Stooria lisää alempana...
---
Käytin kotteron 30tkm huollossa ja kun eivät mielestään saaneet juuri mitään tehdä (öljyt ja raitisilmasuodatin vaihdettu aiemmin), niin vaihtoivat normaalit letkuklemmarit sisempien vetonivelien suojakumeihin. Kertoivat, että originaalit pannat ovat joistain Mondeoista löystyneet ja rasvat lentäneet pihalle. Olivat myös "täyttäneet" jotain tukivarsia tai mitä lie. Oli kuulemma ollut vähän väljää. Enpä tiedä mistä on kyse. Selostuskin oli todella epämääräinen.
No ongelma alkoi jo tunnin päästä kun auton hain huollosta. Reippaalla kiihdytyksellä alkoi kuulua kova "klok-klok-klok-..." ja tuo myös tuntui ratissa ja kaasupolkimessa. Muutenkin kuului jotain epämääräistä napsutusta ja ihme resosointia. Käytin auton näytillä ja siirsivät toista klemmari. "Ei osu enää". Jotain pientä napsutusta jäi edelleen pitämään, mitä ei aikaisemmin tehnyt.
Viikonlopuksi ajelin kotopuoleen ja koitin kiihdyttää reiluun sataseen ja selvästi alkoi auto ravistaa. Hain normaalit nippuside-tyyppiset pannat (banduit tjs.) ja vaihdoin ne noiden letkuklemmarien tilalle. Silloin näin, että vänkärin puolella se toinen klemmari oli hakannut ekalla kerralla johonkin ohueen metalliputkeen. Tais mennä edelleen pirun läheltä. Koitin päästellä reilua ylinopeutta ja ravistus ainakin katosi.
Takasi tampesteriin ja auto oli kyllä niin vittumaisen tuntuinen ajaa, ettei uskoiskaan. Ratissa ja kaasupolkimessa tuntuu jokin ihme nykiminen ja ns. raksutus ilman ääntä. Aamulla töihin tullessa mutkassa ravisti oikein huolella.
Mitähän hittoa tässä nyt on voinut tapahtua? Autolla on nyt ajettu todellista 33tkm ja mitään tommosia oireita ei ennen huoltoa ollut. Ei niin mitään. Ajattelin koittaa tarkistaa etutolppien yläpään mutterien kireyden ja ehkä painottaa renkaat. Voi vitun perkele, jos sisempi nivel on näin laakista hajonnu. Tai molemmat...
Seinäjoen Autotarvikkeella myyjä kysyi noista letkuklemmareista, että "eihän niitä meidän huollossa laitettu?"

Edit: putki -> letku