Type-9in purku
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Type-9in purku
Elikkäs elikkäs
Mitenkä ketussa tuo 5v type-9 oikeen puretaan. Häntä on irti sekä vitosen rattaat sun muut hilut mutta kytkinakseli ei mahdu tulemaan eteen eikä taakse päin kun ottaa sivuakselin rattaat vastaan ja sivuakseli ei myöskään liiku kun ottaa kytkinakselin rattaisiin ja kopan reunoihin.
Paikallaan siis vielä se hännän ja kuorien välissä oleva alumiininen levy jossa kytkin ja sivuakselin laakerit. Sivuakselin laakeri on mallia rulla joten se irtoaa/lähtee ihan vetämällä mutta se kytkinakselin kuulalaakeri on ilmeisesti ongelmana. Taaksepäin pitäisi lähteä kun eteenpäin ei ole mahdollista.
Lukkorenkaat on pois ja lämpöä annettu, lyöty, viritelty ulosvetäjiä sen minkä se alumiinipalikka kestää yms yms. Alkaa olla vitsit vähissä, mieleen ei enää tule kuin siitä alumiinipalikasta prässiin kiinni ja kytkin/pääakselin päästä prässää sen kuulalaakerin irti kytkinakselista. Ei vaan tallissa sellaiseen ole mahdollisuutta ja toisekseen epäilys on että se alumiinipalikka ei sitä kestä
Toinen mikä tulee mieleen niin miten se nopeusmittarin ratas lähtee kytkinakselilta irti, tai lähinnä mihin suuntaan, veikkaisin että taaksepäin?
Eli jos joku on lähiaikoina purkanut niin neuvot olisi tarpeen
Mitenkä ketussa tuo 5v type-9 oikeen puretaan. Häntä on irti sekä vitosen rattaat sun muut hilut mutta kytkinakseli ei mahdu tulemaan eteen eikä taakse päin kun ottaa sivuakselin rattaat vastaan ja sivuakseli ei myöskään liiku kun ottaa kytkinakselin rattaisiin ja kopan reunoihin.
Paikallaan siis vielä se hännän ja kuorien välissä oleva alumiininen levy jossa kytkin ja sivuakselin laakerit. Sivuakselin laakeri on mallia rulla joten se irtoaa/lähtee ihan vetämällä mutta se kytkinakselin kuulalaakeri on ilmeisesti ongelmana. Taaksepäin pitäisi lähteä kun eteenpäin ei ole mahdollista.
Lukkorenkaat on pois ja lämpöä annettu, lyöty, viritelty ulosvetäjiä sen minkä se alumiinipalikka kestää yms yms. Alkaa olla vitsit vähissä, mieleen ei enää tule kuin siitä alumiinipalikasta prässiin kiinni ja kytkin/pääakselin päästä prässää sen kuulalaakerin irti kytkinakselista. Ei vaan tallissa sellaiseen ole mahdollisuutta ja toisekseen epäilys on että se alumiinipalikka ei sitä kestä
Toinen mikä tulee mieleen niin miten se nopeusmittarin ratas lähtee kytkinakselilta irti, tai lähinnä mihin suuntaan, veikkaisin että taaksepäin?
Eli jos joku on lähiaikoina purkanut niin neuvot olisi tarpeen
-
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Enksmä laittanu siihen tarinaan ford clubille, että kun sen sivuakselin vetää pois ryhmäpyörän sisältä, alkaa tapahtua.
Kytkinakseli lähtee eteen päin.
Kaiketi kyseessä ei edelleenkään ole HD T9? Jos kuitenkin näin on, irrota siitä casen etupuolelta se sivuakselin tumppi joka on kolmella pultilla kuoressa kiinni. Ja taas tapahtuu.
Sitäpaitsi kytkinakselilla on harvemmin nopeusmittarin ratasta
Kytkinakseli lähtee eteen päin.
Kaiketi kyseessä ei edelleenkään ole HD T9? Jos kuitenkin näin on, irrota siitä casen etupuolelta se sivuakselin tumppi joka on kolmella pultilla kuoressa kiinni. Ja taas tapahtuu.
Sitäpaitsi kytkinakselilla on harvemmin nopeusmittarin ratasta

Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
- Viestit: 275
- Liittynyt: To Marraskuu 28. 13:34:33 2002
- Paikkakunta: Laihia
joo elikkä niinkuin tossa jo kerrottu niin ryhmäpyörän sisältä vetää se akseli pois joka lähtee taaksepäin. en muista tarkkaan oliko se sielä alumiinisen välipalan takana se akselin pää, mut se kuitenkin lähtee vaan vetämällä pois ja ryhmäpyörä tippuu alaspäin ja saat kytkinakselin etupuolelta pois. näin ainkain v6 type ysissä
sierra xr4x4
escort mk1
escort mk1
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Juu tarkoitin tuolla kytkinakselilla siis sitä "akselia" kokonaisuudessa eli kytkimen päästä kardaaniin. Eli se kytkinakselin etummainen osa (irrallinen) on ilmeisesti kytkinakseli ja siitä eteenpäin pääakseli jossa mm siirtäjät ja synkrot yms??. Ja sivuakseli siellä pohjalla vai. Ja ei ole sitä pultattavaa palikkaa kuoren etupäässä eli ihan tavan laatikko. Mihinkäs tarinaan fordiklubilla vastailit kun en löytänyt sieltä mitään tuohon purkuun liittyvää
Se askeli/tanko sieltä sivuakselin sisältä tuli vedettyä hännän mukana pois ja ne laakerineulat levähtivät sinne sisään ja on noukittu pois. Eli pitäisikö tässä vaiheessa tipahtaa se ihan etupäässä oleva iso ratas sivuakselilta. Eli kytkinakselissa oleva ratas pyörittää sitä isoa ratasta sivuakselilla ja välittää voiman sivuakselia pitkin eteenpäin jos puhumme samasta


Se askeli/tanko sieltä sivuakselin sisältä tuli vedettyä hännän mukana pois ja ne laakerineulat levähtivät sinne sisään ja on noukittu pois. Eli pitäisikö tässä vaiheessa tipahtaa se ihan etupäässä oleva iso ratas sivuakselilta. Eli kytkinakselissa oleva ratas pyörittää sitä isoa ratasta sivuakselilla ja välittää voiman sivuakselia pitkin eteenpäin jos puhumme samasta
-
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Kolautat sen välilaipan irti ohjari holkeista, pääakseli jää siitä taka laakerista laippaan, ryhmä tippuu casen pohjalle ja kytkinakseli lähtee irti.
Näkyy se meikäläisen viesti olevan edelleen ketjun viimeisenä siinä 'räjäytyskuva' topicissa.
Näkyy se meikäläisen viesti olevan edelleen ketjun viimeisenä siinä 'räjäytyskuva' topicissa.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Dodii, kiitoksia taas
Eli sitä alupalikkaa yritin pois mutta sivu/ryhmäaskeli ei mahtunut tippumaan tarpeeksi alas kun se sivuakselin neulalaakeri siinä alupalikassa ei antanut akselin "taipua" tarpeeksi. Nypläsin sen laakerin ulkokehän ja neulat sieltä välistä pois niin johan tipahti. Meinasi homma karata käsistä kun meinasi se alupalikka ja pääakseli tippua pöydänreunalta kun tulikin niin vauhilla ulos, ei tippunut ja osat tallessa
Kysellään taas kun kasataan

Eli sitä alupalikkaa yritin pois mutta sivu/ryhmäaskeli ei mahtunut tippumaan tarpeeksi alas kun se sivuakselin neulalaakeri siinä alupalikassa ei antanut akselin "taipua" tarpeeksi. Nypläsin sen laakerin ulkokehän ja neulat sieltä välistä pois niin johan tipahti. Meinasi homma karata käsistä kun meinasi se alupalikka ja pääakseli tippua pöydänreunalta kun tulikin niin vauhilla ulos, ei tippunut ja osat tallessa

Kysellään taas kun kasataan


-
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Kuten noissa Haynesin manuaaleissa lukee, refitting is reversal of removal.VesQ kirjoitti: Kysellään taas kun kasataan![]()

Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
- Viestit: 1367
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 10. 11:16:09 2003
- Paikkakunta: Panttila, capital of Kurikka #837
Ei ny jaksanu uutta ketjua aloittaa niin tulevaa projektia silmälläpitäen kysytään seuraavaa...
Mitäs tommosta "kevät" huoltoa tuolle Type 9:lle kannattais tehdä, kun tuo laatikko tuossa pöydällä nyt olis.
Ajosta poistettu, eikä ainakaan silloin pitänyt ylimääräisiä ääniä ja vaihteet pysyi päällä.
Öljystä se vähän oli märkä, mutta ei tullu senkummemmin katottua, että mistä kohtaa se olis voinu tulla.
Uutta laatikkoa en siitä oo tekemäs, mutta kuitenkin niin, ettei tarvi heti olla sahanpuru/banaani coktailia olla sekoittelemassa.
Mitäs tommosta "kevät" huoltoa tuolle Type 9:lle kannattais tehdä, kun tuo laatikko tuossa pöydällä nyt olis.
Ajosta poistettu, eikä ainakaan silloin pitänyt ylimääräisiä ääniä ja vaihteet pysyi päällä.
Öljystä se vähän oli märkä, mutta ei tullu senkummemmin katottua, että mistä kohtaa se olis voinu tulla.
Uutta laatikkoa en siitä oo tekemäs, mutta kuitenkin niin, ettei tarvi heti olla sahanpuru/banaani coktailia olla sekoittelemassa.

-Mies on ku ongen koukku, vaikka seliäs lukoo notta Kurikan Ryhti.
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
varmaan syncrot kannattaa ainakii vaihtaa jos auki käyttäälalli69 kirjoitti:Ei ny jaksanu uutta ketjua aloittaa niin tulevaa projektia silmälläpitäen kysytään seuraavaa...
Mitäs tommosta "kevät" huoltoa tuolle Type 9:lle kannattais tehdä, kun tuo laatikko tuossa pöydällä nyt olis.
Ajosta poistettu, eikä ainakaan silloin pitänyt ylimääräisiä ääniä ja vaihteet pysyi päällä.
Öljystä se vähän oli märkä, mutta ei tullu senkummemmin katottua, että mistä kohtaa se olis voinu tulla.
Uutta laatikkoa en siitä oo tekemäs, mutta kuitenkin niin, ettei tarvi heti olla sahanpuru/banaani coktailia olla sekoittelemassa.
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
-
- Viestit: 1367
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 10. 11:16:09 2003
- Paikkakunta: Panttila, capital of Kurikka #837
Millä tuon hännän saa tuosta loodasta irti?
Räjäytyskuvaa kun vahtaa, niin siinä vissiin on joku sokka, mutta ei ainakaan mun silmään osu...
En mä ny vielä niin paljoa oo juovuksis kai...
Häntä osa on ~3cm irti laatikosta.
Voittaako väkivalta vittuilun?
Räjäytyskuvaa kun vahtaa, niin siinä vissiin on joku sokka, mutta ei ainakaan mun silmään osu...
En mä ny vielä niin paljoa oo juovuksis kai...

Häntä osa on ~3cm irti laatikosta.
Voittaako väkivalta vittuilun?

-Mies on ku ongen koukku, vaikka seliäs lukoo notta Kurikan Ryhti.
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Juurikin noin. Samalla kun vedät hännä pois niin sivuakselin sisältä tulee todennäköisesti akseli mukana ja kuuluu sellainen ropiseva ääni, siitä ei kannata huolestua se on vain sivuakselin laakeroinnin neulat jotka putoavat laatikon pohjalle
Se luukku tosiaan siitä hännän kyljestä pois ja se kokkare sieltä kepin juuresta niin lähtee häntä. Siinä luukussa on haarukka joka pitää jotankin siirtäjässä paikallaan, en tiedä mitä mutta luukku pois niin lähtee
Siirtäjä akselissa on vielä siinä siirtohaarukoiden keskellä olevassa mokkulassa putkisokka ja laatikon kuoren aivan etu- yläreunassa ja takaapäin katsottuna vasemmalla on kuusiokolopultti sellaisessa upotuksessa jonka alla on jousi ja se palikka/kuula joka pitää vaihteen silmässä, se pois
edit:
Jaa näkyy tuossa kuvassa se luukku olevan jo irrallaa pöydällä eli se kokkare enää pois
Se luukku tosiaan siitä hännän kyljestä pois ja se kokkare sieltä kepin juuresta niin lähtee häntä. Siinä luukussa on haarukka joka pitää jotankin siirtäjässä paikallaan, en tiedä mitä mutta luukku pois niin lähtee
Siirtäjä akselissa on vielä siinä siirtohaarukoiden keskellä olevassa mokkulassa putkisokka ja laatikon kuoren aivan etu- yläreunassa ja takaapäin katsottuna vasemmalla on kuusiokolopultti sellaisessa upotuksessa jonka alla on jousi ja se palikka/kuula joka pitää vaihteen silmässä, se pois
edit:
Jaa näkyy tuossa kuvassa se luukku olevan jo irrallaa pöydällä eli se kokkare enää pois
Viimeksi muokannut VesQ, Su Tammikuu 7. 22:21:54 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Täytyy katsoa vielä kuitista mutta voortilla 1 ja 2 vaihteen oli jotain 25-30e/kpl ja 3-4 pikkasen päälle 30e/kpl ja vitonen pyöri jossain noiden välissäSultzi kirjoitti:Paljonkohan semmoset kustantaa?
Mutta halvempia kuitenkin vortilla kuin rallikaupoissa, rally racessa muistaakseni 47e kpl ja muissa samaa luokkaa ellen väärin muista
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Noniin, saimpas laatikon vihdoin kasaan.
Sellainen tuli mieleen että sivuakselissa takapäässä on se iso vitosen ratas niin siinä on se suht iso 12-kulmainen mutteri niin onko siihen olemassa jotain kiristysmomenttia vai sen mitä uskaltaa kääntää, lukitushan siinä on sellainen kolon kohdalta lyttyyn lyömällä
Entäs kuinka pitää vastaan kun kiristää mutteria rattaasta ei oikeen saa millään järkevästi pidettyä kiinni, aukaisin sen siten että purin siirtäjät pois ja vedin käsin kaksi vaihdetta yhtäaikaa päälle niin menee jumiin akselit, mietin vaan että paljon tuolleen uskaltaa vääntää
Nopeasti miettien pitäisi tuolleenkin kestää vähintään sen mitä kestää vääntöä moottorilta eli varmaan ainakin yli 200Nm eli varmaan siihen mutterin kiristykseen ihan tarpeeksi
Sellainen tuli mieleen että sivuakselissa takapäässä on se iso vitosen ratas niin siinä on se suht iso 12-kulmainen mutteri niin onko siihen olemassa jotain kiristysmomenttia vai sen mitä uskaltaa kääntää, lukitushan siinä on sellainen kolon kohdalta lyttyyn lyömällä
Entäs kuinka pitää vastaan kun kiristää mutteria rattaasta ei oikeen saa millään järkevästi pidettyä kiinni, aukaisin sen siten että purin siirtäjät pois ja vedin käsin kaksi vaihdetta yhtäaikaa päälle niin menee jumiin akselit, mietin vaan että paljon tuolleen uskaltaa vääntää
Nopeasti miettien pitäisi tuolleenkin kestää vähintään sen mitä kestää vääntöä moottorilta eli varmaan ainakin yli 200Nm eli varmaan siihen mutterin kiristykseen ihan tarpeeksi
-
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
150Nm kirjan mukaan se 36mm mutteri kiinni.VesQ kirjoitti:Noniin, saimpas laatikon vihdoin kasaan.
Sellainen tuli mieleen että sivuakselissa takapäässä on se iso vitosen ratas niin siinä on se suht iso 12-kulmainen mutteri niin onko siihen olemassa jotain kiristysmomenttia vai sen mitä uskaltaa kääntää, lukitushan siinä on sellainen kolon kohdalta lyttyyn lyömällä
Entäs kuinka pitää vastaan kun kiristää mutteria rattaasta ei oikeen saa millään järkevästi pidettyä kiinni, aukaisin sen siten että purin siirtäjät pois ja vedin käsin kaksi vaihdetta yhtäaikaa päälle niin menee jumiin akselit, mietin vaan että paljon tuolleen uskaltaa vääntää
Nopeasti miettien pitäisi tuolleenkin kestää vähintään sen mitä kestää vääntöä moottorilta eli varmaan ainakin yli 200Nm eli varmaan siihen mutterin kiristykseen ihan tarpeeksi
Ite oon aukonu ja pistäny kiinni pulttikoneella. Ei tarvi tapella.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.