Hukkaportin kello

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Hukkaportin kello

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ma Tammikuu 15. 22:27:35 2007

Voipi löytyä ja löytyikin jotain haulla mutta hukkiksen kellon säätämisestä olisi kysyttävää

Tuohon mk2 ekkeriin turbiinia suunnitteilla/rakenteilla ja olisi pakosarja hukkaportin kellon telinettä vaille valmis

Ahdin siis joku mitsun (ei muista numeroa) ja kiinteällä hukkaportilla, kellon kiinnitys alunperin kompurapesässä mutta kun joutui sekä pako että kompurapesää kääntelemään jotta sai järkevään asentoon niin joutuu tekemään kellolle uuden kiinnityksen

Lähinnä tuosta esijännityksestä hukkaportilla, paljonko about milleinä, todella pienillä paineilla pitäisi mennä kun aivan vakio 205 kunnes saa leimattua ja rakennettua paremman alakerran. Paljonko nuo kellojen tangot yleensä liikkuu ja paljonko pitää about hukkaportin aueta jotta maksimivirtaus saavutetaan eli mahd. pienet paineet

Eli paljonko jättää säätövaraa suuntaan ja toiseen kun ei viitsisi montaa kertaa tuotakaan tehdä ja pätkiä kellon akselia ja väännellä kierteitä

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Tammikuu 15. 22:44:43 2007

Jostain luin, että to3 esijännitystä jotain 5mm luokkaa? Kokeilemallahan se tietysti selviää parhaiten.

Tuossa omassa td04 jännitystä ei tainnut olla ollenkaan, ehkä milli max. mitä tanko liikku takasinpäin, kun irroitin läpästä.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Tammikuu 16. 0:40:09 2007

Laita milli kaks esijännitystä, ei paljoa enempää, muuten alkaa paineet karkaamaan. Painetta nostat sitten laittamalla lisäjousia tai rajapaineventtiilin, ilman mitään lisähärpäkkeitä mulla oli volvon TD04-HL16T:llä jotain 0.5bar luokkaa. Lisäjousilla sitten sai 1.5 bar :twisted:

Hukkiksen vipu sellaiseen asentoon, että kellon tanko ja läpän vipu tekee n.90-asteen kulman keskenään. Tanko ei saa olla kelloon nähden paljoa kulmassa. Saattaa alkaa jumittamaan.
Jäsen #606

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ti Tammikuu 16. 17:22:53 2007

Noista lisäjousista niin mikä on niiden tarkoitus, no jäykistää kelloa mutta eikö onnistu ihan tankoa kiristämällä vai loppuuko kellon omasta jousesta puhti isommille paineille ja siksi lisäjouset

Missäs tuosta rajapaineventtiilistä oli juttua kun ei meinaa löytää

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Tammikuu 16. 17:39:01 2007

Se kellon vieteri pohjaa kun riittävästi laittaa esijännitystä. Liikevara ei siis enää riitä avaamaan porttia riittävästi.

Eikös tuo rajapaineventtiili tunneta alan kaupassa nimellä säädettävä varoventtiili. Itse en ole koskaan kokeillut tuollaista, kovaa keskustelua se ja sen toteuttaminen on saanut aikaiseksi.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ti Tammikuu 16. 17:53:20 2007

Jos nyt puolen minuutin ajattelulla väittäisin että menee seuraavasti niin meneekö paljonkin metsään

Rajapaine venttiili hukkaportille tulevan paineletkun väliin ja venttiili ei anna painetietoa kellolle ennenkuin rajapaineventtiilistä säädetty paine ylittyy ja portti pysyy kiinni kunnes venttiililtä tulee painetieto läpi kellolle

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Tammikuu 16. 18:20:23 2007

Kyllä. Ja jos siinä ei ole vapaata "paluuta" niin pitää laittaa vastaventtiili paluusuunnan mukaisesti, että kellolta pääsee paine pois.

Portti avautuu vasta kun kellon paine JA rajapaineventtiilin paine ylittyy. Eli: vaikka rajapaineventtiilissä olisi paine säädetty 1 bar, niin jos kello ilman rajapaineventtiiliä avaa portin 0.7 bar paineessa, avautuu portti vasta 1.7bar paineella. Ehkä vähän aikaisemmin koska pakopaine työntää läppää auki päin.
Jäsen #606

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Ti Tammikuu 16. 21:12:32 2007

olafu kirjoitti:Kyllä. Ja jos siinä ei ole vapaata "paluuta" niin pitää laittaa vastaventtiili paluusuunnan mukaisesti, että kellolta pääsee paine pois.

Portti avautuu vasta kun kellon paine JA rajapaineventtiilin paine ylittyy. Eli: vaikka rajapaineventtiilissä olisi paine säädetty 1 bar, niin jos kello ilman rajapaineventtiiliä avaa portin 0.7 bar paineessa, avautuu portti vasta 1.7bar paineella. Ehkä vähän aikaisemmin koska pakopaine työntää läppää auki päin.
Haluatko lukita vastauksen?
Toyota Supra TT

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ti Tammikuu 16. 22:18:56 2007

olafu kirjoitti:Kyllä. Ja jos siinä ei ole vapaata "paluuta" niin pitää laittaa vastaventtiili paluusuunnan mukaisesti, että kellolta pääsee paine pois.

Portti avautuu vasta kun kellon paine JA rajapaineventtiilin paine ylittyy. Eli: vaikka rajapaineventtiilissä olisi paine säädetty 1 bar, niin jos kello ilman rajapaineventtiiliä avaa portin 0.7 bar paineessa, avautuu portti vasta 1.7bar paineella. Ehkä vähän aikaisemmin koska pakopaine työntää läppää auki päin.
Näin maalaisjärjellähän ajatellen jos rajapaineventtiili on säädetty 1bariin ja kello 0.7bariin niin kun paine ylittää 1barin niin venttiililtä tuleva painetietohan ylittää kellon "rajan" ja kello aukaisee portin, jos taas rajapaine on säädetty pienemmäksi kuin kello niin silloin alkaa kello aueta sielä mihin se on säädetty, eli jos kello aukaisee 1barissa ja rajapaine päästää läpi 0.5barissa niin silloinhan kellolle alkaa tulla painetietoa vasta 0.5barista eteenpäin mutta kello alkaa aukaista vasta 1barissa ja silloinhan periaatteessa on sama onko sitä koko rajapaineventtiiliä siellä välissä vai enkö vaan tajua :D

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Tammikuu 16. 22:33:51 2007

Noinhan se menee kuten VesQ yläpuolella kirjoittaa. Mukaan täytyy tietysti vielä ottaa pakopaineen aiheuttama läpän aukeaminen jossain tietyssä kohdassa.

tk88
Viestit: 39
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 9:31:41 2008

Re: Hukkaportin kello

Viesti Kirjoittaja tk88 » Ke Tammikuu 7. 12:58:30 2009

miten on, kun löyty yks volvon turbo (v70, en tiiä merkkii tai mallii sen enemmälti) ja siitä puuttuu tuo hukkaportin kello, ja kun toinen turbo ois vissiin k03(tai jotain semmoista) joka on vetäny juntturat, niin kävisköhän siitä se kello tuohon volvon turboon ja paljonkohan siinä pitää olla paineita että se aukeaa :?: sitä kelloo ei oo luultavasti rukattu millään tavalla.

Perkele
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja Perkele » Ke Tammikuu 7. 13:43:10 2009

VesQ kirjoitti:
olafu kirjoitti:Kyllä. Ja jos siinä ei ole vapaata "paluuta" niin pitää laittaa vastaventtiili paluusuunnan mukaisesti, että kellolta pääsee paine pois.

Portti avautuu vasta kun kellon paine JA rajapaineventtiilin paine ylittyy. Eli: vaikka rajapaineventtiilissä olisi paine säädetty 1 bar, niin jos kello ilman rajapaineventtiiliä avaa portin 0.7 bar paineessa, avautuu portti vasta 1.7bar paineella. Ehkä vähän aikaisemmin koska pakopaine työntää läppää auki päin.
Näin maalaisjärjellähän ajatellen jos rajapaineventtiili on säädetty 1bariin ja kello 0.7bariin niin kun paine ylittää 1barin niin venttiililtä tuleva painetietohan ylittää kellon "rajan" ja kello aukaisee portin, jos taas rajapaine on säädetty pienemmäksi kuin kello niin silloin alkaa kello aueta sielä mihin se on säädetty, eli jos kello aukaisee 1barissa ja rajapaine päästää läpi 0.5barissa niin silloinhan kellolle alkaa tulla painetietoa vasta 0.5barista eteenpäin mutta kello alkaa aukaista vasta 1barissa ja silloinhan periaatteessa on sama onko sitä koko rajapaineventtiiliä siellä välissä vai enkö vaan tajua :D
Niinkuin Hena tuossa vihjaili niin ei ne paineet summaudu ylempi vain määrää, eli jos rajarilla paine vaikka tuon 1bar ja kellolla 0.7bar niin kun tuo 1bar ylitetään niin rajapaine venttiili päästää kaiken läpi ja kellolle pääsee se 1bar paine tieto jolloin se tietenkin aukeaa ja todennäköisesti hukkiksen nopea aukeaminen laskee painetta alle tuon 1bar ja rajapaine venttiili menee kiinni ja taas alkaa paine nousemaan ja tätähän tietenkin jatkuu uudelleen ja uudelleen. Joten rajapaineventtiili kannattaa aina valita pikkuisen pienemmäksi kuin kellon jousen paine. Ohivuotoventtiili muuttaa tietenkin asiaa. Tuo pumppaaminen tapahtuu siis ideaalisella rajapaine venttiilillä joka ei vuoda mitään läpi mutta käytännössä nämä jousikuula venttiilit laskevat jonkin verran alempiakin paineita läpi jolloin tuota pumppaamista ei välttämättä esiinny.
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"

Vastaa Viestiin