DHLA 40 suuttimista, 1.8 OHC. Kulutus älytön!

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

tuomast
Ylläpitäjä

DHLA 40 suuttimista, 1.8 OHC. Kulutus älytön!

Viesti Kirjoittaja tuomast » Ma Joulukuu 11. 17:39:16 2006

Koppana MKIII farmari-Taunus. Type 9 vaihteisto ja 4,11 perä. 185 lohko ja 16 kansi. Seetit koneistettu, kansi oikaustu, palotilat ja kanavat kiillotettu. Uudet ohjurikumit. Venttiilin välykset 0.25 kylmänä. Laskettu/mitattu puristussuhteeksi 10.3 . Puristuspaineet 10.4 bar (1 pytty) , 9.3, 9.8, 10.3 . Nokka joku Fordin vakio, löytyy ainoastaan merkintä K355-C ?

4-2-1 valusarja, kärjetön sytkä, uudet tulpat NGK AP7FS, perusennakko 12, max 31.

Dellorto DHLA 40 kiinni lyhyellä imusarjalla, imutorvet & ovaali Pipercrossit. 32 kurkut, seosputki 7772.6, pääsuutin 135, lisäilma 190. Tyhjäkäynnin seosputki 07850.2, tyhjäkäyntisuutin 55. Kiihdytyssuutin 35. Kumikärkiset neulaventtiilit 170 2. Kohot oikeissa säädöissä.

Varsinainen ongelma on se että auto kuluttaa jatkuvasti 16-18 l/100 km sekalaisessa ajossa. Tehoa löytyi säätöjen jälkeen Tuning Worldin (Jappe Malin) penkissä 85 hv/ 4730 rpm ja vääntöä 145 nm/3240 rpm.

Miksiköhän kulutus on noin suuri ja tehoa alle tehtaan vakiokokoonpanon?

Jarrut ei laahaa :)
Viimeksi muokannut tuomast, Ti Joulukuu 12. 1:04:53 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ma Joulukuu 11. 18:23:31 2006

Mitä seokset näytti penkityksessä?
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Voortikari
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Voortikari » Ma Joulukuu 11. 18:25:11 2006

Tämä on justiinsa onnistunut viritys. Polttoaineen syönti on kasvanut ja tehot tippuneet :lol: Ei millään pahalla oli vaan pakko laittaa.

Varsinaiseen ongelmaan. Minkälaiset päästöt on autossa?

Edit. hidas
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita

tuomast
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja tuomast » Ma Joulukuu 11. 19:55:28 2006

Ei tossa tehoja haettukaan vaan imuääniä ja konehuoneeseen racing-lookkia :D . Lasku polttoainekulutuksen myötä vaan yllätti :D

Seokset yritän selvittää huomenna.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Joulukuu 12. 12:14:57 2006

noille tehoille on kurkut ja pääsuuttimet liian isot;
jos mylly kieräisi 6000 niin olis oikealla tontilla;

Nouseeko puristuspaineet ku laittaa öljyä männän päälle ?

onkos nokka oikein ajoitettu ?

tuomast
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja tuomast » Ti Joulukuu 12. 17:50:36 2006

En päässyt tutkimaan seoksia. Käy kuitenkin ihan hyvin ja toimii arkiajossa. Vakionokka, joten ei sitä paljon taida voida ajoittaa kun on vakio nokkapyörä?

Pitäis sit varmaan koittaa pienempiä kurkkuja. 30 olis jouten. Mites sit pääsuutin? Jappe kyllä pisti 135 dynon mukaan.

Pitäis varmaan tutkii viel toi puristuspaine, mut tieto vois vaan lisätä tuskaa :) .

Toi nyt on tollainen lopokone muutenkin, niin ei enää oikein jaksa inpata touhuuminen sen kanssa. Vois ruuvata vakio weberinkin melkein takasin...ja keskittyä turbokoneen rakentamiseen :twisted:

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ti Joulukuu 12. 19:55:48 2006

jako varmasti kohallaan?
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

tuomast
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja tuomast » Ti Joulukuu 12. 22:31:42 2006

kyllä

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » Ti Joulukuu 12. 22:47:56 2006

Normiajossa mennää pääosin tyhjäkäyntisuuttimilla. Jos pääsuuttimet on penkittäjä laittanu, kannattaa jättää ellei ite seoksia kattele. Tyhjäkäyntisuuttimia pienentää niinpaljon, et kulkee vielä yskimättä. Kyl sen ihan perseellä tuntee ku on jo liian pienet ja sit niillä säätää tyhjäkäytiseoksen kohalleen. Karkeesti siihen missä käy parhaiten. Jos kaasarit ei ihan horot ole ja ne on synkassa, pitäis mietonokkasilla koneilla päästä ihan järkikulutuksiinkin. Hienostelua on sit mennä säätelemään noita kiihytyspumppuja.

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ti Joulukuu 12. 23:14:24 2006

Melkoisen alhaiset on puristuspaineet 10.3:1 puristeiseen koneeseen, onhan varmasti mitattu läpät auki?

Ja tottakai se paine nousee jos öljyä laittaa männän päälle. Jos paineet on todella noin alhaiset niin siellä on selkeesti vikaa ja kone avattava joka tapauksessa, mänän laen öljyäminen ei sitä asiaa muuta miksikään. Tarkastaisin kuitenkin nokan ajoituksen vielä kertaalleen, ja pyytäisin vielä jonkun muunkin sen tarkastamaan.

Jos tuning world on koneen säätänyt niin oletan että seokset on tarkastettu myös normaali kuormilla/kierroksilla. joten suuttimia jälkikäteen rukkailemalla asia tuskin muuttuu miksikään, kurkut on toki aivan liian isot noille kierroksille.
Viimeksi muokannut razorass, Ti Joulukuu 12. 23:21:04 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ti Joulukuu 12. 23:15:13 2006

Ei kai ole kaasarit ilman vaimennusta kiinni imusatsissa. Mielestäni ei pääsuutin liian iso. Mulla oli 2.0 Ohc:ssä isommat pääsuuttimet.

Kurkkujen pienentäminen 30 ei vaikuta paljonkaan kulutukseen. 32 varmaankin sopivampi.

Onko bensanpaine siinä about 0.25bar ,eiks se suunnilleen sen verran kuulu olla.
En tarkempaan muista kun on jo 10v aikaa tuplien kanssa touhuilusta.

Imusarjan sovitus/kohdistus kanteen ja imusarjan tiiviste on oltava kunnossa. Ne lyhyet 30mm imusatsit on suoraan paikoilleen pultattuna suoraan sanoen perseestä.

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eemeli » Ti Joulukuu 12. 23:39:37 2006

razorass kirjoitti:Melkoisen alhaiset on puristuspaineet 10.3:1 puristeiseen koneeseen, onhan varmasti mitattu läpät auki?
Tuosta...

jos puristussuhde olis tuo 10.3:1 pitäis mun laskujen mukaan olla laskennallinen puristuspaine jotain 14 kilon pintaan. :shock:
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

tuomast
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja tuomast » Ke Joulukuu 13. 0:09:07 2006

Yskii jo 50 tyhjäkäyntisuuttimilla joten 55 suuttimet ovat pakko.

Männänrenkaat lienevät sohlot kun puristuspaineet ovat niin heikot. Öljyäkin kuluu aika rutkasti. Ei nyt sentään savuta, mutta saa lisäillä alle tonnin välein.

Kun tehoa on niin vähän niin pitää sitten antaa kenkää aina reilusti ja bensaa menee. (Liiaksi tottunut ajelemaan yli 250 hv laitteilla :D )

Kaasarit ovat synkassa. Värinäkumit ovat paikallaan kaasarien ja imusarjan välissä.

Bensanpainetta en ole mitannut, mutta ruiskii ainakin riittävästi.

Imusarjan ja kannen kohdistuksesta en sano mitään, mutta miksi se nyt olisi vialla kun kuitenkin on OHC:n tehty imusarja? Menee nyt nöösiosastolle, mutta mun järkeen ei käy se että imusarjat tehtäisiin niin päin prinkkalaa että olisi suuriakin kohdistusheittoja!

Nokan ajoituksesta. Ymmärtääkseni nokan ajoitusta ei liiemmin muutella kun on vakio nokkapyörä ja jako kohdallaan.

Kai sitä sit vielä pitäis tutkia että jos jostain kuitenkin löytyis imuvuotoa. Starttipilotilla suihkimalla vai onko parempia keinoja?

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Ke Joulukuu 13. 1:00:33 2006

kyllä ne vakio kanavankohdistukset on aika syvältä...

esim. kentissä saa suurentaa imusarjan kanavaa n. 10mm ja ohc:ssakin melkein yhtä paljon.

dohc:ssä ei saa kunnolla kohdistettua edes kun puhkee kannesta läpi.
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Joulukuu 13. 2:04:19 2006

Eemeli kirjoitti:
razorass kirjoitti:Melkoisen alhaiset on puristuspaineet 10.3:1 puristeiseen koneeseen, onhan varmasti mitattu läpät auki?
Tuosta...

jos puristussuhde olis tuo 10.3:1 pitäis mun laskujen mukaan olla laskennallinen puristuspaine jotain 14 kilon pintaan. :shock:
Puristuspaineen mittauksen tulokseen vaikuttaa erittäin moni asia, seur. esim: akun kunto, startin ja sen kaapeleiden kunto, moottorin perusajoitukset (ja siitä -> dynaaminen pur.suhde jne), jnejne auringonpilkkuihin saakka.
Karkeasti: oleellista ei olekaan arvo vaan lukujen vertailu keskenään eli mahd. pieni hajonta luvuissa.

Mikä "on" -laskennallinen puristuspaine- ja miten se lasketaan?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Joulukuu 13. 10:09:38 2006

Jatketaan;
Öljyn laitolla näkee, onko männän tiivistys huono, ja miten paljon,
hyvässä nousee vain noin 1 bar.

Oliko niin, että lohko ja kansi ei oo "tehdaspari" 8)
jos niin, niin ajoitusmerkit yms. ei välttämättä asetu oikein,
eli ajotuksen tarkastus, tosin siihen tarvii tietää mikä nokka,
tai sitten sekin on mitattava.

eihän pakoputkisto ole lytyssä tai muuten tukkonen,
tai imupuolella esteitä/vuotoja ?

Onhan alipainesäädin käytössä ja toimii ?

Jos itse palaminen eli puristukset ja sytytys on kunnossa, niin perusvikahan tässä on, että seos on liian rikas, eli liikaa bensaa ja liian vähän ilmaa.......

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eemeli » Ke Joulukuu 13. 15:31:22 2006

jjs kirjoitti:
Eemeli kirjoitti:
razorass kirjoitti:Melkoisen alhaiset on puristuspaineet 10.3:1 puristeiseen koneeseen, onhan varmasti mitattu läpät auki?
Tuosta...

jos puristussuhde olis tuo 10.3:1 pitäis mun laskujen mukaan olla laskennallinen puristuspaine jotain 14 kilon pintaan. :shock:
Puristuspaineen mittauksen tulokseen vaikuttaa erittäin moni asia, seur. esim: akun kunto, startin ja sen kaapeleiden kunto, moottorin perusajoitukset (ja siitä -> dynaaminen pur.suhde jne), jnejne auringonpilkkuihin saakka.
Karkeasti: oleellista ei olekaan arvo vaan lukujen vertailu keskenään eli mahd. pieni hajonta luvuissa.

Mikä "on" -laskennallinen puristuspaine- ja miten se lasketaan?
Tokihan kaikki mahdollinen vaikuttaa tuohon paineeseen. Nokka ja sen ajotukset varmaan ehkä eniten... niin jos muuten kunnossa.

Niin ja tuossa paineenmittauksessa kaasuttimista läpät selälleen ettei tulokset valehtele.

Tuossa laskennallisessa puristuspaineessa on jotenkin jäänyt päähän sellainen et: suhde X 1.36 = suuntaa antava paine. Voin olla tietenkin ihan metsässäkin mut... jos joku tietää paremmin niin valaiskoot. :?:

eikos noissa vakio 2.0ohareiski ole 9 suhteella noin 12-13kg painetta?
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ke Joulukuu 13. 17:55:59 2006

Kyllä ne ohc:n matalat imusatsit tuplille on todella järkyttäviä ,vaikka ovat niinsanotusti tehtaassa tehty.

Mulla oli sellanen 30mm paksu imusarja 40mm tuplille ja pykälää oli varmaan yli 5mm paikoitellen. Kannen imukanavaa ja imusarjaa molempia joutuu vingulla kairaamaan ja silti ei ole hyvä ,koska imusarjan kanava tekee muistaakseni 1 ja 4 pyttyyn jyrkän mutkan(se tarttis täyttää,mutta ilman täyttöä oleva kunnon sovitus on jo jotain)

Mutkaakin pahempi juttu on tietenkin imusatsin tiiviste ,joka peittää jostain reunasta reikää ja varastoi katveeseen bensaa ja pilaa virtaukset totaalisesti.

Sovitus kaasarien puolellakin saattaa olla huono.

Jos sulla on siellä semmonen huonosti sopiva imusarja ,niin noi tehot ovat oikeestaan ihan kohtuu hyvät



:wink:

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Ke Joulukuu 13. 18:19:31 2006

jjs:än kanssa samaa mieltä noista paineiden tulkinnoista ja niihin vaikuttavista tekiöistä.
Joku autovalmistaja voi antaa tietylle moottorityypille "ohje-arvot" puristus paineista tietyllä haarukalla, mutta rakennettuun ja muunneltuun moottoriin niitä arvoja ei ole.
Parhaiten selvität moottorin tiiveyden ohivuotomittarilla.
Se kertoo paljonko moottori vuotaa paineita ohi ja samalla selviää vieläpä minne :wink:

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Joulukuu 13. 20:51:55 2006

Karkeasti siihen puristuspaineeseen mitä sieltä pitäisi löytyä vaikuttaa kaksi asiaa: Puristussuhde, ja se kuinka myöhään imuvena menee kiinni. Vakionokilla ja puristuksilla tuo 1.3xCR on varmaan aika hyvä arvaus. Tuo kerroin tuosta vähän nousee korkeilla puristuksilla ja laskee pienillä. Sitten jos on yläkireä nokka tai vaan yläkireä ajoitus niin voi olla paineet tosiaan lähellä puristussuhdetta. Tässä oli kuitenkin vakionokka.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » To Joulukuu 14. 8:05:17 2006

Sitten vielä se vanha amerikanpepen nyrkkisääntö koskien vaparia, jos puristus paineet on yli 12bar on nokassa liian vähän asteita. Riippumatta puristus suhteesta.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

tuomast
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja tuomast » To Joulukuu 14. 14:22:20 2006

Hmm... kiitoksia avusta. Pitää varmaan kurkkia jossain vaiheessa tarkemmin läpi tuo imusarjan kohdistus.

Ohivuotomittauksesta. Pitääkö mennä oikein jonnekin pajalle vai löytyisikö tuollaista mittaria miten kaupasta? Jos vaikka kirjottaisi joulupukille :D .

Vai olisiko jollain clubilaisella mittaria pk-seudulla ;) ?

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » To Joulukuu 14. 23:33:54 2006

TAp kirjoitti:Jatketaan;
Onhan alipainesäädin käytössä ja toimii ?
Tuo ainaki vaikuttaa aika paljon rullailu kulutukseen.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eemeli » Ma Joulukuu 18. 2:07:38 2006

Jari H kirjoitti:Sitten vielä se vanha amerikanpepen nyrkkisääntö koskien vaparia, jos puristus paineet on yli 12bar on nokassa liian vähän asteita. Riippumatta puristus suhteesta.
Enem A8 304astetta ja ppainetta oli 17,5bar...

mistahän löytäs niin jyrkän nokan et putois sinne noin amerikanpepen baareihin. :lol: :lol:

Ps. Ja muuten toimi viel ihan 98 oktaanisella.
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ma Joulukuu 18. 8:44:35 2006

Eemeli kirjoitti:
Jari H kirjoitti:Sitten vielä se vanha amerikanpepen nyrkkisääntö koskien vaparia, jos puristus paineet on yli 12bar on nokassa liian vähän asteita. Riippumatta puristus suhteesta.
Enem A8 304astetta ja ppainetta oli 17,5bar...

mistahän löytäs niin jyrkän nokan et putois sinne noin amerikanpepen baareihin. :lol: :lol:

Ps. Ja muuten toimi viel ihan 98 oktaanisella.
Kuten sanottu amerikanpepen kaava.
Toimii tosin + 8 litrasessa ja +1200hv vaparissa...
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Ma Joulukuu 18. 9:07:56 2006

tuomast kirjoitti:Hmm... kiitoksia avusta. Pitää varmaan kurkkia jossain vaiheessa tarkemmin läpi tuo imusarjan kohdistus.

Ohivuotomittauksesta. Pitääkö mennä oikein jonnekin pajalle vai löytyisikö tuollaista mittaria miten kaupasta? Jos vaikka kirjottaisi joulupukille :D .

Vai olisiko jollain clubilaisella mittaria pk-seudulla ;) ?
Ite hommasin ohivuotomittarin tuolta http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

Vastaa Viestiin