Ahtimen vesijäähdytyksen toteutus

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Ahtimen vesijäähdytyksen toteutus

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » To Huhtikuu 19. 22:28:46 2007

Eli koneena perinteinen 2.0 OCH ja ahtimena Garret GT28R.

Vesikierto ahtimen kautta pitäis laittaa viimein kuntoon ja tarkoitus olisi laittaa kierto termostaattikotelosta ahtimelle ja siitä sitten paisuntasäiliöön. Näin kait on 2WD Cossussa perinteisesti ollut homma toteutettu?

Epäilyttää vaan tuo termarikotelon lähtö. Sen reikä on alle 4 milliä halkaisijaltaan. Sama juttu on sitten paisuntasäiliön liitännän kanssa. Se on vielä pienempi, luokkaa 3mm.
Eli kysymys kuuluu: Riittääkä tollasten reikien kautta vesikierrossa jäähdytysteho?

- Kimmo

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Huhtikuu 19. 22:38:36 2007

Ei ne reijät kovin suuret Cossussakaan ole.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Huhtikuu 19. 22:41:08 2007

Pitäisi riittää, koska toi cossun paisuntasäiliön letkunpaikka on tarkoituksella kuristettu, ettei sotke muuten vesikiertojärjestelmää.

Tästä on ollut aikaisemminkin puhetta, joten haulla vois löytyä vanhoja topickeja aiheesta.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Huhtikuu 19. 22:57:21 2007

Voit toki ottaa sen termarikopasta, mutta hanki se versio jossa lähtö on ennen termaria (koneen puolella), jos ei satu ko. versio jo olemaan.
2-4mm reiät riittävät hienosti. Huomioi sitten että teet hieman lämpökuormaa jäähdyttimelle lisää.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » To Huhtikuu 19. 23:40:46 2007

Hienoa, kiitoksia vastauksista!

MikkoT: Katselin tosiaan noita vanhempia topikkeja, mutta niissa ei juuri ollu puhetta tuosta vesilinjan koosta.
jjs: Mulla onkin sattumalta juuri tollanen termarikotelo, jossa lähtö on ennen termostaattia paineen puolella.

Jatketaan vielä aiheella:
Kun tuossa mun avo-Taunuksessa ei tuota lämmityslaitetta nykyisin ole, niin voiko sen lämppärikierron imusarjan alta vesipumpulle tulpata kokonaan vai pitääkö siihen kuitenkin tehdä 'hullunkierto' letkulla ilman lämmityslaitteen kennoa?

- Kimmo

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Huhtikuu 20. 8:19:56 2007

Kimmo's kirjoitti:Hienoa, kiitoksia vastauksista!

MikkoT: Katselin tosiaan noita vanhempia topikkeja, mutta niissa ei juuri ollu puhetta tuosta vesilinjan koosta.
jjs: Mulla onkin sattumalta juuri tollanen termarikotelo, jossa lähtö on ennen termostaattia paineen puolella.

Jatketaan vielä aiheella:
Kun tuossa mun avo-Taunuksessa ei tuota lämmityslaitetta nykyisin ole, niin voiko sen lämppärikierron imusarjan alta vesipumpulle tulpata kokonaan vai pitääkö siihen kuitenkin tehdä 'hullunkierto' letkulla ilman lämmityslaitteen kennoa?

- Kimmo
Muistelin kirjoittaneeni joskus aikaisemminkin noista letkujen halkaisijoista, mutta voihan se oma muistikin tehdä kepposet ja kertaushan on opintojen äiti :D

Tosta tulppaamishommasta sen verran, että eikös se mene niin, että vesipumpulta lämppärinkennoon ja kennolta sitten imusarjan kautta takaisin koneeseen.
Näin olen ainakin itse asian ymmärtänyt ja silloin toi tulppaaminen vesipumpulta ja imusarjasta pitäisi vain parantaa koneen sisäistä vesikiertoa, kun pumpun ei tarvitse syöttää vettä enää kennolle.
Tämä on minun mielipiteeni/päättelyni tosta asiasta, joten jos jollakulla on tästä jotain käytännönkokemuksia tai faktaa miksi sitä ei voisi tulpata niin minäkin kuulisin ne mielelläni.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Pe Huhtikuu 20. 10:01:21 2007

Pitäisiköhän itsekin testata vesikierron vetämistä tuosta termostaattikotelon lähdöstä. Nyt kun on lämppärille menevässä letkussa se.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Huhtikuu 20. 14:45:02 2007

MikkoT kirjoitti:
Kimmo's kirjoitti:Hienoa, kiitoksia vastauksista!

MikkoT: Katselin tosiaan noita vanhempia topikkeja, mutta niissa ei juuri ollu puhetta tuosta vesilinjan koosta.
jjs: Mulla onkin sattumalta juuri tollanen termarikotelo, jossa lähtö on ennen termostaattia paineen puolella.

Jatketaan vielä aiheella:
Kun tuossa mun avo-Taunuksessa ei tuota lämmityslaitetta nykyisin ole, niin voiko sen lämppärikierron imusarjan alta vesipumpulle tulpata kokonaan vai pitääkö siihen kuitenkin tehdä 'hullunkierto' letkulla ilman lämmityslaitteen kennoa?

- Kimmo
Muistelin kirjoittaneeni joskus aikaisemminkin noista letkujen halkaisijoista, mutta voihan se oma muistikin tehdä kepposet ja kertaushan on opintojen äiti :D

Tosta tulppaamishommasta sen verran, että eikös se mene niin, että vesipumpulta lämppärinkennoon ja kennolta sitten imusarjan kautta takaisin koneeseen.
Näin olen ainakin itse asian ymmärtänyt ja silloin toi tulppaaminen vesipumpulta ja imusarjasta pitäisi vain parantaa koneen sisäistä vesikiertoa, kun pumpun ei tarvitse syöttää vettä enää kennolle.
Tämä on minun mielipiteeni/päättelyni tosta asiasta, joten jos jollakulla on tästä jotain käytännönkokemuksia tai faktaa miksi sitä ei voisi tulpata niin minäkin kuulisin ne mielelläni.
Voi tulpata.

Vesikierto meni väärin päin :) , vesi kiertää ensin koneeseen, siitä sitten ulos termarin kautta ja, yleensä, imusarjan kautta kennolle josta vesipumpun imuun.

Kannattanee pitää mielessä että lämppärinkenno on myös -jäähdytin-. Voisi ajatella tekevänsä kennon letkut johonkin keulalle saakka ja lisää ylimääräisen jäähdyttimen. Ei haittaisi varsinkaan turbo-ahdaskonehuoneisessa sumo-taunuksessa yms. :)

EDIT:
Siipicossuun mulla on muiden kasaamattomien osien joukossa pitkä ja kapea lisäjäähdytin pienillä lähdöillä joka on tarkoitus lisätä keulalle. Liitän sen ahtimen vesijäähdytyksen paluuputkeen ennen paluuta paisariin. Yritän tällä kumota ahtimen tekemän lämpöpiikin jäähdytysjärjestelmään.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Huhtikuu 20. 15:21:50 2007

Eikös se lämpöpiikki tasaannu siinä vaiheessa kun se vesi kiertää paisarin läpi alavesiletkuun... Minä laittaisin sen kennon ennen ahdinta, niin se vesi keräisi tehokkaammin lämpöä pois ahtimesta.

Mulla oli taunuksessa niin että vesi tuli termarikotelon reiästä ja kiersi ahtimen läpi syylärin yläpäätyyn, koska yläpäädyssä oli sopiva reikä valmiina. Kylmällä kelillä jäähtyi liikaa tyhjäkäynnillä.
Jäsen #606

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Huhtikuu 20. 15:33:34 2007

olafu kirjoitti:Eikös se lämpöpiikki tasaannu siinä vaiheessa kun se vesi kiertää paisarin läpi alavesiletkuun... Minä laittaisin sen kennon ennen ahdinta, niin se vesi keräisi tehokkaammin lämpöä pois ahtimesta.

Mulla oli taunuksessa niin että vesi tuli termarikotelon reiästä ja kiersi ahtimen läpi syylärin yläpäätyyn, koska yläpäädyssä oli sopiva reikä valmiina. Kylmällä kelillä jäähtyi liikaa tyhjäkäynnillä.
Tarkoitin kokonaislämpökuorman "piikkiä".
Tämän takia cossujen orkkis paisarit ratkeilee; tulee pikkaisen kuumaa vettä rusetista :)
Cossussa on helpompaa toteuttaa väliinlaitto paluuletkuun. Ja jos miettii, kokonaisuutta ajatellen on liki samantekevää missä kohden jäähdytät, yllättävän tasalämpöistä vesi on kun kone huutaa kierroksilla ja vesi kirmaa järjestelmässä :idea: Tuli tuota joskus tutkittua oikein oikeilla mittalaitteilla.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Pe Huhtikuu 20. 15:38:30 2007

Moi

Mulla on tungettu keulaan ysitonnisen turbosaapin jäähdytin jonka tehoon usko on vankka! :)

Eli kokeilen ainakin aluksi tuplata nuo lämppärikierron letkut pois tieltä, ja jos lämpöongelmia ilmenee, niin siitä voi aika helposti vetää letkut uusiksi lisäjäähdyttimelle. Paikkaa vaan sen jäähyn sijoittamiselle ei oikein ole....

Kiitoksia kaikille hyvistä vastauksista, nyt on kuvio selvillä, termarin edestä ahtimelle ja siitä paisariin. Lämppärin letkut tukitaan. Sen jälkeen koeajo ja ajanvaraus penkkiin. Eiköhän ne lämpöongelmat viimeistään siellä selviä :shock:


- Kimmo

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Huhtikuu 22. 18:55:24 2007

Tuota, tässä just tajusin, että vesipumppu taitaa imeä lämppärinkennolta vettä eikös joo? Eikä syöttää? Meinaan kun siitä on haarotettu turbolle vesi, niin sehän imee turbon läpi ilmaa jatkuvasti. Siitä sitten johtuis se lorina käynnistäessä ja lämpöjen nousun +20 asteessa. En taas tuotakaan tajunnut sillon tehtäessä, ajattelin vaan että vesi menee siitä kennolle, mutta taitaakin tulla imusarjan letkulta kennolle.

Edit: Onkohan tämä lähtö ennen termaria?

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Su Huhtikuu 22. 23:19:32 2007

Mun mielestä toi kuvan lähtö on ennen termaria. Tuo 'ennen' tarkoittaa siis että lähtö on veden kiertosuunnassa ennen termostaattia...

- Kimmo

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Huhtikuu 29. 17:06:08 2007

Siirsin vesikierron oton tuohon termarikoppaan. Tulee kylmänäkin vettä paisariin lorottamalla, joten on ennen termaria. Katsotaan mitä vaikutusta tuolla on lämpöongelmiin.

Vastaa Viestiin