
vatkausta ?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 321
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
- Paikkakunta: Akaa, Toijala
vatkausta ?
Tota noin,semmoinen juttu on tullu tässä huomattua kun ollaan ton isäukon kanssa ajeltu tuolla mun sierralla(itse saan kortin reilu kuukauden päästä
) että kun nopeus alkaa nousta noin 60:stä ylöspäin ja varsinkin moottoritiellä 120:ssä alkaa tuntuun että perä alkaa karkaileen se heijailee silleen kummallisesti ja joutuu ratista korjaamaan koko ajan. mistä vois johtua ?

Nissan Cedric -86 2,8l TD
-
- Viestit: 2571
- Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
Re: vatkausta ?
Suh0 kirjoitti:Tota noin,semmoinen juttu on tullu tässä huomattua kun ollaan ton isäukon kanssa ajeltu tuolla mun sierralla(itse saan kortin reilu kuukauden päästä) että kun nopeus alkaa nousta noin 60:stä ylöspäin ja varsinkin moottoritiellä 120:ssä alkaa tuntuun että perä alkaa karkaileen se heijailee silleen kummallisesti ja joutuu ratista korjaamaan koko ajan. mistä vois johtua ?
Onko madallettu? jos on niin onko takapyörät oikaistu suoraan? taka-akseliston puslat jos on riekaleina niin aiheuttaa myös tuommoista.
-
- Viestit: 2571
- Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
-
- Viestit: 321
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
- Paikkakunta: Akaa, Toijala
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 7975
- Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
-
- Viestit: 321
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
- Paikkakunta: Akaa, Toijala
no nyt sitten jos rupean vaihtamaan niitä puslia niin kannattaako mun ostaa tarvike,aluperäset vai polyuretaaniset ? ja mistähän semmosia puslia mahtaa saada ja mitä maksaa 
ja mankan kuvista lainaten...
http://www.maxtuned.com/Pictures/Cos_Pro2/148_std.jpg nuo puslat pitäisi siis vaihtaa mitkä ovat tuossa nuo keltaiset ?

ja mankan kuvista lainaten...
http://www.maxtuned.com/Pictures/Cos_Pro2/148_std.jpg nuo puslat pitäisi siis vaihtaa mitkä ovat tuossa nuo keltaiset ?
Nissan Cedric -86 2,8l TD
-
- Viestit: 321
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
- Paikkakunta: Akaa, Toijala
eli löytyy nimellä takakelkan kiinnitys koriin ?
paljonha tarvikkeet mahtais maksaa kun noi polyuretaaniset on tässä vaiheessa budjettiin aika iso pamaus
kun eikös nuo tarvikepuslat ole vähän jäykempiä kun ne orkinaalit ?
korjataampa vielä kerran
löysin motonetin sivuilta
Sierra Taka-apurungon--korin kumityyny v/o. . . . . . . . . 18-1643 16.80 ???
onko ne nuo ?
paljonha tarvikkeet mahtais maksaa kun noi polyuretaaniset on tässä vaiheessa budjettiin aika iso pamaus

korjataampa vielä kerran
löysin motonetin sivuilta
Sierra Taka-apurungon--korin kumityyny v/o. . . . . . . . . 18-1643 16.80 ???
onko ne nuo ?
Nissan Cedric -86 2,8l TD
-
- Viestit: 2571
- Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
isoimmat apurungon puslat oli tammerdieselissä 2kpl 50eSuh0 kirjoitti:eli löytyy nimellä takakelkan kiinnitys koriin ?
paljonha tarvikkeet mahtais maksaa kun noi polyuretaaniset on tässä vaiheessa budjettiin aika iso pamauskun eikös nuo tarvikepuslat ole vähän jäykempiä kun ne orkinaalit ?
korjataampa vielä kerran
löysin motonetin sivuilta
Sierra Taka-apurungon--korin kumityyny v/o. . . . . . . . . 18-1643 16.80 ???
onko ne nuo ?

-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
Osaa muuten toi kelkka olla aikas tiukalla kun hyvin sattuu... Ja jos sattuu olemaan hapan runko perästä, niin puslan vaihto-operaation ohella saatat päästä hitsaushommiin, nimim. kokemusta on
Ei muuta kuin parit rautakanget ja purkuraudat messiin ja runsaasti asennuskaljaa, niin kyllä se siitä. Tehtaan jäljiltähän ne kuitenkin siellä varmaan on.

Ei muuta kuin parit rautakanget ja purkuraudat messiin ja runsaasti asennuskaljaa, niin kyllä se siitä. Tehtaan jäljiltähän ne kuitenkin siellä varmaan on.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
- Viestit: 321
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
- Paikkakunta: Akaa, Toijala
jees, nyt haluan saada vain tiedon siihen että kantsiiko ostaa tarvike vai orkkis puslat koska rahaa ei oo nyt laittaa mihinkään superkalleisiin toistaiseksi koska ei tuo ainakaan vielä ole mikään ratapeli
ja mitenkäs siinä voi joutua hitsaan ? kelkka repäsee pohjasta palan vai mätä muuten vaan alta ? 


Nissan Cedric -86 2,8l TD
-
- Viestit: 2571
- Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
ne puslien läpivienti "putket" ruostuu runkoon kiinni. ja tarvike puslat oli tavan kumiset.Suh0 kirjoitti:jees, nyt haluan saada vain tiedon siihen että kantsiiko ostaa tarvike vai orkkis puslat koska rahaa ei oo nyt laittaa mihinkään superkalleisiin toistaiseksi koska ei tuo ainakaan vielä ole mikään ratapelija mitenkäs siinä voi joutua hitsaan ? kelkka repäsee pohjasta palan vai mätä muuten vaan alta ?
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
No ihan niitten putkien holkkien juuresta jotka on rungon sisällä on varmasti hävinnyt enemmän tai vähemmän, mutta se ei välttämättä vielä ole ongelma... Ongelmaksi voi tulla perän runkopalkit joita vastaan joudut rautakangella sun muilla työkaluilla painamaan että saat kelkan lopsahtamaan pois. Tässä operaatiossa saattaa runkopalkkeihin ilmestyä reijäntapaista jos ovat rapsakat.Suh0 kirjoitti:jees, nyt haluan saada vain tiedon siihen että kantsiiko ostaa tarvike vai orkkis puslat koska rahaa ei oo nyt laittaa mihinkään superkalleisiin toistaiseksi koska ei tuo ainakaan vielä ole mikään ratapelija mitenkäs siinä voi joutua hitsaan ? kelkka repäsee pohjasta palan vai mätä muuten vaan alta ?

Onneksi omassa casessa kyse oli tuosta varaosaritsasta, joka nyt on paalattu... Ja siinäkin tuli kyllä voimaa käytettyä ihan riittävästi, kun ei kehdannut alkaa sipistelemään.

Ja saattaapa siinä itse kelkassakin olla korroosiota enemmän tai vähemmän ajan saatossa kertynyt vaika aika paksua tavaraa onkin...
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
- Viestit: 321
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
- Paikkakunta: Akaa, Toijala
ok,onkos tämä kyseinen rojekti sitten kuinka haastava jos on lämmin paikka ja nosturi löytyy eli toisinsanoen kun olen ammattikoulussa auto alalla niin sielä
mitä muuta kyseisen rojektin aikana on kannattavaa uusia kun kerta koko peräpää puretaan pois 
Vielä semmoinen kysymys etten turhaan rupea purkamaan että:
Voiko olla MITÄÄN muuta vaihtoehtoo että mistä tuo tommoinen luikertelu vois johtua ? auto on siis madallettu -40mm


Vielä semmoinen kysymys etten turhaan rupea purkamaan että:
Voiko olla MITÄÄN muuta vaihtoehtoo että mistä tuo tommoinen luikertelu vois johtua ? auto on siis madallettu -40mm
Nissan Cedric -86 2,8l TD
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Voi olla useitakin vaihtoehtoja, mutta perusasiathan on jo kaikki tutkittu kun kerran autoalalla olet? Yksi mahdollinen tekijä on erirunkoiset renkaat edessä ja takana, pinnoitetuilla etenkin kokee jänniä hetkiä. Varsinkin madalletussa jossa ei ole kulmia säädetty, etupää harittaa ja takapään kampperit on sekasin ku sinkkosen akan vitunkarvat.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- Viestit: 321
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
- Paikkakunta: Akaa, Toijala
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
Ei muuten kuin kikoilla, mutta säätämistähän se on sekin?Suh0 kirjoitti:jeps,mutta jossain täältä lueskelin tänään että noita takapyöriä ei pysty säätämään muutakun jollain kikoilla vai ?
http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... hp?t=83263
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
- Viestit: 321
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
- Paikkakunta: Akaa, Toijala
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
joo siitä vetely se johtuu kun on japsin alla olleetSuh0 kirjoitti:semmoinen vielä että tuo vetelehty huomattiin kun nastarenkaat vaihdettiin alle,vanteet on samat kun olivat kesärenkailla ja nastarenkaat ovat yhden talven ajetut ja ovat pyörineet sen talven honda civikissä

eri renkaat käyttäytyvät eri tavoin, joillain renkailla et huomaa tuota oletettavasti puslista johtuvaa vetelyä, joillain taas ei meinaa pysyä tiellä..
menet vaikka paikalliselle katsastusasemalle, pyydät että testaavat ravistimella KUNNOLLA nuo puslat, asiansa osaava katsuri kyllä näkee onko ne löysät vai ei.. tuosta lystistä kannattaa maksaa kymppi tai pari jos vielä epäilet että onko ne vai ei. tuskin niitä kukaan on siihen(kään) Sierraan vaihtanut..
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Ja kyllä se auttaa jos vaihtaa vaikka vain uudet orkkikset tuollaisten loppuunajettujen orkkisten tilalle
Tosin ei ne originaalitkaan ole ihan ilmaiset voortilla. Niitä taisi muuten saada tarvikkeenakin ainakin varaosamaailmasta.

Tosin ei ne originaalitkaan ole ihan ilmaiset voortilla. Niitä taisi muuten saada tarvikkeenakin ainakin varaosamaailmasta.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Halventuneet ovat. Muistaakseni maksoivat vuosi sitten tuon verran kappale. Tai sait vaan hyvät clubialetVille K kirjoitti:Orkkikset maksoi muutama viikko sitten klubikortilla 45 eur/pari kivitilalta

Motonet:
Sierra Taka-apurungon--korin kumityyny v/o. . . . . . . . . 18-1643 16.80
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
Ratsastan aiheella... Paljonkos on tullut hintaa jos on klubin kimppatilauksissa tilannut kaikki ripustusten puslat urskina Sierraan?
Olis varmaan fiksua tohon rojektinelikkoon laittaa kaikki puslat uusia kun joskus pääsee niin pitkälle että kokoamishomma alkaa...
Olis varmaan fiksua tohon rojektinelikkoon laittaa kaikki puslat uusia kun joskus pääsee niin pitkälle että kokoamishomma alkaa...
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Mulla on yhdet tuollaiset hyllyssä, olivat millin osia liian pienet eivätkä menneet paikalleen mitenkään, muilla noista kokemuksia? Muutenkin ihan sikamaisen työläät asentaa.ukormi kirjoitti:Motonet:
Sierra Taka-apurungon--korin kumityyny v/o. . . . . . . . . 18-1643 16.80
Mertie pub & 3D
-
- Viestit: 2571
- Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Orkkiksista ei taida paljoa saada alennuksia ja ovat melko arvokkaat (about 90 euroa kappale) joskin parhaat ( alatukivarren puslat, apurunkoon sitten uretaanit ).Zipi kirjoitti:Ratsastan aiheella... Paljonkos on tullut hintaa jos on klubin kimppatilauksissa tilannut kaikki ripustusten puslat urskina Sierraan?
Olis varmaan fiksua tohon rojektinelikkoon laittaa kaikki puslat uusia kun joskus pääsee niin pitkälle että kokoamishomma alkaa...
Uretaanisina noista on tehty kimppojakin.
Jos ei ole hoppu ja halvalla uretaanit haluaa niin puolen vuoden toimitusajalla saattaa oikein hyvällä tuurilla puslat Deflexsiltä tullakin

http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... ght=deflex
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Viestit: 321
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
- Paikkakunta: Akaa, Toijala
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Elä kato niitä kulmia ennen kuin olet tarkistanut kaikkien puslien kunnon.Suh0 kirjoitti:eli ostan orkkikset ainakin nyt alkuun,kattoo sitten jatkossa jos hommais joka paikkaan nuo uretaanitmutta ihan ensiksi katson pyörien kulmat kun taas koulu alkaa,jee tänään alko joululoma
Jos on jo elähtäneet tukivarsien kumit niin kulmat on tod.näk aivan persiillään.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Puslat saa helposti tsekattua nosturilla. Vääntörautaa vaan väliin ja vääntämään. Ei pitäisi kovin paljoa antaa periksi.Suh0 kirjoitti:ok,no milläs mää kaikki kumet saan tarkastettua hyvi ?
Oikein huonot näkee jo silmämääräisesti.
Viimeksi muokannut ukormi, Ke Joulukuu 20. 21:58:20 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Viestit: 321
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
- Paikkakunta: Akaa, Toijala
mmm..tuo isä oli käyny tänää tossa paikallisella autokorjaamolla niin sielä sanoivat tosta vatkausta kun kesärenkailla ei tota huomattu ja heti kun nastat laitettii nii se tuli että se voi johtua siitä että se profiili on korkeempi tossa nastassa ja se aiheuttaa tuon heittelyinnin... 

Nissan Cedric -86 2,8l TD
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
Tää miun farmaridokki on kehitellyt itselleen melkosen nelipyöräohjauksen kun takana on reilummin kamaa painona... Tuntuu että perse tulee puoli metriä eri linjalla kuin keula. Yksinään kun ajelee eikä ole ylimääräistä painoa kontissa, niin ei pahemmin seilaa, mutta kuorman kanssa suuremmilla nopeuksilla (alkaen 80km/h) on ajaminen yhtä helvettiä. Vakio alusta ja edessä sekä takana uudet iskarit.
Mietiskelin että taidan viedä rakkineen jommalle kummalle paikalliselle katsastusasemalle perseen ravisteluun, että ongelman aiheuttaja selviäisi. Itse veikkaan niitä apurungon isoja kumipuslia, mutta toivottavasti eivät olisi ne... Muita hyviä ehdotuksia?
Mietiskelin että taidan viedä rakkineen jommalle kummalle paikalliselle katsastusasemalle perseen ravisteluun, että ongelman aiheuttaja selviäisi. Itse veikkaan niitä apurungon isoja kumipuslia, mutta toivottavasti eivät olisi ne... Muita hyviä ehdotuksia?
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Mulla kanssa sierran perse meni kuin käärmeenjälki erämaassa, apurungon ja takatukivarsien puslien vaihdolla korjaantui, paha sanoa kummissa oli vika, kun yhtäaikaa vaihdettiin, mutta tukivarsien puslat vaikutti ehjiltä, kun taas apurungon puslat oli täynnä halkeamia kun niitä isolla ruuvimeisselillä väänteli pultinreiästä. Jos ostat uudet apurungon puslat, osta alkuperäiset, eivät ole törkykalliita ainakaan kerhon alennuksilla, ja toiseksee aika paljon on kuulunut ongelmia ollee tarvikepuslien asennuksessa.
PS. Ei tarvi irroittaa apurunkoa puslien vaihdon takia, ne voi tehdä puoli kerrallaan, vanhan voi pullauttaa ulos sopivalla palikalla puslan ja runkoaisan välissä samalla kun kiertää pulttia kiinnipäin, ja uuden puslan saa huolellisesti jarruvaseliinillarasvattuna paikalleen, kun käyttää pidempää pulttia missä sama jenka ja laittaa sen palikan tällä kertaa apurungon ja runkoaisn väliin, ja pulttia apuna käyttäen vetää puslan paikalleen...
Ei ole paha homma!
PS. Ei tarvi irroittaa apurunkoa puslien vaihdon takia, ne voi tehdä puoli kerrallaan, vanhan voi pullauttaa ulos sopivalla palikalla puslan ja runkoaisan välissä samalla kun kiertää pulttia kiinnipäin, ja uuden puslan saa huolellisesti jarruvaseliinillarasvattuna paikalleen, kun käyttää pidempää pulttia missä sama jenka ja laittaa sen palikan tällä kertaa apurungon ja runkoaisn väliin, ja pulttia apuna käyttäen vetää puslan paikalleen...
Ei ole paha homma!
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
Eli lappeenrannan Ad liikkeeseen siis? Ootko milloin viimeeksi ostanut?Arska kirjoitti:Bromannit myy orkkispuslia tarvikeosan hinnalla, edes fordin tarroja ei ole kehdattu raapia irti.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
Eli noita isoja puslia vaihtaessa sinulla oli molempien puolien tukivarret paikoillaan? Mietin vaan että miten jouset taistelee vastaan tässä tilanteessa.Ville K kirjoitti:Mulla kanssa sierran perse meni kuin käärmeenjälki erämaassa, apurungon ja takatukivarsien puslien vaihdolla korjaantui, paha sanoa kummissa oli vika, kun yhtäaikaa vaihdettiin, mutta tukivarsien puslat vaikutti ehjiltä, kun taas apurungon puslat oli täynnä halkeamia kun niitä isolla ruuvimeisselillä väänteli pultinreiästä. Jos ostat uudet apurungon puslat, osta alkuperäiset, eivät ole törkykalliita ainakaan kerhon alennuksilla, ja toiseksee aika paljon on kuulunut ongelmia ollee tarvikepuslien asennuksessa.
PS. Ei tarvi irroittaa apurunkoa puslien vaihdon takia, ne voi tehdä puoli kerrallaan, vanhan voi pullauttaa ulos sopivalla palikalla puslan ja runkoaisan välissä samalla kun kiertää pulttia kiinnipäin, ja uuden puslan saa huolellisesti jarruvaseliinillarasvattuna paikalleen, kun käyttää pidempää pulttia missä sama jenka ja laittaa sen palikan tällä kertaa apurungon ja runkoaisn väliin, ja pulttia apuna käyttäen vetää puslan paikalleen...
Ei ole paha homma!
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
Tulipa ostettua AD liikkeestä puslat ja tietenkin ne "isot kumityynyt" oli mallia tarveke. Tukivarsien puslista tuli vaan ne isommat, kun pienemmät oli kuulemma loppu mutta ne sentään oli orkkiskamaa.
Noh, otin eilen kuskinpuolelta sen ison puslan irti ja aloin sovittelemaan uutta tilalle... Eihän se p**keleen tarvikepusla sinne uponnut niin millään.
vaseliinia ja voimaa säästelemättä ei siltikään mihinkään. Metodina käytin pidemmällä pultilla vedättämistä Ville K:n ohjeiden mukaan.
Lauantaipäivä siinä taittui noituessa ja tuskaillessa... Yön yli nukuttua otin ja tein 10 tonnin pullotunkista prässin jolla pääsi puslaa auton alla paikoilleen prässäilemään. Ja sama lopputulos... Ei h**vetti mihinkään!
Viimeisenä yrityksenä yritin vielä prässätä puslia paikoilleen irrallaa olevaan apurunkoon joka on tulossa tuohon projektinelikkooni ja prässäämisen yhteydessä kammeta puslan yläpään "helttoja" ruuvarilla ylöspäin. Sen verran parempi menestys että toinen puoli puslasta meni paikoilleen ja heltat lopsahtivat läpi, mutta toisen puolen heltat olivat apurungon alareunan tasalla, eli ei pienintäkään saumaa saada niitä läpi.
Tässä vaiheessa paloi käämit totaalisesti ja jätin leikin kesken. Menen huomenna AD liikkeeseen valittamaan mitä paskaa siellä oikein myydään. Jos eivät anna rahoja isojen puslien osalta takaisin niin saavat hommata sellaiset mitkä sopii. Varaosapuslia en olisi muuten hommaillutkaan ellei olisi ollut toivoa saada orkkiskamaa varaosahintaan AD liikkeestä.
Mittailin huvikseni varaosapuslaa ja orkkispuslaa ja kyllähän sieltä eroja löytyi:
-Helttojen väli tarvikepuslassa 5mm lyhyempi
-Kapein kohta tarvikepuslassa 4mm paksumpi kuin orkkiksessa
-Levein kohta tarvikepuslassa jotakuinkin 4mm ohuempi kuin orkkiksessa
Eli älkää helkkarissa kukaan ostako tarvikepuslia! Tuli haukattua paskaa säästämisen toivossa ja aikaa paloi tussatessa ihan hukkaan. Kunhan tämä projekti etenee dokumentoin tekemäni prässin ja puslan ulosvetäjän tässä topikissa... Ei ole ainakaan työkaluista tämä homma kiinni.
[EDIT]Niin ja oli hoonattu puslan holo ihan kiiltävälle metallille.[/EDIT]
Noh, otin eilen kuskinpuolelta sen ison puslan irti ja aloin sovittelemaan uutta tilalle... Eihän se p**keleen tarvikepusla sinne uponnut niin millään.

Lauantaipäivä siinä taittui noituessa ja tuskaillessa... Yön yli nukuttua otin ja tein 10 tonnin pullotunkista prässin jolla pääsi puslaa auton alla paikoilleen prässäilemään. Ja sama lopputulos... Ei h**vetti mihinkään!

Viimeisenä yrityksenä yritin vielä prässätä puslia paikoilleen irrallaa olevaan apurunkoon joka on tulossa tuohon projektinelikkooni ja prässäämisen yhteydessä kammeta puslan yläpään "helttoja" ruuvarilla ylöspäin. Sen verran parempi menestys että toinen puoli puslasta meni paikoilleen ja heltat lopsahtivat läpi, mutta toisen puolen heltat olivat apurungon alareunan tasalla, eli ei pienintäkään saumaa saada niitä läpi.



Tässä vaiheessa paloi käämit totaalisesti ja jätin leikin kesken. Menen huomenna AD liikkeeseen valittamaan mitä paskaa siellä oikein myydään. Jos eivät anna rahoja isojen puslien osalta takaisin niin saavat hommata sellaiset mitkä sopii. Varaosapuslia en olisi muuten hommaillutkaan ellei olisi ollut toivoa saada orkkiskamaa varaosahintaan AD liikkeestä.
Mittailin huvikseni varaosapuslaa ja orkkispuslaa ja kyllähän sieltä eroja löytyi:
-Helttojen väli tarvikepuslassa 5mm lyhyempi
-Kapein kohta tarvikepuslassa 4mm paksumpi kuin orkkiksessa
-Levein kohta tarvikepuslassa jotakuinkin 4mm ohuempi kuin orkkiksessa
Eli älkää helkkarissa kukaan ostako tarvikepuslia! Tuli haukattua paskaa säästämisen toivossa ja aikaa paloi tussatessa ihan hukkaan. Kunhan tämä projekti etenee dokumentoin tekemäni prässin ja puslan ulosvetäjän tässä topikissa... Ei ole ainakaan työkaluista tämä homma kiinni.
[EDIT]Niin ja oli hoonattu puslan holo ihan kiiltävälle metallille.[/EDIT]
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja