Googletin ja joissain paikoissa suositeltiin tankin täyttämistä vedellä (kuten myös tuossa topicissa minkä hukkasin) tai inertillä kaasulla (ei ollut saatavilla ja mielestäni sekin hiukan huono vaihtoehto, kun ne palavat huurut tulee jokatapauksessa pois tankista --> ei hyvä kun alkaa hitsaamaan), eli tuon takia en alkanut täyttään tankkia suojakaasulla ja hitsaamisesta ei tule mitään mielestäni jos tankki on kostea sisäpuolelta (pirusti huokosia saumaan) jos tankissa pitää siis vettä hitsaamisen ajan ja silti joiltain on paukkunut tankkeja hitsatessa. Pähkäilin jonkinaikaa että miten tankista saisi turvallisesti huurut pois ja....
1. Tankki irti ja täyttöputken tiiviste ensimmäisenä pois (se palaa muuten myöhemmissä vaiheissa) --> tankki mahdollisimman tyhjäksi (ei kannata imeä ja tehdä lappoa ainakaan mustalla letkulla, muistan taas hetken miltä 98 maistuu

2. Kahdesti huuhtelin tankin lämpimällä vedellä. Ekalla täyttökerralla tulee sitten suhteellisen paljon bensahuuruja, eli ei kannata vedellä norttia samalla kun valuttelee tankin hiljakseen täyteen vedellä

3. Kolmas täyttö, mutta sitten vettä pois tankista vain n.1-3 litraa. Sitten vaikka muutama metri jotain paperia täyttöaukon huulelle ja sytytin sen (ihan varmuuden vuoksi, vaikka tuloksena olikin vain n.3cm sininen liekki täyttöputken huulilla). Toki varmuuden vuoksi kannattaa itsensäkin siirtää pois tankin välittömästä läheisyydestä. Vähäinen vedenpoisto tankista tietenkin sen takia, että palavia bensahuuruja ei voi olla paljoa tankin sisällä, eli mitä vähemmän pois sitä parempi.
4. Taas vettä pois muutamat litrat ja kallistin tankkia hiukan, että seinämää tuli hiukan pitemmästi näkyviin. Sitten kosaani käyttöön, eli sillä sytyttää tästä edespäin sytyttää bensahuurut. Pientä sinistä hulmuavaa liekkiä, ei minkäänlaista jysähdystä.
5. Jatkaa edellistä kunnes tankki on täysin tyhjä.
6. Nyt kun tankki oli tyhjä, niin edelleen vaan kosaania täyttöputken sulla ja polttaa kaikki huurut pois tankista ja samalla tankin sisusta kuivaa.
7. Turvallisin olisi varmasti pitää tuo kosaani jatkuvasti palamassa, silloinkin kun hitsaa / työstää tankkia, mutta itse jätin sen tekemättä kun varmistuin, että palavia huuruja ei tankissa enää ole.
Tärkeintä on tuossa on varmaankin kun alkaa tekemään 3. ja 4. kohtaa, ettei ala odottelemaan liikoja, ettei polttoainehuuruja ei kerkeäsi tulla niin paljoa tankin vapaaseen tilaan (ideaaliseosta, joka luonnollisesti räjähtää). Eli pyrkii pitämään tuota kosaania ensisytyksen jälkeen mahdollisimman paljon tuolla täyttöputkenpäässä. Ideana oli että kun huuruja alkaa muodostumaan tankkiin, niin tuo kosaani polttaisi ne välittömästi pois.
Näin siis itse onnistuin hyvin tankin hitsaamisessa, ilman pienintäkään pamahdusta ja uhkaavin tilanne olikin tuo ensimmäinen paperilla sytyttäminen jossa siinäkin oli vain n.3cm sininen liekki, mutta silti
EN SUOSITTELE TANKIN HITSAAMISTA / KORJAAMISTA, ENKÄ TODELLAKAAN OTA MITÄÄN VASTUUTA, ETTÄ TÄMÄ OHJE TOIMISI 100% VARMASTI. KYSEESSÄ ON KUITENKIN OIKEASSA TILASSA RÄJÄHTÄVÄ POLTTOAINE
