Pää- ja työsylintereistä
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Pää- ja työsylintereistä
Jeps eli tuollaisista tällä kertaa
Tarkoituksena näprätä mk2 escoon nestetoiminen kytkin käyttäen alkuperäistä poljinasetelmaa ja type-9 koppaa. Heti alkuunsa jos jollain on vinkkejä tuon toteuttamiseen, osien metsästämiseen yms niin saa avautua
Pitäisi löytää sopivan kokoiset pää ja työsylinterit mutta aivan hukassa tuon kanssa. Varastin tuosta corolla projektista sen verran osia jotta pääsee tutkimaan vaihtoehtoja, pysyvästi ei viitsisi ottaa.
Corollasta löytyi ASCO merkkiset sylinterit ja pääsylinteri on kokoa 5/8" ja työsylinteri kokoa 3/4", mistähän tuollaisa voisi ruveta etsimään uusia
(Tuo corolla on alunpitäin vaijerikytkimellä ja joku on jälkeenpäin ne siihen ruuvannut, kuten myös isomman jarrutehostimen)
Onkos joku mittaillut paljonko on tuon type-9 vaatima liike käpälän päästä, että irroittaa ja paljonko liike pitää olla
Paljonko tuonkokoisissa sylintereissä on ns "vipusuhde", voiko laskea ihan halkaisija/halkaisijalla eli jos pääsylinteri on tasan puolet pienemmällä männällä kuin työsylinteri niin samalla liikkeellä työsylinteri liikkuu tasan puolet vähemmän, ja voiko tarvittavan voiman laskea myös tuolleen suoraan
Ajattelin tehdä tuon pääsylinterin kytkinpolkimen nivelöinnin alapuolelle eli lattian ja polkimen väliin, onko parempia ehdotuksia, rintapellin ulkopuolelle ei oikeen ainakaan tuo sylinteri mahdu eli pitäisi siihen löytää sitten irtosäiliöllä oleva
Ja kuvia olisi kiva saada laatikonpään toteutuksesta
Tarkoituksena näprätä mk2 escoon nestetoiminen kytkin käyttäen alkuperäistä poljinasetelmaa ja type-9 koppaa. Heti alkuunsa jos jollain on vinkkejä tuon toteuttamiseen, osien metsästämiseen yms niin saa avautua
Pitäisi löytää sopivan kokoiset pää ja työsylinterit mutta aivan hukassa tuon kanssa. Varastin tuosta corolla projektista sen verran osia jotta pääsee tutkimaan vaihtoehtoja, pysyvästi ei viitsisi ottaa.
Corollasta löytyi ASCO merkkiset sylinterit ja pääsylinteri on kokoa 5/8" ja työsylinteri kokoa 3/4", mistähän tuollaisa voisi ruveta etsimään uusia
(Tuo corolla on alunpitäin vaijerikytkimellä ja joku on jälkeenpäin ne siihen ruuvannut, kuten myös isomman jarrutehostimen)
Onkos joku mittaillut paljonko on tuon type-9 vaatima liike käpälän päästä, että irroittaa ja paljonko liike pitää olla
Paljonko tuonkokoisissa sylintereissä on ns "vipusuhde", voiko laskea ihan halkaisija/halkaisijalla eli jos pääsylinteri on tasan puolet pienemmällä männällä kuin työsylinteri niin samalla liikkeellä työsylinteri liikkuu tasan puolet vähemmän, ja voiko tarvittavan voiman laskea myös tuolleen suoraan
Ajattelin tehdä tuon pääsylinterin kytkinpolkimen nivelöinnin alapuolelle eli lattian ja polkimen väliin, onko parempia ehdotuksia, rintapellin ulkopuolelle ei oikeen ainakaan tuo sylinteri mahdu eli pitäisi siihen löytää sitten irtosäiliöllä oleva
Ja kuvia olisi kiva saada laatikonpään toteutuksesta
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 160
- Liittynyt: La Lokakuu 8. 11:40:51 2005
- Paikkakunta: Tampere
W123-koppaseen mannelavettiin saa sylintereitä halvalla Motonetistä, molemmat yhteensä reilu 50e. Omaan projektiin T5:sta varten tuli hommattua juuri sellaiset, en vaan ole vielä ehtinyt askarteleen niiden kanssa juurikaan, eli käytännön toteutus on vähän auki. Mielellään kuulisin toteutuksesta, jos joku on värkännyt, kuvat myös kiinnostaisivat.
#1193
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Voimat menee pinta-alan suhteessa, eli jos molemmat on pyöreitä
niin halkasijan mukaan. Jos ero on suuri, tarvii suorittaa tilavuuslaskelmia, ettei työsylinteriin liike lopu kesken.
Liikematka on helppo mitata kytkinpolkimesta, vaijerissa ei tule vipisuhteita.
Pitkäliikkeisiä työsylinteritä taitaa olla esim Saabissa
-Mexico/TC/RS/Cortina/Anglia on aika lyhyet vivut, jolloin työsylinterin liike on pienempi kuin vaijerijutuisssa.
- Enkkulasta ym. saa hienoja kytkinakselin ympärille asettuvia työsylinterijuttuja, tosin vielä kalliita. Vastaavia on nykyautoissakin, mahtaako mikään sopia helpolla Type9/E:hen


Liikematka on helppo mitata kytkinpolkimesta, vaijerissa ei tule vipisuhteita.
Pitkäliikkeisiä työsylinteritä taitaa olla esim Saabissa

-Mexico/TC/RS/Cortina/Anglia on aika lyhyet vivut, jolloin työsylinterin liike on pienempi kuin vaijerijutuisssa.
- Enkkulasta ym. saa hienoja kytkinakselin ympärille asettuvia työsylinterijuttuja, tosin vielä kalliita. Vastaavia on nykyautoissakin, mahtaako mikään sopia helpolla Type9/E:hen


-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Ladan osia pitäis pystyä aika helposti käyttämään tuossa projektissa, kokolailla samanlaiset poljinsysteemitkin, ja säiliöt ym. saisi myös helposti Ladasta, ne on letkujen päässä, joten voi sijoitella mihinkä mahtuukin, jopa siihen tulipellin päälle, olisivat jopa jotenkin "orkkiksen" näköisetkin.
Eli siis se perinteinen takavetolaabori 2105/2107/1200L
Eli siis se perinteinen takavetolaabori 2105/2107/1200L
Pedal tu tö metal!
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
aloita sillä että mittaa liikeradat suorina mittauksina.
sen jälkeen etsi sopiva sylinteri pari joka muuttaa nämä liikeradat sopiviksi.
eli jos
sulla on 10 cm liike rata polkimen sylinterin kohdalla ja työ sylinterin pitää liikkua 2 cm niin valitset sylinterit joiden pintaala ero on 1:5
siten että pienempi pinta alainen tulee tietysti sinne missä liikettä tehdään enemmän ja voimaa tarvitaan vähemmän.
ok?
sen jälkeen etsi sopiva sylinteri pari joka muuttaa nämä liikeradat sopiviksi.
eli jos
sulla on 10 cm liike rata polkimen sylinterin kohdalla ja työ sylinterin pitää liikkua 2 cm niin valitset sylinterit joiden pintaala ero on 1:5
siten että pienempi pinta alainen tulee tietysti sinne missä liikettä tehdään enemmän ja voimaa tarvitaan vähemmän.
ok?
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
No tuli tuossa ladan sylinterit hommattua, kai niistä saa rakenneltua. Pääsylinteri on paikallaan kytkimen alla rintapellissä ja tein testiversion vivustosta siten että sylinterin koko liikematka tulee käyttöön ja polkimen liike on about 5-10cm. Kun kokeili poljinta ilman nestettä ja putkia niin sylinterin jousen vastus tuntuu about samalla kuin jarruja ilmatessa piirit auki. Vielä ei pääse kokeilemaan paljonko liikkuu tuo ladan työsylinteri kun tulee vasta tiistaina
Yksi mersun työsylinteri osui tallille ja siinä on ihan pirun tiukka jousi palauttamassa mäntää/ottamassa kytkinkäpälästä tyhjiä pois. Tuli mieleen että tarviiko tuo foortin kytkin pienen väljän vai voiko työsylinteri pitää väljät kokoajan pois. Toisinsanoen jos syliteri pitää väljiä pois niin painelaakeri pyörii kokoajan mukana. Onko haittaa/kuluuko normaalia nopeammin
Tarviiko jarrunesteelle olla jotain erikoista letkua vai käykö ihan tavan bensaletku pääsylinterin ja säiliön väliin. Kaikki mitä oon nähnyt niin on ollut sellaista kangaspäällysteistä
Yksi mersun työsylinteri osui tallille ja siinä on ihan pirun tiukka jousi palauttamassa mäntää/ottamassa kytkinkäpälästä tyhjiä pois. Tuli mieleen että tarviiko tuo foortin kytkin pienen väljän vai voiko työsylinteri pitää väljät kokoajan pois. Toisinsanoen jos syliteri pitää väljiä pois niin painelaakeri pyörii kokoajan mukana. Onko haittaa/kuluuko normaalia nopeammin
Tarviiko jarrunesteelle olla jotain erikoista letkua vai käykö ihan tavan bensaletku pääsylinterin ja säiliön väliin. Kaikki mitä oon nähnyt niin on ollut sellaista kangaspäällysteistä
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Juu siis tuli hieman epäselvästi eli pääsylinterin ja säiliön välille olen sitä bensaletkua laittamassa.
Pääsylinterin ja työsylinterin välille sitten ihan jarruputkea ja jarruletkua. Katselin niin tuohon ladan sylinteriin käy ihan ekkerin tavan jarruletkut jotka ei montaa euroa maksa ja kardaanitunneliin kun hitsaa pienen pidikkeen johon letku kiinni ja siitä eteenpäin kuparilla
Pääsylinterin ja työsylinterin välille sitten ihan jarruputkea ja jarruletkua. Katselin niin tuohon ladan sylinteriin käy ihan ekkerin tavan jarruletkut jotka ei montaa euroa maksa ja kardaanitunneliin kun hitsaa pienen pidikkeen johon letku kiinni ja siitä eteenpäin kuparilla
-
- Viestit: 1602
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
- Paikkakunta: Raswajokilaakso
Bensaletku ei kestä jarru/kytkinnestettä kovinkaan kauaa, ei edes paineettomana. Kokemusta omasta pedalboxista kun letku alkoi laskea nestettä läpi ja valui mukavasti lattialle....
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84
"KAIKEN SAA RIKKI"
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84
"KAIKEN SAA RIKKI"
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Joopa joo
Alkaisi olla projektit siinä vaiheessa että pääsi testaamaan tuota viritystä
Ladan sylinterit siis ja type9+APn racing asetelma
Vituikshan se meni, ei riitä jalassa voima painella, tuntuu samalta kun yrittäisi escosta saada rumpujarruja lukkoon asfaltilla eli siis vitun jäykkä. Täytyy vielä kokeilla vaijerilla mutta veikkaan että suht samoissa ollaan
Sylinteriä ei oikeen pysty nostamaan polkimen päässä lähemmäs saranaa kun loppuu liike kesken eli tulee lattia vastaan ja laatikon päässäkin sylinterin tanko on lähes käpälän päädyssä
Täytyy katsoa olisiko nuo w123 marsun sylinterit yhtään paremmat. Huomattavasti jytkymmän ovat ainakin ulkoisesti
Tää on taas niin tätä

Alkaisi olla projektit siinä vaiheessa että pääsi testaamaan tuota viritystä
Ladan sylinterit siis ja type9+APn racing asetelma
Vituikshan se meni, ei riitä jalassa voima painella, tuntuu samalta kun yrittäisi escosta saada rumpujarruja lukkoon asfaltilla eli siis vitun jäykkä. Täytyy vielä kokeilla vaijerilla mutta veikkaan että suht samoissa ollaan
Sylinteriä ei oikeen pysty nostamaan polkimen päässä lähemmäs saranaa kun loppuu liike kesken eli tulee lattia vastaan ja laatikon päässäkin sylinterin tanko on lähes käpälän päädyssä
Täytyy katsoa olisiko nuo w123 marsun sylinterit yhtään paremmat. Huomattavasti jytkymmän ovat ainakin ulkoisesti
Tää on taas niin tätä


-
- Viestit: 231
- Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 14:34:26 2004
- Paikkakunta: naarajärvi
- Viesti:
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
- Paikkakunta: Turku
Mä just viimeistelin omaa projektia, jos vaikka ens vkonloppuna pääsis jo testaamaan tuliko siitä susi. Mistäköhän löytäs (halvalla?) pääsylinterille sopivan nestepönikän vai pitäsköhän vaan haaroittaa jarrusylinteriltä. Kattelin et autoreisingillä olis jotain, mut onko jotain muuta paikkaa josta noita vois kysellä?
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Takaveto Ladoissa on sellainen about desilitran kokoinen säiliö, 8mm letkulähtö pohjassa, löytynee joka purkaamolta ja tiedä vaikka saisi orkkisosanakin vielä
(jos vaan itäosat kelpaa ettei voortit rupea hylkimään
)
Tosiaan tuosta omasta viritelmästä tuli sen verran susi että taidan hakea uuden vaijerin ja sillä hyvä. Ei se nyt niin mahdottoman jäykkä ole kuitenkaan vaikka kyllä ruuhkassa saattaa pohje krampata
Onkos taunuksessa sama vaijeri kuin esco mk2 mutta pidempi. Laatikonpää on melko varmuudella sama mutta entä polkimen pää, onko sellainen silmukka joka polkimen yläpään läpi ja siitä silmukasta rautatappi poikittain
Meinaa olla vähän turhan tiukalla tuo escon vaijeri kun on tiukalla jo type9n kanssa ja nyt kun kone vielä taaempana
(jos vaan itäosat kelpaa ettei voortit rupea hylkimään

Tosiaan tuosta omasta viritelmästä tuli sen verran susi että taidan hakea uuden vaijerin ja sillä hyvä. Ei se nyt niin mahdottoman jäykkä ole kuitenkaan vaikka kyllä ruuhkassa saattaa pohje krampata

Onkos taunuksessa sama vaijeri kuin esco mk2 mutta pidempi. Laatikonpää on melko varmuudella sama mutta entä polkimen pää, onko sellainen silmukka joka polkimen yläpään läpi ja siitä silmukasta rautatappi poikittain
Meinaa olla vähän turhan tiukalla tuo escon vaijeri kun on tiukalla jo type9n kanssa ja nyt kun kone vielä taaempana
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Totta
Mutta olet varmaan myös joskus kurkannut escon poljintilaan (
) niin eipä siellä paljoa ole tilaa viritellä oikeen mitään sylinteriä niin ylös kuin tarvisi
Jos taas laittaa sylinterin about puoleenväliin poljinta (rintapellistä läpi niin että sylkky on konehuoneen puolella) niin vaikka olisi sylintereissä "vipusuhteet" kohdallaan niin sitten ei riitä polkimen liike jotta laatikon päässäkin tapahtuisi jotain taas jos toisinpäin niin poljinta ei paina mörkökään
Mutta olet varmaan myös joskus kurkannut escon poljintilaan (


Jos taas laittaa sylinterin about puoleenväliin poljinta (rintapellistä läpi niin että sylkky on konehuoneen puolella) niin vaikka olisi sylintereissä "vipusuhteet" kohdallaan niin sitten ei riitä polkimen liike jotta laatikon päässäkin tapahtuisi jotain taas jos toisinpäin niin poljinta ei paina mörkökään

-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003
Kojelaudan alle PedalBox tyylisesti... pitäishän sinne sopia.VesQ kirjoitti:Totta
Mutta olet varmaan myös joskus kurkannut escon poljintilaan (![]()
) niin eipä siellä paljoa ole tilaa viritellä oikeen mitään sylinteriä niin ylös kuin tarvisi
Onhan niitä valmiita satsejakin myynnissä, hydrauli kytkimellä.