Sierran lämppärinkennon letkujärjestys => muut lämpöongel
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 648
- Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
- Paikkakunta: Turku
Sierran lämppärinkennon letkujärjestys => muut lämpöongel
Selailin vanhoja topicceja sierran kylmyyteen liittyen ku ei toi oma nyt liian lämmin ole (ku talvi tuli).
Siispä, kumminpäin ne letkut nyt sitten kuuluu olla? Molempia veikkauksia oli historian aikana tullut.
Siispä, kumminpäin ne letkut nyt sitten kuuluu olla? Molempia veikkauksia oli historian aikana tullut.
Viimeksi muokannut Latexi, Ke Tammikuu 31. 21:32:42 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 648
- Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
- Paikkakunta: Turku
Hyvä veikkaus mutta syksyllä pesin järjestelmän "aineella" ja vaihdoin liemet. Uusi aito termostaatti ja tiiviste. Uusi aitoja oikeanlainen lämpömittarin anturi paikalla olleen tuningmittarihärdellin tilalle.
Silloin lämpimällä homma toimi. Lämpömittari oli oikeassa kohdassa kello kolmessa ja kesäisissä olosuhteissa tuntui että lämmintä ilmaa tuli.
Sittemmin vaihdoin mittariston ja siihen kuuluisi tietysti se toisen värinen anturi joten nyt mittari näyttää mitä sattuu. Tämän vuoksi on pieni riski ettei kone käy lämpimänä, mutta koska termostaatti on uudenkarhea niin veikkaan muita vikoja.
Kattelin tossa et motonetissä maksais vajaat 40e uusi kenno. Ja semmoiseen taidan sijoittaa, vaikka pihassa olis yksi varaosa sierrakin mutta siellä on taatusti samassa kunnossa tuo kenno.
Kuitenki ennen tota remonttia (ku nyt just ole aikaakaan siihen) koitan helpompia ratkaisuja. Vanhoissa viesteissä oli noista letkujen paikoista puhetta ja tuossa mun autossa on ollut semmosta näyttöä noista edellisten omistajien asennuksista etten yhtään ihmettelis jos letkut olis väärinpäin.
Ja nyt juuri syttyi viimeinenkin järjenhiven pienessä päässäni. Pihassa on kolme sierraa ja naapurista löytyy vielä yksi. Täytyypä käydä vertailemassa et miten ne letkut noissa muissa on kytketty
EDIT: Se siitä teorista sitten, kaiketi. Potilaassa ja "parhaimmassa kunnossa olevassa ei räpelletyssä" autossa oli molemmissa letkut samalla lailla. Ylempään paikkaan pumpulta ja alempaan imusarjasta.
Tosin ei toi "kunnollinenkaan" hirveän lämmin ole, mutta se on niin varmaan niin täynnä koivunsiemeniä ja termostaattia ei ole vaihdettu koskaa jne. (ei ole mun huoltovastuulla vaan on isän käyttöauto). Kaikesta huolimatta se on ollut perheessä miltei uudesta asti, joten en usko et siitä olis kukaan päässy vaihtamaan letkujen paikkaa.
Silloin lämpimällä homma toimi. Lämpömittari oli oikeassa kohdassa kello kolmessa ja kesäisissä olosuhteissa tuntui että lämmintä ilmaa tuli.
Sittemmin vaihdoin mittariston ja siihen kuuluisi tietysti se toisen värinen anturi joten nyt mittari näyttää mitä sattuu. Tämän vuoksi on pieni riski ettei kone käy lämpimänä, mutta koska termostaatti on uudenkarhea niin veikkaan muita vikoja.
Kattelin tossa et motonetissä maksais vajaat 40e uusi kenno. Ja semmoiseen taidan sijoittaa, vaikka pihassa olis yksi varaosa sierrakin mutta siellä on taatusti samassa kunnossa tuo kenno.
Kuitenki ennen tota remonttia (ku nyt just ole aikaakaan siihen) koitan helpompia ratkaisuja. Vanhoissa viesteissä oli noista letkujen paikoista puhetta ja tuossa mun autossa on ollut semmosta näyttöä noista edellisten omistajien asennuksista etten yhtään ihmettelis jos letkut olis väärinpäin.
Ja nyt juuri syttyi viimeinenkin järjenhiven pienessä päässäni. Pihassa on kolme sierraa ja naapurista löytyy vielä yksi. Täytyypä käydä vertailemassa et miten ne letkut noissa muissa on kytketty

EDIT: Se siitä teorista sitten, kaiketi. Potilaassa ja "parhaimmassa kunnossa olevassa ei räpelletyssä" autossa oli molemmissa letkut samalla lailla. Ylempään paikkaan pumpulta ja alempaan imusarjasta.
Tosin ei toi "kunnollinenkaan" hirveän lämmin ole, mutta se on niin varmaan niin täynnä koivunsiemeniä ja termostaattia ei ole vaihdettu koskaa jne. (ei ole mun huoltovastuulla vaan on isän käyttöauto). Kaikesta huolimatta se on ollut perheessä miltei uudesta asti, joten en usko et siitä olis kukaan päässy vaihtamaan letkujen paikkaa.
-
- Viestit: 173
- Liittynyt: Ke Heinäkuu 16. 5:22:40 2003
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
-
- Viestit: 580
- Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
- Paikkakunta: Tampere & Virrat
Tämä nyt on ehkä huono kysymys, koska orggis mittari ei välttämättä näytä tarkkaa lukemaa, mutta: kuinka ylös dokkilaisen lämmöt pitäis nousta kunnollisella termarilla? Omassa on siinä R-M välimaastossa, eli ei nouse viisari ihan vaakasuoraan.
Puhaltaa meinaan vaan "lämmintä", eli ei todellakaan mitään kuumaa. Ja keskipuhaltimista pelkkää kylmää jos ne aukasee. Vielä kun se puhallinkaan ei puhalla kovin kovaa tai edes varmatoimisesti. Kyllä alkaa jo tympiä työmatkojen ajelu munat jäässä.
Kyselin just orggis kennon hintaa niin 160e, että jospa sitä kokeilis vaikka termaria ensin.
Puhaltaa meinaan vaan "lämmintä", eli ei todellakaan mitään kuumaa. Ja keskipuhaltimista pelkkää kylmää jos ne aukasee. Vielä kun se puhallinkaan ei puhalla kovin kovaa tai edes varmatoimisesti. Kyllä alkaa jo tympiä työmatkojen ajelu munat jäässä.

Kyselin just orggis kennon hintaa niin 160e, että jospa sitä kokeilis vaikka termaria ensin.

Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89
-
- Viestit: 648
- Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
- Paikkakunta: Turku
Kyl mäkin olen kääntynyt termarin puoleen vaikka uudehko onkin.
Oletettavasti tämä homma on edennyt näin (huom sisältää erittäin paljon jossittelua ja mutua tuttuun Latexi-tyyliin):
-alkusyksystä (kesäkelit) vaihdoin termarin ja tein kunnollisen huuhtelun jollain aineella ja ostinoikeanlaisen anturin. Kaikki toimi kuten piti. Viisari nousi aika tarkkaan vaakatasoon. Ja vaikutti et lämpöä tuli ihan hyvin.
-ilmojen jo jäähdyttyä vaihdoin mittariston kierrosluvulliseen. Tarkkailin mittaria tavallista tarkemmin koska tiesin että nyt minulla voi olla vääränlainen anturin uuteen mittaristoon nähden. Viisari ei noussutkaan enää "oikeaan" kohtaan ja oletin että kaikki on kunnossa mittari vaan fuskaa. Luultavasti viisari oli lakannut nousemasta jo aiemmin, mutta kun minulla on joku ihme ralliratti paikallaan autossa ja kehä osuu juuri mittariston päälle. Ei ole siis tullut tarkkailtua tarpeeksi tarkkaan mittareita (tyhmää, tiedän kyllä).
-joskus samoihin aikoihin auto seisoi pari kuukautta vaihdelaatikon & etukseliston täydellisen remontin yhteydessä. Voi olla että vaihdoin mittariston jo ennen isoa remonttia joten auton käyttöön otosta innostuneena en kerennyt mittareita tarkkailemaan.
-ilmojen pakastuttua kunnolla viisari ei todellakaan noussut kui juuri ja juuri norm alueella. Ja sitten kun tuli -20 se ei noussut edes normaalille alueelle, eikä myöskään tullut kuin erittäin haalea ilmaa.
-nyt kun on taas nollakelit (heti kovan pakkasen jälkeisenä päivänä) viisari nousee aivan puoliväliin ja lämppäri tarjoaa erittäin lämmintä ilmaa.
=> termari rikki/ jumissa/ jostain ihmeestä tullutta roskaa "välissä" tms. Kova pakkanen teki "jotain" ja nyt termari toimii suurinpiirtein oikein.
Kyllä tämä iltasadusta ainakin käy
Uusi termari on kyllä jo hankittu kuhan kerkeis vaihtamaan vaan jossain välissä. Samoin selvittelin mittariston historiaa niin on luultavasti -88 cossusta. Iän puolesta siis samaa sarjaa kuin minun auto eli ennen 3/91 jolloin "se toisen värinen" anturin astui kuvaan. (olikos nyt musta se vanhempi ja uudempi vihreä?).
Siitä ei vaan ole pienintäkään tietoa että onko cossussa sama lämpätila-anturi kuin dokissa??? Missä kohtaa cossussa on tuo lämpöanturi on? Voisin vertailla microcatista varaosanumeroa, jos vaan löytäisin cossun anturin kataloogista. Pikaisella etsinnällä ei ainakaan tärpännyt imusarjasta kuten dokissa.
SeppoJJ:lle Mitä minä olen noita Sierrojen mittareita tarkkaillut ni jos kaikki toimii niin yleensä viisari on ollut kuin liimattu ihan vaakatasoon tai max 1-2 viisarin paksuutta alle.
Oletettavasti tämä homma on edennyt näin (huom sisältää erittäin paljon jossittelua ja mutua tuttuun Latexi-tyyliin):
-alkusyksystä (kesäkelit) vaihdoin termarin ja tein kunnollisen huuhtelun jollain aineella ja ostinoikeanlaisen anturin. Kaikki toimi kuten piti. Viisari nousi aika tarkkaan vaakatasoon. Ja vaikutti et lämpöä tuli ihan hyvin.
-ilmojen jo jäähdyttyä vaihdoin mittariston kierrosluvulliseen. Tarkkailin mittaria tavallista tarkemmin koska tiesin että nyt minulla voi olla vääränlainen anturin uuteen mittaristoon nähden. Viisari ei noussutkaan enää "oikeaan" kohtaan ja oletin että kaikki on kunnossa mittari vaan fuskaa. Luultavasti viisari oli lakannut nousemasta jo aiemmin, mutta kun minulla on joku ihme ralliratti paikallaan autossa ja kehä osuu juuri mittariston päälle. Ei ole siis tullut tarkkailtua tarpeeksi tarkkaan mittareita (tyhmää, tiedän kyllä).
-joskus samoihin aikoihin auto seisoi pari kuukautta vaihdelaatikon & etukseliston täydellisen remontin yhteydessä. Voi olla että vaihdoin mittariston jo ennen isoa remonttia joten auton käyttöön otosta innostuneena en kerennyt mittareita tarkkailemaan.
-ilmojen pakastuttua kunnolla viisari ei todellakaan noussut kui juuri ja juuri norm alueella. Ja sitten kun tuli -20 se ei noussut edes normaalille alueelle, eikä myöskään tullut kuin erittäin haalea ilmaa.
-nyt kun on taas nollakelit (heti kovan pakkasen jälkeisenä päivänä) viisari nousee aivan puoliväliin ja lämppäri tarjoaa erittäin lämmintä ilmaa.
=> termari rikki/ jumissa/ jostain ihmeestä tullutta roskaa "välissä" tms. Kova pakkanen teki "jotain" ja nyt termari toimii suurinpiirtein oikein.
Kyllä tämä iltasadusta ainakin käy

Uusi termari on kyllä jo hankittu kuhan kerkeis vaihtamaan vaan jossain välissä. Samoin selvittelin mittariston historiaa niin on luultavasti -88 cossusta. Iän puolesta siis samaa sarjaa kuin minun auto eli ennen 3/91 jolloin "se toisen värinen" anturin astui kuvaan. (olikos nyt musta se vanhempi ja uudempi vihreä?).
Siitä ei vaan ole pienintäkään tietoa että onko cossussa sama lämpätila-anturi kuin dokissa??? Missä kohtaa cossussa on tuo lämpöanturi on? Voisin vertailla microcatista varaosanumeroa, jos vaan löytäisin cossun anturin kataloogista. Pikaisella etsinnällä ei ainakaan tärpännyt imusarjasta kuten dokissa.
SeppoJJ:lle Mitä minä olen noita Sierrojen mittareita tarkkaillut ni jos kaikki toimii niin yleensä viisari on ollut kuin liimattu ihan vaakatasoon tai max 1-2 viisarin paksuutta alle.
-
- Viestit: 648
- Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
- Paikkakunta: Turku
Itse itselleni vastaten.
Nyt löysin cossun anturin pikku vihjeen avulla. Ulkoisesti näyttää olevan ihan erilainen, mutta miten lie sisäisen kauneuden. Eli hyvin voi antaa ihan samoja ohmi-arvoja ku dokki/ohc:n anturi.
OT:
Arska: Asun Raisiossa. Tossa vieressä Turussa on "päämotonetti" ja olenpa siellä vielä töissä eli postikulut voi unohtaa. Siltikään en lähde ottamaan kantaa tuohon kennon laatuun. En ole vielä tutustunut ja eipä taida tarvitakaan. Moponetissa myydään ihan hyvää tavaraa ja sitten myös sieltä toisesta laidasta olevaa. Esim ite en ostaa enää ainuttakaan termaria sieltä.
Nyt löysin cossun anturin pikku vihjeen avulla. Ulkoisesti näyttää olevan ihan erilainen, mutta miten lie sisäisen kauneuden. Eli hyvin voi antaa ihan samoja ohmi-arvoja ku dokki/ohc:n anturi.
OT:
Arska: Asun Raisiossa. Tossa vieressä Turussa on "päämotonetti" ja olenpa siellä vielä töissä eli postikulut voi unohtaa. Siltikään en lähde ottamaan kantaa tuohon kennon laatuun. En ole vielä tutustunut ja eipä taida tarvitakaan. Moponetissa myydään ihan hyvää tavaraa ja sitten myös sieltä toisesta laidasta olevaa. Esim ite en ostaa enää ainuttakaan termaria sieltä.
-
- Viestit: 580
- Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
- Paikkakunta: Tampere & Virrat
Lauantaina vaihdoin termarin ja koneen lämmöt nousi sille tasolle missä olen itsekin tottunut ne näkemään, eli viisari suoraan sivulle O-R väliin. Harmi vain, että puhallusilmaan sillä ei ollut niin hyvää vaikutusta. Pikemminkin ilma tuntuu entistä kylmemmältä. 
Seuraavaksi sitten lämppärin kenno uusiksi ja toivotaan että sitten tulee "kuumat paikat".

Seuraavaksi sitten lämppärin kenno uusiksi ja toivotaan että sitten tulee "kuumat paikat".

Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89
-
- Viestit: 648
- Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
- Paikkakunta: Turku
TIMPPA24V6 kirjoitti:ja ilmaa ohjaava läppä tietysti menee tiiviisti oikeeseen asentoon että KAIKKI ilma menee kennon läpi eikä pääse ohi ?
Tuolla keinolla sain taunuksen joskus lämpimäksi. Hormeissa oli muutama kilo multaa (Ford on ollut aina edelläkävijä vm 72 ekoauto, kompostilla varustettu) ja kaikki tiivisteet rapistunu/hävinny. Liimailin vaahtomuovia ja ikkunatiivisteitä joka väliin. Ja postin kompostin. Puhallusteho kasvoi kolmanteen potenssiin ja lämpö lisääntyi. Tosin alkup kennokin oli kiteytyny umpeen, mutta se oli jo vaihdettu parempaan ennen tota remonttia. Ei se auta vaikka lämpöä olis tarjolla jos potkuri puhaltaa kaiken ilman konehuoneeseen.