Dumppi jäässä
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 834
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
- Paikkakunta: Kauhava
Dumppi jäässä
Minkämoista vahinkoa voi saada aikaan kun dumppi jäätyy? Tuossa käyttiksessä jätää näillä keleillä, eikä auttanu "eristäminenkään". Onko syytä ajaa siten että painetta ei kerry. Kuuluu nimittäin turpolta sellanen kirahdus aina kun löysää, jos painetta on ollu, ja nouseehan ne vaikka koettaisit kuinka varoen ajaa.
Muilla jäässä?
Muilla jäässä?
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
-
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Ti Elokuu 13. 23:37:25 2002
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Mäntämalli? Voithan sä sitä öljytä? Eikä tosiaan tarvii ressata kikattamisesta.. lisää mailaa vaan
Hyvin minimaalistahan toi rasitus ahtimelle on..?

S2000
Sierra Rs Cosworth 90- 2WD?! 'leasing' - paskana
http://www.pojatviihtyy.com
Objects in the mirror are disappearing faster than they appear..
Sierra Rs Cosworth 90- 2WD?! 'leasing' - paskana
http://www.pojatviihtyy.com
Objects in the mirror are disappearing faster than they appear..
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Miksi dumppi on sitten laitettu jos ei sitä mihinkään tarvita?
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 220
- Liittynyt: To Huhtikuu 1. 19:39:39 2004
- Paikkakunta: Porvoo
Eikös se ole sitä varten, että turbo jäisi pyörimään vaihto tilanteessa ja on nopeammin mukana seuraavalla pykälällä.siipicossu kirjoitti:Miksi dumppi on sitten laitettu jos ei sitä mihinkään tarvita?
Kun taas ilman dumppia paineennousu ahtoputkistossa jarruttaisi turbon pyörimisen. Näin olen sen ymmärtänyt, saa korjata

Mondeo Wagon 3.0 V6 -05
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Ehkä tuo siipicossun kirjoitus oli sarkasmiaRSLook kirjoitti:Eikös se ole sitä varten, että turbo jäisi pyörimään vaihto tilanteessa ja on nopeammin mukana seuraavalla pykälällä.siipicossu kirjoitti:Miksi dumppi on sitten laitettu jos ei sitä mihinkään tarvita?
Kun taas ilman dumppia paineennousu ahtoputkistossa jarruttaisi turbon pyörimisen. Näin olen sen ymmärtänyt, saa korjata

http://fi.wikipedia.org/wiki/Sarkasmi
Viimeksi muokannut ukormi, Ti Helmikuu 20. 19:01:19 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Tämmöinen teksti löytyi pikaisesti googlettamalla:
Itse venttiilien ideana on päästää ylimääräiset paineet pihalle kun kaasu suljetaan (esim vaihtotilanteissa). Jos ei käytetä by-pass- tai dump Valvea, niin turbon reagointi saattaa olla hitaampaa ja myös pidemmän päälle paineshokit saattavat aiheuttaa vaurioita turboon.
Kaasu pohjassa ajettaessa turbo pyörii noin 150000 rpm ja kun kaasu höllätään esim vaihteen vaihtamisen ajaksi, niin turbo ei pysähdykään heti, vaan jatkaa edelleen pyörimistään tosin hidastuen. Kaasuläpän eteen kasautuu suurempi paine, kuin mitä turbon luona on. Paine-erosta johtuen tämä kaasuläpän luokse muodostunut paine aalto lähteekin nyt takaisin turbolle päin. Kun paine aalto saavuttaa turbon turbo pyörii edelleen, mutta nyt ilma kulkeutuukin ”väärään” suuntaan turbon läpi aiheuttaen samalla paineiskuja ahtimen siiville ja näistä iskuista kuuluu myös tsi-hi-hi ääni (tuttu myös ralliautoista). Nämä iskut saattavat vaurioittaa turboa ja samalla hidastavat turbon pyörintä nopeutta. Kun kaasu painetaan uudestaan pohjaan niin turbo reagoi sitä nopeammin mitä enemmän sillä on pyörimisnopeutta jäljellä. Tämä perustuu massan hitauteen. Dumpilla tai by-pass venttiilillä pyritään siis estämään tämän paine-aallon syntyminen päästämällä ahtoilma joko dumpilla ulkoilmaan, tai by pass venttiilillä turbon imupuolelle.
Itse venttiilien ideana on päästää ylimääräiset paineet pihalle kun kaasu suljetaan (esim vaihtotilanteissa). Jos ei käytetä by-pass- tai dump Valvea, niin turbon reagointi saattaa olla hitaampaa ja myös pidemmän päälle paineshokit saattavat aiheuttaa vaurioita turboon.
Kaasu pohjassa ajettaessa turbo pyörii noin 150000 rpm ja kun kaasu höllätään esim vaihteen vaihtamisen ajaksi, niin turbo ei pysähdykään heti, vaan jatkaa edelleen pyörimistään tosin hidastuen. Kaasuläpän eteen kasautuu suurempi paine, kuin mitä turbon luona on. Paine-erosta johtuen tämä kaasuläpän luokse muodostunut paine aalto lähteekin nyt takaisin turbolle päin. Kun paine aalto saavuttaa turbon turbo pyörii edelleen, mutta nyt ilma kulkeutuukin ”väärään” suuntaan turbon läpi aiheuttaen samalla paineiskuja ahtimen siiville ja näistä iskuista kuuluu myös tsi-hi-hi ääni (tuttu myös ralliautoista). Nämä iskut saattavat vaurioittaa turboa ja samalla hidastavat turbon pyörintä nopeutta. Kun kaasu painetaan uudestaan pohjaan niin turbo reagoi sitä nopeammin mitä enemmän sillä on pyörimisnopeutta jäljellä. Tämä perustuu massan hitauteen. Dumpilla tai by-pass venttiilillä pyritään siis estämään tämän paine-aallon syntyminen päästämällä ahtoilma joko dumpilla ulkoilmaan, tai by pass venttiilillä turbon imupuolelle.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 1492
- Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
- Paikkakunta: Lohja
-
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Ti Elokuu 13. 23:37:25 2002
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Arska kirjoitti:Spekuloidaan sitten lisää kun joku esittää vaikka kuvasarjan dumpin puutteen takia hajonneesta ahtimesta.
Tota mä just tarkotin mun kommentilla.. Eli kyllä se ahdin ihan oikeesti jostain muusta syystä hajoo.. Tosin kyllähän ilman dumppia ajo rasittaa sitä varmasti enemmän mutta taitaa olla niin minimaalista ettei taida olla käytännön merkitystä.
S2000
Sierra Rs Cosworth 90- 2WD?! 'leasing' - paskana
http://www.pojatviihtyy.com
Objects in the mirror are disappearing faster than they appear..
Sierra Rs Cosworth 90- 2WD?! 'leasing' - paskana
http://www.pojatviihtyy.com
Objects in the mirror are disappearing faster than they appear..
-
- Viestit: 834
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
- Paikkakunta: Kauhava
Kyllä se toimii liikkeelle lähtiessä ja ajon alussa mutta kun viima pääsöö vaikuttamaan niin sitten lakkaa. Pakkasista riippuen 5-15km ajon jälkeen äänet loppuu. Täytyypä rasvata ja ajella aavistuksen keveämmällä kaasulla, tai höllätä kaasu kevyemmin ennen vaihtamista.t5 kirjoitti:Onko varma että on jäässä ettei vaan olis rikki tuo dumppi meinaa.
Näin oon itekkin aatellu, voiman ääni!VesQ kirjoitti:Kikattaahan/sakkaahan ne wrc autotkin ihan pirusti ja vaikka nyt turbo yms taidetaan uusia/huoltaa suht usein niin en usko että tuosta johtuu, taitaa paukku syödä enemmän

-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 441
- Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
- Paikkakunta: Riihimäki
Taas tulee "mutua" tuutin täydeltä.
Jättäkää vastaamatta jos ette ole varmoja. Älkääkä nyt taas jumalauta verratko katuautoja ja rallipelejä toisiinsa!
Siipicossun tietoja seuraisin tässäkin niin monesti puhutussa asiassa.
Kikatusta enemmän haetaan kuin dösän sihinää ja puhahtelua, joten ei siitäkään ole kyse.
Perusvarma toimiva turbopeli on varmaan se mitä haetaan.
Se että dumppi puuttuu pikku painella ei ole mikään mullistava juttu, mutta yksi osatekijä turbon lyhytikäisyyteen.
Jättäkää vastaamatta jos ette ole varmoja. Älkääkä nyt taas jumalauta verratko katuautoja ja rallipelejä toisiinsa!
Siipicossun tietoja seuraisin tässäkin niin monesti puhutussa asiassa.
Kikatusta enemmän haetaan kuin dösän sihinää ja puhahtelua, joten ei siitäkään ole kyse.
Perusvarma toimiva turbopeli on varmaan se mitä haetaan.
Se että dumppi puuttuu pikku painella ei ole mikään mullistava juttu, mutta yksi osatekijä turbon lyhytikäisyyteen.