Turbon siivet "jäykkänä"

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

cruiseri
Viestit: 2457
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
Paikkakunta: Vaajakoski

Turbon siivet "jäykkänä"

Viesti Kirjoittaja cruiseri » Ma Lokakuu 9. 0:05:27 2006

Ööh, onkos täällä turbotietäjiä? Tai siis onhan niitä mutta... :lol:

Tollanen IHI RHB6 ois tossa hyllyssä. Ostin sen kaverilta, joka oli kuulemma ostanu sen uutena, ja ajanu parituhatta kilometriä, jonka jälkeen ostanu isomman tilalle. Nyt se oli mulla ajossa ~5tkm, jonka jälkeen jäi hyllyyn.

Siipiä kun pyörittää sormella, niin tuntuu aika jäykältä se pyöriminen. Muita turboja mitä oon pyöritelly, niin ne siivet jää pyörimään kun sormella pyörittää, tuossa ne on niin tahmeet että pysähtyy heti...
Tuo ilmiö oli jo silloin kun tuon ostin, ja edelleen.

Mistä tuo johtuu, ja onko se haitallista?? :roll:

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ma Lokakuu 9. 7:30:19 2006

Laakerit pilalla, akseliin palanut öljyä tms. Tarvii vähintään laakeri remontin ja akselin kiilloituksen. Huonolla tuurilla voi olla vaikka akseli kiero tms.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Ma Lokakuu 9. 7:32:18 2006

sen verran mitä oon pro-turbossa käyny niin eipä niissä oo siivet paljoo jääny pyörimään, mitä oon koittanu...
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ma Lokakuu 9. 10:42:49 2006

jospa se onkin niin timmi vielä ja rasva vaan kuivanut ajan kanssa akseliin kiinni :?:

raimo
Viestit: 603
Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo » Ma Lokakuu 9. 13:10:12 2006

Mulla on samanmoisessa turbossa sama ilmiö. Tämäkin turbo on kuuleman mukaan vasta huollettu, eikä ole huollon jälkeen juuri käytössä ollut. Ei se kyllä niin jäykkä ole pyörittää, pikemminkin sellainen timmin tuntunen.
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V

cruiseri
Viestit: 2457
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja cruiseri » Ma Lokakuu 9. 13:45:11 2006

RaimoS kirjoitti:Mulla on samanmoisessa turbossa sama ilmiö. Tämäkin turbo on kuuleman mukaan vasta huollettu, eikä ole huollon jälkeen juuri käytössä ollut. Ei se kyllä niin jäykkä ole pyörittää, pikemminkin sellainen timmin tuntunen.

Niin no, se on vähän suhteellinen käsitys tuo jäykkä, mut sellanen jäykkä-timmi-vähän kankee pyöritettävä se on, mutta välystä ei ole mihinkään suuntaan...

Uskaltaiskohan tuota purkaa ite ja kattoa ettei oo palanutta rasvaa/paskaa jossain välissä?

En usko että se rikki kakki olis, koska on tosiaan melkeen uus... :roll:

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Lokakuu 9. 13:50:58 2006

Tasapainotus menee ainakin uusiksi jos purat sen.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ma Lokakuu 9. 17:46:43 2006

Tuon oman ahtimen kun ostin niin se pyöri kans hiukan tahmeasti. Kokeilin sitten suhailla crc:tä ja alkoi pyöriin kevyesti, ilmeisesti öljyt vaan tahmasi siinä (mustaa paskaa tuli jonkinverran paluupuolelta). Oikeastaan tein tuon crc testin, kun kaveri vaan puhui että sen tutulle olisi myyty turbo joka oli tihitetty vaseliinilla :roll:
Itsellä kuitenkin jäi siivet pyöriin, mutta ei ihan niinkuin normaalisti
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Lokakuu 15. 11:22:42 2006

Kiinni vaan, uittaa sen ensin jollain PÖöllä tai CRC:llä, sitten tuoretta öljyä sisää ja paikalleen. Jos hajoo ni sitten hajoo. Melkein kaikki vähän kauemmin seisseet turbot mitä mulla on ollut, niin on jollain lailla olleet tahmeita pyörimään. Kyllä ne siitä vetristyy kun antaa vähän happee. :D
Jäsen #606

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Su Lokakuu 15. 12:19:34 2006

Aksu kirjoitti:Tasapainotus menee ainakin uusiksi jos purat sen.
Ei muuten mee, jos merkkaa kompurasiiven ja akselin, eli kasaa samaan kohtaan kompuran siiven kans... Pitäähän se siipipyörä irrottaa tasapainotuksenkin jälkeen että saa sen ahtimeen kasattua...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Mikko R.
CRSC jäsen 2015
Viestit: 160
Liittynyt: La Lokakuu 8. 11:40:51 2005
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mikko R. » Su Lokakuu 15. 12:50:01 2006

Juurikin näin, eli kaikki hilut samaan asentoon akselille, kuin ennen purkamistakin olivat, niin pysyy samassa. Lukite mutterissa on ihan suotavaa myös. Sekä oikea momentti.
#1193

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Su Lokakuu 15. 14:09:32 2006

Mikko R. kirjoitti:Juurikin näin, eli kaikki hilut samaan asentoon akselille, kuin ennen purkamistakin olivat, niin pysyy samassa. Lukite mutterissa on ihan suotavaa myös. Sekä oikea momentti.
Joo, pitikin lisätä vielä että mutterikin kannatta merkitä ja kysyä jostain "ammatti" korjaamolta oikea kiristysmomentti.
Akselin kanssa pitää olla erittäin varovainen koska jos kolauttaa jollain kovalla esim vasaralla irti, niin suuri mahdollisuus että akselin pää menee linttaan ja jos akseli vääntyy, niin se on käytönnössä pilalla, koska sitä ei saa oikaistua enää (tai saa, mutta ei kuulemma pysy enää oikosena).
Tämä tieto on Suomen toisiksi vanhimmalta turbo korjaajalta Turbo- ahdin ja dieselhuolto M. Puusaari, Seinäjoki.
Ko. mieheltä saa hyviä neuvoja kyllä kun soittaa ja kysyy (arkisin työ aikaan) ja suosittelen.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Lokakuu 17. 2:00:13 2006

Mulla on yksi aika vähän ajettu IHI RHB5 ja ei siinä yhtä herkästi siivet pyöri kuin isommassa uudessa Garretissa, mutta tossa T3 hybridissä on isommat siivetkin, joilla on enemmän voimaa kun pistetään liikkeelle. IHIssä on jotain hiilitiivisteitä akselilla, pyörisikö ne naheemmin?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » La Lokakuu 28. 13:33:37 2006

Vanhoissa to sarjalaisissa minun tietääkseni akseli tasapainotetaan omanaan ja kopurasiipi omanaan. Mutta jos mutteria on hiottu niin ei ainakaan voi purkaa. Tämä oli vain mun päätelmä :roll: .

Vastaa Viestiin