4 litrainen SOHC Cologne?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
4 litrainen SOHC Cologne?
Rangerin moottori ilmeisesti, onko kukaan kuullut onko mitenkään mahdollista saada sopimaan sellaiseen cossun kansia? Saattaisi olla helpompaa mitä puikkokoneeseen sovittaminen.
Jäsen #606
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Korkeushan ei tosiaan ole sama. Siksi juuri jakoketjun kanssa tulee ongelmia.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Juu ei ole.Arto65FB kirjoitti:Eikös tuon 4.0V6 lohko ole sama kuin 2.9V6? Ainakin dekkikorkeus ja sylinteriväli ovat samat.
4.0 dh on n.0.75" korkeampi kuin 2.9 12v tai 24v. Siitä Rangerin 2.9:stä eos. kumpi sen dekkikorkeus mahtaa olla, kun semmosta ei ole käsiin osunut.
Jakovitjan kanssa suunnilleen saman tasoinen ongelma on imusarja. Korkeampidekkinen lohko kun vaatii leveämmän imusarjan.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
-
- Ylläpitäjä
Jaaha, eli taas on foordi kunnostautunut, sillä FRPP:n katalogin mukaan 4.0 ja 2.9 crankshaft centerline to deck on molemmissa 8.858". Eli väärä tieto tai sitten tuo ameriikan 2.9V6 on eri kuin euro 2.9V6. Tällaisten takia monesta tulee chevymies.Jari H kirjoitti:Juu ei ole.Arto65FB kirjoitti:Eikös tuon 4.0V6 lohko ole sama kuin 2.9V6? Ainakin dekkikorkeus ja sylinteriväli ovat samat.
4.0 dh on n.0.75" korkeampi kuin 2.9 12v tai 24v. Siitä Rangerin 2.9:stä eos. kumpi sen dekkikorkeus mahtaa olla, kun semmosta ei ole käsiin osunut.
Jakovitjan kanssa suunnilleen saman tasoinen ongelma on imusarja. Korkeampidekkinen lohko kun vaatii leveämmän imusarjan.

-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Siitähän oli aikaisemmin täälä josain juttua, kun jätkät mittaili muistaakseni 2.9:n veivejä. Siinä topicissa tuo tieto todettiin vääräksi.Arto65FB kirjoitti:Jaaha, eli taas on foordi kunnostautunut, sillä FRPP:n katalogin mukaan 4.0 ja 2.9 crankshaft centerline to deck on molemmissa 8.858". Eli väärä tieto tai sitten tuo ameriikan 2.9V6 on eri kuin euro 2.9V6. Tällaisten takia monesta tulee chevymies.Jari H kirjoitti:Juu ei ole.Arto65FB kirjoitti:Eikös tuon 4.0V6 lohko ole sama kuin 2.9V6? Ainakin dekkikorkeus ja sylinteriväli ovat samat.
4.0 dh on n.0.75" korkeampi kuin 2.9 12v tai 24v. Siitä Rangerin 2.9:stä eos. kumpi sen dekkikorkeus mahtaa olla, kun semmosta ei ole käsiin osunut.
Jakovitjan kanssa suunnilleen saman tasoinen ongelma on imusarja. Korkeampidekkinen lohko kun vaatii leveämmän imusarjan.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
Ite oon saanu semmosen käsityksen että toi ameriikan 2.9 on yks iso läjä paskaa ja sillä ei oo juur mitään tekemist euro 2.9:n kanssa. Osat on käsittääkseni kyllä jollaan tavalla vaihtokelpoisia keskenään mutta saattaapi tulla aika hassuja kombinaatioita. En tiiä onko noissa kuulopuheissa mitään perää..MouTine kirjoitti:Siitähän oli aikaisemmin täälä josain juttua, kun jätkät mittaili muistaakseni 2.9:n veivejä. Siinä topicissa tuo tieto todettiin vääräksi.Arto65FB kirjoitti:Jaaha, eli taas on foordi kunnostautunut, sillä FRPP:n katalogin mukaan 4.0 ja 2.9 crankshaft centerline to deck on molemmissa 8.858". Eli väärä tieto tai sitten tuo ameriikan 2.9V6 on eri kuin euro 2.9V6. Tällaisten takia monesta tulee chevymies.Jari H kirjoitti: Juu ei ole.
4.0 dh on n.0.75" korkeampi kuin 2.9 12v tai 24v. Siitä Rangerin 2.9:stä eos. kumpi sen dekkikorkeus mahtaa olla, kun semmosta ei ole käsiin osunut.
Jakovitjan kanssa suunnilleen saman tasoinen ongelma on imusarja. Korkeampidekkinen lohko kun vaatii leveämmän imusarjan.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
- Ylläpitäjä
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 440
- Liittynyt: Ke Helmikuu 13. 15:55:08 2002
- Paikkakunta: Tampere-city
2.9 on ihan samaa tavaraa(on se sitten paskaa tai jotain muuta luontaistuotetta) riippumatta kohdemaasta(Usa/Eurooppa) ainakin jos puhutaan alakerrasta. Kansissa voipi olla eroja kanavien muotoiluissa, samoin imu- ja pakosarjoissa yms apulaitteissa... Onhan jenkeissä moottoria käytetty pääasiassa raskaammissa maastureissa/pick-upeissa ja siten esim. maksimiteho esiintyy pienemmällä kierrosluvulla kuin euroopan malleissa.Hesus kirjoitti: Ite oon saanu semmosen käsityksen että toi ameriikan 2.9 on yks iso läjä paskaa ja sillä ei oo juur mitään tekemist euro 2.9:n kanssa. Osat on käsittääkseni kyllä jollaan tavalla vaihtokelpoisia keskenään mutta saattaapi tulla aika hassuja kombinaatioita. En tiiä onko noissa kuulopuheissa mitään perää..
4.0 SOHC:n jakopää taisi olla melko eksoottinen, ns. alkuperäinen puikkokoneen jakoketju pyörittää alkuperäisen nokka-akselin paikalla olevaa apuakselia, sitten apuakselilta menee jakoketju moottorin etupäässä vasemmalle nokka-akselille ja moottorin takapäässä oikealle nokka-akselille... Jottei ketjuja olisi moottorissa liian vähän, löytyy vielä ketjuvetoinen tasapainotusakselikin...

86 Sierra XR4x4
94 Scorpio STW V6
94 Scorpio STW V6
-
- Viestit: 4906
- Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
- Viesti:
voin lyödä eurosta vetoa että myös vesikanavia joutuu hitsamaan kannesta, ja viilamaan ulommaksi, niitä sylinteriputken vieressä olevia.
Enempää ei ole rahaa laittaa.
Enempää ei ole rahaa laittaa.

Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
-
- Viestit: 796
- Liittynyt: Ti Syyskuu 24. 20:23:09 2002
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Sama juttu toisella äidinkielellä...olafu kirjoitti:http://www.explorerforum.com/forums//sh ... p?t=176114
Joku on melkein tehnyt sen jo.
http://skogenracing.editboard.com/Proje ... a-t353.htm
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
tuossa kans jotain vanhaa juttua
http://agnes.goams.com/ford/
http://agnes.goams.com/ford/
-
- Viestit: 146
- Liittynyt: To Toukokuu 9. 20:06:35 2002
- Paikkakunta: JKL
Re: 4 litrainen SOHC Cologne?
Vanha threadi osui silmiin ja tuli tuota linkkiä seurattua -> http://www.explorerforum.com/forums//sh ... p?t=176114
Niin siellähän neljälitrainen jo on tulilla...
Niin siellähän neljälitrainen jo on tulilla...
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: 4 litrainen SOHC Cologne?
Minä olen myös seurannut silmä kovana tuota topicia. Ensimmäisellä sivulla on eräs mielenkiintoinen toteamus normi 2.9 24v:n virittäjille:
”a 2.9 cosworth bored and stroked into 3.7 yields 278bhp and 407Nm with everything else stock.”
”a 2.9 cosworth bored and stroked into 3.7 yields 278bhp and 407Nm with everything else stock.”
-
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Re: 4 litrainen SOHC Cologne?
Kauhea savotta vaan 50 hepan takia...Sine kirjoitti: ”a 2.9 cosworth bored and stroked into 3.7 yields 278bhp and 407Nm with everything else stock.”
Vakio 24v 2.9 antaa noi numerot naurettavan pienillä ahdoilla

Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Re: 4 litrainen SOHC Cologne?
Samaa mieltä, ja todennäköisesti 4 litrainen kone vaikka ihan omilla kansillaankin jo jollain tavalla vetää vaikkei ahdettaisi kuin 2 kilolla.Jari H kirjoitti:Kauhea savotta vaan 50 hepan takia...Sine kirjoitti: ”a 2.9 cosworth bored and stroked into 3.7 yields 278bhp and 407Nm with everything else stock.”
Vakio 24v 2.9 antaa noi numerot naurettavan pienillä ahdoilla
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: 4 litrainen SOHC Cologne?
Heh. Arvasin, että kommenttia tulee
BOA 278-195=83 hp (+43%)
BOB 278-207=71 hp (+34%)
BOA 407-275=132 Nm (+48%)
BOB 407-281=126 Nm (+45%)
Aika selkeitä parannuksia ja oletettavasti varsin ajettavaa koko kierrosalueen tehoa.
Lähtökohtana tuolla ruotsalaisella (?) kaverilla taisi olla BOB, joten BOA ei välttämättä ihan yllä samoihin lukemiin. Miten sitten tuo 278 hp/407 Nm on mitattu, niin… mutta aika hyvältä silti vaikuttaa
Totta on, että ahtimella saa ehkä BOA/BOB:sta helpommin tehoa ulos. Halpaa se ahtimen laittaminenkaan ei ole.
Cologne 4.0 L SOHC antaa tehoa vuoden 1997 versiona 210 hp/332 Nm.

BOA 278-195=83 hp (+43%)
BOB 278-207=71 hp (+34%)
BOA 407-275=132 Nm (+48%)
BOB 407-281=126 Nm (+45%)
Aika selkeitä parannuksia ja oletettavasti varsin ajettavaa koko kierrosalueen tehoa.
Lähtökohtana tuolla ruotsalaisella (?) kaverilla taisi olla BOB, joten BOA ei välttämättä ihan yllä samoihin lukemiin. Miten sitten tuo 278 hp/407 Nm on mitattu, niin… mutta aika hyvältä silti vaikuttaa

Totta on, että ahtimella saa ehkä BOA/BOB:sta helpommin tehoa ulos. Halpaa se ahtimen laittaminenkaan ei ole.
Cologne 4.0 L SOHC antaa tehoa vuoden 1997 versiona 210 hp/332 Nm.
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Re: 4 litrainen SOHC Cologne?
Olis kiva nähdä tuosta neli-litrasesta moniventtiili kutosesta teho- ja vääntökäyrä, ja verrata sitä johonkin ahdettuun BOA:han tai BOB:hen. Potenttiaaliahan isommassa koneessa on aina enemmän, se on ihan luonnon laki.
Nyt kiehtoo semmonen ajatus, että tuommosen 4.0 24v BOB koneen asentaisi takaisin mulkosilmä-Scorpioon. Astetta ripeämpi edustusauto.
Nyt kiehtoo semmonen ajatus, että tuommosen 4.0 24v BOB koneen asentaisi takaisin mulkosilmä-Scorpioon. Astetta ripeämpi edustusauto.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 193
- Liittynyt: Ke Helmikuu 2. 16:59:31 2005
- Paikkakunta: Sonkajärvi
Re: 4 litrainen SOHC Cologne?
Minkäslainen homma tuo BOB:in stroukkaus olisi? Käykö sinne tuo 4.0 kampura vai mikä sinne pitää survoa? Jos joskus (paino sanalla joskus
) meinaa vahvempaa rautaa tuonne alakertaan vaihtaa niin melkein samalla vaivalla sinne menis varmaan tuo kampurakin.... Vai onko miten kuraa BOB:in kampuraan verrattuna?

Liekköön kiviä....
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: 4 litrainen SOHC Cologne?
4.0 kampura.
Pyttyjen alapäästä joutuu vissii jyrsiin vähän pois, niin matalat männät kun mahdollista ja niin pitkät kanget kun sinne saa sopiin.
Pyttyjen alapäästä joutuu vissii jyrsiin vähän pois, niin matalat männät kun mahdollista ja niin pitkät kanget kun sinne saa sopiin.
Jäsen #606
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Re: 4 litrainen SOHC Cologne?
Kaverilla siis 4 litran kutosesta samat arvot kuin mustangistasi?MouTine kirjoitti:Olis kiva nähdä tuosta neli-litrasesta moniventtiili kutosesta teho- ja vääntökäyrä, ja verrata sitä johonkin ahdettuun BOA:han tai BOB:hen. Potenttiaaliahan isommassa koneessa on aina enemmän, se on ihan luonnon laki.
Nyt kiehtoo semmonen ajatus, että tuommosen 4.0 24v BOB koneen asentaisi takaisin mulkosilmä-Scorpioon. Astetta ripeämpi edustusauto.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Re: 4 litrainen SOHC Cologne?
Voi hyvin ollakkin. En tiedä mistä kohtaa nuo numerot on mitattu. Ei se ole kuin 6 desiä pienempi, prosenttuaalsesti ei kauheesti, jotain 13% luokkaa. Sallittakoon moiset heilahtelut.Arska kirjoitti:Kaverilla siis 4 litran kutosesta samat arvot kuin mustangistasi?MouTine kirjoitti:Olis kiva nähdä tuosta neli-litrasesta moniventtiili kutosesta teho- ja vääntökäyrä, ja verrata sitä johonkin ahdettuun BOA:han tai BOB:hen. Potenttiaaliahan isommassa koneessa on aina enemmän, se on ihan luonnon laki.
Nyt kiehtoo semmonen ajatus, että tuommosen 4.0 24v BOB koneen asentaisi takaisin mulkosilmä-Scorpioon. Astetta ripeämpi edustusauto.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6