V6 nykimistä (ex:letkuklemmarit sis. nivelien suojakumeissa)

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Winx
Ylläpitäjä

V6 nykimistä (ex:letkuklemmarit sis. nivelien suojakumeissa)

Viesti Kirjoittaja Winx » Ti Helmikuu 20. 12:47:20 2007

---
Stooria lisää alempana...
---

Käytin kotteron 30tkm huollossa ja kun eivät mielestään saaneet juuri mitään tehdä (öljyt ja raitisilmasuodatin vaihdettu aiemmin), niin vaihtoivat normaalit letkuklemmarit sisempien vetonivelien suojakumeihin. Kertoivat, että originaalit pannat ovat joistain Mondeoista löystyneet ja rasvat lentäneet pihalle. Olivat myös "täyttäneet" jotain tukivarsia tai mitä lie. Oli kuulemma ollut vähän väljää. Enpä tiedä mistä on kyse. Selostuskin oli todella epämääräinen.

No ongelma alkoi jo tunnin päästä kun auton hain huollosta. Reippaalla kiihdytyksellä alkoi kuulua kova "klok-klok-klok-..." ja tuo myös tuntui ratissa ja kaasupolkimessa. Muutenkin kuului jotain epämääräistä napsutusta ja ihme resosointia. Käytin auton näytillä ja siirsivät toista klemmari. "Ei osu enää". Jotain pientä napsutusta jäi edelleen pitämään, mitä ei aikaisemmin tehnyt.

Viikonlopuksi ajelin kotopuoleen ja koitin kiihdyttää reiluun sataseen ja selvästi alkoi auto ravistaa. Hain normaalit nippuside-tyyppiset pannat (banduit tjs.) ja vaihdoin ne noiden letkuklemmarien tilalle. Silloin näin, että vänkärin puolella se toinen klemmari oli hakannut ekalla kerralla johonkin ohueen metalliputkeen. Tais mennä edelleen pirun läheltä. Koitin päästellä reilua ylinopeutta ja ravistus ainakin katosi.

Takasi tampesteriin ja auto oli kyllä niin vittumaisen tuntuinen ajaa, ettei uskoiskaan. Ratissa ja kaasupolkimessa tuntuu jokin ihme nykiminen ja ns. raksutus ilman ääntä. Aamulla töihin tullessa mutkassa ravisti oikein huolella.

Mitähän hittoa tässä nyt on voinut tapahtua? Autolla on nyt ajettu todellista 33tkm ja mitään tommosia oireita ei ennen huoltoa ollut. Ei niin mitään. Ajattelin koittaa tarkistaa etutolppien yläpään mutterien kireyden ja ehkä painottaa renkaat. Voi vitun perkele, jos sisempi nivel on näin laakista hajonnu. Tai molemmat...

Seinäjoen Autotarvikkeella myyjä kysyi noista letkuklemmareista, että "eihän niitä meidän huollossa laitettu?" :roll:

Edit: putki -> letku
Viimeksi muokannut Winx, Ma Maaliskuu 26. 19:21:02 2007. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Helmikuu 20. 13:10:10 2007

Ainut joka tietää mitä on tapahtunut, on se kohelo joka huollon on tehnyt. Kaikki kohdat johon on puututtu, pitää nyt tarkistaa. Kun ei tiedetä mitä kaikkea on avattu, niin perusteellinen tarkastus on aiheellinen. jos esim vetari on ollut irti, niin napamutteri on yksi vaihtoehto. Se on löysällä tai korjaamon pöydällä. Tukivarsien ja nivelien kiinnitys, onko muistettu kiristää, pyörän mutterit löysällä kenties.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Helmikuu 20. 14:13:23 2007

aika vastuutonta laittaa potkiklemmari pyörivään osaan.
letkuklemmari on sekin liian epätasapainoinen vetariin ,mutta laittaa vielä painavampi niin ihmetyttää.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Winx
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Winx » Ti Helmikuu 20. 14:29:47 2007

Juu näin on tehtävä.

No... Putki- vaiko letkuklemmari, taitaa olla mulla termit hukassa. Tämmönen joka tapaukses. Tasapaino-ongelmaa mietin itsekin. Isäukko piti myös perin kummallisena "virityksenä".

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ti Helmikuu 20. 15:59:12 2007

Tuli tuohon nyt jo myytyyn Orioniin aikanaan laitettua letkuklemmarit ulompiin vetarin niveliin... Ei se siinä vehkeessä ainakaan mitenkään ajettavuuteen vaikuttanut, vaan ihan kiltisti mukana pyöri. Joo, ei ehkä kovin pro ratkaisu, mutta ainakin kestää suojagummit paikoillaan. En ehkä sporttisempaan vehkeeseen laittais. :lol:
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Bliz » Ti Helmikuu 20. 17:15:21 2007

Eikai se letku/putki mihkä se on hakannut vaan ole jarruputki ?
Sisu R500 10x4
Volvo S80 D5

Winx
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Winx » Ti Helmikuu 20. 18:02:48 2007

Juu jarruputki mitä luultavimmin. Eipä siinä mekaanista vauriota näkynyt. Ruosteenestomassa oli hinkkaantunut poies. Pistän huvikseni muutaman kuvan, kunhan vaan pääsen jossain vaiheessa kotio.

Winx
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Winx » Ti Helmikuu 20. 22:47:26 2007

Siinä kuva:

http://koti.mbnet.fi/winx/sisemmat.vetonivelet.jpg

Kaiketi ovat lisänneet rasvaa apukuskin puolelle, kun on noin roiskunut. Suojakumi näytti olevan kunnossa.

Joo-o tuli laitettua merkille ja jopa emäntä huomannut, että ratti tärisee jo tyhjäkäynnillä. Eipä oo ennen sitäkään tehnyt. Huomenna firmaan soitto, ei ehdi mitenkään käymään. Saa luvan selvittää, että mitä hittoa on "täytetty".

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Helmikuu 20. 22:48:43 2007

Varmaan sitte koneen kiinnikkeitä tilkitty.

Onko tuossa muuten painovirhe, puuttuuko tuosta ajomäärästä yksi nolla, siis 30000km huolto vai 300000km? Näyttää vaan niin vuotaneelta ja homeiselta tuo koneen alaosa 8)
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Winx
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Winx » Ti Helmikuu 20. 23:15:26 2007

Huomenna toivon mukaan selviää mistä kyse.

Nyt on ajettu 33000 ja jämät päälle. Tuota öljysotkua ihmettelin itsekin. Keskellä sama alue syksyltä 2005 pesun jälkeen ja ennen suojausta. Sillon oli kilsoja jotain 16000. Ei ainakaan tähän saakka oo mitään maahan asti valunu :shock:.

Paskanen on ku mikä kiitos tämän suolantäyteisen ja rapaisen talven.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Helmikuu 20. 23:48:12 2007

Winx kirjoitti:Huomenna toivon mukaan selviää mistä kyse.

Nyt on ajettu 33000 ja jämät päälle. Tuota öljysotkua ihmettelin itsekin. Keskellä sama alue syksyltä 2005 pesun jälkeen ja ennen suojausta. Sillon oli kilsoja jotain 16000. Ei ainakaan tähän saakka oo mitään maahan asti valunu :shock:.

Paskanen on ku mikä kiitos tämän suolantäyteisen ja rapaisen talven.
Olisikohan päässyt tuo kumi lipsahtamaan irti ja heittämään rasvat ulos? Nyt on sitten laitettu hätärinä uutta raswaa sisään ja klemmarilla kiinni. Noista taitaa olla noita kumeja irtoillut aiemminkin...
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Helmikuu 21. 9:28:19 2007

On sieltä nivelestä ainakin rasvat joskus ulos tullut, joten se voi olla sökö. Ihmeellistä olisi kyllä se että se olisi yhtäkkiä huollon yhteydessä alkanut oireilla esim. rasvan lisäyksen takia.
Focukseen laitettiin juuri uuden vetarit kyseisen tyyppivian seurauksena. oireet aika pitkällä aina se, että noin 80km/h asti ei mitään ja sen jälkeen kun mennään niin ravistaa aina kun kasuun koskee vähänkään enemmän.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Winx
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Winx » Ke Helmikuu 21. 11:19:59 2007

Soitin ja sieltä oli ollut rasvat ulkona. Kohtuu heikosti sen mulle sanavalinnoilla ilmaisi. Meinasi, ettei näillä nopeuksilla ja noin pienellä kehällä ole merkitystä onko siellä pieni tasapainoero. Eipä se toinen sinne silti tuntunut sopivan. Tyhjäkäyntitärinän syyksi epäili moottorin kumityynyjen olevan hileessä näillä pakkasilla, mutta tuntui se samaa tekevän pienemmälläkin pakkasella.

Pitäiskö jatkossa uskoa sanontaan "ei se sitä ennen huoltoa/korjausta tehnyt"? Äijällä pienempiä bensavehkeitä korjatessa pidin juttua palturina, kun muutaman kerran asiakkailta sen kuulin.

Maanantaina käy auto nosturilla. Jos vetari scheissena, niin ei paljo itkut auta.

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Ke Helmikuu 21. 19:33:00 2007

Winx kirjoitti:Juu näin on tehtävä.

No... Putki- vaiko letkuklemmari, taitaa olla mulla termit hukassa. Tämmönen joka tapaukses. Tasapaino-ongelmaa mietin itsekin. Isäukko piti myös perin kummallisena "virityksenä".
näin kiinnitettiin mullakin merkkiliikkeessä -99 dieselMondeoon vetarinkumi kun oli oksentanut viime talvena pakkasilla.lisäksi oli jotain liimaa/tiivistemassaa laitettu väliin,pysyi rasvat ja suojakumi paikallaan.ei ollut eikä tullut jurinaa/tärinää/pärinää eikä muutakaan vaivaa,molemmat puolet laitettiin näin vaikka vain toinen oli vuotanut mutta kun huomasivat sen toisen puolen vaivan silloin kun vaihdettiin takuuna lohkolämppärin vastusta niin tekivät samalla kun auto oli pajalla=hyvä havainto tarkalta asentajalta,säästyi vetoakselit kun ajoissa laitettiin.

Winx
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Winx » To Helmikuu 22. 8:09:33 2007

Sierra XR kirjoitti:näin kiinnitettiin mullakin merkkiliikkeessä -99 dieselMondeoon vetarinkumi kun oli oksentanut viime talvena pakkasilla.lisäksi oli jotain liimaa/tiivistemassaa laitettu väliin,pysyi rasvat ja suojakumi paikallaan.ei ollut eikä tullut jurinaa/tärinää/pärinää eikä muutakaan vaivaa,molemmat puolet laitettiin näin vaikka vain toinen oli vuotanut mutta kun huomasivat sen toisen puolen vaivan silloin kun vaihdettiin takuuna lohkolämppärin vastusta niin tekivät samalla kun auto oli pajalla=hyvä havainto tarkalta asentajalta,säästyi vetoakselit kun ajoissa laitettiin.
Ookkei. Sitten se tärinä taisi tulla 120:ssä jostain muualta.

Aamulla startatessa auto jysähti/tärähti suht rajusti ja tietty sen lähde tuntuis olevan keulassa. Pakkasta oli 24 ja aikaisemmin ei samoilla lukemilla ilmiö tapahtunut todellakaan noin rankasti. Ajaessa täristi taas ja etenkin 45:ssä niin maan julmetusti. Jotain on siirtynyt, rikki tai löystynyt. Nuo Konitkin on tehdaskireydellä eli suht löysällä. Silti tien urien epätasaisuudetkin tuntuvat olevan siinä tärinässä mukana.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Helmikuu 22. 8:57:09 2007

Winx kirjoitti:
Sierra XR kirjoitti:näin kiinnitettiin mullakin merkkiliikkeessä -99 dieselMondeoon vetarinkumi kun oli oksentanut viime talvena pakkasilla.lisäksi oli jotain liimaa/tiivistemassaa laitettu väliin,pysyi rasvat ja suojakumi paikallaan.ei ollut eikä tullut jurinaa/tärinää/pärinää eikä muutakaan vaivaa,molemmat puolet laitettiin näin vaikka vain toinen oli vuotanut mutta kun huomasivat sen toisen puolen vaivan silloin kun vaihdettiin takuuna lohkolämppärin vastusta niin tekivät samalla kun auto oli pajalla=hyvä havainto tarkalta asentajalta,säästyi vetoakselit kun ajoissa laitettiin.
Ookkei. Sitten se tärinä taisi tulla 120:ssä jostain muualta.

Aamulla startatessa auto jysähti/tärähti suht rajusti ja tietty sen lähde tuntuis olevan keulassa. Pakkasta oli 24 ja aikaisemmin ei samoilla lukemilla ilmiö tapahtunut todellakaan noin rankasti. Ajaessa täristi taas ja etenkin 45:ssä niin maan julmetusti. Jotain on siirtynyt, rikki tai löystynyt. Nuo Konitkin on tehdaskireydellä eli suht löysällä. Silti tien urien epätasaisuudetkin tuntuvat olevan siinä tärinässä mukana.
Vie takas huoltoon. Vai pitääköhän noihin tehdä ensimmäinen kone/yleisremppa jo noille kilsoille :lol:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Winx
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Winx » To Helmikuu 22. 9:34:43 2007

Joo kyl kyl, maanantaina. Heh... Remontti heti perään, kun auton käytti huollossa.

Kyllä toi konekin tuntuis kuudella käyvän ja ilman epämääräisiä kolinoita.

Arska joskus haukku Mondeot täysiksi paskoiksi, mutta eiköhän näiden louskujen vielä pitäis suurin piirtein näillä kilsoilla toimia :lol:.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Helmikuu 22. 9:50:52 2007

Winx kirjoitti: Aamulla startatessa auto jysähti/tärähti suht rajusti ja tietty sen lähde tuntuis olevan keulassa. Pakkasta oli 24 ja aikaisemmin ei samoilla lukemilla ilmiö tapahtunut todellakaan noin rankasti. Ajaessa täristi taas ja etenkin 45:ssä niin maan julmetusti. Jotain on siirtynyt, rikki tai löystynyt. Nuo Konitkin on tehdaskireydellä eli suht löysällä. Silti tien urien epätasaisuudetkin tuntuvat olevan siinä tärinässä mukana.
Ei ole yhtään ihme jos tien epätasaisuudet tuntuu jos yli 20 pakkasta.
Meillä ainakin Mondeossa tuntuu kuin ei olisi jousia autossa lainkaan on niin hirveän kova.

Et muuten ole tarkistanut onko vanteet kiinni ja puhtaat?
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Winx
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Winx » To Helmikuu 22. 11:55:27 2007

Renkaat oli irti viikonloppuna ja vanteissa oli sisäpuolella normaali kura-hiekkakerros. Pulttipyssyllä vedin kiinni kuin monesti ennenkin. En oo jälkikiristäny.

Tuo aamuinen ajotärinä tuntu oikeastaan vain ratissa.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Helmikuu 23. 13:12:28 2007

Voihan vetariin klemmarin laittaa, mutta niitä pitäisi olla kaksi ja klunssit eripuolilla. Kaksi kpl muovisia laadukkaita (metallisella kynnelllä) nippusiteitä olisi varmman ihan pätevä ratkaisu.
Mondeon välityksistä ei hajua, mutta 4,0 perällä 0,8 ylivaihteella ja 6500kierroksella laskin vetarin nopeudeksi karvan yli 2000 kierrosta, ei se ihan merkityksetöntä ole millaisia möykkyjä siellä on.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Pe Helmikuu 23. 21:22:49 2007

Vähän vaikuttaa että siellä huollossa on jotain munattu raakasti , liikkeeseen auto takas ja saavat selvittää vian . Ei olis ensimmäinen kerta että asiakkaan syyksi yritetään laittaa ... :x

Vanhemmilla -00 Mondeo ajettu 96tkm eikä mitään tärinöitä edes pakkasella .
ex Jäsen #10

Winx
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Winx » Pe Helmikuu 23. 22:18:08 2007

Kyllä täs alkaa vituttaa oikein huolella. Tunarointi on tietty mahdollista. Firman omistaja oli jo silloin hivenen kummallinen, kun kävin sanomassa niiden letkuklemmarien hakkaamisesta. Kyllä täs osaa jonkin verran ihmisiä lukea, ku useemman vuoden olin äijällä pienkoneita korjaamassa ja sai ihmisten kanssa selvitellä ties mitä tapauksia. Sielläkin kämmättiin ja joskus yritettiin olla hissun kissun.

Harmittaa myös se, ettei tullut heti sanottua sen huollon jälkeen, että miksiköhän tuo auto tuntuu jotenkin ihmeelliseltä huollon jälkeen. Olemus oli jotenkin "raaka" verrattuna siihen mitä tuo "uudenkarheana" oli 8h aiemmin.

Päivällä töistä tullessa huomasin ratissa pienen klapin, kun kevyesti nytkyttää sitä edestakaisin. En muista tuotakaan aiemmin tulleen. Tien pinta ja ihme klopina tuntuu ratissa vaikka ajais 10km/h, samantyyppinen klopina tuntuu jalkotilassa, starttaa joskus niin, että koko keula tärähtää, vaihde menee joskus päälle samantyyppisellä ns. epänormaalilla tärähdyksellä... Ei perkele.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » La Helmikuu 24. 7:06:11 2007

Nyt on tilanne semmonen ,mihin vain sä voit itte itteäs auttaa. Paskat pois housuista ja huollon miestä kurkusta. Ei noi vetarit parane foorumilla itkemisestä ,kun eivät ole ees mitenkään speciaali vaikeet.

Jos kerran ottaa riskin ja vie johonkin huoltamoon autonsa ,niin siinä vaiheesa on pidettävä puoliansa.

Winx
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Winx » Ma Maaliskuu 26. 19:19:22 2007

Nyt ongelmaa alkaa esiintyä selvästi...

Auto kävi kuukausi sitten siellä huoltopaikassa ja eihän siitä mitään löytynyt. Kuulemma niin hyvä ajaa kuin voi olettaa.

Ratin ihmeellisen tyhjäkäyntitärinän lisäksi kottero alkoi viikko sitten tasakaasulla, noin 60-70 nopeudessa, nykiä ja selvästi laatikko yrittää vaihtaa neloselta kolmoselle. Etenkin tuo ilmaantuu lievässä ylämäessä.

Käytin tänään auton Kivitilalla vikakoodien luvussa ja koodia oli tullut maffista ja pcm:stä. Vikaa ei saatu päälle ja kovasti tuntuukin, ettei tuolla nykimisellä tuon kanssa olekaan tekemistä. Lähdin ajelemaan kotio päin ja pistin ilmastoinnin päälle. Tasakaasulla nykäisi kerran tai kaksi ja valoissa odotellessa auto nyki muutaman sekunnin välein kuin olisi yrittänyt lähteä liikkeelle. Oire siis senkun pahenee.

Olisko tulpat ja tulpanjohdot? Läpilyönnit kuulemma näkyisi. Auto myös haiskahtaa kylmänä bensalle, joten taitaa pukata putkeen raakaa tavaraa normaalia enemmän.

Kiitokset Aholaiselle hyvästä palvelusta, millä nickillä täällä lienetkin.

pietis
Viestit: 114
Liittynyt: To Kesäkuu 2. 17:22:33 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja pietis » Ma Maaliskuu 26. 19:57:22 2007

Pariin omaan autoon tehnyt seuraavat toimenpiteet ja auttaa nykimiseen heti.
EGR putkien ja imusarjan väliin peltilätkä = reikä tukkoon.
Seuraavaksi puhdistat imutorven sisäpuolen kaasuläpän seutuvilta, on muuten mustaa paskaa seinämillä varmasti.
Sitten vaihdat tyhjäkäyntiventtiilin, tämä nimenomaan vaikuttaa nykimiseen.
Minulta löytyy 1 kpl uusi venttiili hyllystä, en kerennyt syksyllä vaihtaa paikalleen kun autokuume iski.
h: 50 ja kulut ( ford hinta jotain 70) Jos kiinnostaa niin laita meiliä.
#1103
Escort Mexico -73, projektina taas
Sierra XR4i -84 museorekisterissä
Escort 1,3 -88 museorekisterissä
Focus 1,5 Ecoboost 150, Rouvan auto
Focus 1,8TDCi WRC ed.
Muutamia sekalaisia Foordin raatoja

MdMaxx
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja MdMaxx » Ti Maaliskuu 27. 21:29:05 2007

Vääristääkö nuo kuvat vai miten tuo kuvan 1018 vetoakseli näyttää olevan ihan hirveässä ruosteessa?

Winx
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Winx » Ke Maaliskuu 28. 8:33:36 2007

pietis kirjoitti:Pariin omaan autoon tehnyt seuraavat toimenpiteet ja auttaa nykimiseen heti.
EGR putkien ja imusarjan väliin peltilätkä = reikä tukkoon.
Seuraavaksi puhdistat imutorven sisäpuolen kaasuläpän seutuvilta, on muuten mustaa paskaa seinämillä varmasti.
Sitten vaihdat tyhjäkäyntiventtiilin, tämä nimenomaan vaikuttaa nykimiseen.
Minulta löytyy 1 kpl uusi venttiili hyllystä, en kerennyt syksyllä vaihtaa paikalleen kun autokuume iski.
h: 50 ja kulut ( ford hinta jotain 70) Jos kiinnostaa niin laita meiliä.
EGR:n tukkiminen on käyny mielessä, mutta nouseva bensankulutus ei tolla syöpöllä hirveesti innosta. Pidän mielessä ton sun tarjouksen. Käyn tänään hakemassa orkkis tulpanjohdot ja tulpat. Yritän viikonlopun aikana saada vaihdettua ja katotaan onko mitään apua.
MdMaxx kirjoitti:Vääristääkö nuo kuvat vai miten tuo kuvan 1018 vetoakseli näyttää olevan ihan hirveässä ruosteessa?
No ruosteessahan se. Eikö noi muutenkin ruostu tuohon tyyliin? Krissen uuden Fiestan kuvia joskus kattelin ja samaan suuntaan oli siinäkin menossa.

pietis
Viestit: 114
Liittynyt: To Kesäkuu 2. 17:22:33 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja pietis » Pe Maaliskuu 30. 18:22:08 2007

Hmmmm...
Nouseva bensankulutus?
Oma mielipiteeni on, että kunnolla käyvä moottori on kuiteski se taloudellisin. Enkä kyllä ole huomannut kulutuksessa EGR modifioinnin jälkeen ainakaan nousua. Jos en laskuakaan.

Ja eikös olekkin niin, että jos V6:sen haluaa omistaa, kulutus muutenkin on toisarvoinen seikka. Itsellä ainakin, tosin harvoin nykyään pääsee rouvan ST:llä enää lähtemään.
Niin, täytyykin tätä pohdiskella...
#1103
Escort Mexico -73, projektina taas
Sierra XR4i -84 museorekisterissä
Escort 1,3 -88 museorekisterissä
Focus 1,5 Ecoboost 150, Rouvan auto
Focus 1,8TDCi WRC ed.
Muutamia sekalaisia Foordin raatoja

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Pe Maaliskuu 30. 19:27:17 2007

Ei kait se kulutus siitä mihinkään nouse, mun käsityksen mukaan egr:än tarkotus on alentaa palamistapahtuman lämpötilaa sitä myöten haitallisten typen oksidien muodostusta.
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

Winx
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Winx » Pe Maaliskuu 30. 20:38:05 2007

Löysin sen missä tuosta kulutuksesta kirjotettiin ja uskoin lukemaani. Tuollahan Pietis myös suositteli tulppaamista ja Ktk tutkiskeli foorumeja :wink:.

Tulppaan tuon pääsiäisenä, kun on paremmin pelit ja vehkeet saatavilla. Tulpat, tulpanjohdot, imupuolen putsausta, EGR... Jos ei auta, niin laitan sitten mailia siitä tyhjäkäyntiventtiilistä.

No syöppö tuo on joka tapauksessa. Sehän on ollut tiedossa :).

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Maaliskuu 30. 20:42:01 2007

Winx kirjoitti: No syöppö tuo on joka tapauksessa. Sehän on ollut tiedossa :).
Paljonko sulla sitten vie?
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Winx
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Winx » Pe Maaliskuu 30. 21:05:17 2007

Taajamassa 13-14l, maantiellä 8-9l. Maantiekulutus 18" kesäpalloilla aika lailla sama. Kovemmilla pakkasilla vie taajamassa n. 16l.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Maaliskuu 30. 21:30:36 2007

Winx kirjoitti:Taajamassa 13-14l, maantiellä 8-9l. Maantiekulutus 18" kesäpalloilla aika lailla sama. Kovemmilla pakkasilla vie taajamassa n. 16l.
Samanlainen kulutus kuin meidänkin ST:ssä.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Maaliskuu 30. 21:44:16 2007

Eíkös se riitä että ottaa egr alipainekellolta alipaineletkun irti ja vaikka pihkatappi siihen, venttiili on silloin aina kiinni ja mitään peltilevyjä ei tarvita. Nuo peltiviritykset on aika potentiaalinen paikka imuvuodolle, se putken laippa kun on ohut ja itse putki ajan mittaan muuttanut muotoaan sen verran ettei laippaa meinaa saada tiiviiksi enää irroituksen jälkeen ellei löysää putkea pakosarjan päästä. Saattaa olla tiukassa siltä puolelta...
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Maaliskuu 30. 22:00:36 2007

Minä olen tukkinut alipaineletkun ja letku laitettu takaisin paikalleen niin ei päältäpäin huomaa mitään.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Winx
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Winx » Pe Maaliskuu 30. 22:16:46 2007

Katon huomenissa tuonkin. Josko jotain sopivaa löytyy tukkimiseen.

Eikös tuosta ala pukkaamaan vikakoodia? Merkitystähän sillä ei sinänsä ole.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Maaliskuu 31. 11:57:30 2007

"EGR:n tukkiminen on käyny mielessä, mutta nouseva bensankulutus ei tolla syöpöllä hirveesti innosta."
Voi kulutus karvan nousta, mikäli kasvavaa tehoa käyttää hyväksi, jos koneeseen ei mene imupuolelta pakokaasua sinne menee vähän enemmän happea ja mikäli lambdat on ehjät ECU lisää vähän gasoa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Maaliskuu 31. 14:14:06 2007

Winx kirjoitti:Katon huomenissa tuonkin. Josko jotain sopivaa löytyy tukkimiseen.

Eikös tuosta ala pukkaamaan vikakoodia? Merkitystähän sillä ei sinänsä ole.
En tiedä kun en ole vikakoodeja tuosta lukenut.
Ei ne katsastuksessakaan onneksi niitä noin "vanhoista" lue.
Pakokaasupäästöistä ei ole katsastuksessa pompannut.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Winx
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Winx » La Maaliskuu 31. 19:02:58 2007

10 kilsan matkalla ei nykinyt kertaakaan ja semmonen kuminauhamainen käytös myös loppu. Turha hirveesti etukäteen ilakoida, mutta tuntui moottorin käytös muuttuneen. Tulpat oli kyllä kulunu, mutta kärkiväli ei juuri heittäny uusista. Ratin tyhjäkäyntiresonointi tuntuu kuten ennenkin. Tiedä sitten siitä.

Jos oikein ymmärsin, niin ei tuohon EGR-venttiiliin alipaineletkua mene, yks johto kylläkin. Se letku siis pitänee tukkia siitä alumiinisesta EGPD-venttiilistä?

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » La Maaliskuu 31. 22:20:56 2007

Winx kirjoitti:Ratin tyhjäkäyntiresonointi tuntuu kuten ennenkin. Tiedä sitten siitä.
Ootko nyt kattonu ne koneen kiinnitykset, onko jotain paskaa työnnetty niihin isoihin pusliin? Jos on niin ota helvettiin ne sieltä.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Vastaa Viestiin