Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
raimo
- Viestit: 603
- Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
- Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti
Kirjoittaja raimo » To Marraskuu 24. 23:45:17 2005
Mistä erottaa 1.6 vakionokan ja 2.0 vakionokan toisistaan?
Hyllystäni löysin pari ehyttä Ford -logoin varustettua nokkaa, joista toinen ilmeisesti 1.6 ja toinen 2.0. Toisen nokan varressa luki H32 ja toisessa H33.
Kumpikohan on kumpi vai onko kumpikaan?
Yritin haulla etsiä, mutta ei tärpännyt.
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V
-
JRasanen
- Viestit: 27
- Liittynyt: Su Syyskuu 4. 18:15:51 2005
- Paikkakunta: Järvenpää
Viesti
Kirjoittaja JRasanen » Pe Marraskuu 25. 0:41:50 2005
Olenkohan ihan hakoteillä, mutta olikos 2.0 nokassa 2 "nystyrää"???
-
raimo
- Viestit: 603
- Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
- Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti
Kirjoittaja raimo » Pe Marraskuu 25. 15:06:23 2005
Joo, niinpäs onkin. Eli kakslitrasen nokas 2 nystyrää ja ykskutosen nokas 1 nystyrä. Kiitos tiedosta!

Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V
-
tuomast
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja tuomast » Pe Joulukuu 8. 16:15:32 2006
Löysin aiheen haulla, mutta en ihan älynnyt että mitä nämä "nystyrät" ovat minkä avulla 1,6 ja 2,0 nokan erottaa toisistaan?
Kuva tietty selventäisi eniten, mutta vastatkaa nyt edes jotain
Siten vielä ratsastan aiheella ja kysyn että löytyykö mistään näiden kahden nokan arvoja? Asteet, aukiolot jne.
-
Arska
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Viesti
Kirjoittaja Arska » Pe Joulukuu 8. 20:09:34 2006
Mites sitten ruiskukoneen nokka, oliko siinä eroa kaasarimalliin? Tarvikekirjat ei erottele tietenkään, mutta miten on voortin omissa osissa?
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
Jallu
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Viesti
Kirjoittaja Jallu » La Joulukuu 9. 11:45:51 2006
Ei _pitäisi_ olla eroa.
-
tuomast
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja tuomast » Su Joulukuu 10. 7:12:15 2006
Edelleen os jollain löytyisi arvoja 1,6 ja 2,0 ohc nokan arvoista???
Mulla omasta löytyy ainoastaan merkintä "K355-C" . Mikähän lie?
-
samiharju
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja samiharju » Su Joulukuu 10. 10:09:36 2006
tuomast kirjoitti:Löysin aiheen haulla, mutta en ihan älynnyt että mitä nämä "nystyrät" ovat minkä avulla 1,6 ja 2,0 nokan erottaa toisistaan?
Kuva tietty selventäisi eniten, mutta vastatkaa nyt edes jotain
Siten vielä ratsastan aiheella ja kysyn että löytyykö mistään näiden kahden nokan arvoja? Asteet, aukiolot jne.
Nokan "kaulalla" on sellaiset valun yhteydessä tehdyt reilun nuppineulan pään kokoiset nystyrät. menikö näin?
-
Jari H
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Viesti
Kirjoittaja Jari H » Su Joulukuu 10. 19:19:02 2006
Oharin strategisia mittoja mm. nokan arvot löytyy esim. Haynesin Sierra manuaalista. Ko. teoksen voinee edelleen imuroida Siipicossun sangen kunnioitetavasta kirjastosta, jos ei jaksa vanhanliiton kirjaa hommata.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
tuomast
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja tuomast » Ma Joulukuu 11. 16:38:45 2006
Jaa en löytänyt siipicossu.com sivuita artikkelia?
-
Hesus
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
Viesti
Kirjoittaja Hesus » Ma Joulukuu 11. 16:53:29 2006
tuomast kirjoitti:Jaa en löytänyt siipicossu.com sivuita artikkelia?
Ei mikään ihme koska ei se siellä näkyvillä ole..Tosin foorumin googlella olis löytyny. Tossa se kuitenkin on ->
http://www.siipicossu.com/manuaaleja/manuaalit.htm
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
tuomast
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja tuomast » Ti Joulukuu 12. 18:01:07 2006
Selasin läpi, mutta tässä muodossa 270/280 11.05mm 11.58mm en kyllä löytänyt mitään ???
-
Arska
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Viesti
Kirjoittaja Arska » Pe Helmikuu 16. 13:57:02 2007
No laskin kokonaisasteet nyt sinulle noista ajoituksista:
1.3 ja 1.6 256/256
1.8 ja 2.0 268/268
8.2 puristeinen 2.0 käyttää tuota miedompaa nokkaa eli Transit, P100 ja oliko joku saastemalli vielä samalla.
Miedommalla nokalla venttiilin nousu on noin 9.5 mm ja kireämmällä noin 10.1 mm.
Nokalla nousut ovat 5.964 mm ja 6.332 mm
Mittaamalla nokkien kokonaiskorkeudet, voidaan päätellä kumpi akseli on kyseessä. Miedommalla korkeus on välillä 35.23-35.98 ja jyrkemmällä 36.26-36.60
Lähteet: Haynes Sierra ja Haynes Escort RS models, nostot venttiileillä Dennis Foyn mullistavasta julkaisusta.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
tuomast
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja tuomast » Pe Helmikuu 16. 18:12:28 2007
Kiitoksia. Hieno juttu että täältä löytyy vastaukset! Ihmetyttää kun noita nousuja ja asteita ei löydy edes fordin omista kirjoista!
http://www.akk-motorsport.fi/attachemen ... 4-1012.pdf
eli kun tuosta mittaa tuon sivulla 5 & 6 olevan a & b-mitan ja laskee siitä noston niin se pitäisi olla 1,8 & 2 litraisessa 6.332 mm ja 1,3 & 1,6 5,964 mm.
Ei kun mittailemaan ja nokan arvoitusta selvittämään

-
Fullspeed
- Viestit: 787
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
- Paikkakunta: Kajaani
Viesti
Kirjoittaja Fullspeed » La Helmikuu 17. 19:08:28 2007
Nokkakulmissa on myös eroa, en nyt muista arvoja mutta 1.6 nokassa pienempi kuin 2.0.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90
-
Arska
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Viesti
Kirjoittaja Arska » Ti Helmikuu 27. 14:04:44 2007
Tässä konetta kasaillessa mittailin noita ajoituksia ja aika paljon olivat perseellään. Toki kanttakin on jonkun verran pudotettu. Säädettävää nokkapyörää ei tähän hätään ole, mutta arkistoista löytyi yksi nokkapyörä jossa oli eroa puolen hampaan verran tuohon 2 litraiseen pyörään. Kyseessä on siis todennäköisesti 1.6 koneen rissa. Tällä sain ajoitukset aika lähelle oikeaa, tosin voisi sitä vielä hiukan aikaistaa, mutta 2 litraisen omalla pyörällä menee ehkä liikaa jos yhdellä hampaalla jakoa muuttaa. Säädettävä pitää hankkia jossain vaiheessa. Suosittelen kaikille ohc miehille että mitatkaa nuo ajoitukset. Ne ei välttämättä ole kohdallaan tehtaan jäljiltäkään ja tarvike kannentiivisteet tuppaavat vielä vähän muuttamaan tilannetta.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
VesQ
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Viesti
Kirjoittaja VesQ » Ti Helmikuu 27. 17:08:51 2007
Arska kirjoitti:mutta arkistoista löytyi yksi nokkapyörä jossa oli eroa puolen hampaan verran tuohon 2 litraiseen pyörään. Kyseessä on siis todennäköisesti 1.6 koneen rissa.
Kannen lasku muuttaa kyllä mutta tuo puolen hampaan ero nokkapyörässä johtuu muistaakseni siitä että se toinen pyörä on apuakselin hammaspyörä
Joku kertoili jossain vaiheessa että nokkapyörän ja apuakselin pyörän "jaossa" on juurikin tuo puolen hampaan ero, tarkistappa se

-
Arska
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Viesti
Kirjoittaja Arska » Ti Helmikuu 27. 19:11:49 2007
Tuo juttu on ilmeisesti jo hävinnyt voorumilta. Mut ei kai tuolla mitään väliä ole jos hampaita on sama määrä? Tuo on ihan testiasteella vielä että en ole sen kummemmin kasannut, pikaisesti vain katsoin että pyörän offsetti olis suunnilleen sama kuin alkuperäisessä ja tutkin ajoituksia.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
olafu
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Viesti
Kirjoittaja olafu » Ti Helmikuu 27. 19:50:46 2007
Kaverin kanssa joskus tutkittiin, niin puolen hampaan heitto taisi tulla ainakin väärin päin olevasta pyörästä.
Eli ne nystyrät ulospäin, niin pyörä on oikein päin. Väärin päin oleva pyörä menee myös hieman väärään kohtaan, sen lisäksi että se vääntää sen taustapellin solmuun.
Jäsen #606
-
Arska
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Viesti
Kirjoittaja Arska » Ti Helmikuu 27. 19:58:48 2007
Kyllä se oikeinpäin on ja ihan hyvin paikoilleen sattuu.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
TVR
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja TVR » Ti Elokuu 14. 18:35:50 2007
Aiheella ratsastan tässä.
Onko kellään tullu sellasta ongelmaa että olis alkanu se nokan päittäis liikettä rajoittava levy kuluttamaan nokka-akselia ja se rako kasvamaan?
Mulla on nyt yht äkki kulunu 1,5mm väljäx se rako.
Kyseessä on raju rullanokka.
Mikä olis avuksi ja mistä johtuu tuollanen?
-
fordrs2000
- Viestit: 3770
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
- Paikkakunta: Pohjanmaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja fordrs2000 » Ti Elokuu 14. 22:18:06 2007
TVR kirjoitti:Aiheella ratsastan tässä.
Onko kellään tullu sellasta ongelmaa että olis alkanu se nokan päittäis liikettä rajoittava levy kuluttamaan nokka-akselia ja se rako kasvamaan?
Mulla on nyt yht äkki kulunu 1,5mm väljäx se rako.
Kyseessä on raju rullanokka.
Mikä olis avuksi ja mistä johtuu tuollanen?
ei semmosta ongelmaa oo ollu mutta
ollu tämmöistä että nokka menny poikki vena painunu kanteen ja nokka pukit menny poikki syy on yksin kertanen niin sairaan isot jousi paineet että ei enää ohc materiaali kestä.. kato ettei joku noistaa oo antanu periks ...
-
TVR
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja TVR » Ti Elokuu 14. 23:12:42 2007
Ei oo mitään noista käyny.
Jousipaineet on kyllä kovat mutta pukitkin on vahvistettu.
-
raimo
- Viestit: 603
- Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
- Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti
Kirjoittaja raimo » Ke Elokuu 15. 10:01:34 2007
Serkkumiehen F-escortissa A8 nokassa kului melko pian väljäksi ko. ura.
Tämä nokka todettiin valmistusvirheiseksi ja nokan valmistaja halusi sen tutkittavaksi, joku karkaisumoka tms.. Liikkeen toimesta lähetettiin valmistajalle ja muistaakseni uuden vastaavan nokan saivat tilalle.
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V
-
TVR
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja TVR » Ke Elokuu 15. 11:22:07 2007
Tuota nokkaa ei ole karkaistu/nitrattu koska on rulla seuraajilla.
-
VooDoo
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti
Kirjoittaja VooDoo » Ke Lokakuu 22. 23:25:34 2008
mitenkäs tollanen vakionokka sitten ajotetaan, kun ei ole mitään ohjeistusta moiseen ,esimerkiksi että alakerta 110 astetta ja sillon on imusella täys nosto kohalla. (jos siis on kantta laskettu esimerkiksi) Eli onkos tähän jotain ohjeistusta jollain olemassa?
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
henu
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Viesti
Kirjoittaja henu » Ke Lokakuu 22. 23:38:41 2008
Tarviiko vakionokkaa ajotella sen kummemmin ?
Romut kiinni ja baanalle

-
Pykälä
- Viestit: 1858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
- Paikkakunta: Nummela
Viesti
Kirjoittaja Pykälä » To Lokakuu 23. 18:57:11 2008
Niin käytännössä ei edes huomaa onko siinä se puolenhampaan heitto vai ei...joka on asteina aikasta paljon.
Tehoissa tuskin tulet huomaamaan tuota heittoa...
-
VooDoo
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti
Kirjoittaja VooDoo » To Lokakuu 23. 20:05:04 2008
joo, mutta siis noin teoriassa. Onko noille vakioille olemassa mitään "tarkkaa" tapaa ajottaa, jos on esim vaikkapa kantta laskettu.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
Pykälä
- Viestit: 1858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
- Paikkakunta: Nummela
Viesti
Kirjoittaja Pykälä » To Lokakuu 23. 20:22:49 2008
Jossain manuskassa oli arvot noille vakio nokille(oiskohan ollu autodatassa vm. -80???) ja ajoitetaan samoin kuin kireet nokat säädettävällä nokkapyörällä...tosin missään ei varmaan ole vakiota ajoitettu kannen laskemisen takia. Hyöty olematon...
Lyöt sinne semmosen hammaspyörän(jos löytyy erilaisia) mikä on asennettuna lähimpänä merkkiä ja muuta kuin kovaa ajoa...
-
TVR
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja TVR » To Lokakuu 23. 21:02:14 2008
VooDoo kirjoitti:joo, mutta siis noin teoriassa. Onko noille vakioille olemassa mitään "tarkkaa" tapaa ajottaa, jos on esim vaikkapa kantta laskettu.
Mä oon säätäny heittokellon kanssa niin että, imu ja pako on samanverran auki YKK:ssa.
Siitä sitte "persdynolla" +-1mm enempi auki suuntaan tai toiseen, mikä käyttötarkotukseen parhaiten sopii.
Myöhästämällä parkuu ylemmäx ja aikastamalla vääntää paremmin.
-
TAp
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti
Kirjoittaja TAp » Pe Lokakuu 24. 9:32:18 2008
Jos nokan prifiilin voi olettaa symmetriseksi, ja
jos annettuihin numeroarvoihin voi luottaa, niin niistä voi laskea mitä suunnittelija on jahdannut;
esim 24/64 imulle eli yhteensä 268 astetta antaa keskiarvon 110 asteen (ATDC) kohdalle, eli siihen maksiminosto.
eli ((24+180+64)/2)-24