Type-9in purku

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Type-9in purku

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Joulukuu 20. 20:17:24 2006

Elikkäs elikkäs

Mitenkä ketussa tuo 5v type-9 oikeen puretaan. Häntä on irti sekä vitosen rattaat sun muut hilut mutta kytkinakseli ei mahdu tulemaan eteen eikä taakse päin kun ottaa sivuakselin rattaat vastaan ja sivuakseli ei myöskään liiku kun ottaa kytkinakselin rattaisiin ja kopan reunoihin.

Paikallaan siis vielä se hännän ja kuorien välissä oleva alumiininen levy jossa kytkin ja sivuakselin laakerit. Sivuakselin laakeri on mallia rulla joten se irtoaa/lähtee ihan vetämällä mutta se kytkinakselin kuulalaakeri on ilmeisesti ongelmana. Taaksepäin pitäisi lähteä kun eteenpäin ei ole mahdollista.

Lukkorenkaat on pois ja lämpöä annettu, lyöty, viritelty ulosvetäjiä sen minkä se alumiinipalikka kestää yms yms. Alkaa olla vitsit vähissä, mieleen ei enää tule kuin siitä alumiinipalikasta prässiin kiinni ja kytkin/pääakselin päästä prässää sen kuulalaakerin irti kytkinakselista. Ei vaan tallissa sellaiseen ole mahdollisuutta ja toisekseen epäilys on että se alumiinipalikka ei sitä kestä

Toinen mikä tulee mieleen niin miten se nopeusmittarin ratas lähtee kytkinakselilta irti, tai lähinnä mihin suuntaan, veikkaisin että taaksepäin?

Eli jos joku on lähiaikoina purkanut niin neuvot olisi tarpeen

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ke Joulukuu 20. 20:36:47 2006

Enksmä laittanu siihen tarinaan ford clubille, että kun sen sivuakselin vetää pois ryhmäpyörän sisältä, alkaa tapahtua.
Kytkinakseli lähtee eteen päin.
Kaiketi kyseessä ei edelleenkään ole HD T9? Jos kuitenkin näin on, irrota siitä casen etupuolelta se sivuakselin tumppi joka on kolmella pultilla kuoressa kiinni. Ja taas tapahtuu.

Sitäpaitsi kytkinakselilla on harvemmin nopeusmittarin ratasta :)
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

Sierraxr4x4
Viestit: 275
Liittynyt: To Marraskuu 28. 13:34:33 2002
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Sierraxr4x4 » Ke Joulukuu 20. 20:55:29 2006

joo elikkä niinkuin tossa jo kerrottu niin ryhmäpyörän sisältä vetää se akseli pois joka lähtee taaksepäin. en muista tarkkaan oliko se sielä alumiinisen välipalan takana se akselin pää, mut se kuitenkin lähtee vaan vetämällä pois ja ryhmäpyörä tippuu alaspäin ja saat kytkinakselin etupuolelta pois. näin ainkain v6 type ysissä
sierra xr4x4
escort mk1

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Joulukuu 20. 21:48:03 2006

Juu tarkoitin tuolla kytkinakselilla siis sitä "akselia" kokonaisuudessa eli kytkimen päästä kardaaniin. Eli se kytkinakselin etummainen osa (irrallinen) on ilmeisesti kytkinakseli ja siitä eteenpäin pääakseli jossa mm siirtäjät ja synkrot yms??. Ja sivuakseli siellä pohjalla vai. Ja ei ole sitä pultattavaa palikkaa kuoren etupäässä eli ihan tavan laatikko. Mihinkäs tarinaan fordiklubilla vastailit kun en löytänyt sieltä mitään tuohon purkuun liittyvää :roll: :D

Se askeli/tanko sieltä sivuakselin sisältä tuli vedettyä hännän mukana pois ja ne laakerineulat levähtivät sinne sisään ja on noukittu pois. Eli pitäisikö tässä vaiheessa tipahtaa se ihan etupäässä oleva iso ratas sivuakselilta. Eli kytkinakselissa oleva ratas pyörittää sitä isoa ratasta sivuakselilla ja välittää voiman sivuakselia pitkin eteenpäin jos puhumme samasta

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » To Joulukuu 21. 8:35:42 2006

Kolautat sen välilaipan irti ohjari holkeista, pääakseli jää siitä taka laakerista laippaan, ryhmä tippuu casen pohjalle ja kytkinakseli lähtee irti.

Näkyy se meikäläisen viesti olevan edelleen ketjun viimeisenä siinä 'räjäytyskuva' topicissa.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » To Joulukuu 21. 20:07:27 2006

Dodii, kiitoksia taas

Eli sitä alupalikkaa yritin pois mutta sivu/ryhmäaskeli ei mahtunut tippumaan tarpeeksi alas kun se sivuakselin neulalaakeri siinä alupalikassa ei antanut akselin "taipua" tarpeeksi. Nypläsin sen laakerin ulkokehän ja neulat sieltä välistä pois niin johan tipahti. Meinasi homma karata käsistä kun meinasi se alupalikka ja pääakseli tippua pöydänreunalta kun tulikin niin vauhilla ulos, ei tippunut ja osat tallessa :D

Kysellään taas kun kasataan :shock: :D

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » Pe Joulukuu 22. 11:04:50 2006

VesQ kirjoitti: Kysellään taas kun kasataan :shock: :D
Kuten noissa Haynesin manuaaleissa lukee, refitting is reversal of removal.
:)
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

lalli69
Viestit: 1367
Liittynyt: Ti Kesäkuu 10. 11:16:09 2003
Paikkakunta: Panttila, capital of Kurikka #837

Viesti Kirjoittaja lalli69 » To Tammikuu 4. 23:47:46 2007

Ei ny jaksanu uutta ketjua aloittaa niin tulevaa projektia silmälläpitäen kysytään seuraavaa...

Mitäs tommosta "kevät" huoltoa tuolle Type 9:lle kannattais tehdä, kun tuo laatikko tuossa pöydällä nyt olis.

Ajosta poistettu, eikä ainakaan silloin pitänyt ylimääräisiä ääniä ja vaihteet pysyi päällä.
Öljystä se vähän oli märkä, mutta ei tullu senkummemmin katottua, että mistä kohtaa se olis voinu tulla.

Uutta laatikkoa en siitä oo tekemäs, mutta kuitenkin niin, ettei tarvi heti olla sahanpuru/banaani coktailia olla sekoittelemassa. :)
-Mies on ku ongen koukku, vaikka seliäs lukoo notta Kurikan Ryhti.

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu » Pe Tammikuu 5. 0:04:04 2007

lalli69 kirjoitti:Ei ny jaksanu uutta ketjua aloittaa niin tulevaa projektia silmälläpitäen kysytään seuraavaa...

Mitäs tommosta "kevät" huoltoa tuolle Type 9:lle kannattais tehdä, kun tuo laatikko tuossa pöydällä nyt olis.

Ajosta poistettu, eikä ainakaan silloin pitänyt ylimääräisiä ääniä ja vaihteet pysyi päällä.
Öljystä se vähän oli märkä, mutta ei tullu senkummemmin katottua, että mistä kohtaa se olis voinu tulla.

Uutta laatikkoa en siitä oo tekemäs, mutta kuitenkin niin, ettei tarvi heti olla sahanpuru/banaani coktailia olla sekoittelemassa. :)
varmaan syncrot kannattaa ainakii vaihtaa jos auki käyttää

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Pe Tammikuu 5. 0:12:49 2007

Paljonkohan semmoset kustantaa?

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu » Pe Tammikuu 5. 0:22:56 2007

jos en väärin muista ni jotain 30€ kipale autoracingissa mut varmaan saa halvemmallakii jostain muualta...tää o sit iha mutua et joku joka tietää ni voi valaista asian oikein

lalli69
Viestit: 1367
Liittynyt: Ti Kesäkuu 10. 11:16:09 2003
Paikkakunta: Panttila, capital of Kurikka #837

Viesti Kirjoittaja lalli69 » Pe Tammikuu 5. 20:36:08 2007

Millä tuon hännän saa tuosta loodasta irti?
Räjäytyskuvaa kun vahtaa, niin siinä vissiin on joku sokka, mutta ei ainakaan mun silmään osu...
En mä ny vielä niin paljoa oo juovuksis kai... :oops:
Häntä osa on ~3cm irti laatikosta.


Voittaako väkivalta vittuilun? :twisted:
-Mies on ku ongen koukku, vaikka seliäs lukoo notta Kurikan Ryhti.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Tammikuu 5. 22:27:34 2007

Irroita putkisokka sieltä kokkareesta mihin vaihdekepin haarukka tulee, kokkare pois (tietysti se peltitulppa ensin) Irroita 5 vaihteen mitkälie rojut sieltä luukun alta hännän kyljestä. Poista häntä.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Tammikuu 7. 22:15:17 2007

Juurikin noin. Samalla kun vedät hännä pois niin sivuakselin sisältä tulee todennäköisesti akseli mukana ja kuuluu sellainen ropiseva ääni, siitä ei kannata huolestua se on vain sivuakselin laakeroinnin neulat jotka putoavat laatikon pohjalle

Se luukku tosiaan siitä hännän kyljestä pois ja se kokkare sieltä kepin juuresta niin lähtee häntä. Siinä luukussa on haarukka joka pitää jotankin siirtäjässä paikallaan, en tiedä mitä mutta luukku pois niin lähtee

Siirtäjä akselissa on vielä siinä siirtohaarukoiden keskellä olevassa mokkulassa putkisokka ja laatikon kuoren aivan etu- yläreunassa ja takaapäin katsottuna vasemmalla on kuusiokolopultti sellaisessa upotuksessa jonka alla on jousi ja se palikka/kuula joka pitää vaihteen silmässä, se pois

edit:
Jaa näkyy tuossa kuvassa se luukku olevan jo irrallaa pöydällä eli se kokkare enää pois
Viimeksi muokannut VesQ, Su Tammikuu 7. 22:21:54 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Tammikuu 7. 22:19:55 2007

Sultzi kirjoitti:Paljonkohan semmoset kustantaa?
Täytyy katsoa vielä kuitista mutta voortilla 1 ja 2 vaihteen oli jotain 25-30e/kpl ja 3-4 pikkasen päälle 30e/kpl ja vitonen pyöri jossain noiden välissä

Mutta halvempia kuitenkin vortilla kuin rallikaupoissa, rally racessa muistaakseni 47e kpl ja muissa samaa luokkaa ellen väärin muista

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Pe Tammikuu 12. 23:02:22 2007

Noniin, saimpas laatikon vihdoin kasaan.

Sellainen tuli mieleen että sivuakselissa takapäässä on se iso vitosen ratas niin siinä on se suht iso 12-kulmainen mutteri niin onko siihen olemassa jotain kiristysmomenttia vai sen mitä uskaltaa kääntää, lukitushan siinä on sellainen kolon kohdalta lyttyyn lyömällä

Entäs kuinka pitää vastaan kun kiristää mutteria rattaasta ei oikeen saa millään järkevästi pidettyä kiinni, aukaisin sen siten että purin siirtäjät pois ja vedin käsin kaksi vaihdetta yhtäaikaa päälle niin menee jumiin akselit, mietin vaan että paljon tuolleen uskaltaa vääntää

Nopeasti miettien pitäisi tuolleenkin kestää vähintään sen mitä kestää vääntöä moottorilta eli varmaan ainakin yli 200Nm eli varmaan siihen mutterin kiristykseen ihan tarpeeksi

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » La Tammikuu 13. 12:13:17 2007

VesQ kirjoitti:Noniin, saimpas laatikon vihdoin kasaan.

Sellainen tuli mieleen että sivuakselissa takapäässä on se iso vitosen ratas niin siinä on se suht iso 12-kulmainen mutteri niin onko siihen olemassa jotain kiristysmomenttia vai sen mitä uskaltaa kääntää, lukitushan siinä on sellainen kolon kohdalta lyttyyn lyömällä

Entäs kuinka pitää vastaan kun kiristää mutteria rattaasta ei oikeen saa millään järkevästi pidettyä kiinni, aukaisin sen siten että purin siirtäjät pois ja vedin käsin kaksi vaihdetta yhtäaikaa päälle niin menee jumiin akselit, mietin vaan että paljon tuolleen uskaltaa vääntää

Nopeasti miettien pitäisi tuolleenkin kestää vähintään sen mitä kestää vääntöä moottorilta eli varmaan ainakin yli 200Nm eli varmaan siihen mutterin kiristykseen ihan tarpeeksi
150Nm kirjan mukaan se 36mm mutteri kiinni.
Ite oon aukonu ja pistäny kiinni pulttikoneella. Ei tarvi tapella.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

Vastaa Viestiin