Pää- ja työsylintereistä

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Pää- ja työsylintereistä

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ti Maaliskuu 13. 19:20:32 2007

Jeps eli tuollaisista tällä kertaa

Tarkoituksena näprätä mk2 escoon nestetoiminen kytkin käyttäen alkuperäistä poljinasetelmaa ja type-9 koppaa. Heti alkuunsa jos jollain on vinkkejä tuon toteuttamiseen, osien metsästämiseen yms niin saa avautua

Pitäisi löytää sopivan kokoiset pää ja työsylinterit mutta aivan hukassa tuon kanssa. Varastin tuosta corolla projektista sen verran osia jotta pääsee tutkimaan vaihtoehtoja, pysyvästi ei viitsisi ottaa.

Corollasta löytyi ASCO merkkiset sylinterit ja pääsylinteri on kokoa 5/8" ja työsylinteri kokoa 3/4", mistähän tuollaisa voisi ruveta etsimään uusia
(Tuo corolla on alunpitäin vaijerikytkimellä ja joku on jälkeenpäin ne siihen ruuvannut, kuten myös isomman jarrutehostimen)

Onkos joku mittaillut paljonko on tuon type-9 vaatima liike käpälän päästä, että irroittaa ja paljonko liike pitää olla

Paljonko tuonkokoisissa sylintereissä on ns "vipusuhde", voiko laskea ihan halkaisija/halkaisijalla eli jos pääsylinteri on tasan puolet pienemmällä männällä kuin työsylinteri niin samalla liikkeellä työsylinteri liikkuu tasan puolet vähemmän, ja voiko tarvittavan voiman laskea myös tuolleen suoraan

Ajattelin tehdä tuon pääsylinterin kytkinpolkimen nivelöinnin alapuolelle eli lattian ja polkimen väliin, onko parempia ehdotuksia, rintapellin ulkopuolelle ei oikeen ainakaan tuo sylinteri mahdu eli pitäisi siihen löytää sitten irtosäiliöllä oleva

Ja kuvia olisi kiva saada laatikonpään toteutuksesta

Mikko R.
CRSC jäsen 2015
Viestit: 160
Liittynyt: La Lokakuu 8. 11:40:51 2005
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mikko R. » Ti Maaliskuu 13. 19:59:39 2007

W123-koppaseen mannelavettiin saa sylintereitä halvalla Motonetistä, molemmat yhteensä reilu 50e. Omaan projektiin T5:sta varten tuli hommattua juuri sellaiset, en vaan ole vielä ehtinyt askarteleen niiden kanssa juurikaan, eli käytännön toteutus on vähän auki. Mielellään kuulisin toteutuksesta, jos joku on värkännyt, kuvat myös kiinnostaisivat.
#1193

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Maaliskuu 14. 9:24:07 2007

Voimat menee pinta-alan suhteessa, eli jos molemmat on pyöreitä :P niin halkasijan mukaan. Jos ero on suuri, tarvii suorittaa tilavuuslaskelmia, ettei työsylinteriin liike lopu kesken.

Liikematka on helppo mitata kytkinpolkimesta, vaijerissa ei tule vipisuhteita.

Pitkäliikkeisiä työsylinteritä taitaa olla esim Saabissa :?:

-Mexico/TC/RS/Cortina/Anglia on aika lyhyet vivut, jolloin työsylinterin liike on pienempi kuin vaijerijutuisssa.
- Enkkulasta ym. saa hienoja kytkinakselin ympärille asettuvia työsylinterijuttuja, tosin vielä kalliita. Vastaavia on nykyautoissakin, mahtaako mikään sopia helpolla Type9/E:hen :?: :?:

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ke Maaliskuu 14. 10:23:12 2007

Ladan osia pitäis pystyä aika helposti käyttämään tuossa projektissa, kokolailla samanlaiset poljinsysteemitkin, ja säiliöt ym. saisi myös helposti Ladasta, ne on letkujen päässä, joten voi sijoitella mihinkä mahtuukin, jopa siihen tulipellin päälle, olisivat jopa jotenkin "orkkiksen" näköisetkin.
Eli siis se perinteinen takavetolaabori 2105/2107/1200L
Pedal tu tö metal!

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Maaliskuu 14. 12:21:49 2007

aloita sillä että mittaa liikeradat suorina mittauksina.
sen jälkeen etsi sopiva sylinteri pari joka muuttaa nämä liikeradat sopiviksi.
eli jos
sulla on 10 cm liike rata polkimen sylinterin kohdalla ja työ sylinterin pitää liikkua 2 cm niin valitset sylinterit joiden pintaala ero on 1:5
siten että pienempi pinta alainen tulee tietysti sinne missä liikettä tehdään enemmän ja voimaa tarvitaan vähemmän.
ok?
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » La Maaliskuu 17. 18:02:23 2007

No tuli tuossa ladan sylinterit hommattua, kai niistä saa rakenneltua. Pääsylinteri on paikallaan kytkimen alla rintapellissä ja tein testiversion vivustosta siten että sylinterin koko liikematka tulee käyttöön ja polkimen liike on about 5-10cm. Kun kokeili poljinta ilman nestettä ja putkia niin sylinterin jousen vastus tuntuu about samalla kuin jarruja ilmatessa piirit auki. Vielä ei pääse kokeilemaan paljonko liikkuu tuo ladan työsylinteri kun tulee vasta tiistaina

Yksi mersun työsylinteri osui tallille ja siinä on ihan pirun tiukka jousi palauttamassa mäntää/ottamassa kytkinkäpälästä tyhjiä pois. Tuli mieleen että tarviiko tuo foortin kytkin pienen väljän vai voiko työsylinteri pitää väljät kokoajan pois. Toisinsanoen jos syliteri pitää väljiä pois niin painelaakeri pyörii kokoajan mukana. Onko haittaa/kuluuko normaalia nopeammin

Tarviiko jarrunesteelle olla jotain erikoista letkua vai käykö ihan tavan bensaletku pääsylinterin ja säiliön väliin. Kaikki mitä oon nähnyt niin on ollut sellaista kangaspäällysteistä

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » La Maaliskuu 17. 22:10:29 2007

Ainakin Escortissa on jousi, joka kokoajan pitää vaijerin kireällä ja painelaakerin pyörimässä

Painetta tulee varmaan sen verran, että tarvii kunnon letkun

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » La Maaliskuu 17. 22:14:08 2007

No ainakin Ladassa oli jotain ihan tavallista kumiletkua pääsylinterin ja säiliön välissä, ei kai siinä mitään kauheata painetta ole.
Pedal tu tö metal!

ilehmus
Viestit: 31
Liittynyt: Ke Joulukuu 27. 13:27:18 2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ilehmus » La Maaliskuu 17. 22:31:43 2007

Itse laittasin tavan jarruletkua taikka sitte kunnollista teräspunottua. Jotain sellasta kuitenki, josta voi olla varma, että ei pullistele paineen alla..
Kyllä liika on liikaa mutta kohtuus on ihan liian vähän.

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » La Maaliskuu 17. 23:48:56 2007

Ei tuo ole huonoa tykänny, vaikka on ollu sylinterin kuormittamana tuo painelaakeri ja säiliöltä sylinterille ihan normi bensaletku. Painepuolelle tietty sit kunnon letku oikeilla liitoksilla.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Maaliskuu 18. 2:29:59 2007

Juu siis tuli hieman epäselvästi eli pääsylinterin ja säiliön välille olen sitä bensaletkua laittamassa.

Pääsylinterin ja työsylinterin välille sitten ihan jarruputkea ja jarruletkua. Katselin niin tuohon ladan sylinteriin käy ihan ekkerin tavan jarruletkut jotka ei montaa euroa maksa ja kardaanitunneliin kun hitsaa pienen pidikkeen johon letku kiinni ja siitä eteenpäin kuparilla

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Su Maaliskuu 18. 8:29:42 2007

Bensaletku ei kestä jarru/kytkinnestettä kovinkaan kauaa, ei edes paineettomana. Kokemusta omasta pedalboxista kun letku alkoi laskea nestettä läpi ja valui mukavasti lattialle....
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Maaliskuu 18. 13:41:21 2007

No tuota onkos tietoa mikä kestää ja mistä saa.

Cosesc:ille
On sentään ulkopuolella tuo sylinteri niin ei tiputa kengille kuten gazit riksussa, aina oli maiharit märkänä :lol:

asiasta hiihtoliittoon suostuukos se ylilut vieläkään myymään escoa sopivaan hintaan 8)

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Pe Toukokuu 18. 21:49:03 2007

Joopa joo

Alkaisi olla projektit siinä vaiheessa että pääsi testaamaan tuota viritystä

Ladan sylinterit siis ja type9+APn racing asetelma

Vituikshan se meni, ei riitä jalassa voima painella, tuntuu samalta kun yrittäisi escosta saada rumpujarruja lukkoon asfaltilla eli siis vitun jäykkä. Täytyy vielä kokeilla vaijerilla mutta veikkaan että suht samoissa ollaan

Sylinteriä ei oikeen pysty nostamaan polkimen päässä lähemmäs saranaa kun loppuu liike kesken eli tulee lattia vastaan ja laatikon päässäkin sylinterin tanko on lähes käpälän päädyssä

Täytyy katsoa olisiko nuo w123 marsun sylinterit yhtään paremmat. Huomattavasti jytkymmän ovat ainakin ulkoisesti

Tää on taas niin tätä :x :D

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja adh » Pe Toukokuu 18. 23:28:50 2007

mul olis ylimääräisenä 123 marsun uudet sylinterit..
ford escort´79 tic

voicecoil
Viestit: 231
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 14:34:26 2004
Paikkakunta: naarajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voicecoil » La Toukokuu 19. 5:57:56 2007

minä tein itelle sierraan kytkinpolkimelle bmw 316 sylinteristä,siinä on pitkä liikerata ja sitten laatikon päähän ihan yllätys yllätys bmw 316 sylinteri jälleen.. ja siinä tulee myös säiliö letkun päähän.
irc galleria voicecoil

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » La Toukokuu 19. 13:56:58 2007

Juu w123 työsylkky löytyy iteltäkin, täytyy varmaan käydä se pääsylkky vielä hakemassa

Onkos noista bemarin sylkyistä kellään kuvaa, mahdollisesti jo paikoillaan ollessaan

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » La Toukokuu 19. 16:44:01 2007

Mä just viimeistelin omaa projektia, jos vaikka ens vkonloppuna pääsis jo testaamaan tuliko siitä susi. Mistäköhän löytäs (halvalla?) pääsylinterille sopivan nestepönikän vai pitäsköhän vaan haaroittaa jarrusylinteriltä. Kattelin et autoreisingillä olis jotain, mut onko jotain muuta paikkaa josta noita vois kysellä?

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » La Toukokuu 19. 18:14:08 2007

Takaveto Ladoissa on sellainen about desilitran kokoinen säiliö, 8mm letkulähtö pohjassa, löytynee joka purkaamolta ja tiedä vaikka saisi orkkisosanakin vielä
(jos vaan itäosat kelpaa ettei voortit rupea hylkimään :lol: )

Tosiaan tuosta omasta viritelmästä tuli sen verran susi että taidan hakea uuden vaijerin ja sillä hyvä. Ei se nyt niin mahdottoman jäykkä ole kuitenkaan vaikka kyllä ruuhkassa saattaa pohje krampata :D

Onkos taunuksessa sama vaijeri kuin esco mk2 mutta pidempi. Laatikonpää on melko varmuudella sama mutta entä polkimen pää, onko sellainen silmukka joka polkimen yläpään läpi ja siitä silmukasta rautatappi poikittain
Meinaa olla vähän turhan tiukalla tuo escon vaijeri kun on tiukalla jo type9n kanssa ja nyt kun kone vielä taaempana

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » La Toukokuu 19. 19:35:29 2007

Jos sylinterit tulee kiinni samoihin kohtiin kuin vaijeri alunperin, niin silloinhan sylintereiden mäntien pitää olla samankokoiset.
Vipusuhteet siis samat kuin vaijeria käytettäessä. :roll:

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » La Toukokuu 19. 20:34:44 2007

Totta

Mutta olet varmaan myös joskus kurkannut escon poljintilaan ( :wink: :D ) niin eipä siellä paljoa ole tilaa viritellä oikeen mitään sylinteriä niin ylös kuin tarvisi

Jos taas laittaa sylinterin about puoleenväliin poljinta (rintapellistä läpi niin että sylkky on konehuoneen puolella) niin vaikka olisi sylintereissä "vipusuhteet" kohdallaan niin sitten ei riitä polkimen liike jotta laatikon päässäkin tapahtuisi jotain taas jos toisinpäin niin poljinta ei paina mörkökään :D

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » La Toukokuu 19. 20:48:21 2007

VesQ kirjoitti:Totta

Mutta olet varmaan myös joskus kurkannut escon poljintilaan ( :wink: :D ) niin eipä siellä paljoa ole tilaa viritellä oikeen mitään sylinteriä niin ylös kuin tarvisi
Kojelaudan alle PedalBox tyylisesti... pitäishän sinne sopia.
Onhan niitä valmiita satsejakin myynnissä, hydrauli kytkimellä.

Vastaa Viestiin