vaihteisto takana - moottori edessä

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Fiesta3
Viestit: 429
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 8:36:47 2002
Paikkakunta: 61.7°N 24.3°E

vaihteisto takana - moottori edessä

Viesti Kirjoittaja Fiesta3 » To Marraskuu 23. 22:49:35 2006

Kun on tylsää, niin ajatukset vaeltelevat missä sattuu. Tänään pohdiskelin painojakaumaa ja mieleen tuli vaihteiston sijainti.
Missä takavetoautoissa on moottori edessä "normaalilla" paikalla, mutta vaihteisto takana "perämurikan yhteydessä"?
Olisiko jollain linkkiä, mistä näkisi rakennekuvia?

Ja selvennykseksi; en siis ole rakentamassa yhtään mitään - tämä on vain pohdintaa... :)

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Marraskuu 23. 22:50:44 2006

300 sarjan Volvoissa :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Marraskuu 23. 22:52:36 2006

Joissa tuntuu pettävän ne takaripustukset aika herkästi, tosin se voi johtua siitä miten niille annetaan kenkää täälläpäin :lol:

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Marraskuu 23. 22:54:34 2006

Porsche 944. Kytkinremontti tuommoisessa on todellinen PIA.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » To Marraskuu 23. 23:14:36 2006

joissakin alffoissa on kans
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

T-mu
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja T-mu » To Marraskuu 23. 23:39:34 2006

MouTine kirjoitti:Porsche 944. Kytkinremontti tuommoisessa on todellinen PIA.
PIA :?:

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » To Marraskuu 23. 23:54:53 2006

Pain In the Ass (?)
Pedal tu tö metal!

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Pe Marraskuu 24. 0:14:56 2006

ainakin 300srj volvot on kamalia ajaa, kunnon paskoja, eka puskee, sittei kuitenkaan riitä voimaa että sais luisuun, kuitenkin oot jumissa sitten jokapaikassa. :lol:
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

STOCKMANN
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja STOCKMANN » Pe Marraskuu 24. 0:47:40 2006

tanari kirjoitti:ainakin 300srj volvot on kamalia ajaa, kunnon paskoja, eka puskee, sittei kuitenkaan riitä voimaa että sais luisuun, kuitenkin oot jumissa sitten jokapaikassa. :lol:
:lol: :lol: :lol: totta :)

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Pe Marraskuu 24. 7:10:24 2006

Tuossa on huono kesällä otettu kuva:

http://www.cossu.1g.fi/kuvat/C5/vettepohja.jpg/full

Tossa on laatikko takana, ei puske, kestää ja on vitun makea ajaa ja voima riittää luisuun :wink:

Kyseessä siis C5 korinen Corvette.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Pe Marraskuu 24. 9:44:52 2006

Skorppi kirjoitti:Tuossa on huono kesällä otettu kuva:

http://www.cossu.1g.fi/kuvat/C5/vettepohja.jpg/full

Tossa on laatikko takana, ei puske, kestää ja on vitun makea ajaa ja voima riittää luisuun :wink:

Kyseessä siis C5 korinen Corvette.
Vetteä olin just itekkin tarjoamassa.
#6
Escort -75

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Pe Marraskuu 24. 11:00:50 2006

MouTine kirjoitti:Porsche 944. Kytkinremontti tuommoisessa on todellinen PIA.
suomeks audin laatikko takaboxissa
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

voicecoil
Viestit: 231
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 14:34:26 2004
Paikkakunta: naarajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voicecoil » Pe Marraskuu 24. 13:06:49 2006

tanari kirjoitti:ainakin 300srj volvot on kamalia ajaa, kunnon paskoja, eka puskee, sittei kuitenkaan riitä voimaa että sais luisuun, kuitenkin oot jumissa sitten jokapaikassa. :lol:
se on sitten todellakin miehestä kiinni,hyvinhän se yks tatu ainakin tuon driftailuhomman hoiteli tollasella volgsterilla raadolle.com kiertueella..
irc galleria voicecoil

Silizium
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Silizium » Pe Marraskuu 24. 14:06:10 2006

multa voi hakee halvalla tommosen 300 sarjan volvon ni voi sit oikeen ite tutkii kuin se on toteutettu :)

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Pe Marraskuu 24. 18:37:28 2006

MouTine kirjoitti:Porsche 944. Kytkinremontti tuommoisessa on todellinen PIA.
ROFLMAO :roll:
ex Jäsen #10

soppa
Viestit: 211
Liittynyt: To Lokakuu 13. 17:57:37 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja soppa » Pe Marraskuu 24. 20:19:41 2006

60-luvun kompaktikokoisessa Buickissa sama järjestely.

Lisänä kaareva (ihan oikein, banaaniksi taivutettu, säästyy sisätilaa) kardaani ja se joillekin tuttu pikkukasi, josta Rover muokkasi oman 3.5 litraisensa.
Mm. 8 litran alumiini Ford FE

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Marraskuu 24. 20:45:49 2006

Porsche 928, "kardaani" on suora tanko yhdysputken sisällä, joka yhdistää etu V8:n taka laatikkoon.
928:ssa on kytkin edessä eikä sitä vaihtaessa tarvitse nostaa mitään veto-osia pois paikoiltaan, 944:ssa taitaa olla kytkin takana.
340 Volvossa on kardaani ja 360 Volvossa on myös tuollainen yhdysputki.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Su Marraskuu 26. 19:53:37 2006

SLEI kirjoitti:Porsche 928, "kardaani" on suora tanko yhdysputken sisällä, joka yhdistää etu V8:n taka laatikkoon.
928:ssa on kytkin edessä eikä sitä vaihtaessa tarvitse nostaa mitään veto-osia pois paikoiltaan, 944:ssa taitaa olla kytkin takana.
340 Volvossa on kardaani ja 360 Volvossa on myös tuollainen yhdysputki.
944:ssä ja 924:ssä kytkin on moottorissa kuten 928:ssakin. Itsekin 924:n kytkinremppaa seuranneena - on tosiaan ihan p***stä. Taka-akselisto (laatikko+perä+vetarit) purettava, kardaani kiinteän putken sisällä purettava ja sitten pääsee käsiksi kytkinkoppaan...
OT, mutta tuollaista kiinteäkardaanista viritystä ei ainakaan kannata rakentaa jos lootaa aikoo laittaa taakse :x

-Poju-
Viestit: 27
Liittynyt: Pe Lokakuu 6. 18:43:29 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja -Poju- » Ma Marraskuu 27. 13:26:06 2006

alfa romeon 75 ts:ssä ainaki on kytkin ja laatikko perän kanssa samassa paketissa(muistaakseni).. joskus kahtelin tarkemmin mut on jo aikaa jonku verran nii ei muista..
Sierra 2.0 -85
Hiljaa Hyvä Tulee...

mylordisford
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Syyskuu 24. 19:30:30 2004
Paikkakunta: Vaala

Viesti Kirjoittaja mylordisford » Ti Marraskuu 28. 8:38:00 2006

-Poju- kirjoitti:alfa romeon 75 ts:ssä ainaki on kytkin ja laatikko perän kanssa samassa paketissa(muistaakseni).. joskus kahtelin tarkemmin mut on jo aikaa jonku verran nii ei muista..

jees kyllä se niin on siinä on vielä satulat ja levyt kiinni lisäksi....

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » Ti Marraskuu 28. 13:09:58 2006

SRC:ssä Vaaranmaan Escortissa on erittäin pitkä kytkinkoppa ja laatikko on kuskin penkin lähellä.Kardaani taitaa olla jotain 30-40cm pitkä.Ihan hyvin lähtee viivalta 8)
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

-Poju-
Viestit: 27
Liittynyt: Pe Lokakuu 6. 18:43:29 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja -Poju- » Ti Marraskuu 28. 15:42:43 2006

mylordisford kirjoitti:

jees kyllä se niin on siinä on vielä satulat ja levyt kiinni lisäksi....

niinpä oliki ku joskus aikoinaan ihmettelin sitä et tokko siinä on takana jarruja ollenkaa.. :roll: :)
Sierra 2.0 -85
Hiljaa Hyvä Tulee...

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Marraskuu 29. 17:28:27 2006

924/944 kytkin rempan tekemisestä ei ole kokemuksia, mutta 928:a se on aika simppeli vaikka vanhemmissa on tupla levyt. Kytkinkopan alaosa pois, löysätään holkki, joka yhdistää "kardaanin" ja lyhyen kytkimen keskitystapin tapaisen akselin, ja sitten vaan löysäillään asetelman pultit.
928 valmistus oli jo lopetettu, kun huomasivat Jenkeissä, että Vetteen pitää laittaa tuollainen yhdysputkirakennelma. Joissain etumoottorisissa Ferrareissa on kanssa käytetty ainakin 90-luvulla tuota rakennetta.
Painonjakautuma saadaan optimaaliseksi kun vaihteisto on taka-akselin etupuolella ja alumiinimoottori etuakselin takana.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Vastaa Viestiin