Kokemuksia kuidusta konehuoneessa?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

MustaRiesa
Viestit: 8544
Liittynyt: Ma Joulukuu 13. 12:13:28 2004
Paikkakunta: Mikkeli/Kokkola

Kokemuksia kuidusta konehuoneessa?

Viesti Kirjoittaja MustaRiesa » To Huhtikuu 12. 19:00:22 2007

Tiedän että olisi helpointa ostaa uusi venakoppa mutta tallissa on yks ylimääränen ja tein pienen testin. eli pulttien kohdalta kolmesta kohtaa on lohjennut aika isokin palanen ja yritin korjata sen aiemmin tiivistemönjällä, joka osottautui turhaksi sillä se ei pitänyt.

Kävin äskön tekememässä lasikuidusta siihen uudet reunat ja huomenna alkaakin sitte sen hiominen oikeaan muotoon. Eikös tämän periaatteessa pitäisi toimia jos lasikuidun päälle laittaa sitte tiiviste mönjää vielä? koska venttilikopassahan ei kauheesti painetta pitäs olla??

Mites sitten lämmön kanssa? tuottaakohan se ongelmia :roll: mutta enigei nii ihan ajantapon ja mielenkiinnon takia kokeilen tämmöstä ratkasua :)
-13 Ford Fiesta ST MP215
-99 Focus, -76 Taunus stw, -90 Sierra 2.0i DOHC, -87 RST/RS2K Esco, -90 Sierra 2.0iDohc, -91 Escort Cossulook, -88 Sierra 2.0, -91 Sierra 2.0i dohc, -89 Sierra 2.0, -83 Sierra 1.3, -85 Sierra 2.0
#1061

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » To Huhtikuu 12. 19:20:56 2007

Veikkaisin että lämpö ja öljy saattaa vähän vaikeuttaa hommaa, kyllähän lasikuitu vissiin jotain kestää lämpöäkin mutta mites öljyn kanssa

MustaRiesa
Viestit: 8544
Liittynyt: Ma Joulukuu 13. 12:13:28 2004
Paikkakunta: Mikkeli/Kokkola

Viesti Kirjoittaja MustaRiesa » To Huhtikuu 12. 20:20:31 2007

niiin..tosin jos se lasikuitu vaan pitää sen öljyn siellä missä sen kuuluki olla niin seki riittää...mutta siihen tosin jos laittaa tiivistettä päälle vielä niin kait sitte viimeistään :roll: eikait se auta kun testata, siinähän ei pitäs mitään infernaalista tapahtua vaikka se kuitu ei kestäkkään.
-13 Ford Fiesta ST MP215
-99 Focus, -76 Taunus stw, -90 Sierra 2.0i DOHC, -87 RST/RS2K Esco, -90 Sierra 2.0iDohc, -91 Escort Cossulook, -88 Sierra 2.0, -91 Sierra 2.0i dohc, -89 Sierra 2.0, -83 Sierra 1.3, -85 Sierra 2.0
#1061

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » To Huhtikuu 12. 20:38:34 2007

Yllättävän hyvin tuo lasikuitu kestää ainakin erittäin kuumia happoja, jopa joissain kohteissa huomattavasti paremmin kuin haponkestävä teräs. Tuskin mitään ongelmaa öljyn kestävyyden kanssa, en usko ainakaan.

esim. http://www.hakimuovi.com/ (öljysäiliöt kohta)
Viimeksi muokannut fsohc, To Huhtikuu 12. 21:59:37 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

jarkkoma
Viestit: 1328
Liittynyt: Su Marraskuu 27. 23:04:53 2005
Paikkakunta: No täällä keskipohojamaalla

Viesti Kirjoittaja jarkkoma » To Huhtikuu 12. 21:29:19 2007

suosiolla kemiallista metallia, työläämpi työstää mut vois kestää..
Jäsen #1303
Jarkkoma@jippii.fi

Vw Kupla -74
Mb 200D -85 sisään ajettu 800tkm =)
Mersedes-Benz C250TDT Sport -97
Honda CBR Superblackbird 1100xx -05

Forditon....

ilehmus
Viestit: 31
Liittynyt: Ke Joulukuu 27. 13:27:18 2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ilehmus » Pe Huhtikuu 13. 8:53:27 2007

Luulis tuon lasikuidun kestävyyden riippuvan ihan käytettävistä aineista. Lasikuitu itsessään varmaan kestää mutta miten on hartsin laita. Eli bilteman kamoista jos väsää, saattaa kestää tai sitten ei. Varmuuden hartsien kemikaalien ja lämmön kestävyydestä saapi kysymällä erikoisliikkeestä.

Itse en näkis syytä miksei se kestäis. Jos haluaa käyttää hartsia, jota on helposti saatavilla (eli ei varmaa tietoa kestosta), voi sisäpinnan vielä päällystää esimerkiksi jollain epoksilla, jolle on luvattu riittävästi lämmönkestoa ja kemikaalien kestoa.
Kyllä liika on liikaa mutta kohtuus on ihan liian vähän.

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Pe Huhtikuu 13. 16:12:36 2007

Auttaisi aika paljon, kun kertoisit millä polyesterilla (hartsi) laminoisit, niitä kun on aika montaa tyyppiä. Toiset on nimen omaan tarkoitettu öljyn/kemikaalien rakenteiden tekoon.. Muutenkin lasikuidutettu pinta pitää maalata, muuten siitä ei tule vedenpitävää, eli pelkkä kuitumatto ja hartsilla kovetus ei tee siitä tiivistä. Eli topcoattia (se maali) pintaan, niin pinnasta tulee vedenpitävä..
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

MustaRiesa
Viestit: 8544
Liittynyt: Ma Joulukuu 13. 12:13:28 2004
Paikkakunta: Mikkeli/Kokkola

Viesti Kirjoittaja MustaRiesa » Pe Huhtikuu 13. 16:51:58 2007

Hartsi on Carat merkkistä shaissea. tais olla vähän heikoilla hapella toi mönjä, aloin hiomaan sitä nii se alko irtoilemaan ja lähtikin sitte nättinä muottina irti jokaisesta kolmesta kulmasta :roll: kokeilen näin päin että täytin ne aukot lasikuitupakkelilla, hion niitä vähän muotoon ja sitten laitan siihen lasikuitua päälle vielä, siihen voikin sitte vetää siistejä suikaleita sitä ettei tarvi alkaa hiomaan puolia siitä pois. mjooo, yllättäen meni vituiks ja tuotakaan ei voi pistää oikeen epäonnen päivän piikkiin.. :roll:
-13 Ford Fiesta ST MP215
-99 Focus, -76 Taunus stw, -90 Sierra 2.0i DOHC, -87 RST/RS2K Esco, -90 Sierra 2.0iDohc, -91 Escort Cossulook, -88 Sierra 2.0, -91 Sierra 2.0i dohc, -89 Sierra 2.0, -83 Sierra 1.3, -85 Sierra 2.0
#1061

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Pe Huhtikuu 13. 17:26:54 2007

Niin ja se koppahan pitää olla sitten todella puhdas öljystä ja rasvasta. Kunnon pesu useaan kertaan jollain tinnerillä tai muulla rasvanpoistajalla

MustaRiesa
Viestit: 8544
Liittynyt: Ma Joulukuu 13. 12:13:28 2004
Paikkakunta: Mikkeli/Kokkola

Viesti Kirjoittaja MustaRiesa » Su Huhtikuu 15. 12:02:36 2007

nonii, nyt on pakkeli hiottu 80% oikeaan muotoon, vielä viimiset reiät umpeen ja se ois tänään sillä selvä, sitte pitääki hioa se sisäreuna pienellä poralla ja laittaa sinne prikka epoksilla kiinni. sitten pitääkin harkita vielä että laittaako siihen pakkelin päälle sitä kuituhartsia vaiko tiivistemönjää.

E: kerrankin löysin hyödyllisen tarkoituksen valuvalle liimalle, levitin ylimääräiset epoksit siihen pakkelin päälle joka paikkaa. mietinpäs tässä että pitäskö vahvistaa sillä epoksilla jokaista mutterin paikkaa :roll:
-13 Ford Fiesta ST MP215
-99 Focus, -76 Taunus stw, -90 Sierra 2.0i DOHC, -87 RST/RS2K Esco, -90 Sierra 2.0iDohc, -91 Escort Cossulook, -88 Sierra 2.0, -91 Sierra 2.0i dohc, -89 Sierra 2.0, -83 Sierra 1.3, -85 Sierra 2.0
#1061

MustaRiesa
Viestit: 8544
Liittynyt: Ma Joulukuu 13. 12:13:28 2004
Paikkakunta: Mikkeli/Kokkola

Viesti Kirjoittaja MustaRiesa » Ti Huhtikuu 17. 18:54:00 2007

mjooo, onnistu ihan hyvin toi testi, tossa mikä oli kiinni oli ihan kiva halkeama sisäpuolella joka ulottu ruuville asti, ei ihme jos on vähän pissiny öljyä pihalle :roll: nyt vaan ku tuo kone tosta jäähtyyntyy nii meen pari paikkaa vielä epoksoimassa ja laittamassa kumitiivisteet prikkojen ja mutterin väliin :)
-13 Ford Fiesta ST MP215
-99 Focus, -76 Taunus stw, -90 Sierra 2.0i DOHC, -87 RST/RS2K Esco, -90 Sierra 2.0iDohc, -91 Escort Cossulook, -88 Sierra 2.0, -91 Sierra 2.0i dohc, -89 Sierra 2.0, -83 Sierra 1.3, -85 Sierra 2.0
#1061

Vastaa Viestiin