Ahtimen vesijäähdytyksen toteutus
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ahtimen vesijäähdytyksen toteutus
Eli koneena perinteinen 2.0 OCH ja ahtimena Garret GT28R.
Vesikierto ahtimen kautta pitäis laittaa viimein kuntoon ja tarkoitus olisi laittaa kierto termostaattikotelosta ahtimelle ja siitä sitten paisuntasäiliöön. Näin kait on 2WD Cossussa perinteisesti ollut homma toteutettu?
Epäilyttää vaan tuo termarikotelon lähtö. Sen reikä on alle 4 milliä halkaisijaltaan. Sama juttu on sitten paisuntasäiliön liitännän kanssa. Se on vielä pienempi, luokkaa 3mm.
Eli kysymys kuuluu: Riittääkä tollasten reikien kautta vesikierrossa jäähdytysteho?
- Kimmo
Vesikierto ahtimen kautta pitäis laittaa viimein kuntoon ja tarkoitus olisi laittaa kierto termostaattikotelosta ahtimelle ja siitä sitten paisuntasäiliöön. Näin kait on 2WD Cossussa perinteisesti ollut homma toteutettu?
Epäilyttää vaan tuo termarikotelon lähtö. Sen reikä on alle 4 milliä halkaisijaltaan. Sama juttu on sitten paisuntasäiliön liitännän kanssa. Se on vielä pienempi, luokkaa 3mm.
Eli kysymys kuuluu: Riittääkä tollasten reikien kautta vesikierrossa jäähdytysteho?
- Kimmo
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Ei ne reijät kovin suuret Cossussakaan ole.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Voit toki ottaa sen termarikopasta, mutta hanki se versio jossa lähtö on ennen termaria (koneen puolella), jos ei satu ko. versio jo olemaan.
2-4mm reiät riittävät hienosti. Huomioi sitten että teet hieman lämpökuormaa jäähdyttimelle lisää.
2-4mm reiät riittävät hienosti. Huomioi sitten että teet hieman lämpökuormaa jäähdyttimelle lisää.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Hienoa, kiitoksia vastauksista!
MikkoT: Katselin tosiaan noita vanhempia topikkeja, mutta niissa ei juuri ollu puhetta tuosta vesilinjan koosta.
jjs: Mulla onkin sattumalta juuri tollanen termarikotelo, jossa lähtö on ennen termostaattia paineen puolella.
Jatketaan vielä aiheella:
Kun tuossa mun avo-Taunuksessa ei tuota lämmityslaitetta nykyisin ole, niin voiko sen lämppärikierron imusarjan alta vesipumpulle tulpata kokonaan vai pitääkö siihen kuitenkin tehdä 'hullunkierto' letkulla ilman lämmityslaitteen kennoa?
- Kimmo
MikkoT: Katselin tosiaan noita vanhempia topikkeja, mutta niissa ei juuri ollu puhetta tuosta vesilinjan koosta.
jjs: Mulla onkin sattumalta juuri tollanen termarikotelo, jossa lähtö on ennen termostaattia paineen puolella.
Jatketaan vielä aiheella:
Kun tuossa mun avo-Taunuksessa ei tuota lämmityslaitetta nykyisin ole, niin voiko sen lämppärikierron imusarjan alta vesipumpulle tulpata kokonaan vai pitääkö siihen kuitenkin tehdä 'hullunkierto' letkulla ilman lämmityslaitteen kennoa?
- Kimmo
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Muistelin kirjoittaneeni joskus aikaisemminkin noista letkujen halkaisijoista, mutta voihan se oma muistikin tehdä kepposet ja kertaushan on opintojen äitiKimmo's kirjoitti:Hienoa, kiitoksia vastauksista!
MikkoT: Katselin tosiaan noita vanhempia topikkeja, mutta niissa ei juuri ollu puhetta tuosta vesilinjan koosta.
jjs: Mulla onkin sattumalta juuri tollanen termarikotelo, jossa lähtö on ennen termostaattia paineen puolella.
Jatketaan vielä aiheella:
Kun tuossa mun avo-Taunuksessa ei tuota lämmityslaitetta nykyisin ole, niin voiko sen lämppärikierron imusarjan alta vesipumpulle tulpata kokonaan vai pitääkö siihen kuitenkin tehdä 'hullunkierto' letkulla ilman lämmityslaitteen kennoa?
- Kimmo

Tosta tulppaamishommasta sen verran, että eikös se mene niin, että vesipumpulta lämppärinkennoon ja kennolta sitten imusarjan kautta takaisin koneeseen.
Näin olen ainakin itse asian ymmärtänyt ja silloin toi tulppaaminen vesipumpulta ja imusarjasta pitäisi vain parantaa koneen sisäistä vesikiertoa, kun pumpun ei tarvitse syöttää vettä enää kennolle.
Tämä on minun mielipiteeni/päättelyni tosta asiasta, joten jos jollakulla on tästä jotain käytännönkokemuksia tai faktaa miksi sitä ei voisi tulpata niin minäkin kuulisin ne mielelläni.
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Voi tulpata.MikkoT kirjoitti:Muistelin kirjoittaneeni joskus aikaisemminkin noista letkujen halkaisijoista, mutta voihan se oma muistikin tehdä kepposet ja kertaushan on opintojen äitiKimmo's kirjoitti:Hienoa, kiitoksia vastauksista!
MikkoT: Katselin tosiaan noita vanhempia topikkeja, mutta niissa ei juuri ollu puhetta tuosta vesilinjan koosta.
jjs: Mulla onkin sattumalta juuri tollanen termarikotelo, jossa lähtö on ennen termostaattia paineen puolella.
Jatketaan vielä aiheella:
Kun tuossa mun avo-Taunuksessa ei tuota lämmityslaitetta nykyisin ole, niin voiko sen lämppärikierron imusarjan alta vesipumpulle tulpata kokonaan vai pitääkö siihen kuitenkin tehdä 'hullunkierto' letkulla ilman lämmityslaitteen kennoa?
- Kimmo![]()
Tosta tulppaamishommasta sen verran, että eikös se mene niin, että vesipumpulta lämppärinkennoon ja kennolta sitten imusarjan kautta takaisin koneeseen.
Näin olen ainakin itse asian ymmärtänyt ja silloin toi tulppaaminen vesipumpulta ja imusarjasta pitäisi vain parantaa koneen sisäistä vesikiertoa, kun pumpun ei tarvitse syöttää vettä enää kennolle.
Tämä on minun mielipiteeni/päättelyni tosta asiasta, joten jos jollakulla on tästä jotain käytännönkokemuksia tai faktaa miksi sitä ei voisi tulpata niin minäkin kuulisin ne mielelläni.
Vesikierto meni väärin päin

Kannattanee pitää mielessä että lämppärinkenno on myös -jäähdytin-. Voisi ajatella tekevänsä kennon letkut johonkin keulalle saakka ja lisää ylimääräisen jäähdyttimen. Ei haittaisi varsinkaan turbo-ahdaskonehuoneisessa sumo-taunuksessa yms.

EDIT:
Siipicossuun mulla on muiden kasaamattomien osien joukossa pitkä ja kapea lisäjäähdytin pienillä lähdöillä joka on tarkoitus lisätä keulalle. Liitän sen ahtimen vesijäähdytyksen paluuputkeen ennen paluuta paisariin. Yritän tällä kumota ahtimen tekemän lämpöpiikin jäähdytysjärjestelmään.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Eikös se lämpöpiikki tasaannu siinä vaiheessa kun se vesi kiertää paisarin läpi alavesiletkuun... Minä laittaisin sen kennon ennen ahdinta, niin se vesi keräisi tehokkaammin lämpöä pois ahtimesta.
Mulla oli taunuksessa niin että vesi tuli termarikotelon reiästä ja kiersi ahtimen läpi syylärin yläpäätyyn, koska yläpäädyssä oli sopiva reikä valmiina. Kylmällä kelillä jäähtyi liikaa tyhjäkäynnillä.
Mulla oli taunuksessa niin että vesi tuli termarikotelon reiästä ja kiersi ahtimen läpi syylärin yläpäätyyn, koska yläpäädyssä oli sopiva reikä valmiina. Kylmällä kelillä jäähtyi liikaa tyhjäkäynnillä.
Jäsen #606
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Tarkoitin kokonaislämpökuorman "piikkiä".olafu kirjoitti:Eikös se lämpöpiikki tasaannu siinä vaiheessa kun se vesi kiertää paisarin läpi alavesiletkuun... Minä laittaisin sen kennon ennen ahdinta, niin se vesi keräisi tehokkaammin lämpöä pois ahtimesta.
Mulla oli taunuksessa niin että vesi tuli termarikotelon reiästä ja kiersi ahtimen läpi syylärin yläpäätyyn, koska yläpäädyssä oli sopiva reikä valmiina. Kylmällä kelillä jäähtyi liikaa tyhjäkäynnillä.
Tämän takia cossujen orkkis paisarit ratkeilee; tulee pikkaisen kuumaa vettä rusetista

Cossussa on helpompaa toteuttaa väliinlaitto paluuletkuun. Ja jos miettii, kokonaisuutta ajatellen on liki samantekevää missä kohden jäähdytät, yllättävän tasalämpöistä vesi on kun kone huutaa kierroksilla ja vesi kirmaa järjestelmässä

Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Moi
Mulla on tungettu keulaan ysitonnisen turbosaapin jäähdytin jonka tehoon usko on vankka!
Eli kokeilen ainakin aluksi tuplata nuo lämppärikierron letkut pois tieltä, ja jos lämpöongelmia ilmenee, niin siitä voi aika helposti vetää letkut uusiksi lisäjäähdyttimelle. Paikkaa vaan sen jäähyn sijoittamiselle ei oikein ole....
Kiitoksia kaikille hyvistä vastauksista, nyt on kuvio selvillä, termarin edestä ahtimelle ja siitä paisariin. Lämppärin letkut tukitaan. Sen jälkeen koeajo ja ajanvaraus penkkiin. Eiköhän ne lämpöongelmat viimeistään siellä selviä
- Kimmo
Mulla on tungettu keulaan ysitonnisen turbosaapin jäähdytin jonka tehoon usko on vankka!

Eli kokeilen ainakin aluksi tuplata nuo lämppärikierron letkut pois tieltä, ja jos lämpöongelmia ilmenee, niin siitä voi aika helposti vetää letkut uusiksi lisäjäähdyttimelle. Paikkaa vaan sen jäähyn sijoittamiselle ei oikein ole....
Kiitoksia kaikille hyvistä vastauksista, nyt on kuvio selvillä, termarin edestä ahtimelle ja siitä paisariin. Lämppärin letkut tukitaan. Sen jälkeen koeajo ja ajanvaraus penkkiin. Eiköhän ne lämpöongelmat viimeistään siellä selviä

- Kimmo
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Tuota, tässä just tajusin, että vesipumppu taitaa imeä lämppärinkennolta vettä eikös joo? Eikä syöttää? Meinaan kun siitä on haarotettu turbolle vesi, niin sehän imee turbon läpi ilmaa jatkuvasti. Siitä sitten johtuis se lorina käynnistäessä ja lämpöjen nousun +20 asteessa. En taas tuotakaan tajunnut sillon tehtäessä, ajattelin vaan että vesi menee siitä kennolle, mutta taitaakin tulla imusarjan letkulta kennolle.
Edit: Onkohan tämä lähtö ennen termaria?
Edit: Onkohan tämä lähtö ennen termaria?
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola