Sierran lämppärinkennon letkujärjestys => muut lämpöongel

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Sierran lämppärinkennon letkujärjestys => muut lämpöongel

Viesti Kirjoittaja Latexi » Su Tammikuu 28. 18:32:13 2007

Selailin vanhoja topicceja sierran kylmyyteen liittyen ku ei toi oma nyt liian lämmin ole (ku talvi tuli).

Siispä, kumminpäin ne letkut nyt sitten kuuluu olla? Molempia veikkauksia oli historian aikana tullut.
Viimeksi muokannut Latexi, Ke Tammikuu 31. 21:32:42 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Tammikuu 28. 19:37:45 2007

Ettei vaan olis kenno tukossa. Letkut irti, puhalla vedet ulos, konetiskiainetta lämpöiseen veteen ja kenno täyteen. Tunnin verran kun annat muhia ja reilusti vettä perään.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » Su Tammikuu 28. 19:55:16 2007

Hyvä veikkaus mutta syksyllä pesin järjestelmän "aineella" ja vaihdoin liemet. Uusi aito termostaatti ja tiiviste. Uusi aitoja oikeanlainen lämpömittarin anturi paikalla olleen tuningmittarihärdellin tilalle.

Silloin lämpimällä homma toimi. Lämpömittari oli oikeassa kohdassa kello kolmessa ja kesäisissä olosuhteissa tuntui että lämmintä ilmaa tuli.

Sittemmin vaihdoin mittariston ja siihen kuuluisi tietysti se toisen värinen anturi joten nyt mittari näyttää mitä sattuu. Tämän vuoksi on pieni riski ettei kone käy lämpimänä, mutta koska termostaatti on uudenkarhea niin veikkaan muita vikoja.

Kattelin tossa et motonetissä maksais vajaat 40e uusi kenno. Ja semmoiseen taidan sijoittaa, vaikka pihassa olis yksi varaosa sierrakin mutta siellä on taatusti samassa kunnossa tuo kenno.

Kuitenki ennen tota remonttia (ku nyt just ole aikaakaan siihen) koitan helpompia ratkaisuja. Vanhoissa viesteissä oli noista letkujen paikoista puhetta ja tuossa mun autossa on ollut semmosta näyttöä noista edellisten omistajien asennuksista etten yhtään ihmettelis jos letkut olis väärinpäin.
Ja nyt juuri syttyi viimeinenkin järjenhiven pienessä päässäni. Pihassa on kolme sierraa ja naapurista löytyy vielä yksi. Täytyypä käydä vertailemassa et miten ne letkut noissa muissa on kytketty :lol:


EDIT: Se siitä teorista sitten, kaiketi. Potilaassa ja "parhaimmassa kunnossa olevassa ei räpelletyssä" autossa oli molemmissa letkut samalla lailla. Ylempään paikkaan pumpulta ja alempaan imusarjasta.

Tosin ei toi "kunnollinenkaan" hirveän lämmin ole, mutta se on niin varmaan niin täynnä koivunsiemeniä ja termostaattia ei ole vaihdettu koskaa jne. (ei ole mun huoltovastuulla vaan on isän käyttöauto). Kaikesta huolimatta se on ollut perheessä miltei uudesta asti, joten en usko et siitä olis kukaan päässy vaihtamaan letkujen paikkaa.

Vilkki
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Heinäkuu 16. 5:22:40 2003

Viesti Kirjoittaja Vilkki » Ma Tammikuu 29. 18:57:18 2007

Tutkipa sitä motonetin kennoa tarkkaan. Ostin taannoin fiestaan motonetista kennon. Se oli huonompi kuin tukkoinen vanha. Uudesta kennosta näkyi läpi, paksut ja harvat rivoitukset. Kun taas orggis mallissa ei näy päivä lävitse ripoja tiuhassa ja ne on ohuita.

Ehkä ostaisin itse orggis mallin.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Tammikuu 29. 21:40:56 2007

Orggis maksaa reilut 100e. Tarvike maksaa 40e+10.90 lähetyskulut. Koska tarvikekennolla on munat edelleen huurteessa, joutuu ostamaan alkuperäisen. 100+40+10.90 on siis tarvikekennon hinta...
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Tammikuu 30. 0:08:19 2007

Kansi halki/kannentiiviste vuotaa -> kennossa kupla?
Mahdollisesti myös lämpömittari alkaa soutamaan tässä tapauksessa.
Kennosta kuuluu yleensä myös melkoinen lorina.
Jäsen #606

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » Ke Tammikuu 31. 0:23:43 2007

Tämä nyt on ehkä huono kysymys, koska orggis mittari ei välttämättä näytä tarkkaa lukemaa, mutta: kuinka ylös dokkilaisen lämmöt pitäis nousta kunnollisella termarilla? Omassa on siinä R-M välimaastossa, eli ei nouse viisari ihan vaakasuoraan.

Puhaltaa meinaan vaan "lämmintä", eli ei todellakaan mitään kuumaa. Ja keskipuhaltimista pelkkää kylmää jos ne aukasee. Vielä kun se puhallinkaan ei puhalla kovin kovaa tai edes varmatoimisesti. Kyllä alkaa jo tympiä työmatkojen ajelu munat jäässä. :D

Kyselin just orggis kennon hintaa niin 160e, että jospa sitä kokeilis vaikka termaria ensin. :roll:
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » Ke Tammikuu 31. 21:25:24 2007

Kyl mäkin olen kääntynyt termarin puoleen vaikka uudehko onkin.

Oletettavasti tämä homma on edennyt näin (huom sisältää erittäin paljon jossittelua ja mutua tuttuun Latexi-tyyliin):

-alkusyksystä (kesäkelit) vaihdoin termarin ja tein kunnollisen huuhtelun jollain aineella ja ostinoikeanlaisen anturin. Kaikki toimi kuten piti. Viisari nousi aika tarkkaan vaakatasoon. Ja vaikutti et lämpöä tuli ihan hyvin.

-ilmojen jo jäähdyttyä vaihdoin mittariston kierrosluvulliseen. Tarkkailin mittaria tavallista tarkemmin koska tiesin että nyt minulla voi olla vääränlainen anturin uuteen mittaristoon nähden. Viisari ei noussutkaan enää "oikeaan" kohtaan ja oletin että kaikki on kunnossa mittari vaan fuskaa. Luultavasti viisari oli lakannut nousemasta jo aiemmin, mutta kun minulla on joku ihme ralliratti paikallaan autossa ja kehä osuu juuri mittariston päälle. Ei ole siis tullut tarkkailtua tarpeeksi tarkkaan mittareita (tyhmää, tiedän kyllä).

-joskus samoihin aikoihin auto seisoi pari kuukautta vaihdelaatikon & etukseliston täydellisen remontin yhteydessä. Voi olla että vaihdoin mittariston jo ennen isoa remonttia joten auton käyttöön otosta innostuneena en kerennyt mittareita tarkkailemaan.

-ilmojen pakastuttua kunnolla viisari ei todellakaan noussut kui juuri ja juuri norm alueella. Ja sitten kun tuli -20 se ei noussut edes normaalille alueelle, eikä myöskään tullut kuin erittäin haalea ilmaa.

-nyt kun on taas nollakelit (heti kovan pakkasen jälkeisenä päivänä) viisari nousee aivan puoliväliin ja lämppäri tarjoaa erittäin lämmintä ilmaa.

=> termari rikki/ jumissa/ jostain ihmeestä tullutta roskaa "välissä" tms. Kova pakkanen teki "jotain" ja nyt termari toimii suurinpiirtein oikein.

Kyllä tämä iltasadusta ainakin käy ;)

Uusi termari on kyllä jo hankittu kuhan kerkeis vaihtamaan vaan jossain välissä. Samoin selvittelin mittariston historiaa niin on luultavasti -88 cossusta. Iän puolesta siis samaa sarjaa kuin minun auto eli ennen 3/91 jolloin "se toisen värinen" anturin astui kuvaan. (olikos nyt musta se vanhempi ja uudempi vihreä?).

Siitä ei vaan ole pienintäkään tietoa että onko cossussa sama lämpätila-anturi kuin dokissa??? Missä kohtaa cossussa on tuo lämpöanturi on? Voisin vertailla microcatista varaosanumeroa, jos vaan löytäisin cossun anturin kataloogista. Pikaisella etsinnällä ei ainakaan tärpännyt imusarjasta kuten dokissa.




SeppoJJ:lle Mitä minä olen noita Sierrojen mittareita tarkkaillut ni jos kaikki toimii niin yleensä viisari on ollut kuin liimattu ihan vaakatasoon tai max 1-2 viisarin paksuutta alle.

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » Ke Tammikuu 31. 21:38:06 2007

Itse itselleni vastaten.

Nyt löysin cossun anturin pikku vihjeen avulla. Ulkoisesti näyttää olevan ihan erilainen, mutta miten lie sisäisen kauneuden. Eli hyvin voi antaa ihan samoja ohmi-arvoja ku dokki/ohc:n anturi.


OT:
Arska: Asun Raisiossa. Tossa vieressä Turussa on "päämotonetti" ja olenpa siellä vielä töissä eli postikulut voi unohtaa. Siltikään en lähde ottamaan kantaa tuohon kennon laatuun. En ole vielä tutustunut ja eipä taida tarvitakaan. Moponetissa myydään ihan hyvää tavaraa ja sitten myös sieltä toisesta laidasta olevaa. Esim ite en ostaa enää ainuttakaan termaria sieltä.

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » Ma Helmikuu 5. 2:35:18 2007

Lauantaina vaihdoin termarin ja koneen lämmöt nousi sille tasolle missä olen itsekin tottunut ne näkemään, eli viisari suoraan sivulle O-R väliin. Harmi vain, että puhallusilmaan sillä ei ollut niin hyvää vaikutusta. Pikemminkin ilma tuntuu entistä kylmemmältä. :sad:

Seuraavaksi sitten lämppärin kenno uusiksi ja toivotaan että sitten tulee "kuumat paikat". :D
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89

Timppa
Viestit: 690
Liittynyt: La Tammikuu 8. 0:14:14 2005
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Timppa » Ma Helmikuu 5. 17:11:57 2007

ja ilmaa ohjaava läppä tietysti menee tiiviisti oikeeseen asentoon että KAIKKI ilma menee kennon läpi eikä pääse ohi ?
Timppa 24V

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » Ma Helmikuu 5. 21:41:54 2007

TIMPPA24V6 kirjoitti:ja ilmaa ohjaava läppä tietysti menee tiiviisti oikeeseen asentoon että KAIKKI ilma menee kennon läpi eikä pääse ohi ?

Tuolla keinolla sain taunuksen joskus lämpimäksi. Hormeissa oli muutama kilo multaa (Ford on ollut aina edelläkävijä vm 72 ekoauto, kompostilla varustettu) ja kaikki tiivisteet rapistunu/hävinny. Liimailin vaahtomuovia ja ikkunatiivisteitä joka väliin. Ja postin kompostin. Puhallusteho kasvoi kolmanteen potenssiin ja lämpö lisääntyi. Tosin alkup kennokin oli kiteytyny umpeen, mutta se oli jo vaihdettu parempaan ennen tota remonttia. Ei se auta vaikka lämpöä olis tarjolla jos potkuri puhaltaa kaiken ilman konehuoneeseen.

Vastaa Viestiin