4 litrainen SOHC Cologne?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

4 litrainen SOHC Cologne?

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Joulukuu 6. 23:42:13 2006

Rangerin moottori ilmeisesti, onko kukaan kuullut onko mitenkään mahdollista saada sopimaan sellaiseen cossun kansia? Saattaisi olla helpompaa mitä puikkokoneeseen sovittaminen.
Jäsen #606

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » To Joulukuu 7. 11:25:01 2006

Eikös tuon 4.0V6 lohko ole sama kuin 2.9V6? Ainakin dekkikorkeus ja sylinteriväli ovat samat.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Joulukuu 7. 11:40:41 2006

Korkeushan ei tosiaan ole sama. Siksi juuri jakoketjun kanssa tulee ongelmia.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » To Joulukuu 7. 11:43:43 2006

Arto65FB kirjoitti:Eikös tuon 4.0V6 lohko ole sama kuin 2.9V6? Ainakin dekkikorkeus ja sylinteriväli ovat samat.
Juu ei ole.
4.0 dh on n.0.75" korkeampi kuin 2.9 12v tai 24v. Siitä Rangerin 2.9:stä eos. kumpi sen dekkikorkeus mahtaa olla, kun semmosta ei ole käsiin osunut.

Jakovitjan kanssa suunnilleen saman tasoinen ongelma on imusarja. Korkeampidekkinen lohko kun vaatii leveämmän imusarjan.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » To Joulukuu 7. 23:45:19 2006

Joo, molemmat ongelmat on tiedossa, tosin BOB kansilla imusarjat sopii, koska ne on erilliset ja letkuilla yhdessä. Myös bensa/suutintukki on kaksiosainen. Mutta tuo SOHC colognen jakopää. Millainen on? Mistä päin maailmaa tuollaisen koneen voisi suolata?
Jäsen #606

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Joulukuu 7. 23:55:45 2006

Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Pe Joulukuu 8. 11:27:28 2006

Jari H kirjoitti:
Arto65FB kirjoitti:Eikös tuon 4.0V6 lohko ole sama kuin 2.9V6? Ainakin dekkikorkeus ja sylinteriväli ovat samat.
Juu ei ole.
4.0 dh on n.0.75" korkeampi kuin 2.9 12v tai 24v. Siitä Rangerin 2.9:stä eos. kumpi sen dekkikorkeus mahtaa olla, kun semmosta ei ole käsiin osunut.

Jakovitjan kanssa suunnilleen saman tasoinen ongelma on imusarja. Korkeampidekkinen lohko kun vaatii leveämmän imusarjan.
Jaaha, eli taas on foordi kunnostautunut, sillä FRPP:n katalogin mukaan 4.0 ja 2.9 crankshaft centerline to deck on molemmissa 8.858". Eli väärä tieto tai sitten tuo ameriikan 2.9V6 on eri kuin euro 2.9V6. Tällaisten takia monesta tulee chevymies. :lol:

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Pe Joulukuu 8. 12:46:55 2006

Arto65FB kirjoitti:
Jari H kirjoitti:
Arto65FB kirjoitti:Eikös tuon 4.0V6 lohko ole sama kuin 2.9V6? Ainakin dekkikorkeus ja sylinteriväli ovat samat.
Juu ei ole.
4.0 dh on n.0.75" korkeampi kuin 2.9 12v tai 24v. Siitä Rangerin 2.9:stä eos. kumpi sen dekkikorkeus mahtaa olla, kun semmosta ei ole käsiin osunut.

Jakovitjan kanssa suunnilleen saman tasoinen ongelma on imusarja. Korkeampidekkinen lohko kun vaatii leveämmän imusarjan.
Jaaha, eli taas on foordi kunnostautunut, sillä FRPP:n katalogin mukaan 4.0 ja 2.9 crankshaft centerline to deck on molemmissa 8.858". Eli väärä tieto tai sitten tuo ameriikan 2.9V6 on eri kuin euro 2.9V6. Tällaisten takia monesta tulee chevymies. :lol:
Siitähän oli aikaisemmin täälä josain juttua, kun jätkät mittaili muistaakseni 2.9:n veivejä. Siinä topicissa tuo tieto todettiin vääräksi.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Pe Joulukuu 8. 19:47:24 2006

MouTine kirjoitti:
Arto65FB kirjoitti:
Jari H kirjoitti: Juu ei ole.
4.0 dh on n.0.75" korkeampi kuin 2.9 12v tai 24v. Siitä Rangerin 2.9:stä eos. kumpi sen dekkikorkeus mahtaa olla, kun semmosta ei ole käsiin osunut.

Jakovitjan kanssa suunnilleen saman tasoinen ongelma on imusarja. Korkeampidekkinen lohko kun vaatii leveämmän imusarjan.
Jaaha, eli taas on foordi kunnostautunut, sillä FRPP:n katalogin mukaan 4.0 ja 2.9 crankshaft centerline to deck on molemmissa 8.858". Eli väärä tieto tai sitten tuo ameriikan 2.9V6 on eri kuin euro 2.9V6. Tällaisten takia monesta tulee chevymies. :lol:
Siitähän oli aikaisemmin täälä josain juttua, kun jätkät mittaili muistaakseni 2.9:n veivejä. Siinä topicissa tuo tieto todettiin vääräksi.
Ite oon saanu semmosen käsityksen että toi ameriikan 2.9 on yks iso läjä paskaa ja sillä ei oo juur mitään tekemist euro 2.9:n kanssa. Osat on käsittääkseni kyllä jollaan tavalla vaihtokelpoisia keskenään mutta saattaapi tulla aika hassuja kombinaatioita. En tiiä onko noissa kuulopuheissa mitään perää..
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Ma Joulukuu 11. 11:46:03 2006

Joo, sehän tossa FRPP:n katalogissa on ongelma, että siinä on vain koneet, joita on ollut amerikassa myydyissä foordeissa eikä mitään tietoa siitä, onko kyse samasta vai eri motista kuin euroissa. Esim: Kentistä on mainittu vain 1.6 ja vuosina 71-73 ja 2.0 EAO oharia vuosina 71-74.

CoupeGT
CRSC jäsen 2016
Viestit: 440
Liittynyt: Ke Helmikuu 13. 15:55:08 2002
Paikkakunta: Tampere-city

Viesti Kirjoittaja CoupeGT » Ti Joulukuu 12. 19:49:43 2006

Hesus kirjoitti: Ite oon saanu semmosen käsityksen että toi ameriikan 2.9 on yks iso läjä paskaa ja sillä ei oo juur mitään tekemist euro 2.9:n kanssa. Osat on käsittääkseni kyllä jollaan tavalla vaihtokelpoisia keskenään mutta saattaapi tulla aika hassuja kombinaatioita. En tiiä onko noissa kuulopuheissa mitään perää..
2.9 on ihan samaa tavaraa(on se sitten paskaa tai jotain muuta luontaistuotetta) riippumatta kohdemaasta(Usa/Eurooppa) ainakin jos puhutaan alakerrasta. Kansissa voipi olla eroja kanavien muotoiluissa, samoin imu- ja pakosarjoissa yms apulaitteissa... Onhan jenkeissä moottoria käytetty pääasiassa raskaammissa maastureissa/pick-upeissa ja siten esim. maksimiteho esiintyy pienemmällä kierrosluvulla kuin euroopan malleissa.

4.0 SOHC:n jakopää taisi olla melko eksoottinen, ns. alkuperäinen puikkokoneen jakoketju pyörittää alkuperäisen nokka-akselin paikalla olevaa apuakselia, sitten apuakselilta menee jakoketju moottorin etupäässä vasemmalle nokka-akselille ja moottorin takapäässä oikealle nokka-akselille... Jottei ketjuja olisi moottorissa liian vähän, löytyy vielä ketjuvetoinen tasapainotusakselikin... :wink: Eli voi olla kohtalaisen kova savotta noiden BOA/BOB-kansien sovittamisessa...
86 Sierra XR4x4
94 Scorpio STW V6

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ke Joulukuu 13. 10:56:12 2006

voin lyödä eurosta vetoa että myös vesikanavia joutuu hitsamaan kannesta, ja viilamaan ulommaksi, niitä sylinteriputken vieressä olevia.

Enempää ei ole rahaa laittaa. :wink:
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Elokuu 1. 0:40:15 2007

Jäsen #606


jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Elokuu 1. 17:09:47 2007

lappis kirjoitti:Sama juttu toisella äidinkielellä...
Suuri helpotus...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ke Elokuu 1. 19:14:48 2007

tuossa kans jotain vanhaa juttua
http://agnes.goams.com/ford/

FroZ
Viestit: 146
Liittynyt: To Toukokuu 9. 20:06:35 2002
Paikkakunta: JKL

Re: 4 litrainen SOHC Cologne?

Viesti Kirjoittaja FroZ » Pe Maaliskuu 27. 11:44:46 2009

Vanha threadi osui silmiin ja tuli tuota linkkiä seurattua -> http://www.explorerforum.com/forums//sh ... p?t=176114
Niin siellähän neljälitrainen jo on tulilla...

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 4 litrainen SOHC Cologne?

Viesti Kirjoittaja Sine » Pe Maaliskuu 27. 18:39:08 2009

Minä olen myös seurannut silmä kovana tuota topicia. Ensimmäisellä sivulla on eräs mielenkiintoinen toteamus normi 2.9 24v:n virittäjille:

”a 2.9 cosworth bored and stroked into 3.7 yields 278bhp and 407Nm with everything else stock.”

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Re: 4 litrainen SOHC Cologne?

Viesti Kirjoittaja Jari H » Pe Maaliskuu 27. 21:17:44 2009

Sine kirjoitti: ”a 2.9 cosworth bored and stroked into 3.7 yields 278bhp and 407Nm with everything else stock.”
Kauhea savotta vaan 50 hepan takia...
Vakio 24v 2.9 antaa noi numerot naurettavan pienillä ahdoilla :)
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Re: 4 litrainen SOHC Cologne?

Viesti Kirjoittaja Arska » La Maaliskuu 28. 22:04:12 2009

Jari H kirjoitti:
Sine kirjoitti: ”a 2.9 cosworth bored and stroked into 3.7 yields 278bhp and 407Nm with everything else stock.”
Kauhea savotta vaan 50 hepan takia...
Vakio 24v 2.9 antaa noi numerot naurettavan pienillä ahdoilla :)
Samaa mieltä, ja todennäköisesti 4 litrainen kone vaikka ihan omilla kansillaankin jo jollain tavalla vetää vaikkei ahdettaisi kuin 2 kilolla.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 4 litrainen SOHC Cologne?

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Maaliskuu 30. 23:00:49 2009

Heh. Arvasin, että kommenttia tulee :lol:

BOA 278-195=83 hp (+43%)
BOB 278-207=71 hp (+34%)

BOA 407-275=132 Nm (+48%)
BOB 407-281=126 Nm (+45%)

Aika selkeitä parannuksia ja oletettavasti varsin ajettavaa koko kierrosalueen tehoa.

Lähtökohtana tuolla ruotsalaisella (?) kaverilla taisi olla BOB, joten BOA ei välttämättä ihan yllä samoihin lukemiin. Miten sitten tuo 278 hp/407 Nm on mitattu, niin… mutta aika hyvältä silti vaikuttaa :D

Totta on, että ahtimella saa ehkä BOA/BOB:sta helpommin tehoa ulos. Halpaa se ahtimen laittaminenkaan ei ole.

Cologne 4.0 L SOHC antaa tehoa vuoden 1997 versiona 210 hp/332 Nm.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: 4 litrainen SOHC Cologne?

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Maaliskuu 30. 23:31:00 2009

Olis kiva nähdä tuosta neli-litrasesta moniventtiili kutosesta teho- ja vääntökäyrä, ja verrata sitä johonkin ahdettuun BOA:han tai BOB:hen. Potenttiaaliahan isommassa koneessa on aina enemmän, se on ihan luonnon laki.

Nyt kiehtoo semmonen ajatus, että tuommosen 4.0 24v BOB koneen asentaisi takaisin mulkosilmä-Scorpioon. Astetta ripeämpi edustusauto.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Qtka
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Helmikuu 2. 16:59:31 2005
Paikkakunta: Sonkajärvi

Re: 4 litrainen SOHC Cologne?

Viesti Kirjoittaja Qtka » Ke Huhtikuu 1. 13:07:57 2009

Minkäslainen homma tuo BOB:in stroukkaus olisi? Käykö sinne tuo 4.0 kampura vai mikä sinne pitää survoa? Jos joskus (paino sanalla joskus :roll: ) meinaa vahvempaa rautaa tuonne alakertaan vaihtaa niin melkein samalla vaivalla sinne menis varmaan tuo kampurakin.... Vai onko miten kuraa BOB:in kampuraan verrattuna?
Liekköön kiviä....

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: 4 litrainen SOHC Cologne?

Viesti Kirjoittaja olafu » To Huhtikuu 2. 17:44:16 2009

4.0 kampura.
Pyttyjen alapäästä joutuu vissii jyrsiin vähän pois, niin matalat männät kun mahdollista ja niin pitkät kanget kun sinne saa sopiin.
Jäsen #606

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Re: 4 litrainen SOHC Cologne?

Viesti Kirjoittaja Arska » To Huhtikuu 2. 22:30:28 2009

MouTine kirjoitti:Olis kiva nähdä tuosta neli-litrasesta moniventtiili kutosesta teho- ja vääntökäyrä, ja verrata sitä johonkin ahdettuun BOA:han tai BOB:hen. Potenttiaaliahan isommassa koneessa on aina enemmän, se on ihan luonnon laki.

Nyt kiehtoo semmonen ajatus, että tuommosen 4.0 24v BOB koneen asentaisi takaisin mulkosilmä-Scorpioon. Astetta ripeämpi edustusauto.
Kaverilla siis 4 litran kutosesta samat arvot kuin mustangistasi?
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: 4 litrainen SOHC Cologne?

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Huhtikuu 2. 22:59:27 2009

Arska kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Olis kiva nähdä tuosta neli-litrasesta moniventtiili kutosesta teho- ja vääntökäyrä, ja verrata sitä johonkin ahdettuun BOA:han tai BOB:hen. Potenttiaaliahan isommassa koneessa on aina enemmän, se on ihan luonnon laki.

Nyt kiehtoo semmonen ajatus, että tuommosen 4.0 24v BOB koneen asentaisi takaisin mulkosilmä-Scorpioon. Astetta ripeämpi edustusauto.
Kaverilla siis 4 litran kutosesta samat arvot kuin mustangistasi?
Voi hyvin ollakkin. En tiedä mistä kohtaa nuo numerot on mitattu. Ei se ole kuin 6 desiä pienempi, prosenttuaalsesti ei kauheesti, jotain 13% luokkaa. Sallittakoon moiset heilahtelut.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Vastaa Viestiin