OHC nokka-akseli 1.6 vs. 2.0

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

raimo
Viestit: 603
Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

OHC nokka-akseli 1.6 vs. 2.0

Viesti Kirjoittaja raimo » To Marraskuu 24. 23:45:17 2005

Mistä erottaa 1.6 vakionokan ja 2.0 vakionokan toisistaan?

Hyllystäni löysin pari ehyttä Ford -logoin varustettua nokkaa, joista toinen ilmeisesti 1.6 ja toinen 2.0. Toisen nokan varressa luki H32 ja toisessa H33.
Kumpikohan on kumpi vai onko kumpikaan? :D

Yritin haulla etsiä, mutta ei tärpännyt.
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V

JRasanen
Viestit: 27
Liittynyt: Su Syyskuu 4. 18:15:51 2005
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JRasanen » Pe Marraskuu 25. 0:41:50 2005

Olenkohan ihan hakoteillä, mutta olikos 2.0 nokassa 2 "nystyrää"???

raimo
Viestit: 603
Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo » Pe Marraskuu 25. 15:06:23 2005

Joo, niinpäs onkin. Eli kakslitrasen nokas 2 nystyrää ja ykskutosen nokas 1 nystyrä. Kiitos tiedosta! :)
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V

tuomast
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja tuomast » Pe Joulukuu 8. 16:15:32 2006

Löysin aiheen haulla, mutta en ihan älynnyt että mitä nämä "nystyrät" ovat minkä avulla 1,6 ja 2,0 nokan erottaa toisistaan?

Kuva tietty selventäisi eniten, mutta vastatkaa nyt edes jotain :)

Siten vielä ratsastan aiheella ja kysyn että löytyykö mistään näiden kahden nokan arvoja? Asteet, aukiolot jne.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Joulukuu 8. 20:09:34 2006

Mites sitten ruiskukoneen nokka, oliko siinä eroa kaasarimalliin? Tarvikekirjat ei erottele tietenkään, mutta miten on voortin omissa osissa?
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » La Joulukuu 9. 11:45:51 2006

Ei _pitäisi_ olla eroa.

tuomast
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja tuomast » Su Joulukuu 10. 7:12:15 2006

Edelleen os jollain löytyisi arvoja 1,6 ja 2,0 ohc nokan arvoista???

Mulla omasta löytyy ainoastaan merkintä "K355-C" . Mikähän lie?

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Joulukuu 10. 10:09:36 2006

tuomast kirjoitti:Löysin aiheen haulla, mutta en ihan älynnyt että mitä nämä "nystyrät" ovat minkä avulla 1,6 ja 2,0 nokan erottaa toisistaan?

Kuva tietty selventäisi eniten, mutta vastatkaa nyt edes jotain :)

Siten vielä ratsastan aiheella ja kysyn että löytyykö mistään näiden kahden nokan arvoja? Asteet, aukiolot jne.
Nokan "kaulalla" on sellaiset valun yhteydessä tehdyt reilun nuppineulan pään kokoiset nystyrät. menikö näin?

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » Su Joulukuu 10. 19:19:02 2006

Oharin strategisia mittoja mm. nokan arvot löytyy esim. Haynesin Sierra manuaalista. Ko. teoksen voinee edelleen imuroida Siipicossun sangen kunnioitetavasta kirjastosta, jos ei jaksa vanhanliiton kirjaa hommata.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

tuomast
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja tuomast » Ma Joulukuu 11. 16:38:45 2006

Jaa en löytänyt siipicossu.com sivuita artikkelia?

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ma Joulukuu 11. 16:53:29 2006

tuomast kirjoitti:Jaa en löytänyt siipicossu.com sivuita artikkelia?
Ei mikään ihme koska ei se siellä näkyvillä ole..Tosin foorumin googlella olis löytyny. Tossa se kuitenkin on -> http://www.siipicossu.com/manuaaleja/manuaalit.htm
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

tuomast
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja tuomast » Ti Joulukuu 12. 18:01:07 2006

Selasin läpi, mutta tässä muodossa 270/280 11.05mm 11.58mm en kyllä löytänyt mitään ???

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Helmikuu 16. 13:57:02 2007

No laskin kokonaisasteet nyt sinulle noista ajoituksista:

1.3 ja 1.6 256/256

1.8 ja 2.0 268/268

8.2 puristeinen 2.0 käyttää tuota miedompaa nokkaa eli Transit, P100 ja oliko joku saastemalli vielä samalla.

Miedommalla nokalla venttiilin nousu on noin 9.5 mm ja kireämmällä noin 10.1 mm.

Nokalla nousut ovat 5.964 mm ja 6.332 mm

Mittaamalla nokkien kokonaiskorkeudet, voidaan päätellä kumpi akseli on kyseessä. Miedommalla korkeus on välillä 35.23-35.98 ja jyrkemmällä 36.26-36.60

Lähteet: Haynes Sierra ja Haynes Escort RS models, nostot venttiileillä Dennis Foyn mullistavasta julkaisusta.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

tuomast
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja tuomast » Pe Helmikuu 16. 18:12:28 2007

Kiitoksia. Hieno juttu että täältä löytyy vastaukset! Ihmetyttää kun noita nousuja ja asteita ei löydy edes fordin omista kirjoista!

http://www.akk-motorsport.fi/attachemen ... 4-1012.pdf

eli kun tuosta mittaa tuon sivulla 5 & 6 olevan a & b-mitan ja laskee siitä noston niin se pitäisi olla 1,8 & 2 litraisessa 6.332 mm ja 1,3 & 1,6 5,964 mm.

Ei kun mittailemaan ja nokan arvoitusta selvittämään :D

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » La Helmikuu 17. 19:08:28 2007

Nokkakulmissa on myös eroa, en nyt muista arvoja mutta 1.6 nokassa pienempi kuin 2.0.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Helmikuu 27. 14:04:44 2007

Tässä konetta kasaillessa mittailin noita ajoituksia ja aika paljon olivat perseellään. Toki kanttakin on jonkun verran pudotettu. Säädettävää nokkapyörää ei tähän hätään ole, mutta arkistoista löytyi yksi nokkapyörä jossa oli eroa puolen hampaan verran tuohon 2 litraiseen pyörään. Kyseessä on siis todennäköisesti 1.6 koneen rissa. Tällä sain ajoitukset aika lähelle oikeaa, tosin voisi sitä vielä hiukan aikaistaa, mutta 2 litraisen omalla pyörällä menee ehkä liikaa jos yhdellä hampaalla jakoa muuttaa. Säädettävä pitää hankkia jossain vaiheessa. Suosittelen kaikille ohc miehille että mitatkaa nuo ajoitukset. Ne ei välttämättä ole kohdallaan tehtaan jäljiltäkään ja tarvike kannentiivisteet tuppaavat vielä vähän muuttamaan tilannetta.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ti Helmikuu 27. 17:08:51 2007

Arska kirjoitti:mutta arkistoista löytyi yksi nokkapyörä jossa oli eroa puolen hampaan verran tuohon 2 litraiseen pyörään. Kyseessä on siis todennäköisesti 1.6 koneen rissa.
Kannen lasku muuttaa kyllä mutta tuo puolen hampaan ero nokkapyörässä johtuu muistaakseni siitä että se toinen pyörä on apuakselin hammaspyörä

Joku kertoili jossain vaiheessa että nokkapyörän ja apuakselin pyörän "jaossa" on juurikin tuo puolen hampaan ero, tarkistappa se :wink:

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Helmikuu 27. 19:11:49 2007

Tuo juttu on ilmeisesti jo hävinnyt voorumilta. Mut ei kai tuolla mitään väliä ole jos hampaita on sama määrä? Tuo on ihan testiasteella vielä että en ole sen kummemmin kasannut, pikaisesti vain katsoin että pyörän offsetti olis suunnilleen sama kuin alkuperäisessä ja tutkin ajoituksia.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Helmikuu 27. 19:50:46 2007

Kaverin kanssa joskus tutkittiin, niin puolen hampaan heitto taisi tulla ainakin väärin päin olevasta pyörästä.

Eli ne nystyrät ulospäin, niin pyörä on oikein päin. Väärin päin oleva pyörä menee myös hieman väärään kohtaan, sen lisäksi että se vääntää sen taustapellin solmuun.
Jäsen #606

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Helmikuu 27. 19:58:48 2007

Kyllä se oikeinpäin on ja ihan hyvin paikoilleen sattuu.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Ti Elokuu 14. 18:35:50 2007

Aiheella ratsastan tässä.
Onko kellään tullu sellasta ongelmaa että olis alkanu se nokan päittäis liikettä rajoittava levy kuluttamaan nokka-akselia ja se rako kasvamaan?
Mulla on nyt yht äkki kulunu 1,5mm väljäx se rako.
Kyseessä on raju rullanokka.
Mikä olis avuksi ja mistä johtuu tuollanen?

fordrs2000
Viestit: 3770
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fordrs2000 » Ti Elokuu 14. 22:18:06 2007

TVR kirjoitti:Aiheella ratsastan tässä.
Onko kellään tullu sellasta ongelmaa että olis alkanu se nokan päittäis liikettä rajoittava levy kuluttamaan nokka-akselia ja se rako kasvamaan?
Mulla on nyt yht äkki kulunu 1,5mm väljäx se rako.
Kyseessä on raju rullanokka.
Mikä olis avuksi ja mistä johtuu tuollanen?
ei semmosta ongelmaa oo ollu mutta
ollu tämmöistä että nokka menny poikki vena painunu kanteen ja nokka pukit menny poikki syy on yksin kertanen niin sairaan isot jousi paineet että ei enää ohc materiaali kestä.. kato ettei joku noistaa oo antanu periks ...
volvo 240 tic vm 88
Ford escort rs2000 mk2 vm 79 orange
Ford escort rs2000 mk2 vm 77 black
Ford escort rs2000 mk1 vm 73
honda monkey z50j vm 90 varikkolelu
https://www.facebook.com/pages/Westcoas ... 1593830954
http://www.youtube.com/user/Westcoastrallyteam1

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Ti Elokuu 14. 23:12:42 2007

Ei oo mitään noista käyny.
Jousipaineet on kyllä kovat mutta pukitkin on vahvistettu.

raimo
Viestit: 603
Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo » Ke Elokuu 15. 10:01:34 2007

Serkkumiehen F-escortissa A8 nokassa kului melko pian väljäksi ko. ura.

Tämä nokka todettiin valmistusvirheiseksi ja nokan valmistaja halusi sen tutkittavaksi, joku karkaisumoka tms.. Liikkeen toimesta lähetettiin valmistajalle ja muistaakseni uuden vastaavan nokan saivat tilalle.
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Ke Elokuu 15. 11:22:07 2007

Tuota nokkaa ei ole karkaistu/nitrattu koska on rulla seuraajilla.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: OHC nokka-akseli 1.6 vs. 2.0

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ke Lokakuu 22. 23:25:34 2008

mitenkäs tollanen vakionokka sitten ajotetaan, kun ei ole mitään ohjeistusta moiseen ,esimerkiksi että alakerta 110 astetta ja sillon on imusella täys nosto kohalla. (jos siis on kantta laskettu esimerkiksi) Eli onkos tähän jotain ohjeistusta jollain olemassa?
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: OHC nokka-akseli 1.6 vs. 2.0

Viesti Kirjoittaja henu » Ke Lokakuu 22. 23:38:41 2008

Tarviiko vakionokkaa ajotella sen kummemmin ?
Romut kiinni ja baanalle :D

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: OHC nokka-akseli 1.6 vs. 2.0

Viesti Kirjoittaja Pykälä » To Lokakuu 23. 18:57:11 2008

Niin käytännössä ei edes huomaa onko siinä se puolenhampaan heitto vai ei...joka on asteina aikasta paljon.
Tehoissa tuskin tulet huomaamaan tuota heittoa...
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: OHC nokka-akseli 1.6 vs. 2.0

Viesti Kirjoittaja VooDoo » To Lokakuu 23. 20:05:04 2008

joo, mutta siis noin teoriassa. Onko noille vakioille olemassa mitään "tarkkaa" tapaa ajottaa, jos on esim vaikkapa kantta laskettu.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: OHC nokka-akseli 1.6 vs. 2.0

Viesti Kirjoittaja Pykälä » To Lokakuu 23. 20:22:49 2008

Jossain manuskassa oli arvot noille vakio nokille(oiskohan ollu autodatassa vm. -80???) ja ajoitetaan samoin kuin kireet nokat säädettävällä nokkapyörällä...tosin missään ei varmaan ole vakiota ajoitettu kannen laskemisen takia. Hyöty olematon...
Lyöt sinne semmosen hammaspyörän(jos löytyy erilaisia) mikä on asennettuna lähimpänä merkkiä ja muuta kuin kovaa ajoa...
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: OHC nokka-akseli 1.6 vs. 2.0

Viesti Kirjoittaja TVR » To Lokakuu 23. 21:02:14 2008

VooDoo kirjoitti:joo, mutta siis noin teoriassa. Onko noille vakioille olemassa mitään "tarkkaa" tapaa ajottaa, jos on esim vaikkapa kantta laskettu.
Mä oon säätäny heittokellon kanssa niin että, imu ja pako on samanverran auki YKK:ssa.
Siitä sitte "persdynolla" +-1mm enempi auki suuntaan tai toiseen, mikä käyttötarkotukseen parhaiten sopii.
Myöhästämällä parkuu ylemmäx ja aikastamalla vääntää paremmin.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: OHC nokka-akseli 1.6 vs. 2.0

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Lokakuu 24. 9:32:18 2008

Jos nokan prifiilin voi olettaa symmetriseksi, ja
jos annettuihin numeroarvoihin voi luottaa, niin niistä voi laskea mitä suunnittelija on jahdannut;
esim 24/64 imulle eli yhteensä 268 astetta antaa keskiarvon 110 asteen (ATDC) kohdalle, eli siihen maksiminosto.

eli ((24+180+64)/2)-24

Vastaa Viestiin