Scorpiossa on edessä kansien irrotus, sillä 2.8 Voimakoneelle on ruvennut vesi kelpaamaan. Kylmänä toimii ok, mutta lämmettyään alkaa paisuntasäiliössä tapahtua pulpatusta ja painetta tuntuu myös sinne keräävän. Kun sammutat koneen, niin kuuluu veden liplatusta ja selvästi. Yön aikana auton alle on aika monesti ilmestynyt lammikko ja näyttäisi jostakin kannen ja lohkon välistä edestä tulevan neste ulos, koska kone on siitä alaspäin kuskin puolelta märkä. Paisuntasäiliössä on vettä moottorin kannen ja lohkon tasolle eli tälle tasolle vuotaminen pysähtyy. Pakokaasu on vaaleaa ja kun auto on hetken aikaa käynyt tyhjänkäyntiä, pakoputken pään (se kaartaa alaspäin kohti maata) alla kostea ympyrä. Kun kaasuttelee, niin ihan kuin putkesta tulisi ulos vettä...
Kertausta tapahtuneesta:
1) Maaliskuussa 2005 kun olin auton ostanut, niin siitä posahti vesipumpuntiiviste ja vedet tulivat ulos. Kone oli lämmin.
2) Noin kuukausi pari tästä ylävesi letku päätti antautua ja vedet taas ulos satasen vauhdissa motarilla. Korjasin putkessa olevan reiän itsestään vulkanoituvalla teipillä kokeeksi. Korjaus ei onnistunut ilmeisesti riittävän hyvin ja jatkuva keltaisen alhaisen jäähdytysnestetason varoitusvalon palaminen mittaristossa alkoi vi**ttaa, joten investoin Fordilla 50 euroa maksaneeseen uuteen putkeen.
3) Syksyllä 2005 auton seistyä noin viikon työreissun ajan, vajaan viiden kilometrin ajon jälkeen veden lämpömittari ja sen varoitusvalo paloivat punaisena. Vaihdoin mittarin anturin ja vikaa enää esiintynyt, vaikka hieman jäi epäilys...
4) Kun ostin auton, niin yksi bensansuutin vuoti kone kylmänä. Vaihdoin kaikkien suutinten O-renkaat, elettiin kevättä 2005. Korjaus kesti kesän lopuille ja syyskuussa alkoi taas bensa haista oikein huolella, nyt kone lämpimänä. Sitten tuli todettua, että _nelos pytyn_ (kuskin puoli, ensimmäinen auton edestä päin) suutin on paskana. Vaihdoin kaikki vanhat bensasuuttimet 2.9 V6 "uusiin" suuttimiin ja vikaa ei ole enää esiintynyt.
5) Jossain vaiheessa tuli todettua, että myös öljykorkkina toimiva huohotin on tukossa ja se on huohottanut kaikki paskat toisen kaasuläpän kautta kuskin puolen lohkopankkiin ja varmaan myös nelospytty on saanut taas suurimman annoksen paskaa. Bonuksena kaikki kuskin puolen huohotinputket olivat tukossa ja koko imusarja mustassa öljypaskassa.
6) Kateissa olevaa automaattilaatikon alipainetta olen etsinyt auton hankinnasta lähtien. Loota tuntuu luistavan lämpimänä koko ajan, kylmällä moottorilla toimii "ok". Vika on nyt veden häviämisen myötä vain pahentunut. Pakkovaihteilla tomaatti vaihtaa kuten pitääkin. Moottorin kuormituksen eli imusarjan alipaineen tieto ei ilmeisesti mene laatikolle, alipainetta ei yksinkertaisesti vaan ole ollenkaan tai sitä on liian vähän.
7) Kevättalvella moottorille tehtiin Forte käsittely. Aluksi käsittelyllä ei tuntunut olevan oikein mitään vaikutusta, mutta kun kesällä keksin alkaa antaa lämää koneelle oikein kunnolla, öljynkulutus on loppunut lähes kokonaan (joku männänrengas oli jumissa?). Olisiko kannentiiviste sitten ottanut käsittelystä itseensä ja/koneessa ollut paska lähtenyt liikkeelle ja rikkonut pahvin lopullisesti?
8 ) Talvella koneesta hävisi välillä vettä, mutta laitoin sen silloin lohkolämppärin piikkiin. Silloin häviämistä ei tullut seurattua aktiivisesti em. oletuksen takia.
9) Vettä on nyt kesällä saanut välillä lisätä desin pari kerrallaan. Sitten on mennyt kuitenkin monta viikkoa, että mitään oireilua ei ole esiintynyt.
10) Kylmänä moottori käy tosi nätisti ja tasaisesti, mutta lämmettyään koneen ääni muuttuu karkeammaksi ja meno jotenkin puuttuu alakierroksilla. Moottoria pitää käskeä päättäväisemmin, että "huussi alkaa vetää".
11) Lämpimänä kone kuulostaisi kilistävän eli se ilmeisesti nakuttaa, kun vähänkään kovempaa antaa kaasua. Aluksi luulin äänen kuuluvan automaattilaatikosta, mutta kyllä se selvästi kuuluu moottorista. Jotenkin tämä tuntuu liittyvän myös automaattilaatikkoon. Kun ajat D-asennossa (loota kun luistaa nyt lämpimänä), niin moottori aika herkästi kilistää. Kun taas ajat pakkovaihde päällä ns. suora vaihde päällä, kilinää ei esiinny niin herkästi tai sitä ei kuulu ollenkaan. Tämä liittynee jotenkin tähän laatikon luistamiseen ja/tai puuttuvaan alipaineeseen.
12) Kylmänä kone lähtee käyntiin laakista, mutta edelleen lämpimänä konetta saa välillä sahata käyntiin kuin tulpatonta mopoa (vaikka ehdin jo hetken vähän muuta olettaa).
ja tähän väliin: täällä foorumilla oli toisaalla puhetta Fordin laadusta ja pakko on kyllä myöntää, että olen hieman pettynyt. Auto on reilu 20 vuota vanha ja nyt jo on tuollaisia oireita. Hitto!

Tosi asiassa moottorin lohko ei ole alkuperäinen "matching numbers" alakerta. Remppaa on tehty jo vuonna 1991, jolloin kone oli leiponut kiinni sieltä puuttuneen öljyn vuoksi. Alakerralla on nyt laskelmieni mukaan ajettu noin 150 tkm. Kannet ovat ilmeisesti alkuperäiset.
---
No niin itse asiaan eli koneesta lienee kuskin puolen kansipahvi ilmeisen paskana. Jostain syystä nuo ongelmat ovat kosketelleet juuri kuskin puolen moottoripankkia. Vaikka vika onkin ilmeisesti vain kuskin puolella, niin varmuuden vuoksi ajattelin ottaa kummatkin kannet irti ja tarkistaa tilanteen matkustajan puoleltakin. Tuota edelleen ihmettelen, että vesi tulee valumalla ulos asti!
Korjausoppaan mukaan kansien irrotus ei näytä ylitsepääsemättömältä toimenpiteeltä.
Muutama kysymys kuitenkin heräsi, koska en ole koskaan työntötankokonetta purkanut.
1) Mitä muuta tuosta nyt kannattaa uusia tai tarkistaa, kun kannet ovat irti? Kannet lähtevät koneistamolla käymään, joten mitä ohjeistan heille? Ainakin plaanaus ja mahdollisesti koeponnistus on ollut mielessä. Moottorikoneistamolla vieraillessa oli puhetta, että katsovat/tekevät uudet venttiilien seetit samalla. Kuulemma aika monesti voortissa venttiilit ovat uponneet kanteen. Mielipiteitä tästä?
2) Ohjeissa puhutaan, että venttiilinvarsiennostinsysteemi (mikä lie oikea suomenkielinen termi, kun vain englanninkielistä ohjetta olen lukenut...) lähtee kolmen pultin irrottamisen jälkeen irti. Ilmeisesti työntangot jäävät vielä paikalleen, joten ne sitten vaan nostetaan pois vai tuleeko koko systeemi kerralla työntötankoineen pois? Ei kai.
3) Pakosarjan pultit menevät sitten varmasti aina poikki vai? (ainakin ovat sen näköiset).
4) Mitkä kannenpultit tuohon sopii, kun en Motonetin varaosakatalogista niitä löytänyt?
5) Motonetissä on kaupan "YLÄPUOLEN TIIVISTESARJA - 2792cc V-6 5.85--87". Mitähän tuo mahtaa sisältää. Paikallinen AD-Varaosamaailmakaan ei osannut kertoa.