Hukkaportin kello
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Hukkaportin kello
Voipi löytyä ja löytyikin jotain haulla mutta hukkiksen kellon säätämisestä olisi kysyttävää
Tuohon mk2 ekkeriin turbiinia suunnitteilla/rakenteilla ja olisi pakosarja hukkaportin kellon telinettä vaille valmis
Ahdin siis joku mitsun (ei muista numeroa) ja kiinteällä hukkaportilla, kellon kiinnitys alunperin kompurapesässä mutta kun joutui sekä pako että kompurapesää kääntelemään jotta sai järkevään asentoon niin joutuu tekemään kellolle uuden kiinnityksen
Lähinnä tuosta esijännityksestä hukkaportilla, paljonko about milleinä, todella pienillä paineilla pitäisi mennä kun aivan vakio 205 kunnes saa leimattua ja rakennettua paremman alakerran. Paljonko nuo kellojen tangot yleensä liikkuu ja paljonko pitää about hukkaportin aueta jotta maksimivirtaus saavutetaan eli mahd. pienet paineet
Eli paljonko jättää säätövaraa suuntaan ja toiseen kun ei viitsisi montaa kertaa tuotakaan tehdä ja pätkiä kellon akselia ja väännellä kierteitä
Tuohon mk2 ekkeriin turbiinia suunnitteilla/rakenteilla ja olisi pakosarja hukkaportin kellon telinettä vaille valmis
Ahdin siis joku mitsun (ei muista numeroa) ja kiinteällä hukkaportilla, kellon kiinnitys alunperin kompurapesässä mutta kun joutui sekä pako että kompurapesää kääntelemään jotta sai järkevään asentoon niin joutuu tekemään kellolle uuden kiinnityksen
Lähinnä tuosta esijännityksestä hukkaportilla, paljonko about milleinä, todella pienillä paineilla pitäisi mennä kun aivan vakio 205 kunnes saa leimattua ja rakennettua paremman alakerran. Paljonko nuo kellojen tangot yleensä liikkuu ja paljonko pitää about hukkaportin aueta jotta maksimivirtaus saavutetaan eli mahd. pienet paineet
Eli paljonko jättää säätövaraa suuntaan ja toiseen kun ei viitsisi montaa kertaa tuotakaan tehdä ja pätkiä kellon akselia ja väännellä kierteitä
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Laita milli kaks esijännitystä, ei paljoa enempää, muuten alkaa paineet karkaamaan. Painetta nostat sitten laittamalla lisäjousia tai rajapaineventtiilin, ilman mitään lisähärpäkkeitä mulla oli volvon TD04-HL16T:llä jotain 0.5bar luokkaa. Lisäjousilla sitten sai 1.5 bar 
Hukkiksen vipu sellaiseen asentoon, että kellon tanko ja läpän vipu tekee n.90-asteen kulman keskenään. Tanko ei saa olla kelloon nähden paljoa kulmassa. Saattaa alkaa jumittamaan.

Hukkiksen vipu sellaiseen asentoon, että kellon tanko ja läpän vipu tekee n.90-asteen kulman keskenään. Tanko ei saa olla kelloon nähden paljoa kulmassa. Saattaa alkaa jumittamaan.
Jäsen #606
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Se kellon vieteri pohjaa kun riittävästi laittaa esijännitystä. Liikevara ei siis enää riitä avaamaan porttia riittävästi.
Eikös tuo rajapaineventtiili tunneta alan kaupassa nimellä säädettävä varoventtiili. Itse en ole koskaan kokeillut tuollaista, kovaa keskustelua se ja sen toteuttaminen on saanut aikaiseksi.
Eikös tuo rajapaineventtiili tunneta alan kaupassa nimellä säädettävä varoventtiili. Itse en ole koskaan kokeillut tuollaista, kovaa keskustelua se ja sen toteuttaminen on saanut aikaiseksi.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Jos nyt puolen minuutin ajattelulla väittäisin että menee seuraavasti niin meneekö paljonkin metsään
Rajapaine venttiili hukkaportille tulevan paineletkun väliin ja venttiili ei anna painetietoa kellolle ennenkuin rajapaineventtiilistä säädetty paine ylittyy ja portti pysyy kiinni kunnes venttiililtä tulee painetieto läpi kellolle
Rajapaine venttiili hukkaportille tulevan paineletkun väliin ja venttiili ei anna painetietoa kellolle ennenkuin rajapaineventtiilistä säädetty paine ylittyy ja portti pysyy kiinni kunnes venttiililtä tulee painetieto läpi kellolle
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Kyllä. Ja jos siinä ei ole vapaata "paluuta" niin pitää laittaa vastaventtiili paluusuunnan mukaisesti, että kellolta pääsee paine pois.
Portti avautuu vasta kun kellon paine JA rajapaineventtiilin paine ylittyy. Eli: vaikka rajapaineventtiilissä olisi paine säädetty 1 bar, niin jos kello ilman rajapaineventtiiliä avaa portin 0.7 bar paineessa, avautuu portti vasta 1.7bar paineella. Ehkä vähän aikaisemmin koska pakopaine työntää läppää auki päin.
Portti avautuu vasta kun kellon paine JA rajapaineventtiilin paine ylittyy. Eli: vaikka rajapaineventtiilissä olisi paine säädetty 1 bar, niin jos kello ilman rajapaineventtiiliä avaa portin 0.7 bar paineessa, avautuu portti vasta 1.7bar paineella. Ehkä vähän aikaisemmin koska pakopaine työntää läppää auki päin.
Jäsen #606
-
- Viestit: 1409
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002
Haluatko lukita vastauksen?olafu kirjoitti:Kyllä. Ja jos siinä ei ole vapaata "paluuta" niin pitää laittaa vastaventtiili paluusuunnan mukaisesti, että kellolta pääsee paine pois.
Portti avautuu vasta kun kellon paine JA rajapaineventtiilin paine ylittyy. Eli: vaikka rajapaineventtiilissä olisi paine säädetty 1 bar, niin jos kello ilman rajapaineventtiiliä avaa portin 0.7 bar paineessa, avautuu portti vasta 1.7bar paineella. Ehkä vähän aikaisemmin koska pakopaine työntää läppää auki päin.
Toyota Supra TT
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Näin maalaisjärjellähän ajatellen jos rajapaineventtiili on säädetty 1bariin ja kello 0.7bariin niin kun paine ylittää 1barin niin venttiililtä tuleva painetietohan ylittää kellon "rajan" ja kello aukaisee portin, jos taas rajapaine on säädetty pienemmäksi kuin kello niin silloin alkaa kello aueta sielä mihin se on säädetty, eli jos kello aukaisee 1barissa ja rajapaine päästää läpi 0.5barissa niin silloinhan kellolle alkaa tulla painetietoa vasta 0.5barista eteenpäin mutta kello alkaa aukaista vasta 1barissa ja silloinhan periaatteessa on sama onko sitä koko rajapaineventtiiliä siellä välissä vai enkö vaan tajuaolafu kirjoitti:Kyllä. Ja jos siinä ei ole vapaata "paluuta" niin pitää laittaa vastaventtiili paluusuunnan mukaisesti, että kellolta pääsee paine pois.
Portti avautuu vasta kun kellon paine JA rajapaineventtiilin paine ylittyy. Eli: vaikka rajapaineventtiilissä olisi paine säädetty 1 bar, niin jos kello ilman rajapaineventtiiliä avaa portin 0.7 bar paineessa, avautuu portti vasta 1.7bar paineella. Ehkä vähän aikaisemmin koska pakopaine työntää läppää auki päin.

-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 9:31:41 2008
Re: Hukkaportin kello
miten on, kun löyty yks volvon turbo (v70, en tiiä merkkii tai mallii sen enemmälti) ja siitä puuttuu tuo hukkaportin kello, ja kun toinen turbo ois vissiin k03(tai jotain semmoista) joka on vetäny juntturat, niin kävisköhän siitä se kello tuohon volvon turboon ja paljonkohan siinä pitää olla paineita että se aukeaa
sitä kelloo ei oo luultavasti rukattu millään tavalla.

-
- Viestit: 694
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re:
Niinkuin Hena tuossa vihjaili niin ei ne paineet summaudu ylempi vain määrää, eli jos rajarilla paine vaikka tuon 1bar ja kellolla 0.7bar niin kun tuo 1bar ylitetään niin rajapaine venttiili päästää kaiken läpi ja kellolle pääsee se 1bar paine tieto jolloin se tietenkin aukeaa ja todennäköisesti hukkiksen nopea aukeaminen laskee painetta alle tuon 1bar ja rajapaine venttiili menee kiinni ja taas alkaa paine nousemaan ja tätähän tietenkin jatkuu uudelleen ja uudelleen. Joten rajapaineventtiili kannattaa aina valita pikkuisen pienemmäksi kuin kellon jousen paine. Ohivuotoventtiili muuttaa tietenkin asiaa. Tuo pumppaaminen tapahtuu siis ideaalisella rajapaine venttiilillä joka ei vuoda mitään läpi mutta käytännössä nämä jousikuula venttiilit laskevat jonkin verran alempiakin paineita läpi jolloin tuota pumppaamista ei välttämättä esiinny.VesQ kirjoitti:Näin maalaisjärjellähän ajatellen jos rajapaineventtiili on säädetty 1bariin ja kello 0.7bariin niin kun paine ylittää 1barin niin venttiililtä tuleva painetietohan ylittää kellon "rajan" ja kello aukaisee portin, jos taas rajapaine on säädetty pienemmäksi kuin kello niin silloin alkaa kello aueta sielä mihin se on säädetty, eli jos kello aukaisee 1barissa ja rajapaine päästää läpi 0.5barissa niin silloinhan kellolle alkaa tulla painetietoa vasta 0.5barista eteenpäin mutta kello alkaa aukaista vasta 1barissa ja silloinhan periaatteessa on sama onko sitä koko rajapaineventtiiliä siellä välissä vai enkö vaan tajuaolafu kirjoitti:Kyllä. Ja jos siinä ei ole vapaata "paluuta" niin pitää laittaa vastaventtiili paluusuunnan mukaisesti, että kellolta pääsee paine pois.
Portti avautuu vasta kun kellon paine JA rajapaineventtiilin paine ylittyy. Eli: vaikka rajapaineventtiilissä olisi paine säädetty 1 bar, niin jos kello ilman rajapaineventtiiliä avaa portin 0.7 bar paineessa, avautuu portti vasta 1.7bar paineella. Ehkä vähän aikaisemmin koska pakopaine työntää läppää auki päin.
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"