden. Ei ollut tarvinnut plaanata, kun olivat olleet suorat. Koeponnistus maksoi 55e/kansi, mutta halusin saada varmuuden ja mielenrauhan mahdollisia sairaita tulevaisuuden ahtamissuunnitelmia silmällä pitäen. Kuitissa lukee yhdellä rivillä, että "ventt. tahnaus, ha" hinta: 54e, kpl 0,45 = 24e. Kysyin, että mitä tarkoittaa. Sain selvityksen, mutta en oikein ymmärtänyt enkä sitten ehtinyt jäämään sitä enempää tenttaamaan. Osaako joku selittää rautalangasta mitä tuo mahtaa tarkoittaa? Seetit olivat olleet kunnossa eivätkä olleet löytäneet mitään vikaa näistä varakansista, joten nyt on remontoidut kannet valmiina.

Ai niin. Joensuu Moottorikoneistamolla olivat melkein onnistuneet hävittämään työntötangot (olivat jo menneet jonnekin roskikseen toiselle paikkakunnalle?!?). Vein sinne kamat pahvilaatikossa ja sanoin, että katsokaa ovatko nämä hilut kunnossa ja jos ei, niin laittakaa kuntoon. Lisäksi kummastakin kansista puuttui yhdet pakosarjan pultit (yht. 2 kpl)... ne olivat pahvilaatikossa, mutta jonnekin ovat samalla kadonneet. Että näin.

Sitten itse kansiin. Katselin näitä tarkastettuja kansia, että näyttää olevan tuollaisia pultteja yhdessä kannessa aina 3 kpl. En ollut huomioinut niitä mitenkään ennen koneistamolle viemistä. Nyt kun taskulampun kanssa katselin pakoaukoista sisään, niin ne näyttäisivät olevan ilmeisesti EGR:n tms. putket. Microcat sanoo niiden oleva "pakokaasupäästöjen rajoitus". Kuvan mukaan näyttäisi menevän ilmanputsarikotelosta putki(a) ja pakoventtiilinlautasen juuresta menee pakokaasuja takaisin ilmanpuhdistimeen. Auto on ruotsista tai saksasta tuotu (myyjä ei muista), joten liittyvät todennäköisesti päästöjen kierrättämiseen. Jos olisin huomannut nuo putket pakopuolella ennen kuin vein kannet laitettavaksi, niin olisin pyytänyt repimään ne hemmettiin sieltä. Ne näyttävät olevan minusta aika selvästi pakokaasun virtauksen tiellä. Microcatin mukaan nuo kuvassa näkyvät pakotilassa olevat venttiilit (=suuttimet) ovat irtonaiset. Otin yhden pultin irti ja

Scorpiossa nyt olevissa kansissa tuollaisia ilmaputkia ei mene pakotilaan. Nyt herääkin kysymys, että onko autossa nyt olevat kannet oikeasti EFi:n kannet vai onko koneen kiinnileipomisen yhteydessä laitettu vaan MFi:n kannet kiinni ja sillä selvä? Varakansien myyjän mukaan hän ei ole nähnyt muunlaisia EFi:n kansia kuin mitkä hän minulle möi.

Jos jollakin on Suomi 2.8 EFi ja siinä tietää olevan alkuperäisten kansien vielä kiinni, niin voisi kertoa minulle miltä ne näyttävät eli onko noita lisäputkia vai ei?


--

Itse autossa oleva moottori on nyt vesien vaihdon jälkeen ollut kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan (piti laittaa glykolia lisää sekaan, kun talvi tuli). Lirutin nestettä tosi hiljaa paisuntasäiliöön. Varmuuden vuoksi nostin vielä matkustajan puolen autosta tunkilla ylös, jotta tulisi ilma paremmin pois. Ilmasin jäähdytysjärjestelmän laskemalla paisuntasäiliön pienestä yläputkesta suppilon kanssa nestettä sisään, jotta järjestelmä on varmasti täynnä nestettä. Tarkistin vielä varmuuden vuoksi kaikki vesiputket ja liitokset eikä klemmareistakaan löytynyt löysää. Korjausopas käskee ajamaan sitten padan kuumaksi (paisarin korkki kiinni!) ja antaa koneen jäähtyä. Sitten täytetään vajaus ja se pitäisi olla siinä. Täytin vajauksen sitä paisarin pientä putkea käyttäen. Hidasta touhua, mutta tuntuu toimivan.

Vettä ei ole kadonnut edelleenkään mihinkään eikä muutenkaan mitään outoa ole toistaiseksi tapahtunut. Taisi olla kuun ja auringon välinen suhde jotenkin väärä tai sitten siellä oli oikeasti ilmaa veden seassa ja sillä oli kamala pieruhätä :D

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ke Marraskuu 29. 2:21:24 2006

Venttiilien tahnaus taitaa tarkottaa sitä, että tyrkkäävät venan ja seetin väliin hioma-tahnan ja pyöräyttävät vähän venttiiliä (varrellinen imukuppi lautaseen kiinni, pyöräyttää kämmennien välissä). Hiotuu seeti ja lautanen himpun verran, pitäis tiivistyä paremmin.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Kesäkuu 4. 0:52:15 2007

Vanha juttu, mutta jutun päätös on jäänyt päivittämättä.

Meni talvi ja tuli kevät. Se putki, jonka kunnon myös tarkastin silmämääräisesti oireilun alussa alkoi vuotamaan taas kevään korvalla pitkän taon jälkeen. Kiristin klemmarit taas ja vika hävisi noin kuukaudeksi. Vettä alkoi taas mystisesti kadota huhtikuussa, mutta tällä kertaa puhina oli poissa. Vit**, pakko sen on jostakin tulla ulos, vaikka mikään ei näytä olevan halki ja liitokset ovat tiukat. Keula taas ylös ja ihmettelemään auton alle. Kuskin puolelta se jostakin tihkuu, mutta tietysti taas niin vähän että paikallistaminen oli hankalaa.

Tuossa Cologne 2.8:n automaattiversiossa kuskin puolen ylhäältä alkava vesiputki jatkaa matkaansa termostaattikotelon läpi ja sitten se jatkaa automaattilaatikkoon jäähdyttääkseen sitä nesteellä. Viaksi paljastui lopulta tämä lyhyt noin 10-15 cm kumiputken pätkä termarikotelosta eteenpäin. Vesiputkeahan ehdotettiin jo alkumetreillä, että näin tällä kertaa. Itse vesiputki oli kyllä ehjä, mutta se oli nirhautunut letkun kiristimen alta rikki ja siksi vikaa ei näkynyt eikä se olisi ihan letkunkiristimen avaamista löytynyt. Uutta putkea ei ollut yllättäen saatavilla viikonloppuna korjausmotivaation iskiessä, joten työnsin putkea syvemmälle automaattilaatikolle menevän metallisen putken päälle ja letkun kiristimellä uudesta paikkaa tiukaksi. Veden katoaminen loppui siihen paikkaan. Näin pienestä se on joskus kiinni. Vian löytyminen oli aikamoisen etsimisen takana, kele.

Kuva

Samalla tuli vaihdettua uusi sähköflektin anturi kesäkuumia varten ja uudet tulpat, kun ne oli jo joskus tullut valmiiksi hankittua. Kaikki originaalia Ford osaa.

Vastaa Viestiin