vatkausta ?

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

vatkausta ?

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Ma Joulukuu 18. 23:25:34 2006

Tota noin,semmoinen juttu on tullu tässä huomattua kun ollaan ton isäukon kanssa ajeltu tuolla mun sierralla(itse saan kortin reilu kuukauden päästä :lol: ) että kun nopeus alkaa nousta noin 60:stä ylöspäin ja varsinkin moottoritiellä 120:ssä alkaa tuntuun että perä alkaa karkaileen se heijailee silleen kummallisesti ja joutuu ratista korjaamaan koko ajan. mistä vois johtua ?
Nissan Cedric -86 2,8l TD

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Re: vatkausta ?

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ma Joulukuu 18. 23:36:58 2006

Suh0 kirjoitti:Tota noin,semmoinen juttu on tullu tässä huomattua kun ollaan ton isäukon kanssa ajeltu tuolla mun sierralla(itse saan kortin reilu kuukauden päästä :lol: ) että kun nopeus alkaa nousta noin 60:stä ylöspäin ja varsinkin moottoritiellä 120:ssä alkaa tuntuun että perä alkaa karkaileen se heijailee silleen kummallisesti ja joutuu ratista korjaamaan koko ajan. mistä vois johtua ?


Onko madallettu? jos on niin onko takapyörät oikaistu suoraan? taka-akseliston puslat jos on riekaleina niin aiheuttaa myös tuommoista.

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Ma Joulukuu 18. 23:38:56 2006

on -40mm mutta ei mitään hajua pyörän kulmista, ei oo vielä kerenny säädättään :?
Nissan Cedric -86 2,8l TD

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Ma Joulukuu 18. 23:40:15 2006

sen olen huomannut että takarenkaat on aika paljon /\
Nissan Cedric -86 2,8l TD

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ma Joulukuu 18. 23:51:46 2006

no kannattaisko alottaa siitä että suuntaa ne pyörät kunnolla..?
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ti Joulukuu 19. 0:30:39 2006

Suh0 kirjoitti:on -40mm mutta ei mitään hajua pyörän kulmista, ei oo vielä kerenny säädättään :?


sierran takapää on huono madalluksen kannalta joten niitä ei pysty säätämään ilman vippaskonsteja. kannattaa käyttää hakunappulaa asian tiimoilta.

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Ti Joulukuu 19. 13:25:52 2006

lueskelin noita topicceja ja oman järjen mukaan sain semmosen käsityksen että tukivarsien pultteja auki ja niitä kammeta johonkin suuntaan ja kiristää siihen niin pyörät suoristuu ? mutta mikä kulma olisi sitten hyvä ? ei kai ihan suorassa ?
Nissan Cedric -86 2,8l TD

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Joulukuu 19. 13:34:31 2006

jos se perse menee niinku kastemato suoralla tiellä niin yleisin syypää on vetelät "isot puslat" eli korin ja perän yli menevän kaaren väliset mötikät. ne kun vaihtaa niin loppuu 4-pyöräohjautuminen.

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Ti Joulukuu 19. 13:36:10 2006

mikimikkola kirjoitti:
sierran takapää on huono madalluksen kannalta joten niitä ei pysty säätämään ilman vippaskonsteja.
^tossahan se lukee...

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Ti Joulukuu 19. 16:33:16 2006

no nyt sitten jos rupean vaihtamaan niitä puslia niin kannattaako mun ostaa tarvike,aluperäset vai polyuretaaniset ? ja mistähän semmosia puslia mahtaa saada ja mitä maksaa :roll:

ja mankan kuvista lainaten...
http://www.maxtuned.com/Pictures/Cos_Pro2/148_std.jpg nuo puslat pitäisi siis vaihtaa mitkä ovat tuossa nuo keltaiset ?
Nissan Cedric -86 2,8l TD

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ti Joulukuu 19. 16:42:20 2006

juuri nuo kuvassa esiintyvät puslat ja ilman muuta uretaaniset..
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Ti Joulukuu 19. 16:47:29 2006

eli löytyy nimellä takakelkan kiinnitys koriin ?

paljonha tarvikkeet mahtais maksaa kun noi polyuretaaniset on tässä vaiheessa budjettiin aika iso pamaus :D kun eikös nuo tarvikepuslat ole vähän jäykempiä kun ne orkinaalit ?

korjataampa vielä kerran
löysin motonetin sivuilta
Sierra Taka-apurungon--korin kumityyny v/o. . . . . . . . . 18-1643 16.80 ???

onko ne nuo ?
Nissan Cedric -86 2,8l TD

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ti Joulukuu 19. 17:18:25 2006

Suh0 kirjoitti:eli löytyy nimellä takakelkan kiinnitys koriin ?

paljonha tarvikkeet mahtais maksaa kun noi polyuretaaniset on tässä vaiheessa budjettiin aika iso pamaus :D kun eikös nuo tarvikepuslat ole vähän jäykempiä kun ne orkinaalit ?

korjataampa vielä kerran
löysin motonetin sivuilta
Sierra Taka-apurungon--korin kumityyny v/o. . . . . . . . . 18-1643 16.80 ???

onko ne nuo ?
isoimmat apurungon puslat oli tammerdieselissä 2kpl 50e :shock:

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Ti Joulukuu 19. 17:28:22 2006

jaa polyuretaaniset vai mitkä ?
Nissan Cedric -86 2,8l TD

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Ti Joulukuu 19. 18:21:03 2006

saisko noita puslia testattua mitenkään ennenku uudet vaihdan ? ja jos ei sielä ole vika niin missä voisi olla :x
Nissan Cedric -86 2,8l TD

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ti Joulukuu 19. 18:33:37 2006

Osaa muuten toi kelkka olla aikas tiukalla kun hyvin sattuu... Ja jos sattuu olemaan hapan runko perästä, niin puslan vaihto-operaation ohella saatat päästä hitsaushommiin, nimim. kokemusta on :wink:

Ei muuta kuin parit rautakanget ja purkuraudat messiin ja runsaasti asennuskaljaa, niin kyllä se siitä. Tehtaan jäljiltähän ne kuitenkin siellä varmaan on.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Ti Joulukuu 19. 19:07:45 2006

jees, nyt haluan saada vain tiedon siihen että kantsiiko ostaa tarvike vai orkkis puslat koska rahaa ei oo nyt laittaa mihinkään superkalleisiin toistaiseksi koska ei tuo ainakaan vielä ole mikään ratapeli :lol: ja mitenkäs siinä voi joutua hitsaan ? kelkka repäsee pohjasta palan vai mätä muuten vaan alta ? :D
Nissan Cedric -86 2,8l TD

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ti Joulukuu 19. 19:41:47 2006

Suh0 kirjoitti:jees, nyt haluan saada vain tiedon siihen että kantsiiko ostaa tarvike vai orkkis puslat koska rahaa ei oo nyt laittaa mihinkään superkalleisiin toistaiseksi koska ei tuo ainakaan vielä ole mikään ratapeli :lol: ja mitenkäs siinä voi joutua hitsaan ? kelkka repäsee pohjasta palan vai mätä muuten vaan alta ? :D
ne puslien läpivienti "putket" ruostuu runkoon kiinni. ja tarvike puslat oli tavan kumiset.

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ti Joulukuu 19. 20:20:35 2006

Suh0 kirjoitti:jees, nyt haluan saada vain tiedon siihen että kantsiiko ostaa tarvike vai orkkis puslat koska rahaa ei oo nyt laittaa mihinkään superkalleisiin toistaiseksi koska ei tuo ainakaan vielä ole mikään ratapeli :lol: ja mitenkäs siinä voi joutua hitsaan ? kelkka repäsee pohjasta palan vai mätä muuten vaan alta ? :D
No ihan niitten putkien holkkien juuresta jotka on rungon sisällä on varmasti hävinnyt enemmän tai vähemmän, mutta se ei välttämättä vielä ole ongelma... Ongelmaksi voi tulla perän runkopalkit joita vastaan joudut rautakangella sun muilla työkaluilla painamaan että saat kelkan lopsahtamaan pois. Tässä operaatiossa saattaa runkopalkkeihin ilmestyä reijäntapaista jos ovat rapsakat. :roll:

Onneksi omassa casessa kyse oli tuosta varaosaritsasta, joka nyt on paalattu... Ja siinäkin tuli kyllä voimaa käytettyä ihan riittävästi, kun ei kehdannut alkaa sipistelemään. :D

Ja saattaapa siinä itse kelkassakin olla korroosiota enemmän tai vähemmän ajan saatossa kertynyt vaika aika paksua tavaraa onkin...
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Ti Joulukuu 19. 20:38:14 2006

ok,onkos tämä kyseinen rojekti sitten kuinka haastava jos on lämmin paikka ja nosturi löytyy eli toisinsanoen kun olen ammattikoulussa auto alalla niin sielä 8) mitä muuta kyseisen rojektin aikana on kannattavaa uusia kun kerta koko peräpää puretaan pois :D
Vielä semmoinen kysymys etten turhaan rupea purkamaan että:
Voiko olla MITÄÄN muuta vaihtoehtoo että mistä tuo tommoinen luikertelu vois johtua ? auto on siis madallettu -40mm
Nissan Cedric -86 2,8l TD

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Joulukuu 19. 21:12:52 2006

Voi olla useitakin vaihtoehtoja, mutta perusasiathan on jo kaikki tutkittu kun kerran autoalalla olet? Yksi mahdollinen tekijä on erirunkoiset renkaat edessä ja takana, pinnoitetuilla etenkin kokee jänniä hetkiä. Varsinkin madalletussa jossa ei ole kulmia säädetty, etupää harittaa ja takapään kampperit on sekasin ku sinkkosen akan vitunkarvat.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Ti Joulukuu 19. 21:15:53 2006

renkaat on ostettu viime talvena rengas liikkeestä ja ovat yhden talven ajetut että ne on ainakin samat merkki on yokohama,eli pitäsköhän mun ihan ensiksi säätää pyörien kulmat ennenkun alan purkamaan ?
Nissan Cedric -86 2,8l TD

ÄrÄssä
Viestit: 1270
Liittynyt: Ti Lokakuu 17. 19:23:54 2006
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja ÄrÄssä » Ti Joulukuu 19. 21:32:17 2006

Suh0 kirjoitti:eli pitäsköhän mun ihan ensiksi säätää pyörien kulmat ennenkun alan purkamaan ?
Ite lähtisin tuosta liikenteeseen, jos ei auta ni sitten vasta miettiin että missä muualla vois olla vika.

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Ti Joulukuu 19. 21:35:15 2006

jeps,mutta jossain täältä lueskelin tänään että noita takapyöriä ei pysty säätämään muutakun jollain kikoilla vai ?
Nissan Cedric -86 2,8l TD

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ti Joulukuu 19. 21:58:24 2006

Suh0 kirjoitti:jeps,mutta jossain täältä lueskelin tänään että noita takapyöriä ei pysty säätämään muutakun jollain kikoilla vai ?
Ei muuten kuin kikoilla, mutta säätämistähän se on sekin?

http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... hp?t=83263
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Ti Joulukuu 19. 22:32:45 2006

semmoinen vielä että tuo vetelehty huomattiin kun nastarenkaat vaihdettiin alle,vanteet on samat kun olivat kesärenkailla ja nastarenkaat ovat yhden talven ajetut ja ovat pyörineet sen talven honda civikissä
Nissan Cedric -86 2,8l TD

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Joulukuu 19. 23:14:48 2006

Suh0 kirjoitti:semmoinen vielä että tuo vetelehty huomattiin kun nastarenkaat vaihdettiin alle,vanteet on samat kun olivat kesärenkailla ja nastarenkaat ovat yhden talven ajetut ja ovat pyörineet sen talven honda civikissä
joo siitä vetely se johtuu kun on japsin alla olleet :-)

eri renkaat käyttäytyvät eri tavoin, joillain renkailla et huomaa tuota oletettavasti puslista johtuvaa vetelyä, joillain taas ei meinaa pysyä tiellä..

menet vaikka paikalliselle katsastusasemalle, pyydät että testaavat ravistimella KUNNOLLA nuo puslat, asiansa osaava katsuri kyllä näkee onko ne löysät vai ei.. tuosta lystistä kannattaa maksaa kymppi tai pari jos vielä epäilet että onko ne vai ei. tuskin niitä kukaan on siihen(kään) Sierraan vaihtanut..

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Ti Joulukuu 19. 23:28:37 2006

juu veikkaan kanssa vaikka onhan tuo kiertänyt, rekisteriote mikä mulla on niin on 16:sta että tie sitten kuinka monta on sitten ollut omistajia :D
Nissan Cedric -86 2,8l TD

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ke Joulukuu 20. 9:03:32 2006

Polyuretaaniset takakelkan puslat maksanee suomessa ~90e/kpl. Itsellä tekee ihan samaa ja ei ole madallettu,isot puslat vaihdan uretaanisiin heti kun jaksan/kerkeen.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ke Joulukuu 20. 9:12:01 2006

Ja kyllä se auttaa jos vaihtaa vaikka vain uudet orkkikset tuollaisten loppuunajettujen orkkisten tilalle :D

Tosin ei ne originaalitkaan ole ihan ilmaiset voortilla. Niitä taisi muuten saada tarvikkeenakin ainakin varaosamaailmasta.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ke Joulukuu 20. 11:38:35 2006

Orkkikset maksoi muutama viikko sitten klubikortilla 45 eur/pari kivitilalta
Pedal tu tö metal!

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ke Joulukuu 20. 12:19:54 2006

Ville K kirjoitti:Orkkikset maksoi muutama viikko sitten klubikortilla 45 eur/pari kivitilalta
Halventuneet ovat. Muistaakseni maksoivat vuosi sitten tuon verran kappale. Tai sait vaan hyvät clubialet :D

Motonet:
Sierra Taka-apurungon--korin kumityyny v/o. . . . . . . . . 18-1643 16.80
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ke Joulukuu 20. 12:30:14 2006

Ratsastan aiheella... Paljonkos on tullut hintaa jos on klubin kimppatilauksissa tilannut kaikki ripustusten puslat urskina Sierraan?

Olis varmaan fiksua tohon rojektinelikkoon laittaa kaikki puslat uusia kun joskus pääsee niin pitkälle että kokoamishomma alkaa...
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ke Joulukuu 20. 12:58:18 2006

ukormi kirjoitti:Motonet:
Sierra Taka-apurungon--korin kumityyny v/o. . . . . . . . . 18-1643 16.80
Mulla on yhdet tuollaiset hyllyssä, olivat millin osia liian pienet eivätkä menneet paikalleen mitenkään, muilla noista kokemuksia? Muutenkin ihan sikamaisen työläät asentaa.

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ke Joulukuu 20. 13:09:37 2006

alkuunsa oli ongelmia mutta sitten kun persereikä hoonilla ja karhuntussu tuppelolla hoonas kiiltävälle metallille niin uppos kuin mätään kukkoon..

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ke Joulukuu 20. 13:53:14 2006

Zipi kirjoitti:Ratsastan aiheella... Paljonkos on tullut hintaa jos on klubin kimppatilauksissa tilannut kaikki ripustusten puslat urskina Sierraan?

Olis varmaan fiksua tohon rojektinelikkoon laittaa kaikki puslat uusia kun joskus pääsee niin pitkälle että kokoamishomma alkaa...
Orkkiksista ei taida paljoa saada alennuksia ja ovat melko arvokkaat (about 90 euroa kappale) joskin parhaat ( alatukivarren puslat, apurunkoon sitten uretaanit ).
Uretaanisina noista on tehty kimppojakin.
Jos ei ole hoppu ja halvalla uretaanit haluaa niin puolen vuoden toimitusajalla saattaa oikein hyvällä tuurilla puslat Deflexsiltä tullakin :lol:

http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... ght=deflex
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Ke Joulukuu 20. 14:57:14 2006

eli ostan orkkikset ainakin nyt alkuun,kattoo sitten jatkossa jos hommais joka paikkaan nuo uretaanit :) mutta ihan ensiksi katson pyörien kulmat kun taas koulu alkaa,jee tänään alko joululoma :lol:
Nissan Cedric -86 2,8l TD

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ke Joulukuu 20. 15:19:35 2006

Suh0 kirjoitti:eli ostan orkkikset ainakin nyt alkuun,kattoo sitten jatkossa jos hommais joka paikkaan nuo uretaanit :) mutta ihan ensiksi katson pyörien kulmat kun taas koulu alkaa,jee tänään alko joululoma :lol:
Elä kato niitä kulmia ennen kuin olet tarkistanut kaikkien puslien kunnon.
Jos on jo elähtäneet tukivarsien kumit niin kulmat on tod.näk aivan persiillään.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Ke Joulukuu 20. 15:28:51 2006

ok,no milläs mää kaikki kumet saan tarkastettua hyvi ? :?
Nissan Cedric -86 2,8l TD

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ke Joulukuu 20. 15:33:20 2006

Suh0 kirjoitti:ok,no milläs mää kaikki kumet saan tarkastettua hyvi ? :?
Puslat saa helposti tsekattua nosturilla. Vääntörautaa vaan väliin ja vääntämään. Ei pitäisi kovin paljoa antaa periksi.
Oikein huonot näkee jo silmämääräisesti.
Viimeksi muokannut ukormi, Ke Joulukuu 20. 21:58:20 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Ke Joulukuu 20. 15:59:42 2006

ok,katson sitten kun tuossa kuukauden päästä ajokortin saan niin ajan koululla nosturlle sen :)
Nissan Cedric -86 2,8l TD

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Ke Tammikuu 3. 22:33:04 2007

mmm..tuo isä oli käyny tänää tossa paikallisella autokorjaamolla niin sielä sanoivat tosta vatkausta kun kesärenkailla ei tota huomattu ja heti kun nastat laitettii nii se tuli että se voi johtua siitä että se profiili on korkeempi tossa nastassa ja se aiheuttaa tuon heittelyinnin... :roll:
Nissan Cedric -86 2,8l TD

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Su Toukokuu 20. 11:31:44 2007

Tää miun farmaridokki on kehitellyt itselleen melkosen nelipyöräohjauksen kun takana on reilummin kamaa painona... Tuntuu että perse tulee puoli metriä eri linjalla kuin keula. Yksinään kun ajelee eikä ole ylimääräistä painoa kontissa, niin ei pahemmin seilaa, mutta kuorman kanssa suuremmilla nopeuksilla (alkaen 80km/h) on ajaminen yhtä helvettiä. Vakio alusta ja edessä sekä takana uudet iskarit.

Mietiskelin että taidan viedä rakkineen jommalle kummalle paikalliselle katsastusasemalle perseen ravisteluun, että ongelman aiheuttaja selviäisi. Itse veikkaan niitä apurungon isoja kumipuslia, mutta toivottavasti eivät olisi ne... Muita hyviä ehdotuksia?
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Su Toukokuu 20. 12:18:26 2007

Mulla kanssa sierran perse meni kuin käärmeenjälki erämaassa, apurungon ja takatukivarsien puslien vaihdolla korjaantui, paha sanoa kummissa oli vika, kun yhtäaikaa vaihdettiin, mutta tukivarsien puslat vaikutti ehjiltä, kun taas apurungon puslat oli täynnä halkeamia kun niitä isolla ruuvimeisselillä väänteli pultinreiästä. Jos ostat uudet apurungon puslat, osta alkuperäiset, eivät ole törkykalliita ainakaan kerhon alennuksilla, ja toiseksee aika paljon on kuulunut ongelmia ollee tarvikepuslien asennuksessa.
PS. Ei tarvi irroittaa apurunkoa puslien vaihdon takia, ne voi tehdä puoli kerrallaan, vanhan voi pullauttaa ulos sopivalla palikalla puslan ja runkoaisan välissä samalla kun kiertää pulttia kiinnipäin, ja uuden puslan saa huolellisesti jarruvaseliinillarasvattuna paikalleen, kun käyttää pidempää pulttia missä sama jenka ja laittaa sen palikan tällä kertaa apurungon ja runkoaisn väliin, ja pulttia apuna käyttäen vetää puslan paikalleen...
Ei ole paha homma!
Pedal tu tö metal!

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Toukokuu 20. 19:24:33 2007

Bromannit myy orkkispuslia tarvikeosan hinnalla, edes fordin tarroja ei ole kehdattu raapia irti.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Su Toukokuu 20. 19:35:54 2007

Arska kirjoitti:Bromannit myy orkkispuslia tarvikeosan hinnalla, edes fordin tarroja ei ole kehdattu raapia irti.
Eli lappeenrannan Ad liikkeeseen siis? Ootko milloin viimeeksi ostanut?
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Toukokuu 20. 19:49:09 2007

Puslia olen ostanut joskus 2004 tienoilla, pari kuukautta sitten ostin vaihteiston kannatinkumin, "paska tarvikeosa" sekin fordin logolla ja varaosanumerolla varustettuna... Koivunen noita alkuperäisiä kumituotteita välittää.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Pe Kesäkuu 1. 7:47:58 2007

Ville K kirjoitti:Mulla kanssa sierran perse meni kuin käärmeenjälki erämaassa, apurungon ja takatukivarsien puslien vaihdolla korjaantui, paha sanoa kummissa oli vika, kun yhtäaikaa vaihdettiin, mutta tukivarsien puslat vaikutti ehjiltä, kun taas apurungon puslat oli täynnä halkeamia kun niitä isolla ruuvimeisselillä väänteli pultinreiästä. Jos ostat uudet apurungon puslat, osta alkuperäiset, eivät ole törkykalliita ainakaan kerhon alennuksilla, ja toiseksee aika paljon on kuulunut ongelmia ollee tarvikepuslien asennuksessa.
PS. Ei tarvi irroittaa apurunkoa puslien vaihdon takia, ne voi tehdä puoli kerrallaan, vanhan voi pullauttaa ulos sopivalla palikalla puslan ja runkoaisan välissä samalla kun kiertää pulttia kiinnipäin, ja uuden puslan saa huolellisesti jarruvaseliinillarasvattuna paikalleen, kun käyttää pidempää pulttia missä sama jenka ja laittaa sen palikan tällä kertaa apurungon ja runkoaisn väliin, ja pulttia apuna käyttäen vetää puslan paikalleen...
Ei ole paha homma!
Eli noita isoja puslia vaihtaessa sinulla oli molempien puolien tukivarret paikoillaan? Mietin vaan että miten jouset taistelee vastaan tässä tilanteessa.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Pe Kesäkuu 1. 9:38:21 2007

Hyvä huomio, jouset tosiaan olivat irti kun ne vaihdoin samalla kertaa. tukivarret olivat paikallaan.
Pedal tu tö metal!

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Su Kesäkuu 10. 19:50:40 2007

Tulipa ostettua AD liikkeestä puslat ja tietenkin ne "isot kumityynyt" oli mallia tarveke. Tukivarsien puslista tuli vaan ne isommat, kun pienemmät oli kuulemma loppu mutta ne sentään oli orkkiskamaa.

Noh, otin eilen kuskinpuolelta sen ison puslan irti ja aloin sovittelemaan uutta tilalle... Eihän se p**keleen tarvikepusla sinne uponnut niin millään. :evil: vaseliinia ja voimaa säästelemättä ei siltikään mihinkään. Metodina käytin pidemmällä pultilla vedättämistä Ville K:n ohjeiden mukaan.

Lauantaipäivä siinä taittui noituessa ja tuskaillessa... Yön yli nukuttua otin ja tein 10 tonnin pullotunkista prässin jolla pääsi puslaa auton alla paikoilleen prässäilemään. Ja sama lopputulos... Ei h**vetti mihinkään! :evil:

Viimeisenä yrityksenä yritin vielä prässätä puslia paikoilleen irrallaa olevaan apurunkoon joka on tulossa tuohon projektinelikkooni ja prässäämisen yhteydessä kammeta puslan yläpään "helttoja" ruuvarilla ylöspäin. Sen verran parempi menestys että toinen puoli puslasta meni paikoilleen ja heltat lopsahtivat läpi, mutta toisen puolen heltat olivat apurungon alareunan tasalla, eli ei pienintäkään saumaa saada niitä läpi. :evil: :evil: :evil:

Tässä vaiheessa paloi käämit totaalisesti ja jätin leikin kesken. Menen huomenna AD liikkeeseen valittamaan mitä paskaa siellä oikein myydään. Jos eivät anna rahoja isojen puslien osalta takaisin niin saavat hommata sellaiset mitkä sopii. Varaosapuslia en olisi muuten hommaillutkaan ellei olisi ollut toivoa saada orkkiskamaa varaosahintaan AD liikkeestä.

Mittailin huvikseni varaosapuslaa ja orkkispuslaa ja kyllähän sieltä eroja löytyi:
-Helttojen väli tarvikepuslassa 5mm lyhyempi
-Kapein kohta tarvikepuslassa 4mm paksumpi kuin orkkiksessa
-Levein kohta tarvikepuslassa jotakuinkin 4mm ohuempi kuin orkkiksessa

Eli älkää helkkarissa kukaan ostako tarvikepuslia! Tuli haukattua paskaa säästämisen toivossa ja aikaa paloi tussatessa ihan hukkaan. Kunhan tämä projekti etenee dokumentoin tekemäni prässin ja puslan ulosvetäjän tässä topikissa... Ei ole ainakaan työkaluista tämä homma kiinni.

[EDIT]Niin ja oli hoonattu puslan holo ihan kiiltävälle metallille.[/EDIT]
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Vastaa Viestiin