No niin fiksut ja filmaattiset..Visko ja ZF -lukko

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

No niin fiksut ja filmaattiset..Visko ja ZF -lukko

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Syyskuu 12. 22:24:28 2004

..eipä mee kutonen mihinkään märällä. Ihan pelottaa talven tulo :D
Eli lukkoa tuo kaipaa ja vahvasti. Nyt on varaosana auton mukana tullut XR4i perä peltisankossa odottamassa vaihtoa, mutta kun siinä ei ole minkäänmoista lukkoa.

Foorumilla on ollut muutamia viskolukollisia periä myynnissäkin, mutta tuntuvat olevan 2.0iS Sierroista peräisin. 2.8 koneessa perävälitys on 3.62:1 mikä lie noissa 2.0 perissä ja mistä ihmeestä tunnistaa päällepäin onko visko vai ei?

Mikä muuten on tuollaisen viskolukollisen kunnossaolevan perän käypä myynti/ostohinta?

No taas tuli kyssäreitä mutta koettakaa jaksaa :D
Viimeksi muokannut ukormi, Pe Syyskuu 17. 0:02:36 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

GYRUS
Viestit: 730
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 20:23:21 2002
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja GYRUS » Su Syyskuu 12. 22:34:21 2004

no kokeile vääntää perän vetoakseli laipoista eri suuntiin ja kato kuinka hyvin lukko pitää eli jaksatko vääntää käsin laippoja eri suuntiin vai tarvitsetko jatko kättä..

ja en ole ainakaan kuullut että alkuperäisenä olisi muita viskolukollisia kuin 3.62 välityksellä olevia...

ja käypään hintaan en osaa muuta sanoa kuin että yhden ehjän 2wd perän ostin hintaan 100€ tosin saksasta mutta kuitenkin...
Ford Sierra Sedan 2.0i
Plymouth Duster -70

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Su Syyskuu 12. 23:29:14 2004

Ei saa noin halvalla suomesta :(
ex Jäsen #10

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Syyskuu 12. 23:34:11 2004

Jake kirjoitti:Ei saa noin halvalla suomesta :(
Olis ollut koko auto 400 euroon. Olisi ollut viskolukkoperä jne. mutta mihin ihmeeseen sen raadon sitten kärräisi.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Teemu.R
Viestit: 197
Liittynyt: Su Tammikuu 18. 16:15:53 2004
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Teemu.R » Su Syyskuu 12. 23:38:39 2004

onko is ja 2wd cossussa samanlainen?

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Syyskuu 12. 23:40:50 2004

Teemu.R kirjoitti:onko is ja 2wd cossussa samanlainen?
Cossussa on laippavetarit.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Syyskuu 13. 9:06:27 2004

kaikissa visko lukoissa on vetari laipat perässä.----rakenne vaatii sen.

visko lukkoja on saanut kaikilla välityksillä
jopa 3.14 joka on diesulin
visko lukon kamat käy kesknään kaikkien kanssa.
eli jos sulla on v6 perä niin is perästä voit ottaa muut ja v6 perästä välitys.
mittaa kuitenkin että tää perä käy sun kelkkaan kunyksi kiinnitys piste on eri paikassa.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Syyskuu 13. 9:17:34 2004

sierra friikki kirjoitti:kaikissa visko lukoissa on vetari laipat perässä.----rakenne vaatii sen.

visko lukkoja on saanut kaikilla välityksillä
jopa 3.14 joka on diesulin
visko lukon kamat käy kesknään kaikkien kanssa.
eli jos sulla on v6 perä niin is perästä voit ottaa muut ja v6 perästä välitys.
mittaa kuitenkin että tää perä käy sun kelkkaan kunyksi kiinnitys piste on eri paikassa.
Jos on laippavetarit niin sitten tulee iso muutos taka-akselistoon. Ei vissiin noi laipat mahdu takatukivarren koloon? Mutta miksi noi myy noita tökättävillä vetareilla olevia viskolukollisina?
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Syyskuu 13. 9:28:12 2004

pääset helpommalla kun etsit käytetyn kelkan jossa on laipat ja perä.
kysyn sulle illalla jos löytyis tollainen perä jostain.päin.

sitten on olemassa sellainen kummallisuus missä on tavan vetarin ulkopää(rumpujarru) ja laippa sisällä (visko lukko)


en ole kokeillut mahtuuko laippa kolmiotuen sisälle mutta joku on sanonut että ei käy ilman jyrsintä.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Syyskuu 13. 10:08:27 2004

sierra friikki kirjoitti:pääset helpommalla kun etsit käytetyn kelkan jossa on laipat ja perä.
kysyn sulle illalla jos löytyis tollainen perä jostain.päin.

sitten on olemassa sellainen kummallisuus missä on tavan vetarin ulkopää(rumpujarru) ja laippa sisällä (visko lukko)


en ole kokeillut mahtuuko laippa kolmiotuen sisälle mutta joku on sanonut että ei käy ilman jyrsintä.
Jep, tässä Sierrassa on rummut :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Stude
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Stude » Ma Syyskuu 13. 10:38:49 2004

sierra friikki kirjoitti:
en ole kokeillut mahtuuko laippa kolmiotuen sisälle mutta joku on sanonut että ei käy ilman jyrsintä.
Kokeiltu on ja ei sovi ilman pikku viilaamista.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Syyskuu 13. 11:55:59 2004

Eli uusiksi menisi:
Veterit->Laippavetarit
Takatukivarret napoineen
Takakynkkä

Eli periaatteessa koko takaripustus :shock:

Onko tuo varma ettei ole viskollista työnnettävillä vetareilla olevaa perää?
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Syyskuu 13. 12:01:28 2004

Mitä todennäköisimmin ei. Mutta mikäs vika kitkalukollisissa on? Noi iS -reput joita välillä liikkuu, on ZF lukolla.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Syyskuu 13. 12:12:37 2004

jjs kirjoitti:Mitä todennäköisimmin ei. Mutta mikäs vika kitkalukollisissa on? Noi iS -reput joita välillä liikkuu, on ZF lukolla.
No nyt menee sekaisin :lol:

Siis noissa on kitkalukko joissa on tönästävät vetarit? Tottakai sellanen käy..
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ma Syyskuu 13. 12:17:12 2004

ukormi kirjoitti:
jjs kirjoitti:Mitä todennäköisimmin ei. Mutta mikäs vika kitkalukollisissa on? Noi iS -reput joita välillä liikkuu, on ZF lukolla.
No nyt menee sekaisin :lol:

Siis noissa on kitkalukko joissa on tönästävät vetarit? Tottakai sellanen käy..
Is:n perässä on kitkalukko... ja työnnettävät vetarit. Välitys muistaakseni 3.92
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Syyskuu 13. 12:49:47 2004

siis on olemassa issä käytettyyjä kitkalukollisia periä.
mutta kaikki iss lukot ei ole kitkoja
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Syyskuu 13. 13:18:28 2004

sierra friikki kirjoitti:siis on olemassa issä käytettyyjä kitkalukollisia periä.
mutta kaikki iss lukot ei ole kitkoja
Juu, eli tuollainen Is perä ZF-lukolla. Nyt vaan sellainen etsintään.

Hieman on tiheämpi kuin orkkis mutta mitäs siitä. Ei tuolla ole tarkoitus huippuja ajellakaan.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Syyskuu 13. 14:58:32 2004

eiks joku just myynyt tollaista.
katoppa myndään osiosta
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Syyskuu 17. 0:01:07 2004

Olisiko kellään seuraavaa tietoa:

1. Käykö luiskaperä iS Sierran lukollinen perä Sedanin takaripustukseen suoraan? Jos ei käy niin mistä mättää? Kiinnitysreikäpaikoista?

2. Olisiko kenelläkän kuvaa tuollaisesta ZF -lukollisesta perästä avattuna?

Kitokset jo etukäteen :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

XR5T
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Marraskuu 29. 15:18:38 2002

Viesti Kirjoittaja XR5T » Pe Syyskuu 17. 0:42:48 2004

ukormi kirjoitti:Olisiko kellään seuraavaa tietoa:

1. Käykö luiskaperä iS Sierran lukollinen perä Sedanin takaripustukseen suoraan? Jos ei käy niin mistä mättää? Kiinnitysreikäpaikoista?

2. Olisiko kenelläkän kuvaa tuollaisesta ZF -lukollisesta perästä avattuna?

Kitokset jo etukäteen :D
1 käy suoraan

2 kuvaa ei ole mutta esim. pikku rattaat ovat piilossa pyöreäksi sorvatun
keskiön sisällä ja keski rattaita on normaalin kahden sijasta neljä
kun vetarit on irti näkyy reijästä ristissä olevat keski tapit

tuollaisen perän käypä hinta on 250 ekee

suomessa is sierra lukko perällä on tosi harvinainen ruotsiin tuli is
sierrat lukollisena ja välityshän on tuo 3.6

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Pe Syyskuu 17. 16:57:50 2004

[quote="sierra friikki"]siis on olemassa issä käytettyyjä kitkalukollisia periä.
mutta kaikki iss lukot ei ole kitkoja[/quote]

Eikä kaikissa Is Sierroissa ole lukkoa.
(mutta sehän jo sanottiinkin tuossa) :wink:

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Lokakuu 3. 0:35:50 2004

No niin..

Ostin perän (rahasuoritusta ei vielä ole tehty) mutta olikin sitten lopputarkastuksessa laippavetarillinen perä. Eli vaihtoon menee liki kaikki takaripustuksesta :shock:

Pitäisi vain saada koko läjä tulemaan järkihintaan liki 400 kilsaa :(

Ja toki hintaa taitaa tulla hieman lisää noille osillekin :roll:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Lokakuu 3. 13:28:51 2004

Onko jollain tietoa kestääkö 7" kitkaperä mahdollisesti enemmän tehoa kuin visko, kun kitkassa on 4 pikku ratasta ja viskossa 2?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Huhtikuu 24. 13:21:14 2005

Purin takakannen pois tuosta auton mukana tulleesta persiistä.
Lätkässä merkinnät:
V83BG4006DA
4A 362 4A23
Tökättävillä vetareilla
3.62 välityksellä
Pitäisi olla takapotku XR4i Sierrasta peräisin.
Kun katsoo vetarin reiästä niin siellä on ristikkäiset TAPIT tasauspyörästössä.


Muutama foto:
KUVA
KUVA
KUVA
KUVA

Mikäs tää on? Taunuksen persiit on hyvinkin tuttuja mutta Sierran persiit ei vielä. Koko ajanhan tässä tullaan tutummiksi, mutta hakusessa on vielä aika pahasti :shock:

Ja on kai jollakin kuvaa originellista 2.0 persiistä ilman mitään lukkovermeitä.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Huhtikuu 24. 13:58:53 2005

pitäis päästä kurkkaamaan murikan sisälle että onko siel kitkalevyt pikkurattaiden ja "kotelon" välissä. visko tuo ei ole..

mulla itellä on hyllyssä xr4i peppu jossa ei ole lukkoa...

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Huhtikuu 24. 14:07:58 2005

samiharju kirjoitti:pitäis päästä kurkkaamaan murikan sisälle että onko siel kitkalevyt pikkurattaiden ja "kotelon" välissä. visko tuo ei ole..

mulla itellä on hyllyssä xr4i peppu jossa ei ole lukkoa...
Visko ei ole missään nimessä. Mutta millainen on kitkalukko vs. lukoton. Jos sulla Sami on lukoton hyllyssä niin saisitko muutaman foton..Jos siellä levyt on niin onko tuo "rautamötikkä" sitten erilainen?

Ei viitsisi alkaa purkamaan kokonaan että näkisi mitä tuon rautamötikän sisältä paljastuu. Toki se on tehtävä mikäli muuten ei saa varmuutta siitä, mikä tuo on.

Rautamötikässä on numerosarja:
406100 6324 954401 S25

Tai 40610C 6324 954401 S25
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Huhtikuu 24. 14:36:22 2005

Vastaus kysymykseen oli siinä kysymyksen yläpuolella eli Xr4 kitkalukkoperässä on 4kpl pikkuratasta tai ainakin xr4x4 kitkaperässä on.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Huhtikuu 24. 16:31:12 2005

ukormi ei ole purettuna yhtäkään perää ja se kokonainenkin 100km päässä..

Tuossa selitetään kuinka kitkalukko pelaa (tästä voi juontaa miltä PITÄISI näyttää)

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Huhtikuu 24. 16:38:54 2005

samiharju kirjoitti:ukormi ei ole purettuna yhtäkään perää ja se kokonainenkin 100km päässä..

Tuossa selitetään kuinka kitkalukko pelaa (tästä voi juontaa miltä PITÄISI näyttää)
No kun tuosta ei juuri mitään näe. Kun kuikistelee TUOSTA pikku välistä niin rattaitahan siellä näkyy. Se onko kaksi vai neljä, ei kyllä ole varmaa. Kaksi tappia siellä on niinkuin olisi neljä pikku tasauspyörää mutta mutta..

Vetarin kohdalta vilkullessa ei näy kuin noi tapit
http://www.kolumbus.fi/adsldemo.jpoy/XR4I-5.jpg
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Huhtikuu 24. 18:36:54 2005

neljähän siellä on.. kuinka se vois toimia kahdella?

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Huhtikuu 24. 18:56:56 2005

samiharju kirjoitti:neljähän siellä on.. kuinka se vois toimia kahdella?
Pikku rattaat on kaikkein pienimmät eli linkin kuvassa harmaat keskellä punaisella viivalla merkattuna http://auto.howstuffworks.com/differential5.htm .
Esim Cossun viskoperässä on 6 ratasta, välitys 2kpl, vetoakseleiden päissä 2kpl ja näiden kahden välissä ne 2kpl "pientä ratasta", jotka esim. Cossussa paukahtaa pisrtaleiksi, kun tehoa on riittävästi. Xr-perässä pieniä on 4 ja niiden akselit mielestäni ottaa kiinni ramppeihin, jotka kiristää kitkalukkoa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

tumi
Viestit: 201
Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004

Viesti Kirjoittaja tumi » Su Huhtikuu 24. 19:43:27 2005

Yhtään Sierran kitkalukkoa en ole purkanut mutta muutamia toyota, bmw, takaveto Escort, mopar ym. on tullu laitettua. Niiden kokemusten perusteella sanoisin että on kitkalukko, eikun paikalleen ja kartsalle sudittelemaan :wink:
-84 Sierra 2,0@3.0 twinturbo ms tfi
-07 Audi A8 4.2 quattro

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Huhtikuu 24. 21:14:46 2005

tumi kirjoitti:Yhtään Sierran kitkalukkoa en ole purkanut mutta muutamia toyota, bmw, takaveto Escort, mopar ym. on tullu laitettua. Niiden kokemusten perusteella sanoisin että on kitkalukko, eikun paikalleen ja kartsalle sudittelemaan :wink:
Tehtiin Laten kanssa heuristisia kokeita tuolla perällä. Kun late pyöritti Pinionia ja minä olin survonut sormeni vetarin reikiin, havaittiin että ainakin sillä tavoin kokeiltuna molemmat vetarit pyörivät samaan suuntaan. No kokeillaan :D

Oli muuten tuo mötikkä mulla joku aika poistomyynnissä 50 eurolla. Ei kukaan edes kysynyt :?

No kokeillaan auttaako tuon välityksen muuttaminen polttoainekuluja alentavasti :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Huhtikuu 24. 22:51:25 2005

OT: Saako tuollaseen Dieselin 3.14 välitykseen lukkoa? Jos tässä joskus alan Voima-Sierraa rakentamaan, niin toi ois oiva välitys mun makuun.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Huhtikuu 25. 0:10:13 2005

ukormi kirjoitti:No kun tuosta ei juuri mitään näe. Kun kuikistelee TUOSTA
Tyypillisempää "ZF-tyyppistä" lukkoperäkoteloa ei taida ollakaan kuin tuossa kuvassa. Jos olisi lukoton: ei ristitappia ja kotelo olisi erttäin avoin, karkeahko valu ja tasauspyörästö kuin tarjottimella.
Noissa toimintaperiaatekuvissa näkyy olevan aitoja jenkkityyppisiä lukkoja, on kierrejousta ja jos jonkinsorttista vieteriä; toimivat kytkintyyppisesti. Kannattaa unohtaa jos haluaa toimivan (sorry jenkkifriikeille :oops: ).
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Huhtikuu 25. 0:20:09 2005

jjs kirjoitti:
ukormi kirjoitti:No kun tuosta ei juuri mitään näe. Kun kuikistelee TUOSTA
Tyypillisempää "ZF-tyyppistä" lukkoperäkoteloa ei taida ollakaan kuin tuossa kuvassa. Jos olisi lukoton: ei ristitappia ja kotelo olisi erttäin avoin, karkeahko valu ja tasauspyörästö kuin tarjottimella.
Noissa toimintaperiaatekuvissa näkyy olevan aitoja jenkkityyppisiä lukkoja, on kierrejousta ja jos jonkinsorttista vieteriä; toimivat kytkintyyppisesti. Kannattaa unohtaa jos haluaa toimivan (sorry jenkkifriikeille :oops: ).
Pitäiskö tässä todeta että kävipä tuuri? Tuo mötikkä tuli auton mukana ja on lähtöisin clubilaiselta. Taitaa olla XR4i tuontiautosta jota kukaan ei sitten ole sen tarkemmin tutkinut, lukoton sen piti olla.

Kun lukkoa etsiskelin ja tuo oli kokoajan tuossa katoksessa peltiämpärissä...

Ja lisää tuuria ettei tuota kukaan ostanut 50 eurolla :shock:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ma Huhtikuu 25. 1:00:23 2005

ukormi kirjoitti:Pitäiskö tässä todeta että kävipä tuuri? Tuo mötikkä tuli auton mukana ja on lähtöisin clubilaiselta. Taitaa olla XR4i tuontiautosta jota kukaan ei sitten ole sen tarkemmin tutkinut, lukoton sen piti olla.

Kun lukkoa etsiskelin ja tuo oli kokoajan tuossa katoksessa peltiämpärissä...

Ja lisää tuuria ettei tuota kukaan ostanut 50 eurolla :shock:
Ja toivottavasti vielä toimii niinkuin pitää.

Mietin vain, että jos on joskus kokeilemalla yritetty selvittää, onko lukkoa vai ei ja tultu sitten siihen tulokseen, että ei.
Silloin lukon toiminta on mahdollisesti mitä on :?

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Huhtikuu 25. 7:57:14 2005

MikkoT kirjoitti: Ja toivottavasti vielä toimii niinkuin pitää.

Mietin vain, että jos on joskus kokeilemalla yritetty selvittää, onko lukkoa vai ei ja tultu sitten siihen tulokseen, että ei.
Silloin lukon toiminta on mahdollisesti mitä on :?
Sen näkee sitten kun laittaa alle, monessa cossussakin näyttää ettei lukkoa olisi :D . Mutta tuohon lienee saativilla uudet kitkalevyt mikäli tuntuu olevan tarvetta? Ja onpa ainakin parempi välitys kuin entisessä lukottomassa.

Joko Mikko mietit kysymystäni? :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Huhtikuu 25. 8:49:25 2005

moutine> jos vaan lautaspyörän pultin kiinnitykset on 3.14 perässä samat niin sittne se väitys käy.
ja omana mutun voimalla se käy.

ukormi>
vahvasti näyttää kitkalukolliselta.(kasattava diff.kotelo)
kitka levyt on vetoakselien hammaspyörien ja diff.koetlonvälissä.
ja muista laittaa kunnon synteettinen lukkoperä öljy.(LS) lisäaineistettu siis
aikoinaan kitkalevyjä sai melkein joka tarvikeliikkestä mut nyt taitaa olla tilanne heikompi.
kun on auki niin kannattaa ottaa yhteyttä vaikka ATOY maahantuontiin koska se on zf maahantuoja.
jos eivät suostu auttamaan niin annan mulle levyjen mitat niin hommaan ne sulle sieltä.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Huhtikuu 25. 10:17:52 2005

MouTine kirjoitti:OT: Saako tuollaseen Dieselin 3.14 välitykseen lukkoa? Jos tässä joskus alan Voima-Sierraa rakentamaan, niin toi ois oiva välitys mun makuun.
Mutuna heittäisin kanssa, että sopii 4x4 Cos perään toi välitys tai muihin lukollisiin 7" periin tahi Quaifeen, ainakin olisi aivan järjetöntä suunnittelua jos tasauspyörästöt muuttuisi välityksen mukaan.
Miksi muuten harva perä eikö ennemminkin, joku Scorparin 7.5" perä ja yli 4 ruuvi ja dieselin MT75 harvalla vitosella tai peräti T56?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » Ma Huhtikuu 25. 17:24:52 2005

Onko se siis niin ettei käsin pyörittämällä pysty selvittämään onko lukkoa vai ei vaan tarvitaanko siinä enemmän (vauhtia) ,keskinäistä eroa pyörien välillä ennen kuin se selviää ja nimenomaan VAIN is sierran viskolukko perä on siis työnnettävillä vetareilla?
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Huhtikuu 25. 17:38:33 2005

jos lukko (kitka tai visko) on ehjä niin molemmat pyörii samaan suuntaan
käsin pyörittämällä
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Huhtikuu 25. 18:26:18 2005

MikkoT kirjoitti: Ja toivottavasti vielä toimii niinkuin pitää.

Mietin vain, että jos on joskus kokeilemalla yritetty selvittää, onko lukkoa vai ei ja tultu sitten siihen tulokseen, että ei.
Silloin lukon toiminta on mahdollisesti mitä on :?
Tulipa selvitettyä että ei tuota mötikkää ole kokeiltu. On tullut tuontiauton mukana ja vissiin suoraan purettu. Kunnon saa sitten selville kokeilemalla.

Kiitokset menevät Kuopion suuntaan :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Huhtikuu 25. 20:47:09 2005

sierra friikki kirjoitti:jos lukko (kitka tai visko) on ehjä niin molemmat pyörii samaan suuntaan
käsin pyörittämällä
Paitsi jos on ZF:n esijännittämätön "ramppilukko"; eli ei lainkaan kartiojousilevyjä aiheuttamassa esijännitystä. Mutta kuumana ko. tyypin lukkokin saattaa tarttua ilman kuormaa-> pyörivät samaan suuntaan.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Huhtikuu 26. 13:13:27 2005

ukormi kirjoitti:
MikkoT kirjoitti:Joko Mikko mietit kysymystäni? :D
No en sen tarkemmin, mutta kokeilaan ensin toi sun "yllättävä" ZF-ratkaisu ja palataan sen jälkeen asiaan :D

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Tammikuu 15. 19:37:49 2007

Lainataan topicia.

Millainen on viskolukollinen perä sisältä? Omasta perästäni avasin takakopan ja tasauspyörästö oli esillä hyvin. Myyty ainakin viskolukollisena, mutta kun ei ole hajuakaan minkä näköinen pitäisi olla sisältä :lol: Nyt on koppa jo taas kiinni enkä ottanut kuvaa. Laipat kyllä pyörii samaan suuntaan, eli lukko on, hitsiä ei näkynyt sisälläkään, joten ei ole kemppi :P Kyseessä 7", 3.62 välityksellä.

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja pablo » Ma Tammikuu 15. 19:45:22 2007

Eikös se visko ole siinä ison lautaspyörän yhteydessä.. Tavallaan vasemman vetoakselin ja lautaspyörän välissä :roll: Ja eihän se näy muuten kuin et se lautaspyörän alunen on paksu .. Tarkentaa ken varmaksi tietää..
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

Seppo
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulukuu 24. 14:11:31 2001

Viesti Kirjoittaja Seppo » Ti Tammikuu 16. 0:18:01 2007

Tässä kuva 2wd cossun 7.5" viskosta.
7" visko on suurinpiirtein saman näköinen, mutta pienemmällä lautaspyörällä.
Jäsen #72
Keep the Legend Alive

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ti Tammikuu 16. 8:53:45 2007

Vetarin laipoista eri suuntaan kääntämällä selviää onko lukko vai ei. Lukoton ei luonnollisesti vastusta ollenkaan ja ehjällä viskolla on miltei mahdoton saada laipat liikkumaan vastakkaisiin suuntiin paljain käsin.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Tammikuu 16. 18:48:19 2007

Seppo kirjoitti:Tässä kuva 2wd cossun 7.5" viskosta.
7" visko on suurinpiirtein saman näköinen, mutta pienemmällä lautaspyörällä.
Tuollaiselta se aika hyvin näyttää. Käsin en saanut suoraan perän laipoista pyöritettyä erisuuntiin. Vetareiden kanssa pystyy vääntövartta apuna käyttäen pyörittämään jotenkin.

Vastaa Viestiin