Dumppi jäässä

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Jekki
Viestit: 834
Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
Paikkakunta: Kauhava

Dumppi jäässä

Viesti Kirjoittaja Jekki » Ti Helmikuu 20. 7:25:13 2007

Minkämoista vahinkoa voi saada aikaan kun dumppi jäätyy? Tuossa käyttiksessä jätää näillä keleillä, eikä auttanu "eristäminenkään". Onko syytä ajaa siten että painetta ei kerry. Kuuluu nimittäin turpolta sellanen kirahdus aina kun löysää, jos painetta on ollu, ja nouseehan ne vaikka koettaisit kuinka varoen ajaa.

Muilla jäässä?
# 1424 # Vauhti maksaa rahaa, kovaako haluat mennä?

Kuga

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Helmikuu 20. 7:35:50 2007

Eipä se kummoisia aiheuta. Rasittaa turboa mutta ei se sitä heti hajota. Monissa turboautoissa dumppia ei ole lainkaan ( diesel ei sellaista tietty tarttekkaan )

Mielenrauhakin säilyy jos et kovasti vedättele :lol:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Helmikuu 20. 11:03:04 2007

Ei se mihinkään turpo mihinkään hajoa.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Jekki
Viestit: 834
Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Jekki » Ti Helmikuu 20. 15:08:13 2007

Kiitos!
# 1424 # Vauhti maksaa rahaa, kovaako haluat mennä?

Kuga

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ti Helmikuu 20. 16:07:31 2007

Kikattaahan/sakkaahan ne wrc autotkin ihan pirusti ja vaikka nyt turbo yms taidetaan uusia/huoltaa suht usein niin en usko että tuosta johtuu, taitaa paukku syödä enemmän

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Ti Helmikuu 20. 16:18:54 2007

Ei hajoa , ihan huoletta saat olla :)
ex Jäsen #10

t5
Viestit: 292
Liittynyt: La Marraskuu 6. 10:35:53 2004
Paikkakunta: stadi

Viesti Kirjoittaja t5 » Ti Helmikuu 20. 17:04:55 2007

Onko varma että on jäässä ettei vaan olis rikki tuo dumppi meinaa.

latez
Viestit: 1606
Liittynyt: Ti Elokuu 13. 23:37:25 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja latez » Ti Helmikuu 20. 17:12:42 2007

Mäntämalli? Voithan sä sitä öljytä? Eikä tosiaan tarvii ressata kikattamisesta.. lisää mailaa vaan :) Hyvin minimaalistahan toi rasitus ahtimelle on..?
S2000
Sierra Rs Cosworth 90- 2WD?! 'leasing' - paskana
http://www.pojatviihtyy.com

Objects in the mirror are disappearing faster than they appear..

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Helmikuu 20. 17:17:18 2007

Miksi dumppi on sitten laitettu jos ei sitä mihinkään tarvita?
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ti Helmikuu 20. 18:17:24 2007

ko se on cool?

Käyhän kikattaminen hieman turbon päälle (ei minulla, ei ole faktaa), mutta useimpien autosta se turpo hajoaa muusta syystä paaaljon aiemmin.

RSLook
CRSC jäsen 2016
Viestit: 220
Liittynyt: To Huhtikuu 1. 19:39:39 2004
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja RSLook » Ti Helmikuu 20. 18:52:58 2007

siipicossu kirjoitti:Miksi dumppi on sitten laitettu jos ei sitä mihinkään tarvita?
Eikös se ole sitä varten, että turbo jäisi pyörimään vaihto tilanteessa ja on nopeammin mukana seuraavalla pykälällä.
Kun taas ilman dumppia paineennousu ahtoputkistossa jarruttaisi turbon pyörimisen. Näin olen sen ymmärtänyt, saa korjata :)
Mondeo Wagon 3.0 V6 -05

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Helmikuu 20. 18:58:58 2007

RSLook kirjoitti:
siipicossu kirjoitti:Miksi dumppi on sitten laitettu jos ei sitä mihinkään tarvita?
Eikös se ole sitä varten, että turbo jäisi pyörimään vaihto tilanteessa ja on nopeammin mukana seuraavalla pykälällä.
Kun taas ilman dumppia paineennousu ahtoputkistossa jarruttaisi turbon pyörimisen. Näin olen sen ymmärtänyt, saa korjata :)
Ehkä tuo siipicossun kirjoitus oli sarkasmia :lol:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Sarkasmi
Viimeksi muokannut ukormi, Ti Helmikuu 20. 19:01:19 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Helmikuu 20. 18:59:32 2007

Tämmöinen teksti löytyi pikaisesti googlettamalla:

Itse venttiilien ideana on päästää ylimääräiset paineet pihalle kun kaasu suljetaan (esim vaihtotilanteissa). Jos ei käytetä by-pass- tai dump Valvea, niin turbon reagointi saattaa olla hitaampaa ja myös pidemmän päälle paineshokit saattavat aiheuttaa vaurioita turboon.

Kaasu pohjassa ajettaessa turbo pyörii noin 150000 rpm ja kun kaasu höllätään esim vaihteen vaihtamisen ajaksi, niin turbo ei pysähdykään heti, vaan jatkaa edelleen pyörimistään tosin hidastuen. Kaasuläpän eteen kasautuu suurempi paine, kuin mitä turbon luona on. Paine-erosta johtuen tämä kaasuläpän luokse muodostunut paine aalto lähteekin nyt takaisin turbolle päin. Kun paine aalto saavuttaa turbon turbo pyörii edelleen, mutta nyt ilma kulkeutuukin ”väärään” suuntaan turbon läpi aiheuttaen samalla paineiskuja ahtimen siiville ja näistä iskuista kuuluu myös tsi-hi-hi ääni (tuttu myös ralliautoista). Nämä iskut saattavat vaurioittaa turboa ja samalla hidastavat turbon pyörintä nopeutta. Kun kaasu painetaan uudestaan pohjaan niin turbo reagoi sitä nopeammin mitä enemmän sillä on pyörimisnopeutta jäljellä. Tämä perustuu massan hitauteen. Dumpilla tai by-pass venttiilillä pyritään siis estämään tämän paine-aallon syntyminen päästämällä ahtoilma joko dumpilla ulkoilmaan, tai by pass venttiilillä turbon imupuolelle.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Helmikuu 20. 19:44:09 2007

Spekuloidaan sitten lisää kun joku esittää vaikka kuvasarjan dumpin puutteen takia hajonneesta ahtimesta.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Planet
Viestit: 1492
Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Planet » Ti Helmikuu 20. 21:19:09 2007

Mäntämallin dumppi kannattaa aika ajoin öljytä. Talvella varmaan vielä useammin, niin ei jäädy. Eikä haittaa vaikka sen joskus purkais ja öljyäis siinä samalla joka nippelin. :D
Jäsen #387
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon

latez
Viestit: 1606
Liittynyt: Ti Elokuu 13. 23:37:25 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja latez » Ti Helmikuu 20. 21:31:21 2007

Arska kirjoitti:Spekuloidaan sitten lisää kun joku esittää vaikka kuvasarjan dumpin puutteen takia hajonneesta ahtimesta.

Tota mä just tarkotin mun kommentilla.. Eli kyllä se ahdin ihan oikeesti jostain muusta syystä hajoo.. Tosin kyllähän ilman dumppia ajo rasittaa sitä varmasti enemmän mutta taitaa olla niin minimaalista ettei taida olla käytännön merkitystä.
S2000
Sierra Rs Cosworth 90- 2WD?! 'leasing' - paskana
http://www.pojatviihtyy.com

Objects in the mirror are disappearing faster than they appear..

Jekki
Viestit: 834
Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Jekki » Ke Helmikuu 21. 8:53:51 2007

t5 kirjoitti:Onko varma että on jäässä ettei vaan olis rikki tuo dumppi meinaa.
Kyllä se toimii liikkeelle lähtiessä ja ajon alussa mutta kun viima pääsöö vaikuttamaan niin sitten lakkaa. Pakkasista riippuen 5-15km ajon jälkeen äänet loppuu. Täytyypä rasvata ja ajella aavistuksen keveämmällä kaasulla, tai höllätä kaasu kevyemmin ennen vaihtamista.
VesQ kirjoitti:Kikattaahan/sakkaahan ne wrc autotkin ihan pirusti ja vaikka nyt turbo yms taidetaan uusia/huoltaa suht usein niin en usko että tuosta johtuu, taitaa paukku syödä enemmän
Näin oon itekkin aatellu, voiman ääni! :!:
# 1424 # Vauhti maksaa rahaa, kovaako haluat mennä?

Kuga

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ke Helmikuu 21. 8:59:05 2007

Jekki kirjoitti: Täytyypä rasvata ja ajella aavistuksen keveämmällä kaasulla, tai höllätä kaasu kevyemmin ennen vaihtamista.
Älä rasvaa, laita mieluummin aseöljyä :lol:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » To Helmikuu 22. 15:37:14 2007

Taas tulee "mutua" tuutin täydeltä.
Jättäkää vastaamatta jos ette ole varmoja. Älkääkä nyt taas jumalauta verratko katuautoja ja rallipelejä toisiinsa!
Siipicossun tietoja seuraisin tässäkin niin monesti puhutussa asiassa.

Kikatusta enemmän haetaan kuin dösän sihinää ja puhahtelua, joten ei siitäkään ole kyse.

Perusvarma toimiva turbopeli on varmaan se mitä haetaan.
Se että dumppi puuttuu pikku painella ei ole mikään mullistava juttu, mutta yksi osatekijä turbon lyhytikäisyyteen.

Vastaa Viestiin