Bensatankin hitsaus & korjaaminen

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Bensatankin hitsaus & korjaaminen

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ke Helmikuu 21. 21:59:57 2007

Eilen vielä löysin topicin missä oli juttua bensatankin korjaamisesta, mutta en enää löytänyt sitä. Eli tämän sais siirtää kyseiseen topiciin jatkoksi jos joku sen sattuu löytämään. Ajattelin laittaa tänne näkyviin miten itse tein consulin tankkiin paluulinjalle natsan, ainakin omasta mielestäni turvallisesti jos jotain sattuu kiinnostamaan.

Googletin ja joissain paikoissa suositeltiin tankin täyttämistä vedellä (kuten myös tuossa topicissa minkä hukkasin) tai inertillä kaasulla (ei ollut saatavilla ja mielestäni sekin hiukan huono vaihtoehto, kun ne palavat huurut tulee jokatapauksessa pois tankista --> ei hyvä kun alkaa hitsaamaan), eli tuon takia en alkanut täyttään tankkia suojakaasulla ja hitsaamisesta ei tule mitään mielestäni jos tankki on kostea sisäpuolelta (pirusti huokosia saumaan) jos tankissa pitää siis vettä hitsaamisen ajan ja silti joiltain on paukkunut tankkeja hitsatessa. Pähkäilin jonkinaikaa että miten tankista saisi turvallisesti huurut pois ja....

1. Tankki irti ja täyttöputken tiiviste ensimmäisenä pois (se palaa muuten myöhemmissä vaiheissa) --> tankki mahdollisimman tyhjäksi (ei kannata imeä ja tehdä lappoa ainakaan mustalla letkulla, muistan taas hetken miltä 98 maistuu :lol:) --> tankki pihalle ja täyttöputken kohta ylöspäin. Muut lähdöt siis tulpataan paitsi tuo täyttöputki

2. Kahdesti huuhtelin tankin lämpimällä vedellä. Ekalla täyttökerralla tulee sitten suhteellisen paljon bensahuuruja, eli ei kannata vedellä norttia samalla kun valuttelee tankin hiljakseen täyteen vedellä :wink: (täyttö tietenkin ihan piripintaan) . Aina tankin olessa täynnä vettä odottelin n.15-30min että bensa nousisi tuonne täyttökohdan lähettyville --> tyhjennys

3. Kolmas täyttö, mutta sitten vettä pois tankista vain n.1-3 litraa. Sitten vaikka muutama metri jotain paperia täyttöaukon huulelle ja sytytin sen (ihan varmuuden vuoksi, vaikka tuloksena olikin vain n.3cm sininen liekki täyttöputken huulilla). Toki varmuuden vuoksi kannattaa itsensäkin siirtää pois tankin välittömästä läheisyydestä. Vähäinen vedenpoisto tankista tietenkin sen takia, että palavia bensahuuruja ei voi olla paljoa tankin sisällä, eli mitä vähemmän pois sitä parempi.

4. Taas vettä pois muutamat litrat ja kallistin tankkia hiukan, että seinämää tuli hiukan pitemmästi näkyviin. Sitten kosaani käyttöön, eli sillä sytyttää tästä edespäin sytyttää bensahuurut. Pientä sinistä hulmuavaa liekkiä, ei minkäänlaista jysähdystä.

5. Jatkaa edellistä kunnes tankki on täysin tyhjä.

6. Nyt kun tankki oli tyhjä, niin edelleen vaan kosaania täyttöputken sulla ja polttaa kaikki huurut pois tankista ja samalla tankin sisusta kuivaa.

7. Turvallisin olisi varmasti pitää tuo kosaani jatkuvasti palamassa, silloinkin kun hitsaa / työstää tankkia, mutta itse jätin sen tekemättä kun varmistuin, että palavia huuruja ei tankissa enää ole.

Tärkeintä on tuossa on varmaankin kun alkaa tekemään 3. ja 4. kohtaa, ettei ala odottelemaan liikoja, ettei polttoainehuuruja ei kerkeäsi tulla niin paljoa tankin vapaaseen tilaan (ideaaliseosta, joka luonnollisesti räjähtää). Eli pyrkii pitämään tuota kosaania ensisytyksen jälkeen mahdollisimman paljon tuolla täyttöputkenpäässä. Ideana oli että kun huuruja alkaa muodostumaan tankkiin, niin tuo kosaani polttaisi ne välittömästi pois.

Näin siis itse onnistuin hyvin tankin hitsaamisessa, ilman pienintäkään pamahdusta ja uhkaavin tilanne olikin tuo ensimmäinen paperilla sytyttäminen jossa siinäkin oli vain n.3cm sininen liekki, mutta silti

EN SUOSITTELE TANKIN HITSAAMISTA / KORJAAMISTA, ENKÄ TODELLAKAAN OTA MITÄÄN VASTUUTA, ETTÄ TÄMÄ OHJE TOIMISI 100% VARMASTI. KYSEESSÄ ON KUITENKIN OIKEASSA TILASSA RÄJÄHTÄVÄ POLTTOAINE
:)
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Helmikuu 22. 9:58:37 2007

Kyllä mä hämmästelen tätä suomalaisten sisukkuutta tehdä kaikki itse, meni vituiks tai palo koko kylä tai ei. Ammattilainen ei kauaa ryssi näitten kanssa ja jos se maksaa jonkun kympin niin säästää sitte jossain muualla.

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » To Helmikuu 22. 12:41:08 2007

Olipas yllättävä kommentti :lol:

Tiedänpä pari ammattilaista, jotka on onnistunut "muovaamaan" tankkeja niitä korjatessaan, että se niistä "ammattilaisista"...Eikä tuossa kyllä mielestäni kauaa mennyt, enkä takuulla olisi hommaan alkanut jos olisin epäillyt räjähtämistä. Huurujen polttaminen kuulostaa ja onkin aika häijyä, mutta sitä sovelletaan teollisuuslaitoksissa muuten yllättävän paljon, jopa happitehtaissa ja on käytännössä ainut tapa millä voi varmistaa että ympäristössä ei ole, eikä tule räjähtäviä kaasuja.

Toki mielenkiinnolla kuuntelen ammattilaisten tankinkorjaustapoja jos tuo esimerkki on huonoimmasta päästä...

Enkä edelleenkään suosittele tankinhitsailua, mutta jos joku siihen alkaa niin tuo ei mielestäni ole todellakaan huono tapa, vai?? Kaikkea pitää kokeilla paitsi...
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Helmikuu 22. 13:08:04 2007

työkaveri neuvoi; moneen kertaan kunnon liuotinpesu, KAIKKI tankin reiät auki, korjaat (tai siis uudelleenmuokkaat) koko ajan paineilmalla tuulettaen hitsaamalla ensin, ja viimeistelet tinaamalla hapon kera niin pitäis pitääkin liitos..

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Helmikuu 22. 13:10:03 2007

jos se tankki on muuten ehjä, niin yks keino on laittaa ulkokierteinen putki tankkiin porattuun reikään ja mutterit molemmin puolin, tiivistys mielikuvituksen mukaan. helppoa, turvallista ja nopeaa.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Helmikuu 22. 13:58:48 2007

samiharju kirjoitti:jos se tankki on muuten ehjä, niin yks keino on laittaa ulkokierteinen putki tankkiin porattuun reikään ja mutterit molemmin puolin, tiivistys mielikuvituksen mukaan. helppoa, turvallista ja nopeaa.
Voi jopa toimia, muttei bensan kanssa. Kaveri yritti aikoinaan tuommosella tehdä viikko tolkulla nysvätä ja tiivisteitä vaihdelleen ja vaikka mitä. Aina tuli vähän läpi ja tuoksua. Oli vieläpä Mk-I Capri jossa tankki takakontissa sisällä. Koitin kaverille sanoa missä omani tankin teetin, mutta eei eeei, kuulemma liian kallista, kun 200mk maksoi sillon. Lopulta se tankki tehtiin ruisku-käyttöön sopivaksi isolla lähdöllä samoin kuin omani, Porin Autosäiliössä hitsaamalla. Kuulemma täyttivät sen kaasulla joka syrjäyttää hapen. En muista hiukkasten nimeä, taikka koostumusta, mutta muistan että asiasta oli lukion fysiikan tunneillakin opetusta.

Mulla oli josain oikeen hyvä kuvakin siitä putkenokareesta. Ihan täyttä virtaa isolla syötteellä oli kunnolla ajettu, kun sitä paksua saumaa katsoi.

Eikä ollut muuten ainut tapaus. Just tuli mieleen että suulilla koittivat jokkis-eskorttiin tehdä pohjaan turbo käyttöön ruiskulähtöä. Ei siitäkään mitään tullut. Simanski vois kertoa vieläkö tuoksuu.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Helmikuu 22. 14:03:02 2007

Tuo kyseinen kaasu on ihan vaan CO2.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Helmikuu 22. 14:08:44 2007

Arska kirjoitti:Tuo kyseinen kaasu on ihan vaan CO2.
Ei ollut, kyllä se oli propaania...
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » To Helmikuu 22. 14:11:52 2007

samiharju kirjoitti:työkaveri neuvoi; moneen kertaan kunnon liuotinpesu, KAIKKI tankin reiät auki, korjaat (tai siis uudelleenmuokkaat) koko ajan paineilmalla tuulettaen hitsaamalla ensin, ja viimeistelet tinaamalla hapon kera niin pitäis pitääkin liitos..
Juuri tuokin kävi mielessä, mutta ei ollut saatavilla ei palavia liuottimia ja mielestäni tuo paineilmatuuletus on viimeinen virhe, se kun siirtää mielestäni nuo palavat huurut vain lähiympäristöön, siis juuri siihen missä työskentelet ja paineilmalla tuomalla lisää happea ideaaliseos saadaan hetkessä aikaiseksi (vrt. puhaltaminen liekkeihin), sehän ei toki kestä varmasti kauaa, mutta sekin riittää kun vapaatila kyseessä. Nuo kaksi kun yhdistää niin itse en ainakaan mene sytyttämään valokaarta tankin viereen. Siksi päädyin tuohon omaan konstiin. Tankista pidin itse auki vain täyttöputken, ettei tankkiin pääsisi ilmaa niin nopeasti tekemään tuota ed.mainittua ideaaliseosta, vain ja ainoastaan sen takia. Toki kortinkääntöpuolena jos sattuu tussahtamaan niin silloinhan tankissa ei pääse paine karkaamaan niin nopeasti.

Kosaania päädyin käyttämään tosiaan, että kaikki huurut (ja mahdollinen nestemäinen bensa) palaisi pois lopullisesti. Tosiaankin tuon operaation loputtua tankki ei edes haissut yhtään polttoaineelle ja edelleen korostan tuota 6. kohtaa, että liekkiä ei takuulla kannata ottaa heti pois tankin suulta ja alkaa hitsaan, melkovarmasti jymähtää, vaan lämpöä(kosaani) ja happea(tankki auki) niin kauan että palavaa ainetta ei ole. Perustuu tähän "Palamisen alkamiseen tarvitaan energiaa, mutta kerran vauhtiin päässyt palamisreaktio jatkuu itsestään." ja tuo kosaanihan tuo lisäenergiaa palamiseen.

Noita huuruja kun tulee tankkiin uskomattoman pitkän aikaa. Tallissa oli yksi moottoripyörän tankki, joka oli tyhjänä useamman kuukauden korkki auki, mutta silti haisi todella vahvasti bensalle.

http://www.helsinki.fi/kemia/opettaja/a ... ykset.html (peruskoulu juttua)

Tuohon työympäristössä oleviin palaviin huuruihin palaten, kerran maalasin auton helmaa tallissa ja mizar(polttoöljylämmitin) oli lähellä autoa. Olin varma että olin sammuttanut sen, mutta yhtäkkiä kuulin kun tuo lämmitin käynnistyi, joka kestää pari sekuntia --> hyökkäsin välittömästi sivuun. Lämmittimen notski sytytti huurut --> whum about 0,5-1m kokoinen liekkipallo, vaikea arvioida liekkipallon kokoa kun tuo tilanne ei todellakaan kauaa kestä. Eli mizar ei ollutkaan sammuksissa vaan huonelämpötermostaatti käynnisti sen. Tämä siis syy, että vältän kuin rutto nykyään noiden huurujen tuulettamista työskentelytilaan ja yllättäviä tilanteita sattuu väkisin joskus jos jotain tekee (KAIKILLE). No tämä oli melkoinen huolimattomuusvirhe, mutta opetti kyllä kerralla

No joo paljon jossittelua, mutta se on mielestäni hyvin aiheellista aina kun tekee tulitöitä. Enkä toki väitä, että tuo oma tapani olisi paras / turvallisin

PS. Propaani palaa aika hyvin :)
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » To Helmikuu 22. 15:28:02 2007

hiilidioksidi luokitellaan räjähtäväksi kaasuksi että minä en ainakaan sitä käyttäisi. sopivassa suhteessa hapen kansssa se räjähtää ja tämä on sis 100% faktaa.
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » To Helmikuu 22. 16:10:15 2007

Rahtinalle kirjoitti:hiilidioksidi luokitellaan räjähtäväksi kaasuksi että minä en ainakaan sitä käyttäisi. sopivassa suhteessa hapen kansssa se räjähtää ja tämä on sis 100% faktaa.
Sehän on oksidi, siis jo hapettununut??? Ja sitä käytetään hitsauksessa inerttinä suojakaasuna??
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » To Helmikuu 22. 16:14:28 2007

niin on mutta se on silti räjähtävä kaasu, sopivassa suhteessa hapen kanssa.

työturvallisuuskoulutuksessa väänsin opettajan kanssa juurikin tuolla tavalla(on oksidi, eli palanut jo) mutta ei menny läpi, yksinään ei räjähdä, mutta en viittis mennä kokeilemaan pääseekö tankkiin happea CO2:sen kanssa vai ei kun tulos voi olla kuitenkin se että räjähtää naamalle se koko helahoito.
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Helmikuu 22. 16:15:52 2007

Rahtinalle kirjoitti:hiilidioksidi luokitellaan räjähtäväksi kaasuksi että minä en ainakaan sitä käyttäisi. sopivassa suhteessa hapen kansssa se räjähtää ja tämä on sis 100% faktaa.
Rahtinalle tarkoittanee nyt hiilimonoksidia, se on ihan niin kuin hiilidioksidi mutta ei sinne päinkään.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

caddy
Viestit: 2075
Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
Paikkakunta: Toivala

Viesti Kirjoittaja caddy » To Helmikuu 22. 16:47:29 2007

Kävin juuri kysymässä tankkia sierraan... Uusi tankki ilman mitään hilppeitä, ruisku sierraan alta 90 vuotiseen 89€ joten kannattaako ruveta hitsailemaan kun helpommalla ja joskus jopa halvemmalla saa uuden (tähän laskettu muutaman kuukauden sairasloma räjähdyksen vuoksi)
Mondeo -02 ST220
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Helmikuu 22. 17:04:57 2007

caddy kirjoitti:Kävin juuri kysymässä tankkia sierraan... Uusi tankki ilman mitään hilppeitä, ruisku sierraan alta 90 vuotiseen 89€ joten kannattaako ruveta hitsailemaan kun helpommalla ja joskus jopa halvemmalla saa uuden (tähän laskettu muutaman kuukauden sairasloma räjähdyksen vuoksi)
Ei tosiaan kannata, jos kyseessä on Sierra tms kulkine johon saa tankin Fordilta taikka tarvikkeena jostain marketista. Fsohc:han tuunasi Consulin tankkia, ja moni muukin täälä joutuu vastaavan ongelman eteen kun modernisoidaan näitä classikoita ruiskutekniikalla.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Vitone
Viestit: 82
Liittynyt: Ma Joulukuu 4. 0:17:56 2006
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Vitone » To Helmikuu 22. 18:00:06 2007

Fullspeed kirjoitti:
Rahtinalle kirjoitti:hiilidioksidi luokitellaan räjähtäväksi kaasuksi että minä en ainakaan sitä käyttäisi. sopivassa suhteessa hapen kansssa se räjähtää ja tämä on sis 100% faktaa.
Sehän on oksidi, siis jo hapettununut??? Ja sitä käytetään hitsauksessa inerttinä suojakaasuna??
Kyllä mä ainakin tungen putken täyteen tuota ku tigillä hitsaan :?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Hiilidioksidi

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » To Helmikuu 22. 18:08:04 2007

ite pistäsin mahd täyteen vettä, sitten viellä kokoajan tarjoo happi/asetti tms liekkiä sinne että palaa kaasut pois kokoajan, eikä pääse kertymään, sitten hitsailee, tai ite pistäisin vaan hepaten kiinni ja hopeella juottaisin.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

tankki

Viesti Kirjoittaja ParDe » To Helmikuu 22. 18:14:52 2007

eipä räjähtäny ku hitsattiin.

Tankki tyhjäksi, reiät auki ja tulitikku perään. Pieni tum ääni ja paloi vartin.

Jäähdyttyän lanka palamaan.


ei muuta.
#15
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » To Helmikuu 22. 20:25:14 2007

Itse olen ihan vedellä ensin huolellisesti huuhdellut ja sitten kohdepoistoimuri lähelle yhtä reikää, toisesta argonia sisään ja hyvin on toiminut..
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

RS200
Viestit: 68
Liittynyt: To Helmikuu 19. 9:06:40 2004
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja RS200 » To Helmikuu 22. 20:36:00 2007

SHR kirjoitti:Kyllä mä hämmästelen tätä suomalaisten sisukkuutta tehdä kaikki itse, meni vituiks tai palo koko kylä tai ei. Ammattilainen ei kauaa ryssi näitten kanssa ja jos se maksaa jonkun kympin niin säästää sitte jossain muualla.
Kivahan se on ite tehä niin pitkälle kun työkalut tarkkuus ja motivaatio riittää, eihän siinä valmiiden osien pulttaamisessa mitään haastetta ole :wink:

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: tankki

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » To Helmikuu 22. 20:39:35 2007

ParDe kirjoitti:eipä räjähtäny ku hitsattiin.

Tankki tyhjäksi, reiät auki ja tulitikku perään. Pieni tum ääni ja paloi vartin.
:shock: rohkeita poikia...

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Pe Helmikuu 23. 7:27:15 2007

RS200 kirjoitti:
SHR kirjoitti:Kyllä mä hämmästelen tätä suomalaisten sisukkuutta tehdä kaikki itse, meni vituiks tai palo koko kylä tai ei. Ammattilainen ei kauaa ryssi näitten kanssa ja jos se maksaa jonkun kympin niin säästää sitte jossain muualla.
Kivahan se on ite tehä niin pitkälle kun työkalut tarkkuus ja motivaatio riittää, eihän siinä valmiiden osien pulttaamisessa mitään haastetta ole :wink:
Ihan OT:na ja eikä varsinaisesti kosketa kommentoineita henkilöitä, mutta tohon pitää kyllä kuitata että on projekteja ja ja ikuisuusprojekteja. On autoja joilla ajetaan ja autoja joilla ei. =) Toiset tykkää tietysti erilaisista asioista...
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Pe Helmikuu 23. 8:38:50 2007

Se on hieno fiilis, kun tankkia hitsatessa alkaa kuulumaan TSUH TSUH TSUH TSUH ja samalla jätkät juoksee kilpaa kauemmas.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Helmikuu 23. 9:05:43 2007

RS200 kirjoitti:
SHR kirjoitti:Kyllä mä hämmästelen tätä suomalaisten sisukkuutta tehdä kaikki itse, meni vituiks tai palo koko kylä tai ei. Ammattilainen ei kauaa ryssi näitten kanssa ja jos se maksaa jonkun kympin niin säästää sitte jossain muualla.
Kivahan se on ite tehä niin pitkälle kun työkalut tarkkuus ja motivaatio riittää, eihän siinä valmiiden osien pulttaamisessa mitään haastetta ole :wink:
Näinhän se on että itse toteutettu vähän vaikeempikin asia tuottaa mielihyvää ja on nähty tapauksia että ollut parempi kuin ammattilaisten tekemä. Mutta tässä kohtaa olen erilainen nuori kun en viitsi alkaa pähkäilee ja opiskelee kemiaa ja ottaa riskejä pommin ja epäonnistumisen välillä kun kustannus on joka tapauksessa edullinen. En esimerkiksi juota ja kennota syyläriäkään itse vaikka moni varmaan senkin tekee....täällä on sakkia jotka rakentaa ja tasopainottaa ahtimenkin ruuvipenkissä, ja sitten kysellään silmät renkaina kun joka paikasta lentää bensaa ja öljyä eikä vehkeet mene mihkään.
Kannattaa aina laskea hinta/aika/tulos/riskisuhde ja arvioida sitten voisko jonkin homman delegoida jossa niitä on tehty sopivasti ja käyttää seuraavaan kohteeseen korvista pursuava tarmo.
Sanotaan että kun näitä vaikka ekat 20v runkkaa niin mieli muuttuu monessakin asiassa. Tunnen paljon ihmisiä jotka tekee IHAN kaikki itse kunnes tietty raja ylittyy ja huomaa että aika ei vaan riitä ja silti halutaan hyvää jälkeä siis vain hyvä kelpaa. Joskus paskatulos voi maksaa vielä enemmän ja jos siitä saa mielihyvää niin ihme on.

CosworthPower
Viestit: 1938
Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CosworthPower » Pe Helmikuu 23. 9:27:24 2007

Onpahan tankinhitsaus nostanut karvat jengillä pystyyn... :shock:
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...:cry:
#1349

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja wekku » Pe Helmikuu 23. 10:59:28 2007

Dokki-90 kirjoitti:Onpahan tankinhitsaus nostanut karvat jengillä pystyyn... :shock:

Eiku polttanu loputkin karvat :wink:
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Helmikuu 23. 12:54:26 2007

Jallu kirjoitti:Se on hieno fiilis, kun tankkia hitsatessa alkaa kuulumaan TSUH TSUH TSUH TSUH ja samalla jätkät juoksee kilpaa kauemmas.
:D
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Pe Helmikuu 23. 16:53:58 2007

Ite on tullu noita "lisälähtöjä" laitettua tinaamalla. Kun hitsaa korilaatan putkenpäähän niin saa sille tinalle tartuntapinta-alaa laajemmasti niin kestää kuormitustakin sellanen putkenlähtö tankin kupeessa.

Mut aiheella ratsastaen, nyt kun nää esim. jazin turvatankit on niin halpoja on alkanu kiinnostaa sellanen. Mutta bensamittari on sellanen mikä tuottaa päänvaivaa. Niissä tankeissa kun on vaahtomuovit sisällä niin perinteinen originelli uimuri-anturi ei sinne käy ja läpinäkyvä putki tankinkylkeen ei tuu kysymykseen. Se anturillinen tankki maksokin jo yli kax kertaa enemmän.
Millasta anturia suosittelette ja mistä löytyy sellanen että sen bensanpinnan korkeustiedon sais mittarille?

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja pablo » Pe Helmikuu 23. 19:04:44 2007

Itse tilasin kans just jaz-tankin racers placesta. 12 gallonan astia makso 150e ja lautamäki myy samalla hinnalla anturia tollaseen tankkiin :shock: .. Pitäs kyllä jotain kehitellä ettei tarvis käydä aina reiästä kurkkimassa paljon tavaraa jäljellä :D ..

Jostain muuten luin et noista jaz tankeista toi vaahto murenee ja lähtee kiertoon eli kannattaa laittaa karkea suodatin väliin tai vaihtaa vaahdot sinne ettei tarvi bensapumppukaupoilla käydä vähän väliä :roll: ..

Tossa: Polttoainemittarin anturi vaahdotettuun tankkiin
JAZ, 378-240-03, tankkiin sisääntuleva osan pituus 205 mm, mittarin ohmialue oltava 240-33 Ohmia 150 €
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Pe Helmikuu 23. 22:21:09 2007

pablo kirjoitti:
Tossa: Polttoainemittarin anturi vaahdotettuun tankkiin
JAZ, 378-240-03, tankkiin sisääntuleva osan pituus 205 mm, mittarin ohmialue oltava 240-33 Ohmia 150 €
Eikös se foordin anturi pidä olla 10-70ohmia?
Jazilta sais sellasella anturilla tankin kyllä.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » La Helmikuu 24. 0:07:58 2007

TVR kirjoitti:
pablo kirjoitti:
Tossa: Polttoainemittarin anturi vaahdotettuun tankkiin
JAZ, 378-240-03, tankkiin sisääntuleva osan pituus 205 mm, mittarin ohmialue oltava 240-33 Ohmia 150 €
Eikös se foordin anturi pidä olla 10-70ohmia?
Jazilta sais sellasella anturilla tankin kyllä.
Ratsastelen aiheella: Bensamittarin anturi
Eli ostin kerholaiselta rosteri tankin jossa sattui olemaan bensamittarin anturikin.
Toimivuuden mittasin yleismittarilla ja se näytti kutakuinkin jotain 10-250 ohmia, eli toimiiko Sierran bensamittari tolla, vai pitääkö mun koittaa kaivella jostain joku lisämittari ja jos pitää laittaa lisämittari, niin mikä toimii tolla ohmi alueella?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

wex4
CRSC jäsen 2015
Viestit: 293
Liittynyt: La Kesäkuu 3. 14:24:52 2006
Paikkakunta: 09-area border guard

Viesti Kirjoittaja wex4 » La Helmikuu 24. 9:29:06 2007

Mut aiheella ratsastaen, nyt kun nää esim. jazin turvatankit on niin halpoja on alkanu kiinnostaa sellanen. Mutta bensamittari on sellanen mikä tuottaa päänvaivaa. Niissä tankeissa kun on vaahtomuovit sisällä niin perinteinen originelli uimuri-anturi ei sinne käy ja läpinäkyvä putki tankinkylkeen ei tuu kysymykseen. Se anturillinen tankki maksokin jo yli kax kertaa enemmän.
Millasta anturia suosittelette ja mistä löytyy sellanen että sen bensanpinnan korkeustiedon sais mittarille?[/quote]

Saab tai Bmw löytyy putkianturi mikä käy vaahtotankin sisään.Täynnä n.0ohm vastus kasvaa mitä tyhjempi tankki.Käy ainakin Esco2 mittariin suoraan ja löytyy halpoina mittareina 52mm .
Itse en ole löytänyt pikää 50cm mistään,yleensä n.20-30cm mittaisia

Vitone
Viestit: 82
Liittynyt: Ma Joulukuu 4. 0:17:56 2006
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Vitone » La Helmikuu 24. 16:27:15 2007

Mitäs katsastusmies tykkää itse väsätystä bensatankista???

wex4
CRSC jäsen 2015
Viestit: 293
Liittynyt: La Kesäkuu 3. 14:24:52 2006
Paikkakunta: 09-area border guard

Viesti Kirjoittaja wex4 » La Helmikuu 24. 16:39:28 2007

Kunhan ei vuoda,eikä putoa. Oli vastaus aikanaan konttorilla.
E Hyväksytyt autot saattaa olla nykyisin eri asia,vanhoissa ei pitäis olla ongelmia, just viikko sitten leimattiin itsetehdyllä alsatankilla oleva vehe.

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » La Helmikuu 24. 19:06:38 2007

wex4 kirjoitti:
Saab tai Bmw löytyy putkianturi mikä käy vaahtotankin sisään.Täynnä n.0ohm vastus kasvaa mitä tyhjempi tankki.Käy ainakin Esco2 mittariin suoraan ja löytyy halpoina mittareina 52mm .
Itse en ole löytänyt pikää 50cm mistään,yleensä n.20-30cm mittaisia
Tohonhan tuon mittanen riittäs JAZ250-012-01 12 gal. (45,4L) Mitat 17.5"x16"x10" (444,5x406,4x254mm)
Mistäs saabista tai bemarista sitä vois alkaa ettiin?

wex4
CRSC jäsen 2015
Viestit: 293
Liittynyt: La Kesäkuu 3. 14:24:52 2006
Paikkakunta: 09-area border guard

Viesti Kirjoittaja wex4 » La Helmikuu 24. 20:40:04 2007

Saab 9000 86-90 ,900 88-91 ja Bmw E30 ei ruiskumalli(ruiskumallissa pumppu samassa?)noitten anturia etsimään, toiminta 0-100ohm.

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » La Helmikuu 24. 21:14:19 2007

wex4 kirjoitti:Saab 9000 86-90 ,900 88-91 ja Bmw E30 ei ruiskumalli(ruiskumallissa pumppu samassa?)noitten anturia etsimään, toiminta 0-100ohm.
Voi vide, heitin vähänaikaa sitten -89 9000 tankin roskiin :cry:

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja adh » La Helmikuu 24. 22:05:14 2007

auliz lupas 12gal tankin ford anturilla 210e ja lentorahtina 240e..
ford escort´79 tic

jarnok
Viestit: 57
Liittynyt: Ma Tammikuu 15. 10:04:26 2007
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja jarnok » To Maaliskuu 22. 11:00:36 2007

paljon saatiin keskustelua aikaseksi, mutta keneltäkää vaan ei tullut vastausta että mitenkä se tankki korjataan oikeesti niin ettei se jysähdä :).

Jos kaikkee pitää väsätä ite niin saisikohan tommoisesta rosterisista tiskialtaista värkättyä tankin :). Niitä kun usein näkee pois heitettynä. Hitsaa 2 allasta yhtee ja sisälle loiskelevyt niin on v**un hyvä ruiskutankki :). Eikä ruostu ja noi jotkut 60/70 luvun rosteritiskialtaat on aika ddr mallia, kestää muutakin kuin haarukoiden pudottelua niihin. Taas yx pirkkaidea mitenkä hyödyntää vanhat sukkahousut :shock:

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » To Maaliskuu 22. 13:47:16 2007

Tinaamalla. Silleen on mun Cortsun tankki korjattu ja tekijällä kokemusta 60-luvulta alkaen.

edit. On niitä kuulemma silloin "ennen vanhaan" hitsattu kaasullakin, välillä sitten kävi palokunta ja taksikuskit katsomassa että mikäs siellä Le******ssa taas jysähti. :D

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » To Maaliskuu 22. 17:03:05 2007

jarnok kirjoitti:paljon saatiin keskustelua aikaseksi, mutta keneltäkää vaan ei tullut vastausta että mitenkä se tankki korjataan oikeesti niin ettei se jysähdä :).
Tuli vastaus :)
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Vastaa Viestiin